Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@20:05:12 GMT

شاخص امید به آینده اقتصاد در مرز هشدار

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۶۹۶۹

شاخص امید به آینده اقتصاد در مرز هشدار

همشهری آنلاین - احمد میرخدائی: تازه‌ترین داده‌های شاخص مدیران خرید (PMI)، موسوم به شامخ، که شاخصی آینده‌نگر و بیانگر انتظارات فعالان اقتصادی است، در فروردین امسال شامخ کل اقتصاد ایران به پایین‌ترین رقم در طول ۷ دوره گذشته رسیده و شامخ بخش صنعت نیز با سقوط آزاد، روی پایین‌ترین رقم در ۱۹ ماه اخیر آرام گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش همشهری، محدودیت‌ها و تبعات اقتصادی کرونا باعث شده تولید و فروش بنگاه‌های اقتصادی به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کند و مرز هشدار برسد. البته در این میان یک نکته امیدوارکننده نیز وجود دارد که امیدواری فعالان اقتصادی نسبت به بهبود اوضاع در ماه‌های پیش رو را یادآور می‌شود.

تعمیق رکود در اقتصاد

بررسی داده‌های منتشر شده برای شامخ فروردین امسال نشان می‌دهد شامخ کل اقتصاد با کاهش ۱۰ درصدی از ۳۱.۳۹ واحد در اسفند ۹۸ به ۲۸.۶۸ واحد در فروردین ۹۸ رسیده است. البته در اسفند پارسال، همزمان با اغاز موج اول شیوع کرونا، شامخ کل اقتصاد با افت جدی مواجه شد اما در فروردین امسال و نمایان شدن اثر قرنطینه و تعطیلی طولانی کسب و کارها، فعالان اقتصادی با نگاهی بدبینانه‌تر در مورد آتیه اقتصاد، در دوره پساکرونا قضاوت کرده‌اند و تقریباً هرگونه بهبودی را به مشاهده نتایج رویدادها در دوران پساکرونا منوط دانسته‌اند.

اثرگذاری کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی به اندازی است که حتی بهبود نسبی وضعیت در زیرشاخص‌هایی نظیر کاهش قیمت مواد اولیه نسبت به دوره قبل از کرونا و کاهش قیمت محصول تولید در این دوره زمانی نیز نتوانسته به وضعیت بنگاه‌های اقتصادی کمک زیادی بکند. از دیگر نکات مثبت در شامخ فروردین‌ماه، حفظ اشتغال در اغلب بنگاه‌های اقتصادی است که باعث شده زیرشاخص «میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی» نسبت به اسفندماه ۳۰ درصد بهبود پیدا کند و به نزدیکی این زیرشاخص در بهمن‌ماه پارسال برسد.

سقوط آزاد صنعت

در محاسبات شامخ، وضع شاخص بخش صنعت بسیار وخیم‌تر از وضع شامخ کل صنعت به تصویر کشیده شده زیرا بخش صنعت تا اسفندماه ۹۸ توانسته بود خود را در حوالی مرز رونق و رکود حفظ کند؛ اما حالا با سقوط آزاد ۳۴ درصدی، از ۴۲.۴۸ واحد در اسفند ۹۸ به ۲۸.۰۶ واحد در فروردین امسال رسیده که هرگز در ۱۹ ماه گذشته سابقه نداشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه تعطیلات نوروزی همه‌ساله در کاهش فعالیت‌های اقتصادی تأثیر داشته؛ اما امسال کرونا اصلی‌ترین عامل سقوط شامخ در فروردین امسال بوده و ازنظر فعالان اقتصادی این امید وجود دارد که در ماه‌های پیش‌رو با رفع شدن این بحران، دوباره اوضاع به سامان شود.

فریز بازار زیر سایه کرونا

بررسی زیرشاخص‌های شامخ کل اقتصاد در فروردین امسال نشان می‌دهد در این ماه زیرشاخص «میزان فروش کالا یا خدمات» به ۱۷.۱۷ واحد رسیده که کمترین میزان در طول ۷ دوره موردبررسی بوده است. در ادامه زیرشاخص‌های «میزان سفارش‌های جدید مشتریان» و «میزان فعالیت‌های کسب‌وکار» در پایین‌ترین مقدار قرار گرفته است. البته باوجود اثرگذاری شدید کرونا و تا حدودی تعطیلات نوروزی بر فعالیت‌های اقتصادی، زیرشاخص «انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده» با ۵۶.۴۲ واحد در وضعیت مساعدی قرار گرفته که از خوش‌بینی فعالان اقتصادی نسبت به بهبود وضعیت در دوره پساکرونا حکایت دارد. این زیرشاخص در اسفندماه فقط ۲۳.۸۲ درصد بود.

در بخش صنعت نیز از میان زیرشاخص‌های شامخ، زیرشاخص «میزان فروش محصولات» با ۱۸.۲۸ واحد کمترین رقم را داشته و بعدازآن زیرشاخص‌های «مقدار تولید محصولات با ۲۰.۳۷ واحد و «میزان سفارش‌های جدید مشتریان» با ۲۲.۰۳ واحد کمترین مقادیر را داشته‌اند.

بررسی‌ این آمارها نشان می‌دهد کاهش تقاضا در بازار در دوره شیوع کرونا مستقیم فعالیت تولیدی صنایع را تحت تأثیر قرار داده و حتی با کاهش میزان ساعات حضور کارگران در کارگاه، سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها نیز با افت قابل‌ملاحظه‌ای مواجه بوده؛ اما زیرشاخص «انتظارات فعالان اقتصادی برای تولید در ماه آینده» به ۶۹.۱۱ واحد رسیده که نسبت به اسفند ۱۵۱ درصد بهبود داشته است.

بر این اساساً می‌توان امیدوار بود در صورت اتمام بحران کرونا، فعالیت‌های اقتصادی بخش قابل‌توجهی از ظرفیت از دست رفته خود را احیا کنند و در کوتاه‌مدت به وضعیت قابل‌قبول برسند اما این نکته نیز وجود دارد که در صورت تداوم این بحران، احتمال تضعیف بیش ‌از پیش فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه در بخش صنعت وجود دارد.

وضع شامخ در دیگر کشورها

البته عقب‌گرد اقتصادی در دوره کرونا فقط مختص ایران نبوده و دیگر کشورها نیز کم‌وبیش زیر سایه بحران کرونا با محدودیت‌های جدی و چالش‌های اقتصادی مواجه شده‌اند. بررسی‌های اتاق ایران نشان می‌دهد در فروردین امسال، و هم‌زمان با افول شامخ کل اقتصاد ایران به ۲۸.۶۸ واحد و رسیدن شامخ صنعت به ۲۸.۰۲ واحد، در ترکیه نیز شامخ صنعت به ۳۳.۴ واحد و در روسیه و مالزی به ۳۱.۳ واحد رسیده است. همچنین این شاخص در آلمان به ۳۴.۵ واحد و در ژاپن که وضع بهتری داشته به ۴۱.۹ واحد رسیده است. در مورد شامخ کل اقتصاد نیز در آفریقای جنوبی این شاخص به ۳۵.۱ واحد و در هنگ‌کنگ به ۳۶.۹۹ واحد رسیده است. همچنین شامخ کل اقتصاد برای لبنان و غنا به ترتیب ۳۰ و ۳۱.۷ واحد محاسبه شده و در عربستان سعودی که وضع بهتری را تجربه کرده ۴۴.۴ واحد محاسبه شده است. نکته قابل توجه این است که حتی در عربستان و ژاپن که به ترتیب از نظر شامخ کل اقتصاد و شامخ بخش صنعت وضع بهتری نسبت به دیگر کشورها داشته‌اند نیز رقم شامخ کمتر از ۵۰ واحد بوده و در محدوده انقباض و رکود اقتصادی قرار گرفته است.

کد خبر 510232 برچسب‌ها شاخص کسب و کار اتاق بازرگانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شاخص کسب و کار اتاق بازرگانی فعالیت های اقتصادی فروردین امسال فعالان اقتصادی نشان می دهد واحد رسیده بخش صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۶۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس

آفتاب‌‌نیوز :

شاخص هم‌وزن در جریان معاملات روز جاری با ۶۷۱ واحد افت به ۷۵۶ هزار و ۸۳۷ واحد و شاخص قیمت با ۳۷۶ واحد کاهش به ۴۲۳ هزار و ۶۳۲ واحد رسید.

معامله گران در بورس تهران حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام ۳۳۹ هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به نزدیک ۴۰ هزار میلیارد ریال رسید.

نماد‌های فملی، فولاد، کچاد و کگل بیشترین نقش را در افت شاخص بورس داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران هم امروز بدون تغییر، در ارتفاع ۲۵ هزار و ۲۸۹ واحد ایستاد.

معامله گران در فرابورس بیش از ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۱۸۳ هزار معامله دادوستد کردند.

نماد‌های تجلی، سپیدار، توریل و مارون بیشترین اثر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • هشدار استقلال ؛ فریب نخورید!
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن