Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش ۵۲ درصدی صادرات ایران به اتحادیه اروپا، کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی به ۱۸.۹۵ درصد، پیش‌فروش ۴ محصول ایران خودرو از فردا، موعد‌های مقرر در قوانین مالیاتی تا پایان شهریور ۹۹ تمدید شد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه شبستان به شرح زیر است:

افزایش ۵۲ درصدی صادرات ایران به اتحادیه اروپا

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران براساس آمارهای یورواستات، به بررسی تجارت ایران با ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در ۲ ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی پرداخته و نوشته است: ارزش تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۸۲۴ میلیون یورو بوده که از این مقدار، حدود ۱۷۵ میلیون یورو مربوط به صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا و ۶۴۹ میلیون یورو مربوط به واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا نیز طی مدت مذکور با بهبود ۱۷.۵ میلیون یورویی به حدود منفی ۴۷۳ میلیون یورو طی دو ماهه نخست ۲۰۲۰ رسیده است. عامل مسلط در افزایش ارزش صادرات و واردات کالایی ایران به اتحادیه اروپا طی مدت مذکور، به ترتیب رشد ارزش صادرات سوخت‌های معدنی، روان‌کننده‌ها و محصولات مرتبط و افزایش واردات مواد غذایی و حیوانات زنده از اتحادیه اروپا بوده است.

براساس این گزارش اگرچه ارزش صادرات یا واردات ایران به اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست ۲۰۲۰ نسبت به دو ماهه ۲۰۱۹ رشد کرده، اما نسبت به ارقام مشابه ۲۰۱۸، کاهش قابل توجهی به علت افت شدید صادرات نفتی و تحریم‌های وضع شده علیه ایران، داشته است.

جزییات صادرات ایران به اتحادیه اروپا

صادرات کالایی ایران به کشورهای اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به دو ماهه نخست سال ۲۰۱۹ در بیش از نیمی از کشورها (۱۴ کشور) افزایش و در ۱۱ کشور کاهش یافته است (در زمان تهیه این گزارش آمار دو کشور موجود نبوده است.)

با این حال صادرات ایران در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰ به کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۲ درصدی داشته است. ۵ مقصد عمده صادراتی ایران به اتحادیه اروپا در میان ۲۷ کشور عضو این اتحادیه در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰؛ کشورهای آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و بلژیک هستند که در مجموع حدود ۷۸ درصد از ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا به این کشورها انجام می‌شود.

بیشترین رشد ارزش صادرات ایران در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰(نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹) به کشورهای لوکزامبورگ، هلند و فنلاند بوده است. موثرترین عامل در افزایش ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا در مدت مذکور نیز، افزایش صادرات ایران به کشورهای هلند (با مشارکت ۲۲.۸ واحد درصد)، آلمان (با مشارکت ۱۰.۴ واحد درصد(اسپانیا (با مشارکت ۶.۸ واحد درصد)، بلژیک (با مشارکت ۳.۱ واحد درصد) و ایتالیا (با مشارکت ۲.۴ واحد درصد) بوده است.

 

موعد‌های مقرر در قوانین مالیاتی تا پایان شهریور ۹۹ تمدید شد

«محمود علیزاده» با اشاره به مصوبات هفدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا که به تایید  رئیس  جمهوری رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است، گفت: طبق این مصوبه موعد‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات برارزش افزوده نسبت به تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی و رسیدگی‌های مالیاتی که مهلت انقضای آن از ۹۹/۲/۱ لغایت ۹۹/۴/۳۱ بوده است، به مدت دو ماه و حداکثر تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۹ تمدید می‌شود و کلیه احکام قانون مرتبط، بر این تمدید مترتب است.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور افزود: به این ترتیب برای تسلیم اظهارنامه عملکرد موضوع ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، اشخاص حقیقی یا صاحبان مشاغل تا ۳۱ مرداد امسال و اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری جهت تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم تا ۳۱ شهریور سال ۹۹ مهلت خواهند داشت.

او با بیان این که طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده نیز تمدید شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه موعد ارائه اظهارنامه مالیات برارزش افزوده دوره بهار ۱۳۹۹ تا ۱۵ تیرماه است، این دسته از مودیان محترم نیز تا ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۹ مهلت دارند اظهارنامه ارزش افزوده این دوره خود را تسلیم کنند.

 

کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی به ۱۸.۹۵ درصد

آمار بانک مرکزی از عملکرد کلی بازار بین بانکی ریالی در سال ۹۸ نشان می‌دهد که میانگین نرخ سود در این بازار ۱۸.۹۵ درصد بوده است. همچنین در سال ۹۸ مجموعا ۴۰ هزار و ۳۴۱ فقره معامله به ارزش بیش از ۱۸۶۸۸۸۲۰۰ میلیارد ریال با محدوده نرخ ۱۶ تا ۲۳ درصد و با میانگین نرخ ۱۸.۹۵ درصد انجام پذیرفت.

در حقیقت آمار نشان می‌دهد در سال ۹۷ میانگین موزون نرخ سود ۱۹.۷۲ درصد بوده که در سال ۹۸ به ۱۸.۹۵ درصد رسیده است. نگاهی به روند ماهانه نرخ سود بانکی در سال ۹۸ نشان می‌دهد به‌ طور کلی روندی نزولی بر این نرخ حاکم بوده است.

همچنین بررسی وضعیت سپرده‌گذاری بانک‌ها در بازار بین بانکی حاکی از آن است که ۵۱.۱۲ درصد کل معاملات در سال ۹۸ سهم بانک‌های مشمول اصل ۴۴ با کمترین میزان سود یعنی ۱۸.۸۶ درصد بوده و بانک‌های دولتی نیز ۲۸.۸۷ درصد کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند که میانگین نرخ سود آن ۱۹.۰۶ درصد بوده است. همچنین ۱۸.۵۸ درصد حجم معاملات سهم بانک‌های خصوصی و ۱.۴۳ درصد نیز سهم موسسات اعتباری بوده است.

 

بازتاب عبور شاخص بورس تهران از مرز یک میلیون واحد در بلومبرگ

شبکه رسانه‌ای بلومبرگ با بازتاب یک میلیونی شدن شاخص بورس تهران در گزارشی نوشت: براساس اعداد و ارقام منتشر شده در تارنمای بازار بورس تهران (TSE)، شاخص کل تا زمان تنظیم این خبر با ۴.۴ درصد رشد به یک میلیون و ۲۰ هزار و ۸۹۷ واحد رسید.

عمده دلیل این افزایش، رشد سهام شرکت‌های صنعتی، پتروشیمی و معادن همچون فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، بانک ملت (وبملت)،‌ معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل)، گروه مپنا (رمپنا) بوده است.

به دنبال اطلاعیه دولت ایران مبنی بر برنامه‌اش در راستای فروش دارایی‌های دولت به ارزش حدود دو میلیارد دلار و با هدف تامین اعتبار برای مقابله با پاندمی ویروس کرونا، بورس تهران به سمت ارتفاعات خود اوج گرفت.

شاخص کل بورس تهران از زمان ثبت نخستین مورد ابتلا به کووید-۱۹ در تاریخ ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن‌ماه ۹۸) تاکنون ۱۱۳درصد رشد کرده است. براساس آمار منتشر شده از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ایران، تا به امروز ۱۰۶ هزار و ۲۲۰ نفر در این کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در این کشور به ۶۵۸۹ نفر رسیده است.

پس از آنکه آمریکا دو سال پیش به طور یکطرفه از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج شد و بار دیگر تحریم‌های سنگینی را علیه تهران وضع کرد، ارزش واحد پول ایران کاهش یافته و در نتیجه بازار بورس یه یکی از معدود سرمایه‌گذاری‌های جذاب برای ایرانی‌ها بدل شده است.

 

پیش‌فروش ۴ محصول ایران خودرو از فردا

شرکت ایران خودرو فردا (دوشنبه ۲۲ اردیبهشت) برنامه پیش‌فروش محصولات دنا، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۷ و پژو پارس خود را با موعد تحویل آبان، آذر و دی ۹۹ آغاز خواهد کرد. این برنامه پیش فروش از ساعت ۱۱ صبح فردا (دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت) آغاز می شود که تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه خواهد داشت.

مطابق با بخشنامه مربوطه، هنگام دریافت کد کاربری و کلمه عبور در سایت فروش اینترنتی، احراز هویت مشخصات فرد متقاضی الزامی است.

در این برنامه پیش فروش ظرفیت ثبت نام برای هر کد ملی یک دستگاه خودرو در نظر گرفته شده، تنظیم صلح نامه مطابق این بخشنامه امکان پذیر نیست و مشتریانی که در ۳۶ ماه گذشته در ایران خودرو و سایپا ثبت نام کرده یا خود را تحویل گرفته اند، مجاز به ثبت نام نیستند.

ایران خودرو تاکید دارد امکان ثبت نام فقط از طریق سایت اینترنتی در منزل میسر است.

 

درخواست تسهیلات مسکن الکترونیکی شد

بانک مسکن در راستای مشتری مداری و صرفه‌جویی در وقت متقاضیان تسهیلات، اقدام به راه‌اندازی سامانه ثبت درخواست غیرحضوری تسهیلات به منظور تامین نیازهای ضروری از قبیل خرید مسکن، فروش اقساطی ناشی از مشارکت مدنی و جعاله کرده است. متقاضیان می‌توانند قبل از مراجعه به شعبه نسبت به ثبت درخواست خود اقدام و پس از آگاهی از ضوابط تسهیلات قابل دریافت، برای پیگیری درخواست و تکمیل مراحل با تعیین وقت قبلی به شعبه انتخابی مراجعه کنند.

متقاضیان تسهیلات با مراجعه به سایت و انتخاب منوی «خدمات الکترونیکی»، «سایر خدمات الکترونیکی»، «ثبت درخواست تسهیلات» وارد سامان مربوطه شوند. چنانچه متقاضی در نوبت اول مراجعه است، باید در این صفحه با ثبت اطلاعات خود نسبت به فرایند ثبت‌نام اولیه اقدام کند. الزامی وجود ندارد که متقاضی، مشتری قبلی دارای حساب نزد بانک مسکن باشد.

متقاضی تسهیلات باید در این مرحله اطلاعات نوع تقاضای تسهیلاتی خود را وارد کنند، به این معنا که مشخص کند اولا تسهیلات مورد تقاضای او از نوع خرید، ساخت یا جعاله است و ثانیا باید محل تسهیلات را نیز از میان گزینه‌های موجود انتخاب کند. این گزینه‌ها شامل اوراق گواهی حق تقدم، انواع حساب‌های پس انداز مسکن نظیر صندوق یکم و حساب پس انداز مسکن جوانان، بدون سپرده و مسکن مهر است. همچنین متقاضی باید در بخش مربوطه یکی از دو قالب «زوجین» و «انفرادی» را بر اساس نوع تقاضای تسهیلات خود انتخاب کند. متقاضی باید در کادر مربوطه کد ملی و شماره تلفن همراه خود را برای ارسال پیامک از طرف بانک وارد کند.

 

مردم نباید هزینه ندانم کاری صادرکنندگان مجوزهای کسب و کار را بدهند

«علی فیروزی» شب گذشته (شنبه 20 اردیبهشت) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره لزوم برقراری ارتباط الکترونیکی بین پنجره واحدهای دستگاههای اجرایی به بیان مطالبی پرداخت و گفت: ارتباط الکترونیکی بین پنجره واحدهای دستگاههای اجرایی باید برقرار باشد و مردم نباید هزینه ندانم کاری صادرکنندگان مجوزها را بدهند.

 

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد در ادامه به بررسی پیشینه اصلاح موادی از قانون اجرای سیاستگذاری کلی اصل ۴۴ پرداخت و با بیان اینکه هنگام اصلاح ۳ ماده قانونی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از تعداد مجوز‌های کسب و کار بی خبر بودیم، گفت: در آن زمان قانونگذار هیئت مقررات زدایی را تعریف و یکی از وظایف آن را تسهیل صدور مجوز‌ها قرار داد و تا آن زمان تعداد مجوز‌های موجود و عناوین آن در کشور شفاف نبود و با این وضع، وظیفه‌ها نیز دچار ابهام بود و به تبع آن، سیاستگذاری، تصمیم گیری و بهینه سازی نیز برای آن مقدور نبود.

 

وی با اشاره به احصا بیش از ۲ هزار عنوان مجوز از دستگاه های مختلف گفت: در این مدت ۶۰۰ مجوز حذف یا ادغام شد و حدود ۱۵۰۰ مجوز باقی ماند که البته تعداد مجوز‌های موجود بیش از این ارقام است بنابراین در گام نخست به مردم اطلاع رسانی کردیم که اعلام کنیم چه مجوز‌هایی مجوز رسمی جمهوری اسلامی بوده و بر چه مبنای قانونی هستند و چه شرایط و مدارکی هزینه‌ای و زمانی نیاز دارند که البته همچنان این اطلاعات در برخی دستگاه‌ها ناقص باقی مانده است./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار صادرات ایران به اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا موعد های مقرر تسلیم اظهارنامه بازار بین بانکی تا پایان شهریور کالایی ایران میلیون یورو ارزش صادرات ارزش افزوده ایران خودرو بورس تهران ۱۸ ۹۵ درصد درصد بوده واحد درصد سال ۹۸ تمدید شد پیش فروش ۹۹ تمدید ۵۲ درصدی ثبت نام نرخ سود بانک ها مجوز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۹۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ شهریار شهریاری گفت: در ماه نخست امسال حدود ۴۵ هزار تُن کالای غیرنفتی از گمرکات استان صادر شد.
وی ادامه داد: ارزش کلال‌های صادراتی ۲۷ میلیون و ۳۹۸ هزار دلار برآورد می‌شود.

شهریاری افزود: صادرات فروردین امسال به لحاظ وزنی نیز ۳۶ درصد بیشتر شد.

وی کشور قزاقستان را مقصد بیشترین کالا‌های صادرات استان عنوان و اضافه کرد: کامپوند پلی اتیلن، پسته فندقی، پلی استایرن، پنیر، تخم مرغ، خوراک آبزیان، سیب درختی، رب گوجه‌فرنگی، لوله‌هاو پروفیل، مفتول آهنی هم عمده کالا‌های صداراتی استان بود.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • تاکسی‌های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟