Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-27@14:53:07 GMT

ETF‌ها ضربه‌گیر حباب‌های بازار سرمایه

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۱۳۸۴

ETF‌ها ضربه‌گیر حباب‌های بازار سرمایه

رویداد۲۴ سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس ، اظهار کرد: وجود آنکه فعالان بازار سرمایه نگرانی‌هایی نسبت به اثرات این سیاست دولت بر روند قیمت‌گذاری کلی در بورس دارند، اما صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) فوایدی هم برای دولت و مردم و هم برای بازار سرمایه دارد و در کل به نظر می‌رسد دولت مسیر درستی را برای واگذاری اموال در پیش گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد:شیوه واگذاری اموال دولتی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF)، دارای نکات مثبت زیادی است، اما مثل هر سیاست دیگری نکات منفی یا ابهاماتی نیز ممکن است داشته باشد.

این عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نکته مثبت این اقدام دولت، این است که بالاخره برای فرایند واگذاری اموال دولتی راه‌حلی پیدا شد، توضیح داد:این واگذاری‌ها مشخصأ در جمع‌آوری نقدینگی در سطح جامعه و عمیق‌تر شدن بازار سرمایه نقش مهمی را ایفا می‌کند و باعث می‌شود عده بیشتری از مردم در بازار سرمایه مشارکت داشته باشند.

اسلامی افزود:همچنین امکان مشارکت مردم از طریق غیرمستقیم نیز فراهم شده است و می‌توان تأمین منابع مالی دولت را به عنوان یکی از مزایای این طرح اشاره کرد. بیشتر بخوانید: نکاتی برای سرمایه‌گذاری در بورس/ برای خرید سهام بورس سود کوتاه‌مدت را ملاک انتخاب قرار ندهید وی در ادامه با بیان اینکه که نگرانی‌هایی هم در این راستا وجود دارد، اظهار کرد:من به عنوان یکی از اعضای شورای عالی بورس هنوز هم متوجه نشدم چرا دولت سهم شرکت‌هایش را مستقیمأ واگذار نکرد و آن‌ها را در قالب ETF قرار داد. به نظر می‌رسد که همچنان در دولت تمایلی برای واگذاری مدیریت وجود ندارد.
این عضو شورای عالی بورس ادامه داد:نگرانی دیگری نیز در بین فعالان بازار سرمایه وجود دارد که بیشتر مربوط به زمان آزادسازی معاملات ETF است. با توجه به فضای بخصوص چند ماه اخیر که در بازار سرمایه حاکم شده است، این نگرانی وجود دارد که واگذاری‌های اکنون دولت، در روند قیمت‌گذاری‌های بازار سرمایه تأثیرگذار باشد.

به گفته اسلامی همچنین شیوه بازارگردانی ETF مایه نگرانی است، بخصوص اگر جریان نقدی ورودی و خروجی در دوران بازگشایی قدرتمند باشد.

وی تاکید کرد:با وجود این نگرانی‌ها باید گفت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس راه‌حلی بود که توانست معضل اقتصاد سیاسی ایران در واگذاری اموال دولتی را گره‌گشایی کند. همچنین در شرایطی که ورود نقدینگی به بازار سرمایه زیاد است، این واگذاری‌ها می‌تواند ضربه‌گیری برای جلوگیری از تشکیل حباب در بازار سرمایه باشد. باید توجه داشت که این تجربه نخست مجموعه سیاست‌گذاری و بازار سرمایه در این حوزه است و در صورت نبود ایراد‌های اساسی، وجود ایرادات و نواقص جزئی به شرط اصلاح در تجربه‌های بعدی قابل پذیرش است. منبع: ایسنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بورس سرمایه گذاری در بورس شورای عالی بورس واگذاری اموال بازار سرمایه سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۱۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

به گزارش «تابناک»، علیرضا محمدزاده، کارشناس خودرو، درباره تأثیر مصوبه مجلس مبنی بر اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو به «انتخاب» گفت: اولین اتفاقی که با این مصوبه می‌افتد، افزایش قیمت خودرو و تحت تأثیر قرار گرفتن از این اقدام است؛ از آن مهم‌تر دلال‌ها فعال‌تر می‌شوند و کلاهبرداری بیشتر خواهد شد. خریدار واقعی که برای استفاده دنبال ماشین است با تنگنا بیشتر مواجه می‌شود و تنها کسی که سود می‌کند دلال است. دولت از سال گذشته اعلام کرده که با مالیات دنبال جبران کسری بودجه است و روی تنها چیزی که مالیات نبسته‌اند هواست.

وی در ادامه در رابطه با چالش‌های قیمت‌گذاری پژو پارس در روز‌های اخیر بیان کرد: واقعیت قضیه این است که پژوپارس هیچ تکنولوژی روزی ندارد، راحتی ندارد و کم مصرف هم نیست. علت اینکه عده‌ای سینه چاک این ماشین هستند، به جز بیست درصد که علاقه‌مند به این ماشین هستند، جمعیت زیادی که برای حاشیه سود زیاد این خودرو و احتمال قطع تولید، دنبال پژو پارس هستند. در تمام خودرو‌های بازار وقتی خبر توقف تولید منتشر شود، مردم به سمت آن ‌می‌روند. البته به نظر من همان بیست درصد که مصرف‌کننده واقعی هستند اهمیت بیشتری دارند. طبیعتا تا زمانی که شرکت تولید‌کننده دولت باشد و نظر دولت در آن تأثیر‌گذار باشد این اتفاقات رخ می‌دهد. پژو پارس هیچ حرفی برای گفتن ندارد و سال هاست از رده خارج است.

محمدزاده درباره وضعیت بازار خودرو در نیمه اول ۱۴۰۳ گفت: اولین اتفاقی که در خودرو می‌افتد و همچنان هم ادامه دار است، دخالت دولت است. تا زمانیکه دولت در بازار خودرو دخالت مستقیم دارد، طبیعتا آینده‌ی خوشی برای خودرو به وجود نخواهد آمد. در این کشور از دستمال کاغذی تا خودرو، همه درگیر دولت است. وقتی کشور نتوانسته یک رابطه‌ی درست با جهان برقرار کند و بحث دلار و... هم تبدیل به یک چالش شده است، چه توقعی دارند که خودرو سامان پیدا کند. دولت اگر با همین فرمان جلو برود و شعار‌های غیرحقیقی بدهد، مطمئن باشید بازار امسال بدتر خواهد شد و قیمت‌های فعلی برای 6 ماه دیگر یک آرزو می‌شود.

دیگر خبرها

  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ حباب سکه روند متوازن نداشت