Web Analytics Made Easy - Statcounter

نفس سخت‌ترین دشمن انسان در کنار شیطان او را گمراه می‌کند و برپایی محفل سخنرانی دینی به زبان انگلیسی در فضای مجازی ازجمله اخبار حوزه قرآن و معارف در بیست و یکمین اردیبهشت‌ماه است.

 

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و یکمین روز از اردیبهشت ماه ۹۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی:
با پرهیز چشم و گوش از گناه قلب در ماه رمضان مهمان خدا می شود

 

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «کاظم صدیقی» به مناسبت ماه مبارک رمضان در حوزه علمیه امام خمینی(ره) به شکل مجازی سخنرانی کرده و گفت: گوش وسیله‌ی تکامل انسان با فراگیری حکمت، علم و شنیدن تسبیحِ الهی، دعا و نیایش است.

وی افزود: انسان با گوش بر معلومات خود می‌افزاید، واردات قلب از طریق گوش فراوان است بنابراین اهلِ مراقبه در مجالس گناه همچون غیبت، غنا، ساز و آواز، لهو و لعب حضور پیدا نمی‌کنند که آلوده نشوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه یکی از اصول روزه‌داری تمرینِ پرهیز گوش از شنیدن حرام است، عنوان کرد: گوش سرباز قلب است وقتی قلب شما در ماه رمضان مهمان خداوند متعال باشد باید سرباز آن هم چنین عمل کند و از شنیدن آنچه خداوند را ناراضی می‌کند پرهیز کند.

امام جمعه موقت تهران با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) ابراز کرد: گناه غیبت از زنا بیشتر و از گناهان کبیره است که انسان را به درکاتی از جهنم می‌برد که افراد بی‌عفت آنجا قرار دارند.

وی با بیان اینکه غیبت لذت ندارد و خباثت است، اظهار کرد: غیبت‌کننده و شنوده غیبت هر دو به یک درجه گناه می‌کنند بر همین اساس بزرگان و علمای اسلام بر غیبت بسیار حساس بودند.

 

 

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی:
نفس سخت‌ترین دشمن انسان در کنار شیطان او را گمراه می‌کند

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» به مناسبت ماه مبارک رمضان در قالب مجازی طی سخنانی درباره نفس انسان با استناد به روایتی از پیامبر(ص) گفت: سرسخت‌ترین و دشمن‌ترین دشمن انسان، نفس او است.

وی افزود: آن چیزی که شیطان را به بیراهه برد نفس بود، همین نفس در دشمنی با انسان در کنار شیطان قرار می‌گیرد و هر دو همراه با هم، انسان را گمراه می‌کنند.

استاد حوزه علمیه درباره شیوه دشمنی نفس با انسان، عنوان کرد: یکی از روش‌های نفس در دشمنی با انسان توجیه‌گری است یعنی برای کار خلاف خود دلیل بتراشد. مثلا توجیه کند که اگر رشوه نگیرد، زندگی زن و بچّه چه می‌شود؛ یا اگر این مال را انفاق کند دور‌اندیشی نکرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه نفس انسان، با وجدان کمال طلب و حق گرا همواره در تعارض هستند. اظهار کرد: انسان در اطاعت از نفس برای این‌که از فشار وجدان خارج شود، توجیه‌گری می‌کند. خداوند در سوره قیامت آیه ۱۴ و ۱۵ می‌فرماید انسان خود از وضع خود آگاه است هر چند در ظاهر برای خود عذرهایی بتراشد.

وی تسویف را شیوه دیگر نفس برای دشمنی با انسان دانست، ابراز کرد: تسویف یعنی امروز و فردا کردن، و کار امروز را به فردا انداختن، امام باقر (ع) می‌فرمایند برحذر باشید از امروز و فردا کردن، همانا دریایی است که مردمان در آن غرق می‌شوند.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) بیان کرد: کسی که توبه‌ خود را به فردا می‌اندازد دین ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه نفس با فرصت طلبی به انسان ضربه می‌زند، گفت: نفس جایگاه هر بدی است، قابل اعتمادی نیست و در هر فرصتی ضربه خود را وارد می‌سازد.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:
عمل به دستورات الهی نظام خانواده را تبدیل به بهشت همسران می‌کند

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن قرائتی» به مناسبت ماه مبارک رمضان در قالب فضای مجازی به سخنرانی پرداخته و  با اشاره به آیه ۲۶ سوره گفت: «الرجال قوامون علی النساء» در جامعه مردان بر زنان ولایت و مدیریت دارند.

وی افزود: در مدیریت شخص باید قدرت و صلابت لازم را داشته باشد به همین دلیل در جنگ‌ها و قضاوت‌ها مرد باید سینه سپر کند و زن باید در پناه قرار بگیرد زیرا عنصر زن لطیف است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه خداوند زن و مرد هر کدام را برای کار خاص آفریده است، عنوان کرد:‌ خداوند زن را انسان‌ساز و مربی قرار داده است به همین دلیل او را لطیف، ظریف و حساس خلق کرده است.

این مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه برخورد با دشمن، سیاست، اقتصاد، جنگ،‌ حوادث، قدرت و صلابت نیاز دارد؛ اظهار کرد:‌ شاید گاهی قدرت و صلابت یک زن از یک مرد بیشتر باشد اما در قانون کل جمعیت را در نظر می‌گیرند به عنوان مثال تابستان گرم است شاید برخی روزهای آن در برخی مناطق خنک هم باشد اما در کل همه از تابستان به گرمی یاد می‌کنند.

وی افزود: در کل توان مدیریتی مردان نسبت به زنان بیشتر است به همین دلیل مردان باید جلو باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه برخی زنان مقابل خداوند تواضع دارند و مطیع امر او هستند حقوق همسران خود را رعایت می‌‌کنند، ابراز کرد: زن‌ها حقوق شوهران خود را حفظ کنند همانگونه که خداوند حقوق زنان را در سایه تکالیفی بر مردان حفظ کرده است.

 

 

اسامی برندگان مسابقه پیامکی «بهار دل‌ها» اعلام شد

 

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف؛ هم‌زمان با روز ولادت باسعادت امام حسن مجتبی (ع) قرعه‌کشی مسابقه پیامکی «بهار دل‌ها» با حضور حجج الاسلام والمسلمین «حمید احمدی» رئیس کمیته فرهنگی و آموزش اربعین و «حسین حقیقت»، رئیس اداره آموزش و تربیت مربی کودک و نوجوان مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار و اسامی برندگان مشخص شد.

 

بر اساس این گزارش، مسابقه پیامکی «بهار دل‌ها» به مناسبت نیمه شعبان از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین و معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد که در این مسابقه بیش از چهار هزار نفر از سراسر کشور شرکت کردند.

 

به همت مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب وابسته به المصطفی؛
محفل سخنرانی دینی به زبان انگلیسی در فضای مجازی برپا می‌شود

 خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، معاونت فرهنگی تربیتی مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب جامعةالمصطفی العالمیه به جهت شیوع ویروس منحوس کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشورهای مختلف برای دنبال‌کنندگان خود در اقصی نقاط جهان جلسات سخنرانی مذهبی به زبان انگلیسی را در فضای مجازی راه‌اندازی کرد.

 

در این طرح، که مخاطبان اصلی آن انگلیسی‌زبانان کشورهای غربی هستند، سخنرانان مذهبی در شب‌های مختلف از طریق ویدئو کنفرانس در فضای مجازی به ایراد سخن به زبان انگلیسی می‌پردازند.

 

اسرار دعا و عبادت، ویژگی‌های ماه مبارک رمضان، نقش اخلاق در سعادت بشری و تفسیر قرآن از موضوعاتی است که سخنرانان به آن خواهند پرداخت. همچنین در پایان هر سخنرانی فرصتی برای پرسش و پاسخ در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

 

 

 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: بسته خبری میهمانی ماه رمضان حجت الاسلام والمسلمین گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان زبان انگلیسی ماه مبارک رمضان فضای مجازی قرآن و معارف علوی تهرانی حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۲۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحیه داوطلبی برآمده از اراده انسانی است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام‌والمسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در نشست رابطین فرهنگی و ائمه جماعت هلال احمر چهار استان اردبیل، گیلان، آذربایجان شرقی و زنجان به تبیین و تشریح اهمیت برنامه‌ریزی و رفع آسیب‌های اجتماعی در کشور پرداخت. حجت الاسلام‌والمسلمین معزی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را به گسل‌های تشبیه کرد که مانند گسل‌های طبیعی ویران‌گر و خسارت‌آفرین هستند.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه به مرور برخی از خدمات جمعیت هلال احمر در حوادث طبیعی همچون زلزله خوی پرداخت و تصریح کرد: همان‌طور که هلال‌احمر در این حادثه به تسکین آلام و التیام رنج‌های مردم کوشید، باید در زلزله‌فرهنگی نیز یاری رسان مردم باشد.

نماینده ولی فقیه تسکین آلام روحی و حفظ سلامت معنوی جامعه را نیز از وظایف جمعیت هلال‌احمر برشمرد و افزود: در جمعیت هلال احمر، برنامه ریزی و هدایت فعالیت‌های فرهنگی، گسترش و ارتقای فرهنگ دینی و ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی بر عهده حوزه نمایندگی ولی فقیه است.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی با طرح این پرسش که آیا تنها زلزله خانه‌ها و شهرها را ویران می‌سازد؟ ادامه داد: دشمنان با ابزارهای متعدد تبلیغانی سعی دارند ایمان و امید را در جوانان ایران اسلامی کاهش دهند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در ادامه بر اهمیت خنثی‌سازی این توطئه‌ها با برنامه‌ریزی فرهنگی تاکید کرد. پاسخ به شبهات و تولید محتوای معرفتی با بهره‌گیری از ابزارهای کارآمد و نگاه خلاقانه به منظور خنثی‌سازی این نقشه‌ها، توصیه حجت‌الاسلام والمسلمین معزی به مبلغان حاضر در این نشست بود.

وی با تاکید بر اینکه ترویج فعالیت داوطلبانه تنها با بخشنامه و دستورالعمل ممکن نیست، تصریح کرد: فعالیت داوطلبانه نیازمند روحیه و اراده انسانی است که ترویج آن در پرتو ارتقا فرهنگ دینی و تبیین معارف دینی امکان پذیر است.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی در این بخش مقاومت و ایستادگی مردم غزه اشاره کرد که در نتیجه اراده انسانی و پایبندی به آرمان‌های اخلاقی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه این مقاومت نه با بخشنامه بلکه با بهره‌گیری از معرفت دینی حاصل شده است، افزود: این ایستادگی برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با تاکید بر اینکه جامعه امروز نیازمند مبلغانی است که توانایی ایجاد ارتباط با جوانان را داشته باشند به ارائه رهنمودهایی در خصوص نحوه ارشاد و تبلیغ دین پرداخت و بر این مساله تاکید کرد که مبلغ بایستی زبان و ادبیات نسل امروز را بشناسد.

کتاب‌خوانی، توجه به بهره‌گیری از فضای مجازی، ارتباط صمیمانه با نمازگزاران، تقویت تعامل با جامعه مخاطب از جمله توصیه‌های نماینده رهبر معظم انقلاب به رابطین فرهنگی حاضر در این نشست بود.

حجت الاسلام‌والمسلمین معزی ترویج فعالیت های قرآنی را از جمله وظایفی برشمرد که باید رابطین فرهنگی جمعیت در استان‌ها دنبال نمایند.

وی در ادامه به مرور اهداف چهارگانه جمعیت هلال احمر پرداخت و در تبیین اهداف چهارگانه بر اهمیت سودمندی در دین مبین اسلام تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در این نشست از انتشار مجدد مجله مهروماه به صورت الکترونیکی در این مجموعه نیز خبر داد و افزود: حوزه نمایندگی سعی دارد با بهره‌گیری از فضای وب و بسترهای روز، محتوای معرفتی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

وی در این نشست به ائمه جماعات در جمعیت هلال احمر توصیه کرد که با بهره‌گیری از برنامه‌های خلاقانه ارتباط خود را با کارکنان، جوانان، داوطلبان و امدادگران جمعیت هلال احمر تقویت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در این مراسم از مدیرعامل و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در استانی آذربایجان شرقی به عنوان میزبان این برنامه نیز قدردانی کرد.

در این نشست، حاضران به ارائه گزارش عملکرد، نکات و پیشنهادهات خود در خصوص فعالیت‌های فرهنگی در جمعیت هلال احمر پرداختند.

کد خبر 6093087

دیگر خبرها

  • روحیه داوطلبی برآمده از اراده انسانی است
  • تأکید نماینده ولی فقیه در لرستان بر رفع موانع تولید
  • آمریکایی‌ها انتظار این انتقام را نداشتند
  • سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در حسینیه اعظم زنجان
  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم
  • بیان ساده مفاهیم قرآن از نوآوری‌های برنامه «محفل» بود
  • مبارزه با فساد در اولویت برنامه‌های عدلیه است
  • رییس کل دادگستری قزوین منصوب شد
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • رئیس کل دادگستری قزوین منصوب شد