Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارسینه؛ محمدقلی یوسفی؛ تحلیلگر مسایل اقتصادی در گفتگو با پارسینه اظهار داشت: پرداخت وام یک میلیون تومانی به مردم تصمیمی بود که فقط می‌تواند بخش کوچکی از مشکلات را برطرف کند. به نظر من اگر قرار بر تداوم شرایط قرنطینه‌ای باشد، دولت باید به فکر چاره‌ای کارساز برای قشر آسیب‌پذیر باشد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه سخنانش گفت: کرونا مشکلی است که کلِ جهان را تحت تاثیر خود درآورده است و همه کشور‌ها با توجه به شرایط‌شان در حال مدیریت این بحران همه‌گیر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت ایران هم از این قائده مستثنی نیست، اما در شرایط تحریم مانع‌های زیادی را پیش روی خود می‌بیند. به همین دلیل، دست دولت برای سامان دادن به نابسامانی‌ها بسته است. با همه این تفاصیل، لازم است تصمیم‌گیران راه‌کار‌هایی را برای ترمیم فضای نگران‌کننده پیدا کنند تا دغدغه‌های عمومی کم شود.

او همچنین تصریح کرد: یکی از کار‌هایی که می‌تواند در این شرایط موثر واقع شود، این است که سازمان‌ها و ارگان‌هایی که به هر دلیلی از پرداخت مالیات معاف هستند، به یاری دولت بیایند تا از طریق منابع مالی عظیمی که در اختیار دارند، امکان ارایه بسته‌های حمایتی فراهم شود. به هر حال وقتی کشور بحرانی جدی را تجربه می‌کند، همه با هر سلیقه و روشی که دارند، باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و دست در دست هم به مردمی که به معنای واقعی گرفتار هستند، کمک رسانی کنند.

قلی یوسفی در ادامه افزود: توصیه به کسبه بازار و فعالین بخش خصوصی هم این است که با درکِ شرایطِ خطیر مملکت تا جایی که برای‌شان ممکن است، با کسبه و فعالین خُرد همراهی کنند. در واقع مردم همانطور که از دولت توقع دارند برای بهبود شرایط گام‌های مثبتی بردارند، خودشان را هم در قبال شرایط هموطنان مسئول بدانند تا بلکه کشور از این گذرگاه دشوار با کمترین هزینه عبور کند.

وی تاکید کرد: همه باید این در نظر بگیریم، کشور در شرایط تحریم است و باطبع در چنین موقعیتی اجرای برنامه‌ها دشوار می‌شود. مخصوصا اینکه برای مدیریت کرونا به همکاری با نظام بین‌الملل نیاز داریم که به واسطه تحرکات آمریکایی‌ها از این «مهم» محروم هستیم تا بتوان اینطور گفت، گِرهی کور در اقتصاد ایران به وجود آمده است.   محمدقلی یوسفی تصریح کرد: بحران جدی است و برای عبور از کرونا به عظمی همگانی نیاز داریم.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مالیات دولت معافیت مالیاتی پارسی خبر بسته حمایتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۸۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور در زمینه مالیاتی، بحث مربوط به اصلاح نظام مالیاتی و تمرکز بر مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه است. این موضوع به خصوص در مقابل تولید و همچنین مردم اهمیت بسیاری بالایی دارد؛ از همین رو بررسی آمار و ارقام مربوط به عملکرد سال گذشته در این زمینه بسیار مهم و کاربردی است.

طبق آمار سال گذشته میزان مالیات پرداختی کل مشاغل کشور از مجموع درآمدهای مالیاتی، عددی کمتر از 6 درصد بوده است که نسبت به حجم بالای این بخش از اقتصاد در تولید ناخالص ملی که بین 20 تا 30 درصد اقتصاد را شامل می‌شوند؛ این بخش مالیات کمتری نسبت به حجم خود در اقتصاد ایران پرداخت کرده است.

با وجود شاخص پایین مالیات به تولید ناخالص ملی در بخش مالیات اصناف، تمرکز اصلی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم، بر اعطای هدفمند معافیت‌های مالیاتی به مشاغل خرد و مردمی در مقابل مشاغل و اصناف خاص دانه درشت با درآمدهای کلان بوده است.

هدف قرار دادن مشاغل و اصناف بزرگ با درآمدهای کلان می تواند به رفع مشکلات نابرابری درآمد در اقتصاد ایران نیز کمک کند. مطالعات نشان داده است که نابرابری درآمد در کشور با تکیه بر اصلاح نظام مالیاتی در حال کاهش است و پیش از این اقدامات وضعیت به طوری بود که درصد کمی از جمعیت سهم نامتناسب زیادی از ثروت را در دست داشتند.

با تمرکز بر جمع‌آوری مالیات از مشاغل پردرآمد و اصناف خاص، دولت در سال گذشته علاوه بر افزایش درآمد مالیاتی از این محل، توانسته است که ثروت را نیز به شیوه‌ای عادلانه‌تر نسبت به قبل توزیع کند.

در بخش مالیات اصناف، بیش از 50 درصد اصناف خرد مالیاتی پرداخت نکردند و از طرف دیگر بیش از 50 درصد مالیات اصناف تنها توسط 1 درصد پرداخت شده است. از همین رو تمرکز ویژه سازمان امور مالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل و اصناف بزرگ با درآمدهای کلان با تکیه بر اعداد و ارقام عملکرد مالیات اصناف سال گذشته بوده است.

تمرکز بر مالیات‌ستانی سیستمی و تقاطع داده‌ها مسیر اصلی تحقق این امرفراهم شده است. در این مدل با تکیه بر شفافیت اطلاعات سیستمی حاصل از سامانه مودیان و همچنین اعمال معافیت‌های مناسب برای اصناف کوچک و خرد، مسیر تحقق عدالت مالیاتی با تمرکز نظام مالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل خاص با درآمدهای کلان فراهم شده است.

نوع مودیان

سهم مودیان

درصد از مالیات مشاغل

سهم مردم و کسب‌وکارهای خرد از مالیات بخش اصناف

99%

50%

سهم اصناف و مشاغل خاص دانه‌درشت با درآمدهای کلان

1%

50%

دیگر خبرها

  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور
  • ادارات کردستان خارج از بروکراسی اداری به کمک راهیان نور بیایند
  • اتمام واکسیناسیون مرحله اول فلچ اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت/ بازار طلا در تهران نیمه تعطیل است
  • مطهری: خیلی‌ها قبول نمی‌کردند به تراکتور بیایند
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • تالاخادزه ایران کجاست؟