Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@08:51:29 GMT

نقش سواد سلامت در بحران کرونا چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۱۱۰۹

نقش سواد سلامت در بحران کرونا چیست؟

ایسنا/گیلان یک جامعه شناس، یکی از مشکلات کرونا را اقناع افکار عمومی در جهت مسئله مند کردن این بیماری دانست و گفت: یکی از مولفه های همگانی کردن دانش پزشکی در امر بیماری کرونا، سطح سواد سلامت جامعه است.

علی یعقوبی در گفت وگو با ایسنا، کرونا را یک بیماری چندوجهی دانست و اظهار کرد: صرفا نمی توان از منظر پزشکی به کرونا نگاه کرد و هر کدام از دانش های بشری وجهی از وجوه این بیماری را آشکار می کنند و در همگانی کردن آن نقش به سزایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان، یکی از مشکلات کرونا را اقناع افکار عمومی در جهت مسئله مند کردن این بیماری دانست و تصریح کرد: مشارکت رشته های مختلف نقش اثرگذاری در اقناع سازی افکار عمومی دارد. این رشته ها نفوذ عمده ای در جدی کردن این بیماری و خانگی کردن آن خواهند داشت.

یعقوبی، به نقش علوم انسانی در بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: پیامدهای فردی و اجتماعی و اقتصادی کرونا دانش های روان شناسی، جامعه شناسی و اقتصاد را وارد عرصه کرده است. همچنین رعایت اصول بهداشتی با محوریت توجه به افراد آسیب پذیر، اقشار محروم و سالخوردگان مشارکت علم اخلاق را طلب می کند.

وی با بیان اینکه علم اخلاق در اقناع سازی شهروندان برای احساس مسئولیت نسبت به یکدیگر کمک شایانی به علم پزشکی می کند، متذکر شد: یکی از مولفه های همگانی کردن دانش پزشکی در امر بیماری کرونا، سطح سواد سلامت جامعه است.

این جامعه شناس، با اشاره به رابطه تنگاتنگ سطح تحصیلات، سن و وضعیت اقتصادی با سواد سلامت، اضافه کرد: افراد دارای تحصیلات پایین، سن بالا یا وضعیت اقتصادی ضعیف از سواد سلامت کافی برخوردار نیستند.

یعقوبی، سواد سلامت را مبتنی بر سرمایه فرهنگی و اقتصادی دانست و ادامه داد: هرچقدر افراد از سواد سلامت بیشتری برخوردار باشند نگرش مثبت تری به آن داشته و بیشتر عمل می کنند. البته یکی از دلایل عدم همگانی کردن سواد سلامت در بین مردم ناشی از سهل انگاری نهادهای پزشکی و بهداشتی است.

وی با بیان اینکه عالمان رشته پزشکی معمولا از مفاهیم فهم ناپذیر برای مردم استفاده می کنند، گفت: لازم است علم به زبان ملموس درآید تا همگانی شود؛ البته این به معنی سطحی سازی علم نیست، بلکه باید به بیان ساده و روان باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، از دانشگاهیان پزشکی و غیر پزشکی خواست خطرات ناشی از بیماری کرونا و دوران پساکرونا را با کمک نماد و تصویر عمومی کنند و یادآور شد: خوشبختانه نهاد پزشکی کشور با کمک سایر نهادهای رسمی و غیر رسمی اقدام به بصری کردن بیماری کرونا در قالب فیلم و تیزر و عکس و نقاشی و بروشور و شعر و موسیقی کرده و این ابزارها شناخت مردم را افزایش داده و آنان را به لحاظ عاطفی اقناع کرده تا در خانه بمانند و قرنطینگی را تجربه کنند.

وی با بیان اینکه تجربه جدید در خانه ماندن فرصت ها و محدودیت های فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: یکی از آثار قرنطینگی وجود برخی آسیب های روانی و اجتماعی همچون خشونت های خانگی است و متاسفانه نهادهای رسمی و غیر رسمی کمتر از نماد و هنر در این زمینه استفاده کرده اند.

یعقوبی، با تاکید بر لزوم فراگیری مهارت های گفت وگو، پرهیز از شتاب، درک متقابل و همدلی، اظهار کرد: این الگوها باید به مردم نشان داده شود و هنر بهترین وسیله است.

وی مشارکت مردم را یکی از راهکارهای همگانی کردن دانش مربوط به بیماری کرونا و خطرات ناشی از آن دانست و بیان کرد: رسانه ها نیز در کنار دانش ها و رشته های مختلف نقش مهمی در عمومی کردن علم در بین مردم دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس سواد سلامت بیماری کرونا همگانی کردن سواد سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۱۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد

بر اساس یک مطالعه جدید، شیر گاو حاوی نانوذراتی است که می‌تواند برای ارائه درمان‌های مبتنی بر آران‌ای (RNA) اصلاح کننده بیماری به صورت خوراکی استفاده شود. با توجه به اینکه داروهای مبتنی بر آران‌ای در حال حاضر فقط به صورت تزریقی قابل تجویز هستند، این کشف راه را برای درمان‌های ارزان‌تر و در دسترس‌تر برای طیف وسیعی از بیماری‌ها باز می‌کند.

به گزارش ایسنا، یکی از بزرگترین چالش‌هایی که محققان با آن روبرو هستند، تبدیل داروهای تزریقی به نسخه‌هایی است که می‌توانند به صورت خوراکی مصرف شوند. داروهای خوراکی معمولا شکست می‌خورند زیرا نمی‌توانند در برابر محیط سخت روده مقاومت کنند و توانایی دارو برای جذب و اعمال اثر درمانی بر بدن از بین می‌رود.

به نقل از نیواطلس، دسته‌ای از داروها که فقط با تزریق قابل مصرف هستند، درمان با آران‌ای است. این داروها با استفاده از مولکول‌های مبتنی بر آران‌ای، بیان و فعالیت مولکول‌های هدف را دستکاری می‌کنند و مسیرهای زیستی را برای درمان یک بیماری خاص تغییر می‌دهند. آران‌ای درمانی امکان درمان بیماری‌هایی را فراهم می‌کند که داروهای معمولی بر روی آنها موثر نیستند.

تحقیقات جدید کینگز کالج لندن نشان داده است که نانوذرات زیستی موجود در شیر گاو به نام وزیکول‌های خارج سلولی(EV) ممکن است راهی برای تجویز درمان‌های مهم آران‌ای به صورت خوراکی باشند.

دریتون ولاسالیو(Driton Vllasaliu)، نویسنده مسئول این مطالعه و مدرس ارشد داروسازی در دانشکده کینگز کالج لندن، می‌گوید: تجویز خوراکی داروها قابل قبول‌ترین، راحت‌ترین و معمولا ارزان‌ترین راه برای مصرف دارو است، زیرا به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی متکی نیست. توانایی ارائه داروهای «زیستی»، مانند درمان‌های آران‌ای، اغلب به عنوان نقطه عطف تحویل دارو در نظر گرفته می‌شود، اما همچنان یک چالش سخت باقی مانده است. این مطالعه مهم است زیرا نشان می‌دهد که ممکن است تحویل خوراکی داروهای آران‌ای با استفاده از فناوری مبتنی بر وزیکول‌های خارج سلولی شیر امکان پذیر باشد.

وزیکول‌های خارج سلولی نقش مهمی در ارتباطات سلولی دارند. بیشتر سلول‌های ما آنها استفاده می‌کنند. وزیکول‌های خارج سلولی را مانند پوشش‌های سلولی در نظر بگیرید که برای انتقال محموله‌هایی مانند پروتئین‌ها، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک، از جمله آران‌ای، در فواصل طولانی تا سلول‌های هدف کار می‌کنند. آنها توسط یک لایه لیپیدی محافظ احاطه شده‌اند و مهم‌تر از همه، می‌توانند از موانع زیستی عبور کنند.

محققان بررسی کردند که آیا وزیکول‌های خارج سلولی استخراج شده از شیر گاو می‌توانند به عنوان وسیله‌ای برای رساندن دارو به دستگاه گوارش مشکل‌ساز ما استفاده شوند یا خیر. وزیکول‌های خارج سلولی شیر پیش‌تر برای درمان بیماری روده تحریک پذیر(IBS) در مدل‌های موش مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیکول‌های خارج سلولی شیر با استفاده از مدل‌های ارگانوئید واقعی روده انسان آزمایش شد و مشخص شد که آنها از دیواره روده عبور می‌کنند.

محققان می‌گویند که وزیکول‌های خارج سلولی شیر می‌تواند برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت، با استفاده از درمان های خوراکی استفاده شود.

علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از مردم پیش از این به طور مرتب در معرض وزیکول‌های خارج سلولی شیر گاو قرار گرفته‌اند، بعید است که بر خلاف نانوذرات مصنوعی که در حال حاضر برای ارائه درمان آران‌ای از طریق تزریق استفاده می‌شوند، این روش جدید پاسخ ایمنی نامطلوبی ایجاد کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!