Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی در یادداشتی با اشاره به مولفه‌های متاثر از پیامدهای عصر کرونا، حمایت از تولیدات داخلی را مهم‎ترین عامل برای گذار از این دوره دانست راهکارهای حمایت از تولید داخلی را برشمرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، متن یادداشت علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی به شرح ذیل است:

 شرایط جهانی ناشی از پدیده عالم‌گیر «ویروس کرونا» که همه 208‌ کشور دنیا را دربرگرفته است مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی را دستخوش تغییر و تحولات بس شدیدی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پدیده نگاه به فلسفه هستی و تقویت به الهیات و خداباوری را در عصر مانور و قدرت‌نمایی سکولاریسم را موجب شده است و نظامات حاکم بر روابط بین‌الملل و جابه‌جایی بلوک‌های قدرت را در آینده نزدیک از خود متأثر می‌سازد. اقتصاد، بازار، کسب‌و‌کار، اشتغال ، تولید، خوداتکایی، صادرات و واردات از مهم‌ترین مولفه‌های متأثر از پیامدهای عصر کرونا محسوب می‌شود.
در این میانه «حمایت از تولیدات داخلی، اقتصاد بومی، افزایش صادرات، کاهش واردات» از عوامل قوی‌شدن، قدرت و اقتدار ملی هر کشور از جمله ایران عزیز است.
برای حمایت از تولید داخلی مهم‌ترین مسئله «درک درست» و «تحلیل واحد» در نزد مقامات و مسوولان ارشد تصمیم‌گیری، سیاست‌سازی، برنامه‌ریزی و اجرایی کشور توسط قوای سه گانه به‌ویژه دولت به‌عنوان مسوول اجرایی کشور و عزم و اراده ملی برای «اجرایی و عملی کردن» برنامه‌ها و سیاست‌هاست.
در یک دسته‌بندی کلی اهم راهکارهای واقعی حمایت از تولید داخلی به‌شرح زیر است:
ممنوعیت واردات هر کالایی که در داخل کشور امکان تولید دارد. برابر گزارش رسمی وزیر صنعت، معدن، تجارت در هیئت دولت بیش از 80‌قلم نوع کالا که به 700‌زیر شاخه در حوزه‌های مختلف تقسیم می‌شود در کشور امکان ساخت دارد و ایران بی‌نیاز از واردات آن‌هاست.
ذخیره‌سازی کالاهای استراتژیک و مواد غذایی کشور باید با آینده‌نگری در دستور کار قرار گیرد و دولت برنامه‌ای را برای توزیع مناسب آن‌ها برای همه و جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌ها قاطعانه اجرا کند.
دولت با بصیرت و هوشیاری در افزایش ذخیره‌سازی باید سهم ویژه‌ای از بازار بزرگ کشورهای همسایه را از آن خود کند. بیش از 200‌میلیارد دلار ارزش واردات 15‌کشور همسایه ایران است. دولت برای این مهم باید برنامه اقدام به دور از شعار داشته باشد.
حمایت واقعی از کار‌آفرینان، مولدان ثروت، کارفرمایان و تولید‌کنندگان صورت گیرد. مشکلات حوزه تولید فراتر از «شعار» و کارهای نمایشی است.
امروز قهرمانان واقعی جبهه اقتصاد مقاومتی در مصاف با دشمنان ایران همین گروه هستند. ثبات، امنیت، قانون، اعتماد، تسهیلات ، مشوق‌های مادی و معنوی بهترین کمک مسئولان از کارآفرینان است.
مردم انتظار دارند که دولت و سایر نهادهای مرتبط که در جبهه مقاومت در عرصه نظامی و دفاعی نقش‌آفرین بوده‌اند در عرصه بازسازی، سازندگی، صدور خدمات فنی و مهندسی و ایجاد اشتغال برای جوانان و تولید ثروت هم سهم جدی ایران را در این زمینه تعریف و عملیاتی کند. عراق، افغانستان، سوریه، یمن، لبنان و ... می‌تواند عرصه کارآفرینی ایرانیان خلاق و مبتکر باشد.
مزیت نسبی ایران در کالاهای کشاورزی، منابع طبیعی، دام و طیور است. اگرچه در برخی حوزه‌های صنعتی هم کارهای بزرگی انجام شده است که باید تقویت شود. اهمیت و توسعه امور زیر بنایی و کالاهای کشاورزی و دامی در عصر کرونا از اهمیت مضاعف برخوردار است.
رسانه‌ها، مطبوعات، نخبگان، اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی، احزاب سیاسی، باید به درستی به وظیفه و رسالت خطیر خود در این مقطع حساس تاریخی عمل کنند و صد البته مسئولان به‌خصوص دولت باید با روا‌داری، مدارا، شرح صدر پذیرای نقدها، نظرهاو راهکارهای آن‌ها باشد. با منع کردن و بایکوت نخبگان هیچ کشوری به توسعه دست نمی‌یابد و بلکه در مسیر دیکتاتوری و خارج کردن اداره کشور از روند مردم‌سالاری آن عمل می‌کنند.
شناسایی چالش‌ها، موانع و تنگناهای فراروی «حمایت از تولید داخلی» باید دستور اصلی کار سران قوا و ستاد اقتصادی کشور باشد:
1/8: احتمال سقوط سهام بازار بورس و پیامدهای آن
2/8: محدودیت‌های ناشی از واردات و صادرات و تأثیر آن بر اقتصاد کشور
3/8: مداخلات قدرت‌های بیگانه و دشمنان ایران برای ناامن کردن منطقه
4/8: کسری بودجه کشور و مراقبت از توسل دولت به چاپ اسکناس و فروش بی‌برنامه منابع و امکانات دولت
5/8: تشدید تحریم‌های ضد بشری و ضد قانونی دولت آمریکا
6/8: اوج‌گیری مجدد کرونا و پیامدهای ناشی از این امر به حوزه سلامت، آموزش‌و‌پرورش و اقتصاد و زیست جامعه
7/8: سقوط ارزش بهای نفت خام و انرژی و تأثیر منفی آن بر اقتصاد کشور
8/8: ...
سال‌99، سال آخر دولت آقای روحانی و آغاز به‌کار مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم است این دو اتفاق باید موجب «حمایت از تولید داخلی» و «حل مشکلات مردم» باشد. زمان برای «تسویه حساب سیاسی» اصلاً نیست.
سال‌99 سال، سرنوشت‌ساز و خطیری در تاریخ ایران است.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: ویروس کرونا رسانه ملی علی دارابی حمایت از تولید داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۹۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند

رئیس جمهور با یادآوری اینکه جنگ اقتصادی به ما تحمیل شده است، تاکید کرد: همچنان که رزمندگان ما سیلی محکمی به دشمن زدند، کارگران ما هم در عرصه اقتصادی سیلی محکمی به دشمن خواهند زد.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در سی و پنجمین جشنواره ملی تقدیر از کارگران نخبه، گروه‌های کارگری و واحد‌های نمونه اظهار کرد: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند. تولید محور همه تلاش‌های ماست و محور تولید هم کارآفرینی و کارگر است. نقش کارگران در این زمینه بی بدیل است و باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود تا تولید ما هم در کیفیت و هم کمیت رشد کند.

وی ادامه داد: باید محصولی تولید شود که در دنیا بهترین باشد و تولید این محصولات از کشور ما برمی‌آید. استاندارد کف مشخصات یک کالاست و کالای تولدی ما باید در دنیا برتر باشد. در سریلانکا صدور خدمات فنی و ومهندسی انجام شده و ومهندسان آنجا می‌گفتند، کار بسیار علمی و دانش پایه انجام شده است. این کار چند منطوره بود و سد و نیروگاه ایجاد شده بود. مهندسان ما گفتند شاید اولین کاری است که در آن منطقه انجام شده است.

وی ادامه داد: رهبری حکیمانه فرمودند که در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند که باید به این نخبگان توجه شود. باید از ایده پردازی حمایت کرد. ایده پردازی در دانشگاه مهم است، اما کسی که در عمل صاحب ایده شده است، باید مورد حمایت و توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه رشد فرهنگ کار در کشور بسیار مهم است، گفت: باید به کار و کارگر توجه شود. عمل برتر و موثر مهم است. بین نماز اول وقت و نماز قضا تفاوت وجود دارد. تاکید دارم کار زمان شناسانه اهمیت دارد. در زمان دفاع مقدس کار‌هایی در کارخانه‌ها انجام شد که ما را از کشور‌های بیگانه بی نیاز کرد. کار‌هایی که همراه با خلاقیت و نوآوری بود.

ارگران ما سابقه این کار‌ها را نداشتند. الان هم به ما جنگ اقتصادی به ما تحمیل شده است که تاکنون جوانان، کارگران و کارفرمایان ما نشان دادند که همچنان که رزمندگان ما سیلی محکمی به دشمن زدند، کارگران ما هم در عرصه اقتصادی سیلی محکمی به دشمن خواهند زد، دشمنان فکر می‌کنند با تهدید و تحریم می‌توانند ما را متوقف کنند.

وی افزود: ما رشد تولید، رشد اقتصادی، رشد نوآوری داریم و در حوزه فناورانه رشد داریم. رشد کمی در شرکت‌های دانش بنیان داریم. جامعه کارگری و کارآفرنی ما پای کار است و این جای تقدیر دارد.

رئیس جمهور با اعلام اینکه لایحه امنیت شغلی کارگران در دولت تصویب شده و در مجلس پیگیری می‌شود تا کار سریعتر به نتیجه برسد، خاطرنشان کرد: ثبات شغلی بسیار مهم است. ما امروز شاهیدم که اشتغال در کشور افزایش و بیکاری کاهش یافته و این جای افتخار دارد. زمینه شغل برای تحصیل کردگان بهتر از قبل فراهم شده است. بیمه کارگران ساختمانی بسیار مهم است. وزیر گفته است که موانع این کار در حال رفع است. بیمه کارگران ساختمانی مورد تاکید دولت است.

رئیسی همچنین با بیان اینکه سازوکار قانونی سه‌جانبه دولت، کارفرما و کارگر خوب است و ادامه یابد تا تصمیم مناسب با تورم گرفته شود و قابل دفاع است، افزود: بانک‌ها با اشتغال، مسکن و ازدواج همراهی کنند. تاکید می‌کنم که در پرداخت وام برای این سه موضوع که به رفع دغدغه جوانان کمک می‌کند، همراهی کنند. باز هم تاکید می‌کنم که بانک‌ها مساعدت بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مسئول بانک رفاه کارگران اعلام کردند که آمادگی دارند که برای تسهیلات مسکن کارگران کمک کنند که من از وی تشکر می‌کنم تا این دغدغه کارگران را حل کنند. سهم مسکن در سبد هزینه خانوداه زیاد است و بنای دولت این است که با امکاناتی که در کشور وجود داردآن را حل کند.

یکی از امکانات مهم کشور، زمین است و ممکن در مرکز استان یا تهران زمین نداشته باشیم، اما آن طرف‌تر از تهران، تبریز یا مشهد و مرکز استان امکان تهیه زمین وجود دارد. از همه مدیران شرکت‌ها و کارخانجات می‌خواهم همت کنند تا تعاونی‌های مسکن فعال شوند. وزارت راه و شهرسازی آمادگی برای رفع دغدغه مسکن را دارد. مسکن دغدغه مهمی برای کارگران است و باید این دغدغه رفع شود.

رئیسی در ادامه گفت: مهارت ورزی برای همه لازم است برای هر کاری دانش‌افزایی و مهارت افزایی لازم است. مهارت و دانش باید به روز شود. همواره باید نسبت به کسب دانش اقدام کرد. دنیا هم دنیای اطلاعات، ارتباطات و دانش است. در گذشته حرف دولت الکترونیک مطرح بود و امروز بحث دولت هوشمند مطرح است. در سال‌های گذشته دولت‌ها نتوانستند دولت الکترونیک را اجرایی کنند و الان ۳۷ درصد دولت الکترونیک محقق شده است. همه ما محتاجیم که دانش‌مان به روز شود و مهارت افزایی و دانش افزایی برای جامعه کارگران هم اهمتی زیادی دارد.

وی در پایان گفت: هزاران کارگر مشغول به کار شده‌اند و کارخانجات تعطیل دوباره احیاء شده اند. تعطیلی کارخانجات مشکلات زیادی در زندگی کارگران ایجاد کرده است. کارخانه‌های زیادی بودند که از گردونه تولید خارج شده بودند و، اما الان به چرخه تولید بازگشته‌اند. قریب به ۱۰ هزار کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل به تولید برگشته‌اند. تاکید کرده‌ام که مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای به هر دلیلی تعطیل شود.

دیگر خبرها

  • تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است
  • رویکرد مجموعه مدیریتی قم حمایت تولیدکنندگان و تسهیل سرمایه گذاری
  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • رئیسی: دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند
  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟