Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-03@16:02:25 GMT

تحلیل پدرام سلطانی از صادرات ایران در سال ۹۹

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۵۱۳۳

تحلیل پدرام سلطانی از صادرات ایران در سال ۹۹

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، این فعال اقتصادی که از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کرد، با اشاره به پیش‌بینی سازمان تجارت جهانی از کاهش ۱۳ تا ۳۲ درصدی حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ بیان کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده به نظر می‌رسد که این کاهش عملکرد حتی از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ نیز شدیدتر خواهد بود و به این ترتیب تجارت جهانی عقب‌گردی ۱۵ ساله را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته بسیاری از تحلیل‌ها می‌گوید که پس از عبور کرونا بیش از ۲۰ درصد از کاهش رخ داده جبران خواهد شد.

وی با اشاره به تغییراتی که تجارت ایران تحت تاثیر کرونا تجربه خواهد کرد توضیح داد: براساس آمارها ما در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم اما با توجه به کاهش صادرات در سطح جهانی، صادرات ایران نیز افت خواهد کرد و برآورد ما این است که باید خود را برای کاهش ۳۰ درصدی ارزش صادرات آماده کنیم.

به گفته نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران، احتمال آنکه تحت تاثیر کرونا صادرات ایران بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کند وجود خواهد داشت. کاهش صادرات محصولات پتروشیمی، فولاد و معدنی، کاشی و سرامیک و خشکبار ایران اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر این کاهش تجارت خواهند بود.

سلطانی با اشاره به فشاری که کرونا بر تولیدکننده‌ها ایجاد کرده بیان کرد: قیمت تمام شده کالاهای تولیدی ایرانی بالاتر رفته و متاسفانه اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ همچنان با نرخ تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کند. اگر حل کردن این مشکلات تحت تاثیر اختلاف‌نظرهای سیاسی داخلی قرار گیرد فضا برای فعالیت اقتصادی دشوارتر خواهد شد.

نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش چین در تجارت خارجی ایران اعلام کرد: به نظر می‌رسد چین به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران در سال‌های گذشته کم آسیب‌ترین اقتصاد در سال ۲۰۲۰ باشد و از این‌رو همچنان صادرات ما به این کشور ادامه خواهد داشت، اما کاهش درآمدهای نفتی عراق را محتاط خواهد کرد و احتمالا دومین واردکننده اصلی کالا از ایران محدودیت‌هایی را پیش‌روی خود خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: کروناویروس صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۵۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه به توقف تجارت با اسرائیل تا زمان آتش بس دائمی غزه ادامه می‌دهد

به گزارش خبرگزاری رویترز، عمر بولات وزیر بازرگانی ترکیه امروز گفت که توقف تجارت ترکیه با اسرائیل تا زمانی که آتش بس دائمی در غزه و همچنین جریان بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به منطقه تامین شود، ادامه خواهد داشت.

وزیر بازرگانی ترکیه تاکید کرد که "نگرش سازش ناپذیر" اسرائیل برای کمک به فلسطینی‌ها در شرایط دشوار غزه و تامین آتش بس دائمی با حماس، آنکارا را بر آن داشت تا آخرین اقدام را برای توقف تجارت با این رژیم اتخاذ کند.

بولات ضمن به‌روزرسانی ارقام تجارت خارجی در ماه آوریل، خاطرنشان کرد که تا زمانی که کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، موضع متعهدانه‌تری برای کاهش حملات به سرزمین‌های فلسطینی نشان ندهد، صادرات ۵۴ گروه محصول به اسرائیل متوقف خواهد شد.

بولات خاطرنشان کرد: در ماه آوریل، صادرات ترکیه با ۰.۱۳ درصد افزایش به ۱۹.۳ میلیارد دلار و واردات با ۴.۲۴ درصد افزایش به ۲۹.۲ میلیارد دلار رسید.

یسرائیل کاتز وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل در واکنش به اقدام ترکیه مدعی شد: آنکارا با مسدود کردن بنادر برای واردات و صادرات اسرائیل، قرارداد‌ها را زیر پا می‌گذارد. یک دیکتاتور اینگونه رفتار می‌کند.»

تصمیم ترکیه یک ماه پس از آن اتخاذ شد که آنکارا اعلام کرد صادرات محصولات ۵۴ دسته مختلف از جمله آهن، سنگ مرمر، فولاد، سیمان، آلومینیوم، آجر، کود، تجهیزات و محصولات ساختمانی، سوخت هواپیما و ... را به رژیم اسرائیل محدود کرده است.

دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) در ماه ژانویه حکمی موقت صادر کرد و رژیم اسرائیل را به نسل کشی متهم کرد و به آن دستور داد تا اقدامات نسل کشی را متوقف کند و اقداماتی را برای تضمین ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه انجام دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • ترکیه به توقف تجارت با اسرائیل تا زمان آتش بس دائمی غزه ادامه می‌دهد
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • محصولات مازندران بازار خوبی در عمان دارد
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی