Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری فوربس با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد که نیروی دریایی چین در حال توسعه پایگاه دریایی خود در بندر استراتژیک جیبوتی است و امکان دارد در کشورهای دیگر نیز پایگاه نظامی تاسیس کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری فوربس در گزارشی نوشت که نیروی دریایی ارتش خلق چین در اقیانوس هند و غرب آسیا فعالتر شده و تحرکات زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این گزارش با بیان اینکه یکی از سنگ بناهای این استراتژی، پایگاه دریایی نیروی دریایی چین در جیبوتی در شاخ آفریقا است، نوشت: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چین در حال ادامه کار بر روی یک پایگاه مستحکم پشتیبانی در آنجاست. 

براساس این گزارش، تصاویر نشان می‌دهد که اسکله این پایگاه اکنون تکمیل شده است بنابراین باید قادر باشد کشتیها را نیز پذیرش کند. یک تصویر از ماه مارس امسال که در یک پایگاه تحلیل تصاویر ماهواره منتشر شده است نشان می‌دهد که یک بیل مکانیکی در حال کار بر روی زمینهای جدید این پایگاه است که به نظر می‌رسد برای ساخت یک اسکله جدید یا اسکله دوم بزرگتر باشد که به طورقابل توجهی ظرفیت پایگاه را بالا خواهد برد. 

این گزارش می‌گوید که نخستین پایگاه دریایی چین در فرامرزها در سال 2017 ساخته شده اما اسکله‌ها هنوز در دست ساخت می‌باشند. در این پایگاه نشانه‌ای از تونلهای محافظتی کشتی‌ها آنطور که در پایگاههای دریایی چین مرسوم است وجود ندارد اما بدون شک این پایگاه از نظر دفاعی مستحکم است. حاشیه بیروی پایگاه شبیه کاخهای مدرن است و حتی برج و بارو و دو ردیف دیوار آجری نیز دارد.

این گزارش اضافه کردف بخش اصلی اسکله به نظر می‌رسد سال گذشته به اتمام رسیده است و اندازه آن طوری است که می‌تواند ناو هواپیمابر جدید چین، کشتیهای جنگی و دیگر ناوها را در خود جای دهد و در صورت لزوم 4 زیردریایی اتمی چین نیز می‌توانند در آنجا جا شوند. 

فوربس در ادامه می‌نویسد، جیبوتی یکی از بندرهای استراتژیک در دهانه دریای سرخ با دسترسی آسان به دریای عرب و خلیج فارس و اقیانوس هند است. بسیاری از کشتیهایی که در عملیات مبارزه با دزدان دریایی مشارکت دارند نیز در این منطقه توقف می‌کنند. 

این گزارش با بیان اینکه پایگاه دریایی ارتش چین موجب نگرانی شدید کشورهای غربی شده است افزود: یکی از نگرانیهای اصلی مقامات غربی نزدیک بودن این پایگاه به تاسیسات نظامی آنهاست. به طوریکه این پایگاه تنها 7 مایل با پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در «کمپ لمونیر» فاصله دارد، پایگاهی که در سال 2001 تاسیس شد و تنها پایگاه دائمی ارتش آمریکا در آفریقاست. این پایگاه چین همچنین با بندر اصلی جیبوتی که کشتیهای جنگی اروپایی و آمریکایی مرتب به آنجا می‌روند تنها 5 مایل فاصله دارد. 

فوربس در پایان می‌نویسد، هنوز زود است که بگوییم که این پایگاه برای پشتیبانی از نیروی دریایی چین تاسیس شده است اما سرمایه گذاری هنگفت چین قابل توجه است و به نظر نمی‌رسد که فقط برای استفاده فصلی ساخته شده باشد. همچنین به نظر می‌رسد که چین به پاکستان و میانمار نیز به چشم مکانهایی برای ایجاد پایگاه نظامی نگاه می‌کند. سطح فعالیت چین برای ایجاد پایگاه دریایی هرچه که باشد نشانه تغییرات چشمگیر در توانایی چین در آبهای آبی است.

 

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: چین نیروی دریایی پایگاه دریایی نیروی دریایی دریایی چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۶۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه پایگاه‌های امداد جاده‌ای استان زنجان در دستور کار است

به گزارش خبرنگار مهر، حکمت‌الله هاشمی بعد از ظهر سه شنبه با حضور در دفتر خبرگزاری مهر، با اشاره به فرا رسیدن هفته هلال‌احمر و صلیب سرخ جهانی، یکی از رسالت‌های این دستگاه را توسعه پایگاه‌های جاده‌ای هلال‌احمر در استان عنوان کرد و گفت: در همین راستا کار احداث پنج پایگاه جاده‌ای از سال گذشته آغاز شده که پیشرفت فیزیکی سه پایگاه جاده‌ای در استان ۲۰ درصد بوده و تلاش داریم این سه پایگاه تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات این جمعیت، اضافه کردن به ناوگان خودرویی بود که در همین راستا ۲۰ دستگاه خودرو به این جمعیت افزوده شده است، اظهار کرد: این اقدام در راستای تقویت ناوگان خودرویی جمعیت هلال‌احمر استان زنجان صورت گرفت؛ چرا که معتقدیم این جمعیت به لحاظ ناوگان خودروی ضعیف بوده و نیاز به تقویت دارد.

این مسوول با یادآوری اینکه جمعیت هلال‌احمر دستگاهی فراملی بوده و به همین خاطر مسوولیت‌هایی در مواقع بروز سوانح و حوادث در خارج از کشور نیز دارد، افزود: در همین راستا یکی از مباحثی که به جد دنبال کردیم، جذب نیروی انسانی بود، لذا اولین اقدام در این خصوص به کارگیری ۸۰ نفر در سال گذشته که تلاش داریم این تعداد را تا پایان امسال به بیش از ۱۰۰ نفر برسانیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با بیان اینکه بسیاری از همکاران فنی و متخصص در حوزه توانبخشی طی سال‌های گذشته بازنشسته شده و جمعیت هلال‌احمر از حیث نیروی انسانی متخصص و فنی دچار خلاء شده است، خاطرنشان کرد: برای اینکه حوزه توانبخشی به تعطیلی کشیده نشود، نسبت به تقویت ان اقدام کردیم، به طوری که خدمات این بخش امروز با تعرفه پایین ارائه می‌شود.

هاشمی در ادامه از تهیه مستند آموزش ناشنوایان در جمعیت هلال‌احمر استان برای اولین‌بار در کشور خبر داد و تصریح کرد: این مستند در معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر استان زنجان تهیه شد که خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شد، به همین خاطر برنامه‌ریزی شده است تا مستند مذکور به صلیب سرخ جهانی ارسال شود.

کد خبر 6099816

دیگر خبرها

  • بیش از ۸۰ درصد نیاز ناوگان دریایی در داخل تأمین می‌شود/تمام دریانوردان ایرانی هستند
  • توسعه پایگاه‌های امداد جاده‌ای استان زنجان در دستور کار است
  • بیش از ۸۰ درصد نیاز ناوگان دریایی در داخل تأمین می‌شود
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • راه‌اندازی آمبولانس دریایی در پهنه سواحل مَکُران ضروری است
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • تعداد پایگاه‌های امداد دریایی در استان بوشهر باید افزایش یابد
  • نیاز مبرم به تأسیس ۵ پایگاه امداد دریایی در بوشهر
  • جزئیات طرح جدید برای انسداد مرز‌های شرقی/ فراجا مسئول تامین امنیت مرزهاست