Web Analytics Made Easy - Statcounter

داوود پاک‌طینت گفت: مجموعاً در حدود 19 هزار برگ سند هویتی خانواده های یزدی به سازمان اسناد ملی استان اهداشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  یزدرسا،داوود پاک‌طینت ظهر امروز در نشست خبری با خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری بابیان اینکه 19 اردیبهشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب نام‌گذاری شده است گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی سه وظیفه اصلی را درزمینهٔ های اسناد، کتابخانه و تاریخ شفاهی بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد افزود: در حوزه اسناد، اسناد در دودسته اهدایی واداری تقسیم‌بندی می‌شوند که اسناد اهدایی به سندهایی مانند عکس، سند ازدواج، قولنامه و ... اطلاق می‌شود که افراد حقیقی یا حقوقی به‌عنوان برگ هویتی خاندان خود به سازمان اهدا می‌کنند.

پاک‌طینت افزود: با اسناد اهدایی به سه شکل رفتار می‌شود یا این اسناد به نرخ روز خریداری می‌شوند یا توسط افراد اهدا می‌شوند یا اینکه در بازه زمانی اسناد اسکن شده و به صاحبانش برگردانده می‌شوند.

اسناد ادارای عمر 40 سال به بالا قابل امحاء نیستند

وی اسناد اداری را شامل اوراق مختلف دستگاه‌های اداری نظیر برگ مرخصی کارکنان دانست و گفت: در قانون نوع رفتار با اسناد اداری مشخص‌شده که این اسناد یا امحاء می‌شوند یا انتقال پیدا می‌کنند که البته زمان امحاء اسناد، بر اساس بخشنامه به سازمان اعلام می‌گردد به‌طور مثال برگ مرخصی ساعتی ادارات بعد از یک سال قابلیت امحا دارد.

این مقام مسئول افزود: کارشناس با مراجعه به پرونده‌ها به‌صورت برگ اسناد را بررسی و بخشی را برای امحاء و بخشی را برای انتقال جداسازی می‌کند که اسناد انتقالی جهت ضدعفونی به تهران منتقل و سپس به‌صورت برگ شماره‌گذاری می‌شوند و به‌مرور در سیستم الکترونیکی به ثبت می‌رسند و پس‌ازاین مرحله افراد می‌توانند به نسخه الکترونیکی اسناد دسترسی داشته باشند

مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان تصریح کرد: البته اسنادی که به هر دلیل در پرونده باقی بمانند و از عمر آن‌ها بیش از 40 سال بگذرد دیگر قابل امحا نیستند.

پاک‌طینت در بخش دیگری از سخنانش درباره وظیفه این ارگان در بخش کتابخانه نیز اظهار داشت: باید هر اثر مکتوبی که به چاپ می‌رسد بین دو تا 10 نسخه آن واسپاری شود یعنی این نسخ به مرکز ما منتقل و به ثبت برسد ملاک انتخاب تعداد نیز تعداد تیراژ اثر است به صورتی که اگر تیراژ اثر 3 هزار نسخه و بیشتر باشد باید 10 نسخه به سازمان ارسال شود که از این تعداد، دو نسخه در یزد و مابقی به کتابخانه ملی، آستان قدس و ... جهت نگهداری ارسال می‌شود.

وی بابیان اینکه اولین استانی که پس از تهران صدور مجوز جهت فیپا (فهرست‌نویسی پیش از انتشار) کتب را اخذ کرده استان یزد بوده گفت: از ابتدای تأسیس سازمان در استان یزد تاکنون مجوز فیپای 430 عنوان کتاب صادرشده است

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش درزمینهٔ تهیه تاریخ شفاهی نیز گفت: ازآنجاکه از یکسو ما ایرانی‌ها اسناد شفاهی زیادی را در سینه خودداریم و کمتر آن‌ها را به رشته تحریر درمی‌آوریم و از سوی دیگر قضاوت آیندگان از روی مکتوبات است در این روش افراد خاصی را که معمولاً از کهن‌سالان بوده و درزمینهٔ های مختلف تأثیرگذار بودند انتخاب کرده و آنان را جلو دوربین جهت بیان اطلاعات می‌بریم البته نکته مهم در اینجا این است که منظور از خاص بودن این است که این افراد درباره موضوعات مختلف اطلاعات شفاهی دارند و میزان سواد، سمت و جایگاه اجتماعی و ... اهمیتی ندارند.

پاک‌طینت اضافه کرد: کارشناس پس از پیاده‌سازی مطالب شفاهی، آنان را راستی آزمایی و معادل‌سازی کرده و سپس به ثبت می‌رساند.

19 هزار برگ هویتی به سازمان اسناد ملی استان اهدا شده است

مدیرکل سازمان اسناد استان در بخش دیگری از سخنانش به بیان آمار و ارقام پرداخت و ابراز داشت: از ابتدای تأسیس سازمان اسناد ملی در استان یزد تا پایان اسفندماه 98 مجموعاً در حدود 19 هزار برگ سند به سازمان اهداشده و تعداد 288 میلیون برگ سند فاقد ارزش نگهداری اداری هم امحا شده است.

وی ادامه داد: در خصوص اسناد انتقالی نیز تاکنون بیش از 7 میلیون و 630 هزار برگ که از ادارات مختلف به سازمان منتقل‌شده ضدعفونی و فهرست‌نویسی شده که از این تعداد در حدود 3 میلیون و پانصد هزار برگ در سامانه الکترونیکی به ثبت رسیده و همچنین تعداد 42 هزار برگ از این اسناد الکترونیکی شده، اسکن و دیجیتال شده است.

پاک‌طینت از واسپاری هزار و 777 عنوان کتاب و بیش از ده هزار و 500 نسخه نشریه، اهدای هزار و 741 عنوان کتاب و نزدیک به 13 هزار نسخه نشریه به مناطق محروم خبر داد و گفت: نزدیک به 12 هزار پایان‌نامه به سازمان واردشده که حدود 4 هزار آن در مرکز به ثبت رسیده است ضمن اینکه درزمینهٔ ثبت تاریخ شفاهی نیز تاکنون با 296 نفر به مدت بیش از سی‌وهفت هزار و 500 دقیقه مصاحبه شده که تا این لحظه نزدیک به 3 هزاردقیقه از آن‌که مربوط به مصاحبه 21 نفر بوده پیاده‌سازی شده است.

وی در خصوص چرایی پایین بودن نرخ این آمار اظهار داشت: کارشناس مربوط از مهرماه سال گذشته با ما درحال همکاری است و درگذشته تنها به ثبت تاریخ شفاهی پرداختیم.

مدیرکل سازمان اسناد ملی یزد در خصوص فراوانی اسناد نگهداری شده هم گفت: بیشترین اسناد اهدایی مربوط به اسناد ازدواج، وقف نامه، قولنامه و ... و بیشترین اسناد اداری نیز مربوط به دادگستری است البته قدیمی‌ترین سند هم بانام تقسیم نام چه متعلق به قرن هفتم شمسی است.

وی در پایان پیرامون استقبال پژوهشگران از اسناد نگهداری شده در سازمان متبوعش هم اظهار داشت: استقبال خوبی از این اسناد صورت گرفته به‌نحوی‌که تنها در سال 98 تعداد 129 پژوهشگر بیش از 11 هزار برگ سند از سازمان برای کارهای مطالعاتی تحویل گرفتند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیرکل سازمان اسناد سازمان اسناد ملی کتابخانه ملی هزار برگ سند تاریخ شفاهی استان یزد ملی استان پاک طینت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۷۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پیش تولید «پایتخت۷» / تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد

پس از انتشار اخبار مختلفی درباره سرنوشت تولید فصل هفتم سریال «پایتخت» مشخص شد فصل جدید این سریال وارد مرحله پیش تولید شده و بازیگران از مرداد مقابل دوربین خواهند رفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ساخت سری جدید «پایتخت» همیشه مورد بحث بوده است، یک روز خبر از ساخت نسخه سینمایی این سریال در رسانه‌ها و کانال‌های خبری پخش می‌شود و روز دیگر تکذیب این موضوع؛ یک روز نیز خبر از تولید «پایتخت» در قالب همیشگی خود یعنی سریال در رسانه‌ها انتشار پیدا می‌کند.

اخیراً هم خبری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه فصل «هفتم» پایتخت در مرداد ۱۴۰۳ آغاز می‌شود و پیگیری رسانه‌ها درباره این موضوع حاکی از آن است فصل هفتم سریال «پایتخت» وارد مرحله پیش تولید شده و امید از سوی عوامل پایتخت وجود دارد که فصل هفتم به پخش در نوروز ۱۴۰۴ برسد اما در این فصل سارا و نیکا فرقانی اصل و مهران احمدی حضور نخواهند داشت.

مدتی قبل نیز هومن حاجی عبداللهی بازیگر نقش رحمت در این سریال در نیمه اسفند ۱۴۰۲ با انتشار یک پست در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته بود: باز داریم می‌آییم، ولی نه برای عید ۱۴۰۳؛ اخیراً نیز مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره تولید و پخش فصل جدید این سریال بیان کرده بود اگر مشکلی پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در ۱۴۰۳ خواهیم دید.

گفتنی است الهام غفوری تهیه‌کننده این سریال درباره ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» در گفت‌وگویی گفته بود: مگر قرار بوده نسخه سینمایی «پایتخت» ساخته شود؟ آیا از طرف جایی اعلامی شده است که من بخواهم این را تکذیب کنم؟

منبع: فارس

کد خبر 748105

دیگر خبرها

  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • برگزاری رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم
  • دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم برگزار می‌شود
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد؛ تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد
  • دشمن در حال ترویج معضل بی هویتی در جامعه است
  • آغاز پیش تولید «پایتخت۷» / تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد
  • بی هویتی جوانان و نوجوانان هدف دشمن است
  • جوانان و نوجوانان هدف ترویج معضل بی هویتی قرار داده شده اند