Web Analytics Made Easy - Statcounter

 رسیدن دختران به سن بلوغ نعمتی است که باید قدر آن را بدانیم. بسیاری از ما اهمیت نکات بهداشتی دوران قاعدگی را درک نمی‌کنیم و به آن‌ها توجهی نداریم، درحالی‌که رعایت‌نکردن این نکات بهداشتی عواقبی ناخوشایند و حتی خطرناک دارد. آگاهی از نکات بهداشتی دوران قاعدگی و رعایت آن‌ها موجب می‌شود که دوران قاعدگی سالمی داشته باشیم و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا شما را با ۷ نکته بهداشتی مهم در دوران قاعدگی آشنا کنیم.

۱. حرکات یوگا انجام دهید

برای جلوگیری از لخته‌شدن و اختلال در جریان خون و درنتیجه درد قاعدگی باید به‌طور منظم تمرین‌ها و حرکات یوگا انجام دهید. برای این منظور، انجام بعضی از تمرین‌های پایه‌ای حرکت سلام‌برخورشید (سوریا ناماسکار) بسیار مفید است. نخستین حرکات شامل حرکت بوجانگ‌آسانا (bhujangasana) یا حرکت مار کبری، حرکت الماس یا واجراسانا (vajrasana) و حرکت کمان یا دانوراسانا (dhanurasana) است. این حرکت‌ها موجب بهبود گردش خون می‌شوند و بهبود گردش خون نیز در بهبود عملکرد اندام تناسلی مؤثر است. البته این تمرین‌ها فقط زمانی تأثیرگذار هستند که به‌طور منظم انجام شوند. این تمرین‌های یوگا موجب کاهش درد می‌شوند و با انجام آن‌ها دیگر مجبور نیستید درد‌های قاعدگی را تحمل کنید.

۲. رژیم غذایی مناسب و مصرف غذا‌های سالم را در برنامه بگذارید
نیمی از مشکلات قاعدگی مانند درد شدید و بی‌نظمی‌های قاعدگی به‌دلیل عادات غذایی ناسالم ایجاد می‌شوند. وقتی به دوران قاعدگی خود نزدیک می‌شوید، از مصرف غذا‌های پرادویه و شور پرهیز کنید؛ زیرا این غذا‌ها احتمال لخته‌شدن خون را افزایش می‌دهند و به گرفتگی‌های عضلانی به‌شدت دردناک منجر می‌شوند؛ همچنین بهتر است که میوه‌هایی مانند موز را بیشتر مصرف کنید.

۳. فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید
به‌جای مصرف دارو‌های مسکن، فعالیت بدنی خود را افزایش دهید؛ برای نمونه می‌توانید حرکات کششی انجام دهید. فعالیت بدنی در کاهش فشار بر قسمت‌های تحتانی بدن مؤثر است.

۴. مصرف این مواد را به حداقل برسانید
گرفتگی‌های قاعدگی درد‌هایی است که در طول دوران قاعدگی یا روز‌های قبل و بعد از آن ایجاد می‌شود. این درد‌ها معمولا در کمر، شکم و پا‌ها ایجاد می‌شوند. دلایل اصلی گرفتگی قاعدگی مصرف گوشت و لبنیات و سیگار کشیدن است. معمولا استعمال دخانیات موجب توقف تولید تخمک در تخمدان‌ها می‌شود و عدم تخمک‌گذاری از دلایل عمده بی‌نظمی‌های قاعدگی است.

۵. در سرما کیسه آب گرم را فراموش نکنید

معمولا در ماه‌های سرد سال، دوران قاعدگی طولانی‌تر و دردناک‌تر می‌شود. برای برطرف‌کردن درد می‌توانید کیسه آب گرمی را روی شکم خود قرار دهید تا با تسهیل و روان کردن جریان خون، شدت درد را کاهش دهید.

۶. حواستان به PMS باشد
بعضی از زنان در دوران قاعدگی دچار نوسانات خلقی می‌شوند. نوسانات خلقی دوران قاعدگی را سندرم پیش از قاعدگی (Pre-menstrual Syndrome – PMS) می‌نامند. تغییرات خلقی شدید پیش از قاعدگی، در طول قاعدگی و پس از آن، از علائم این سندرم است. مصرف مواد غذایی سالم در برطرف‌کردن این تغییرات خلقی نقش زیادی دارد. در این میان، مصرف نخود، ماست سویا، شیر، برنج قهوه‌ای، عدس و سایر حبوبات بسیار مهم است؛ زیرا در برطرف‌کردن عدم تعادل هورمونی مؤثر هستند. چای گیاه شاه‌پسند نیز دمنوش ضداضطرابی است که در کنترل‌کردن نوسانات خلقی سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است.

۷. سبک زندگی‌تان را در این دوران تغییر دهید

مهم‌ترین مورد در نکات بهداشتی دوران قاعدگی، تغییر سبک زندگی است. امروزه پیشرفت فناوری موجب تنبلی و بی‌تفاوتی نوجوانان درباره سلامتی‌شان شده است. درنتیجه، عادت‌ماهانه دختران جوان زمانی شروع می‌شود که هنوز به سن نوجوانی نرسیده‌اند و بسیاری نیز دچار بی‌نظمی‌های قاعدگی می‌شوند. بیشتر دختران نوجوان به فعالیت‌های بدنی‌ای مانند ورزش، بازی در فضای باز و یوگا کاملا بی‌توجه هستند. وقتی بدن هیچ تحرکی ندارد، چگونه انتظار داریم که چرخه قاعدگی منظمی داشته باشیم؟! البته منظور از سبک زندگی فقط افزایش فعالیت بدنی نیست و تغییر رژیم غذایی و عادات غذایی را نیز شامل می‌شود. برای نمونه، مصرف فست‌فود یکی از دلایل مهم اختلال در قاعدگی و قاعدگی نامنظم است.

سخن آخر
اگر شما نیز با هریک از مشکلات گفته‌شده در این مقاله روبه‌رو شده‌اید، با انجام پیشنهاد‌های مطرح‌شده می‌توانید دوران قاعدگی سالمی داشته باشید و دیگر قاعدگی برایتان دوره‌ای سخت و ناخوشایند نخواهد بود. همیشه به یاد داشته باشید که رعایت‌نکردن نکات بهداشتی دوران قاعدگی می‌تواند برای سلامتی شما عواقب ناگواری داشته باشد. درد شدید و بی‌نظمی‌های قاعدگی معمولا در نتیجۀ عادات غذایی ناسالم ایجاد می شود و مصرف گوشت و لبنیات وسیگارکشیدن از دلایل اصلی گرفتگی های قاعدگی هستند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پریودی کاهش درد پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۲۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال شمع روزانه برای متولدین ماه‌های مختلف امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فال شمع روزانه از جمله فال‌های پرطرفداری است که افراد مختلف در زمینه پیش‌بینی امور و انجام کار‌های روزانه به آن رجوع می‌کنند. این نوع فال از طریق اشکالی که اشک‌های شمع در آب ایجاد می‌کند، تعبیر می‌شود. 

به گزارش «زی‌سان»، در ارتباط با فلسفه (چیستی) فال شمع باید توجه داشت که سوختن شمع به عنوان رخدادی در نظر گرفته می‌شود که در آن چهار عنصر آب، آتش، باد و خاک را با خود دارد. موم شمع عنصر خاک، شعله شمع عنصر آتش، دود عنصر باد و مومی که ذوب می‌شود عنصر آب است.

گفته می‌شود که شمع نماد یک خلقت کامل است که چهار عنصر اصلی را در کنار یکدیگر دارد و زمانی که این عناصر در کنار یکدیگر باشند، دعا برآورده و حاجت روا می‌شود. شاید همین باور موجب شده در مراسم عرفانی، مکان‌های مقدس، مراسم تولد و حتی عزاداری‌ها شمع را روشن کنند. غالبان در لحظه برافروختن شمع باید فرد حاجت، دعا یا آرزویی داشته باشد و بعد آن را خاموش کند. گفته می‌شود زمانی که شمع در حال سوختن است، دعا کردن شما به پرودگار متصل‌تر شده و استجابت دعا را بالا می‌برد. 

در فال شمع رنگ نور شمع، نحوه سوختن شمع و ذوب شدن آن اهمیت دارد. با این مقدمات آن‌چه در ادامه خواهد آمد فال شمع امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت برای متولدین ماه‌های مختلف است.

فال شمع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳برای متولدین فروردین

 یک یا دو در بسته یا مشکل برای شما به خوبی با کمک یک شخص و تلاش خودتان بر طرف خواهد شد. نگرانی نداشته باشید.

فال شمع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین اردیبهشت

مانعی سر راه شماست که با بردباری موفق خواهید شد آن را ازسر راهتان بردارید و به مقصود خود نایل شوید.

فال شمع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین خرداد

یک دلواپسی و نگرانی از شما می‌گذرد. خدا به شما کمک خواهد کرد. جایی می‌خواهید بروید. شک و تردید نداشته باشید، با روی باز و گشاده از شما استقبال خواهد شد.

فال شمع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین تیر

شخصی ممکن است در یکی از کار‌هایی که شما انجام می‌دهید، ایراد یا انتقادی نسبت به کار شما داشته باشد که باید به راحتی آن را پذیرا باشید. زیرا این موضوع به نفع شما خواهد بود، نه ضرر و زیان شما.

فال شمع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳برای متولدین مرداد

دور همی یا مهمانی و شادی‌های خانوادگی، فامیلی یا دوستانه در پیش خواهیدداشت.

فال شمع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین شهریور

خواسته و حاجتی از خداوند دارید که براورده خواهد شد و شما به مراد و مقصود خود خواهید رسید. مطمئن باشید. 

فال شمع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳برای متولدین مهر

پیغامی که حامل شادی و سعادت فراوان برای شماست، به شما خواهد رسید. راه دوری را برای انجام یا رسیدن به هدف باید طی کنید.

فال شمع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین آبان

نگران پولی از دست رفته هستید. نگران نباشید این پول به شما خواهد رسید. شما در زندگی فردی و اجتماعی خود در مسیر روشنی قرار خواهید گرفت.

فال شمع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین آذر

شخصی ممکن است در یکی از کار‌هایی که شما انجام می‌دهید، ایراد یا انتقادی نسبت به کار شما داشته باشد که باید به راحتی آن را پذیرا باشید. زیرا این موضوع به نفع شما خواهد بود، نه ضرر و زیان شما.

فال شمع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین دی

دست به کار تجارت و معامله خواهید زد و در این امر بسیار برجسته و دارای ثروت زیادی خواهید شد. 

فال شمع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین بهمن

از شکست عاطفی که در گذشته داشته اید، جبران آن در زندگی آینده تان ازفردی دیگر خواهد شد.

فال شمع ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای متولدین اسفند

برای کسالتی مختصر از نظر جسمی یا روحی، به نزد پزشک خواهید رفت. برای انجام کاری قانونی به نزد وکیل تا قاضی خواهید رفت.

tags # فال شمع ، فال سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ اطلاعاتی جالب درباره زندگی انسان در کره ماه؛ از قیمت زمین تا وام مسکن در ماه! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • فال شمع روزانه برای متولدین ماه‌های مختلف امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • فوت ۱۱ نفر کارگر در کردستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی
  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه تجارت
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز