Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-04@13:35:27 GMT

آیین پنجاه‌ بدر در قزوین

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۷۳۵۴

آیین پنجاه‌ بدر در قزوین

همشهری آنلاین: پنجاه بدر را می‌توان نخستین جشن بهاری بعد از نوروز و سیزده‌بدر در قزوین یاد کرد. مردم این شهر ۱۹ اردیبهشت آن را مانند سیزده‌بدر برپا می‌دارند و خانوادگی به دامن طبیعت می‌روند. با این تفاوت که اغلب عصر به دامن طبیعت می‌روند و عصرانه‌هایشان  را آنجا می‌خورند و بعد از کلی بازی و شادمانی اواخر عصر بساط‌هاشان را جمع می‌کنند و به خانه‌هایشان برمی‌گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قزوینی‌ها برای پنجاه‌بدر اهمیت فراوانی قائل هستند. آنها تا زمان برگزاری این آیین همچنان رسم دید و بازدید را انجام می‌دهند. معمولا در این فاصله زمانی آن دسته از افرادی‌که بنا به دلایل مختلف مانند سفررفتن، بیمارشدن یا داشتن مشغله فراوان نتوانسته بودند رسم عید دیدنی را به‌جا آورند از فرصت استفاده می‌کنند و به دیدن بستگان و آشنایان خود می‌روند و حتی برای برپایی پنجاه‌بدر قرار می‌گذارند.

قزوین شهری است که در میان باغستان‌ها محصورشده‌است. همین مساله باعث شده تا این شهر بهار زیبایی داشته‌باشد. تفرج در میان این باغ‌ها از تفریحات مردم این شهر است به‌ویژه این‌که بخواهند عصری را در این باغ‌ها به رسم دیرین بگذرانند.

اگرچه بسیاری معتقدند این آیین از قدمت زیادی برخوردار است، اما سند قابل توجهی در این‌باره هنوز به‌دست نیامده و نمی‌توان درباره زمان شکل‌گیری آن تاریخ مشخصی را اعلام کرد.

اما باید توجه داشت که رفتن به باغ‌ها و خوردن عصرانه تنها رسم و دلیل برگزاری پنجاه‌بدر نیست، زیرا در این روز آیین‌های دیگری برگزار می‌شود که فلسفه شکل‌گیری آن را آشکار می‌سازد. درواقع پنجاه‌بدر آیینی در رابطه با باران‌خواهی است. با گذشتن بهار از نیمه خود کم‌کم هوا روبه گرم‌تر شدن می‌گذارد. میزان بارش‌ها کمتر و نیاز باغ‌ها و مزارع به آب و بارش بیشترمی‌شود، به‌همین دلیل قزوینی‌ها دراین روز گردهم می‌آیند و طلب باران می‌کنند.

یکی‌ از برنامه‌های قزوینی‌ها در این روز رفتن به مصلای شهر است. آنها دراین مکان مذهبی، دعا و نماز می‌خوانند و از خدای خود طلب بارش باران و افزایش برکت و روزی می کنند.

در کنار این آیین، قزوینی‌ها سفره ‌ای عصرانه خود را نیز در باغ‌های اطراف می‌گسترانند و در این سفرها انواع خوردنی‌ها مانند انواع شیرینی ستنی ویژه شهر، میوه و آجیل دارد. همچنین رسم است برای این سفره آش رشته و «دیماج» نیز تهیه کنند که دیماج شامل نان خشک ریز شده، گردو، پیاز داغ و پنیر کوزه‌ای است. گفتنی است هرگاه پنجاه‌بدر مقارن با ماه رمضان باشد، این سفره را هنگام افطار پهن می‌کنند.

باوری درباره دلیل برگزاری این آیین در قزوین وجود دارد مبنی بر این‌که در زمان‌های گذشته قزوین دچار خشکسالی شده‌بود و مردم برای طلب باران به درگاه خداوند دعا کردند که با اجابت دعای آنان و بارش باران؛ از آن پس این مراسم در قالب پنجاه بدر همه ساله از سوی مردم شهر برگزار می‌شود.

یکی از برنامه‌های این آیین آن هم پس از برگزاری  نماز باران، برداشتن یک قطعه سنگ کوچک است که پس از نیت کردن، آنها را بر دیواره یک آب انبار قدیمی نزدیک مصلی می‌چسبانند و برای مدتی کوتاهی آن را نگه‌ می‌دارند و اعتقاد دارند با این کار حاجت‌شان برآورده خواهدشد.

این محوطه باغی، مصلی و آب انبار در باغستان جنوبی قزوین و در خیابان راه آهن قرار دارند.

کد خبر 487877 برچسب‌ها مجله سفر به استان قزوین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قزوینی ها پنجاه بدر باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۷۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای اسناد مالکیت منازل و اراضی مردم قشم بعد از 50 سال

دریافت 53 MB

به گزارش خبرگزاری مهر؛ طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه اسناد مالکیت صدها نفر از مردم قشم پس از حدود ۵۰ سال به آنها داده شد.

از حدود پنجاه سال پیش صدور اسنادی موسوم به رفسنجان سبب شده بود دعاوی حقوقی متعددی در جزیره قشم ایجاد شود و افراد حقیقی متعددی مدعی مالکیت بر زمین‌های مردم و اهالی این جزیره و حتی ساختمان‌های دولتی شوند؛ اما هم اکنون با سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان داد اهالی قشم پس از بیش از پنجاه سال ستانده شد و ساکنان این جزیره در آب‌های نیلگون خلیج فارس، سندهای مالکیت خود را از دستان حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دریافت نمودند.

کد خبر 6095541

دیگر خبرها

  • اهدای اسناد مالکیت منازل و اراضی مردم قشم بعد از 50 سال
  • حل مشکل پنجاه ساله «اسناد رفسنجان قشم»
  • آسمان قزوین فردا بارانی است
  • برگزاری جشنواره‌‎ گل‌محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین‌زهرا
  • باران و تگرگ آسمان قزوین را فرامی‌گیرد
  • برگزاری جشنواره‌‎های گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین
  • باران بهاری از فردا در استان قزوین
  • برگزاری جشنواره‌‎ گل محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین زهرا
  • ترافیک سنگین در جاده‌های شمال؛ بارش باران در ۲۰ استان
  • باران بهاری میهمان استان قزوین می‌شود