Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:43:08 GMT

اختلاف رقبای شبه‌قاره درباره تبعه هندی متهم به جاسوسی

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۴۲۵۲

اختلاف رقبای شبه‌قاره درباره تبعه هندی متهم به جاسوسی

رییس دیوان بینالمللی دادگستری در لاهه اواخر تیرماه سال گذشته ضمن رد درخواست هند مبنی بر ابطال حکم اعدام دادگاه نظامی پاکستان علیه تبعه هندی، از دولت اسلام‌آباد خواست تا دسترسی کنسولی برای کلبوشن یادیو تبعه هندی متهم به جاسوسی را فراهم کند.

براساس این گزارش، پاکستان آنچه را که ادعای کنسول حقوقی هند مبنی بر عدم پیروی از رای دادگاه لاهه از سوی نهادهای پاکستانی می‌خواند را رد کرد و آن را اظهارات نادرست نماینده هند توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت امور خارجه پاکستان امروز (یکشنبه) با صدور بیانیهای گفت: ادعای نماینده حقوقی هند صحت ندارد و پاکستان متعهد به اجرای احکام دادگاه لاهه است. علاوه بر این پاکستان مطابق با رای دیوان بین المللی دادگستری دسترسی کنسولی هند به تبعه خود را نیز فراهم کرد.

در این بیانیه آمده است: پاکستان به عنوان یک کشور مسوولیت پذیر و براساس رای دیوان بین المللی دادگستری، به تمامی تعهدات بینالملل خود مرتبط با پرونده کلبوشن یادیو تبعه هندی پایبند خواهد بود.

دعوای اسلام‌آباد و دهلی‌نو به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا تنها به پرونده اتهام جاسوسی علیه تبعه هندی ختم نمی‌شود، بلکه دو کشور همواره مدعی به دام انداختن عوامل جاسوسی در کشورهای یکدیگر هستند.

در تازه‌ترین ماجرای جاسوسی، پلیس پاکستان چند روز پیش از بازداشت یک کارمند ارشد دولت در شهر 'کراچی' به جرم انتقال اطلاعات به سرویس جاسوسی هند خبر داد.

دوم اردیبهشت امسال نیز نیروهای امنیتی پاکستان یک افسر پلیس این کشور را به اتهام آنچه جاسوسی برای هند عنوان شده بود، در کراچی بازداشت کردند.

بازداشت جاسوسان از سوی پاکستان و هند موضوع جدیدی نیست و دو کشور همواره یکدیگر را به اعزام جاسوس و یا دخالت در امور داخلی متهم می‌کنند.

پاکستان مدعی است 'کلبوشن یادیو' یکی از افسران نیروی دریایی هند را روز ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ در منطقه «ماشکیل» در ایالت بلوچستان در حالی بازداشت کرده است که قصد جاسوسی و خرابکاری علیه پاکستان داشت.پس از آن ارتش پاکستان فروردین سال ۹۶ از صدور حکم اعدام برای یادیو خبر داد و اعلام کرد که حکم اعدام این تبعه هندی از سوی ژنرال 'قمر جاوید باجوا' فرمانده ارتش این کشور تأیید شده است اما پس از ورود دیوان لاهه به دعوای رقبای شبه‌قاره، اجرای حکم اعدام تبعه هندی به تعلیق درآمد.

برچسب‌ها هند پاکستان دادگاه لاهه نیروی دریایی هند ایالت بلوچستان اسلام اباد ارتش پاکستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند پاکستان دادگاه لاهه نیروی دریایی هند ایالت بلوچستان اسلام اباد ارتش پاکستان هند پاکستان دادگاه لاهه نیروی دریایی هند ایالت بلوچستان اسلام اباد ارتش پاکستان تبعه هندی حکم اعدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۴۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم

به گزارش قدس آنلاین، بابک احمدی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در نشست تخصصی دومین اجلاس ایران و آفریقا با اشاره به اینکه توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی در اولویت‌های همکاری‌های بین المللی ایران قرار دارد، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای آفریقایی در سال‌های اخیر تحرک خوبی در عرصه توسعه صنعتی داشته اند به طوری که بیشتر اقلام ۱۰ گروه اول وارداتی به این قاره، محصولات و ماشین آلات صنعتی است.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد ۸ کشور از ۱۰ کشور اول صادرکننده به آفریقا جزء فهرست ۱۰ کشور اول واردکنندگان از این قاره هستند که این امر نشان می‌دهد راهکار مناسب همکاری با کشورهای آفریقایی در ایجاد یک رابطه دوطرفه است.

معاون وزیر صمت در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و منابع طبیعی قاره آفریقا در ۳ بخش معادن، نفت و گاز و زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی، هدفگذاری فعالیت ایران در آفریقا را در ایجاد یا تکمیل زنجیره صنایع معدنی، نفت و گاز و صنایع تبدیلی بیان کرد.

احمدی تصریح کرد: ایران نگاه برابر برای همکاری با کشورهای آفریقایی دارد و به دنبال یک رابطه برد- برد و استفاده مکمل از ظرفیت‌های یکدیگر است.

رئیس هیات عامل ایدرو، صدور خدمات فنی و مهندسی و توسعه مدیریت را از دیگر بسترهای همکاری عنوان و ابراز امیدواری کرد: ایران و کشورهای آفریقایی در حوزه همکاری‌های صنعتی با صبر و حوصله و استمرار تعاملات به سطح مناسبی از همکاری‌های دو جانبه برسند.

در ادامه این نشست «انگت روبارد هیپولیت جین پاول» وزیر صنایع کوچک و متوسط کشور آفریقای مرکزی گفت: ما نیاز مبرم به توانمندی‌های صنعتی، دانش فنی و همچنین نیروی انسانی متخصص داریم.

وی با تاکید بر ابنکه سیاست کلی کشورش در گسترش همکاری‌های جنوب-جنوب (کشورهای در حال توسعه) است، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های بانکی درصدد این هستیم که بحث صادرات و واردات دو طرفه باشد تا بخشی از این مشکلات حل شود.

نشست تخصصی صنعت دومین اجلاس ایران و آفریقا با حضور معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیران صنایع و تجارت سه کشور آفریقایی و فعالان بخش خصوصی در محل پژوهشگاه سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • اقامت حدود چهار هزار تبعه خارجی مجاز در استان کرمانشاه
  • تردد بیش از ۲۷ هزار تبعه خارجی در افغانستان
  • روسیه: آمریکا در مورد اقدام دادگاه لاهه علیه اسرائیل ریا می‌کند
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • ترس سران رژیم صهیونیستی از حکم دادگاه لاهه بالا گرفت
  • بعید است دفاعیات نتانیاهو به جلوگیری از حکم دیوان لاهه کمک کند | پیامدهای حکم لاهه برای نتانیاهو
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • آفریقای جنوبی: از نزدیک تحقیقات دادگاه لاهه را دنبال می‌کنیم
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم