Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعه بازار پرندگان شهرستان قوچان این روزها بدون ضابطه در حال فعالیت است و باید تمهیدی برای این مسئله اندیشیده شود. ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قوچان، مدت‌ ها است که در انتهای خیابان شهید بهشتی(بازار قوچان) که یکی از خیابان‌های اصلی شهرستان قوچان و در نزدیکی منازل مسکونی است، شاهد فعال شدن بازاری در روز های جمعه تحت عنوان «بازار پرندگان» هستیم، بازاری بدون متولی که برخی افراد در آن  به خرید و فروش انواع پرندگان مبادرت می‌کنند و در این روزهای کرونایی به دغدغه‌ای برای شهروندان قوچانی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازار در فضایی باز در محل بولوار منتهی به باغ بهشت قوچان قرار گرفته و شهروندان  قوچانی که بیشتر در روزهای جمعه برای زیارت اهل قبور  می‌آیند شاهد صحنه‌هایی از تجمع افرادی با تیپ‌هایی متفاوت و داد و ستد پرندگان همراه و گاها نیز همراه با نزاع و درگیری هستند.

 بوی نامطبوع فضولات پرندگان و در هم آمیختن صدای آنها و فریادهای مکرر پرنده فروشان در آن بسیار آزار دهنده است. لذا ضروری است دستگاه‌های متولی و نظارت کننده در حوزه مسائل بهداشتی و زیست محیطی آستین همت بالا بزنند و هر چه زودتر موضوع ساماندهی این بازار را در دستور کار قرار دهند.

مرگ غم‌بار صدها قطعه‌ پرنده زینتی در آتش‌سوزی یک باب مغازه در مشهد+تصاویرمرگ بیش از 7 هزار قطعه پرنده زمستان‌گذران در گلستان/ احتمال « نیوکاسل» و « آنفلوآنزا» رد شد5200 پرنده در گلستان تلف شد

مدتی است  که موضوع فعالیت این بازار با نگاه کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک در  شهرستان مطرح شده و در مقاطعی از زمان این بازار  با دستور قضائی دادستان وقت تعطیل شد اما پس از مدتی دوباره فعالیت این جمعه بازار آغاز شد که علاوه بر  تشدید مشکلات قبلی، این بار صدای اهالی و ساکنان را نیز درآورد.

برخی از این پرنده‌فروشان به داخل شهر و در انتهای خیابان شهید بهشتی (بازار قوچان )رفته و در مجاورت سایر کسبه  و اغلب بدون داشتن پروانه کسب  مجوزهای قانونی بدون رعایت ضوابط و شرایط بهداشتی اقدام به برپایی مغازه های کبوتر فروشی و یا به گفته خودشان تور کرده اند که علاوه بر مشکلات اجتماعی و شهری نارضایتی اهالی محل این بار داد کسبه مستاجر و بازاریان  این خیابان را نیز درآورده است.

در این میان مالکان سودجویی که تنها به فکر جیب خود هستند و بهداشت و سلامت جسمی و روانی شهروندان  برایشان ارزشی ندارند در قبال دریافت کرایه‌های سنگین  مغازه خود را به این افراد اجاره می‌دهند. اجاره‌بهای  سنگین و مشکلات اجتماعی رفت آمدهای افراد، درگیری و نزاع و و غیره سبب کسادی بازار سایر اصناف و بازاریان این محل شده و اغلب آنها را مجبور به ترک محل ویا رفتن به سایر نقاط  شهر کرده است.

پیش شرط‌های نظارت بهداشتی

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان  با اشاره به این که  خطر ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جدی است  گفت: مشکل پرنده فروشی‌ها و جمعه بازار پرندگان قوچان سال ها است در این شهر مطرح است و این بازار بدون متولی تاکنون مجوزی برای فعالیت دریافت نکرده و عملا فعالیت آن غیرقانونی است و نیروی انتظامی باید نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کند.

محمد احمدی ابراز کرد: محل فعلی تجمع پرنده فروشان مورد تأیید هیچ یک از مراکز ذی ربط نیست لذا ضروری است شهرداری به عنوان متولی نسبت به معرفی مکانی مناسب برای راه اندازی جمعه بازار اقدام کند تا فعالان این بخش ساماندهی شوند.

وی با بیان این که در جمعه بازار پرندگان، اغلب  کبوتر به فروش می رسد که تنها جنبه سرگرمی دارد افزود: با توجه به این که بسیاری از پرندگان بدون مجوز در این بازار عرضه می شود ضروری است برای کنترل بیماری هر چه سریع تر نسبت به ساماندهی بازار پرندگان اقدام شود تا ورود وخروج پرندگان به این بازار نظارت و کنترل شود.

احمدی با تأکید بر این که محصور نبودن محل فعلی جمعه بازار نظارت، کنترل و رعایت ضوابط و مقررات را دشوار می کند خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما برای جمعه بازار پرندگان این است که دور از شهر و با رعایت فاصله از واحد های مرغداری و مراکز تجمع انسانی باشد یادآور شد: در این راستا  شهرداری  به عنوان متولی فعلی جمعه بازار باید با فراهم کردن زیرساخت ها و فضای مورد نیاز و پس از اخذ مجوز شرایط را برای کنترل و نظارت مهیا کند.

وی تاکید کرد: با تعطیل کردن جمعه بازار بدون تعیین فضای مناسب و ساماندهی آن مشکلی برطرف نخواهد شد.

 تجمع غیرقانونی است

رئیس شورای شهر قوچان  با تایید مشکلات موجود اظهار داشت: با بیان اینکه تاکنون طرح و یا پیشنهادی در مورد ساماندهی پرنده فروشان در شورا شهر قوچان مطرح نشده؛ مکانی به نام جمعه بازار پرندگان در شهر قوچان نداریم این مکان تحت نظر شهرداری قوچان نیست و صرفا یک تجمع غیرقانونی است.

علی زیرک با بیان اینکه نیروی انتظامی مسئول برخورد با اینگونه تجمعات غیرقانونی است افزود: نبود متولی فراهم نبودن  زیرساخت ها و فضای مناسب همچنین رعایت نکردن موازین بهداشتی در این مکان سبب بروز مشکلات اجتماعی و نارضایتی  کسبه و شهروندان این منطقه از شهر شده اما طبق قانون مسئول جمع‌آوری این گونه تجمعات غیرقانونی و فاقد مجوز که باعث در خطر افتادن سلامت مردم و نارضایتی عمومی می کردند نیروی انتظامی است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

علی شکفته دیگر عضو شورای شهر قوچان نیز در این زمینه بیان داشت: سلامت مردم مهم‌ترین اصل در مدیریت شهری است در این ایام که بسیاری از مشاغل پرریسک به دلیل شیوع ویروس کرونا  تعطیل شده‌اند توجه و رعایت موازین و مقررات بهداشتی از موضوعاتی است که نمی‌توان از آن به راحتی گذشت.

وی با تاکید بر ضرورت  ساماندهی پرنده فروشان در سطح شهر قوچان خاطرنشان کرد: واحدهای صنفی تحت عنوان پرنده‌فروشی در سطح شهر فعال شده‌اند که عمدتا بدون پروانه کسب می باشند که در این رابطه اتاق اصناف قوچان پاسخگو باشد اما در مورد گاری‌های دستی موجود در معابر شهری شهرداری و واحد رفع سد معبر موظف به برخورد است پیگیری این امر قطعا در روزهای آینده انجام خواهد شد.

تلاش خبرنگار تسنیم برای اطلاع از اقدامات و پیگیری های احتمالی انجام شده از سوی شهرداری در این زمینه نشان از تصمیم مسئولان شهرستان برای ساماندهی و رفع این مشکل دارد اما تنها نتیجه قول شهرداری قوچان برای برخورد با این موارد بوده و در مورد طرح یا پیشنهاد احداث مکانی مناسب برای این قشر از کاسبان اقتصاد شهری قوچان  عملا اقدامی انجام نگرفته است.

گزارش از مهدی داودی

انتهای پیام/281/ح

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جمعه بازار پرندگان پرنده فروشان شهر قوچان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۸۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی ان ان، این هشداری است که توسط دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، دکتر «جرمی فارار» صادر شد.

فارار گفت: «ما باید مراقب باشیم که اگر مورد H۵N۱ به انسان با سرایت انسان به انسان را مشاهده کردیم فوراً با دسترسی به واکسن‌ها، درمان‌ها و تشخیص‌ها پاسخ دهیم.»

در موارد نادر، H۵N۱ می‌تواند انسانی را آلوده کند که به طور مداوم در تماس نزدیک با حیوانات آلوده بوده است، همانطور که در اوایل این ماه در یک گاودار تگزاسی اتفاق افتاد، اما تاکنون انتقال انسان به انسان به ندرت مشاهده شده است.

با این حال، این ویروس عمدتاً در پستاندارانی ظاهر می‌شود که نسبت به پرندگان بسیار نزدیک به انسان هستند.

فارار گفت: «البته نگرانی بزرگ این است که این ویروس اکنون تکامل یافته و توانایی آلوده کردن انسان‌ها را داراست.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت، تعداد تلفات ممکن است فاجعه بار باشد: از سال ۲۰۰۳، تنها ۸۸۹ مورد ابتلاء به آنفلوانزا مرغی انسانی در سراسر جهان شناخته شده است، اما در ۴۶۳ (۵۲٪) از این موارد، فرد مبتلا فوت کرده است.

ویروس دخیل در یک مورد انسانی گزارش شده در این ماه در تگزاس توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده مورد مطالعه قرار گرفته است و گفته شده که به نظر می‌رسد نسبت به داروهای ضد ویروسی موجود آسیب پذیر است.

شیوع فعلی H۵N۱ در میان گله‌های گاو ایالات متحده در هشت ایالت تگزاس، نیومکزیکو، کانزاس، داکوتای جنوبی، آیداهو، میشیگان، اوهایو و کارولینای شمالی گزارش شده است.

کد خبر 6086946

دیگر خبرها

  • توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است
  • رئیس شورای اسلامی شهرکرد، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه
  • برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • مخالفت با ارجاع گزارش وضع بازار دارو به قوه قضاییه