Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@00:27:44 GMT

حفاظت از گونه های پرندگان مهاجر در قزوین در اولویت است

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۸۸۰۸

حفاظت از گونه های پرندگان مهاجر در قزوین در اولویت است

حسن عباس نژاد به مناسبت ۲۰ اردیبهشت روز پرندگان مهاجر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: بارزترین اشکال مهاجرت در حیات وحش معمولاً در پرندگان به دلیل قدرت جابجایی زیاد به جهت پرواز دیده می‌شود. بسیاری از گونه‌های پرندگان این سفرهای منظم فصلی را انجام می‌دهند این سفر ممکن است در پاسخ به تغییرات آب و هوا، دسترسی به مواد غذایی و یا زیستگاه برای زادآوری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند ملموس‌ترین شکل مهاجرت در پرندگان آبزی و کنار آبزی دیده می‌شود اما مهاجرت فقط منحصر به این گروه‌ها نبوده و در انواع پرندگان دیگر نظیر پرندگان خشک زی نیز دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: اهمیت پرندگان مهاجر به لحاظ نقش آنها در اقتصاد جوامع محلی چه از جنبه شکار و تغذیه، چه از جنبه توسعه گردشگری، کنترل آفات گیاهی و حفظ چرخه غذایی در اکوسیستم‌ها به قدری است که برای جلب مشارکت و توجه مردم در حفاظت از پرندگان مهاجر از سال ۲۰۰۶ یک روز در تقویم بنام روز پرندگان مهاجر نامگذاری شده که این توجه در سطح بین المللی بیانگر اهمیت پرندگان مهاجر و ضرورت حفاظت از آنها را پر رنگ می‌کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: بر اساس آمارهای بین‌المللی ۴‌/‌۱۲ درصد از کل پرندگان دنیا یعنی بیشتر از ۱۹۲ گونه پرنده اکنون با خطر انقراض دست و پنجه نرم می‌کنند و بالغ بر ۵۳۵ گونه پرنده در ایران دیده می‌شود که این تعداد حدود یک سوم از پرنده‌های دنیا را تشکیل می‌دهند.

عباس نژاد یادآور شد: بخش بزرگی از پرندگانی که در ایران وجود دارد مهاجر هستند، این پرندگان به چند گروه تقسیم می‌شوند، گروهی که بومی کشور محسوب می‌شوند و در ایران زاد و والد می‌کنند، گروه دیگر پرندگان مهاجر زمستانه و گروه دیگر را پرندگانی تشکیل می‌دهند که بهار و تابستان به کشورمان سفر می‌کنند. البته گروه دیگری نیز مهاجر عبوری هستند و برای حدود چند هفته مهمان تالاب‌های کشورمان می‌شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: عمده پرندگان مهاجر کشور گروهی محسوب می‌شوند که پاییز و زمستان‌گذران هستند و از سیبری غربی و اروپای غربی به ایران مهاجرت کرده و بیشتر در استان‌های شمالی کشور دیده می‌شوند و حدود ۶۵ درصد از پرندگان مهاجر را قوها، غازها، اردک‌ها، آبچلیک‌ها، کاکایی‌ها، پلیکان‌ها و فلامینگوتشکیل می‌دهند.

عباس نژاد اظهار کرد: استان‌های شمال و جنوبی به دلیل دارا بودن اراضی پست ساحلی و برخوردار از تالاب‌های وسیع و پر آب زیستگاه‌های اصلی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی محسوب می‌شوند، اما استان‌های مرکزی نظیر قزوین نیز اگر دارای زیستگاه‌های آبی باشند بی نصیب از فرود پرندگان مهاجر نیست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین یادآور شد: در استان قزوین ۶ زیستگاه آبی به عنوان سایت‌های سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی به سازمان معرفی شده و از سال ۱۳۸۷ تاکنون به طور منظم سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی در آنها انجام می‌شود که این سایت‌ها عبارتند از رودخانه خر رود و شور، رودخانه شهرآباد و تالاب یعقوبیه، رودخانه شاهرود، حوضچه‌های تصفیه فاضلاب شهر قزوین، دریاچه اوان، دریاچه سد منجیل است.

عباس نژاد تصریح کرد: در استان قزوین پرندگان مهاجر معمولاً از اواخر مهرماه تا پایان فروردین ماه در زیستگاه‌های آبی کم و بیش مشاهده می‌شوند اما به دلیل دارا بودن زمستان‌های سرد و بروز یخبندان، بیشترین تعداد و تنوع پرندگان آبزی و کنار آبزی در ماه‌های آبان و آذر دیده می‌شوند که بر اساس آمار و مشاهدات سال‌های اخیر بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی در استان قزوین مربوط به اردک‌ها نظیر اردک سرسبز و خوتکا، کاکایی‌ها، باکلان، چنگر، غاز خاکستری، حواصیل‌ها، آبچیلک ها وخروس کولی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین بیان کرد: برای حفاظت از پرندگان و زیستگاه‌های آنان نکاتی لازم است تا رعایت شود که این نکات می‌تواند ممانعت از شکار گسترده پرندگان (بهره برداری پایدار و اصولی)، حفاظت از مناطق و زیستگاه‌های پرندگان و ممانعت از تخریب آنها، تلاش برای تأمین آب، حفظ و احیای تالاب‌ها، مد نظر قرار دادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار جهت کاهش اثرات سو بر زیستگاه‌های پرندگان، نساختن برج‌های بلند و استفاده نکردن از شیشه‌های رفلکس، نساختن سازه‌های بلند نظیر توربین‌ها، برج‌ها و دکل‌ها در مسیر مهاجرت و محل تجمع پرندگان خصوصاً گونه‌های در معرض خطر، کاهش فرکانس چراغ‌های چشمک زن اطراف برج‌ها باشد.

کد خبر 4921696

منبع: مهر

کلیدواژه: حسن عباس نژاد محیط زیست قزوین پرندگان مهاجر ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا قزوین ایلام شهرکرد گرگان ماه مبارك رمضان مواسات زلزله بیرجند کمک به نیازمندان جهش تولید پرندگان آبزی و کنار آبزی پرندگان مهاجر دیده می شود عباس نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۸۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم سبز

با آغاز فصل بهار شاهد زادآوری گونه‌های مختلف و با ارزش در باغ وحش ارم سبز هستیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، قاسم محمدی؛ مدیر باغ وحش ارم اظهار کرد: باغ وحش‌ها نقش مهمی در راستای حفاظت از ژن‌های با ارزش گونه‌های جانوری تحت حفاظت خود دارند و با فراهم آوردن امکانات و زیرساخت‌های لازم به حفاظت و تکثیر گونه‌های در معرض خطر انقراض کمک می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه در سال جاری و در فصل بهار در سایه مراقبت‌های تخصصی و شبانه‌روزی و فراهم آوردن کلیه شرایط با تکیه بر دانش روز دنیا و پیاده‌سازی اصول علمی در زمینه جیره‌های غذایی و رفع تمامی احتیاجات فیزیولوژیک، شاهد تولد گونه‌های بسیار باارزش در باغ وحش ارم بوده‌ایم به طوریکه گونه‌هایی همانند تشی (جوجه تیغی)، قوی سیاه، کل و بز وحشی، گوزن زرد ایرانی و خرس قهوه‌ای تاکنون متولد شده‌اند.

نقش مؤثر "باغ وحش ارم" در حفظ گونه‌های در حال انقراض کشور

مدیر باغ وحش ارم افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که داریم ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک شاهد تولد گونه‌های باارزش دیگری در باغ وحش خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم سبز
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • رخ‌نمایی پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد