Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-07@09:48:04 GMT

ورود ۴ پالایشگاه جدید به بازار سرمایه

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۸۶۱۴

ورود ۴ پالایشگاه جدید به بازار سرمایه

این روزها که بورس بحث داغ محافل عمومی است، بارها این سوال مطرح می شود که سهم پتروشیمی ها در بورس را بخریم یا نه؟! به گزارش پول نیوز، هنوز خیلی‌ها درگیر بیماری کرونا بودند که ناگهان خبر عرضه سهام دولتی در قالب ETF یا همان صندوق سرمایه گذاری قابل معامله و اجازه خرید و فروش آن‌ها روانه خروجی رسانه‌ها شد، به طوری که امروزه با آزاد شدن بازار معاملات بورس تمامی افراد و یا حتی شرکت‌ها وارد بورس شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از مهم ترین قسمت عرضه های صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله  دولت به ۴ پالایشگاه مهم کشور باز می گردد اما بسیاری سوال  می کنند که وضعیت سهام پالایشگاه ها در بورس برای استقبال عموم چطور است؟  آیا این غول های سرمایه در کشور توان شفافیت مالی در بورس را خواهند داشت؟
به عبارتی  رشد کمتر سهام شرکت‌های پتروشیمی و نفتی در بورس نسبت به سهام سایر شرکت‌ها چندین علت دارد؛ نخست آنکه شرکت‌های نفتی و پتروشیمی قبل از رشد شرکت‌های حاضر در بورس، رشد خوبی را تجربه کرده و به یک نقطه متوسط رسیده اند، همچنین در زمان رشد شرکت‌های نفتی، رشد سایر شرکت‌ها یا منفی بوده یا بسیار کند.
در روز‌هایی که بازار‌های مالی و موازی بازار سهام, جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارند بورس تنها گزینه مطمئن و پربازده برای جذب نقدینگی‌ها تبدیل شده است.
از این رو افت قیمت‌های جهانی از یک‌سو و اختلال در هسته معاملات بورس جهانی از سوی دیگر، موجب کُندی روند ورود نقدینگی و همچنین اقبال کمتر سرمایه‌گذاران و سهامداران به سهم‌های نفتی پالایشی و پتروشیمی‌ها در بازار سهام شده است.
این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار بورس بر این باورند که جریان نقدینگی یکی از عوامل تعیین‌کننده در بازار سرمایه است و موج خروشان نقدینگی اکنون به سمت سهم‌هایی بجز صنایع پالایشی و پتروشیمی اقبال نشان می‌دهد و این طبیعی است.
سود ۱۱ میلیاردی پتروشیمی ها در بورس
جعفر ربیعی مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به ورود دو پتروشیمی به بازار بورس گفت: در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی سهام زیادی دارند که خیلی از آن‌ها شناور نیست. خوشبختانه قیمت و تولید در این صنعت با ثبات است و بسیاری از صنایع پتروشیمی در بازار بورس قرار دارند.
ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  میزان سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در سال گذشته چگونه بوده است؟ تصریح کرد: شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی، در سه ماه نخست سال ۹۸، ۹۰۰ میلیارد تومان زیان داشت که این مبلغ در سه ماه نخست سال گذشته به ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سود تبدیل شده است.
نماد‌های پتروشیمی در بورس با وجود تحریم‌های بین‌المللی و همچنین نوسانات قیمت ارز توانسته‌اند در یکسال اخیر بازدهی بالای ۱۰۰ درصدی را به ثبت برسانند.
طبق بررسی‌های انجام شده عملکرد ۹ ماهه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد که اکثر نماد‌های پتروشیمی در گزارش ۹ ماهه خود اگرچه توانسته‌اند سود هر سهم قابل توجهی را محقق سازند، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بسیاری از آن‌ها با افت سودآوری مواجه شده‌اند.
 پتروشیمی ها در تحریم هم سود کردند
نام نیک مدیر عامل یکی از پالایشگاه های  صندوق ETF گفت: مجموعه شستا با قریب ۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه و بیش از ۲۷۰ شرکت یکی از هلدینگ‌های عظیم اقتصادی کشور محسوب می‌شود.
او ادامه داد: امروزه شرکت‌های پتروشیمی به عنوان یکی از شرکت‌های موثر، فعال و همچنین سودده به حساب می‌آیند به طوری که همان طور رهبری کشور تاکید بر شفافیت بازار بورس تاکید دارند ماهم در این راستا قدم برمی‌داریم.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بورس پتروشیمی صندوق های سرمایه گذاری پالایشگاه سرمایه شرکت های پتروشیمی پتروشیمی ها سرمایه گذاری بازار بورس شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۸۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را واریز نکنند منتظر برخورد سازمان بورس باشند

ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را واریز نکردند گفت: مهلت قانونی این شرکت‌ها تمام شده و هشت ماه قانونی پایان سال ۱۴۰۲ بوده است منتهی این که تاکنون این شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز کردند یا نه؟ بر اساس آخرین اطلاعات خیر.

او افزود: شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را همچنان واریز نکردند مطالباتی از کارفرما‌های خود دارند تا آنجایی که ما در جریان هستیم این مطالبات را نتوانستند وصول کنند لذا سود سهام عدالت را هم پرداخت نکردند اما زمان اعلام واریزی خرداد برای مرحله سوم سود سهام عدالت سرجای خود باقی است.

این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: اگر این شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز نکنند سازمان بورس بر اساس ضوابط، مقررات، وظایف و اختیاراتی که دارد حتما برخورد مقتضی را انجام می‌دهد در نهایت سازمان بورس پیگیر است که مابقی سود سهام عدالت را دریافت تا برای سهامداران این سود واریز شود.

سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟
  • «رامهرمز» ظرفیت مناسبی برای تولیدات پایین دستی پتروشیمی دارد
  • شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را واریز نکنند منتظر برخورد سازمان بورس باشند
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص