Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:42:26 GMT

مبارزه با آفت سن در ۹۶ هزار هکتار اراضی کردستان انجام شد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۱۷۹۹

مبارزه با آفت سن در ۹۶ هزار هکتار اراضی کردستان انجام شد

محمد فرید سپری روز دوشنبه در سومین جلسه کمیته فنی بذر استان اظهار داشت: تهیه بذر در کردستان طی چهار سال پیش مشکلاتی داشت و عمده سطح زیر کشت ما گندم سرداری و مقدار کمی آذر ۲ بود ولی امروز افتخار می‌کنیم که ۹ رقم گندم پر محصول در استان به صورت دیم کشت می‌شود.

وی افزود: چند سال پیش مرکز تحقیقات ۴۰۰ کیلوگرم رقم گندم باران را در اختیار ما گذاشت اما امروز به جایی رسیدیم که در ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان رقم باران کشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: با زحمات همکاران ما استان کردستان تا سه سال آینده در زمینه تولید بذر ۴۵ درصد خوداتکا می‌شود که این افتخار بزرگی است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه و ترویج ارقام جدید گندم در استان یادآور شد: این که رقمی ۱۰۰ در درصد در مقابل بیماری مقاوم باشد وجود ندارد اما ارقام جدید و اصلاح شده نسبت به ارقام سنتی هم خلوص و کیفیت خوبی دارند و هم نسبت به آفات و بیماری‌ها مقاوم‌تر هستند پس باید استفاده از آنها را در بین کشاورزان ترویج کنیم.

سپری تاکید کرد: امروز برخی شرکت‌های خصوصی بوجاری بذر، وارد تجارت بذر شدند و به نوعی امنیت غذایی را به خطر انداخته‌اند که در این راستا باید نظارت‌ها و کنترل لازم را تشدید کنیم.

وی گفت: حدود ۱۸ سال طول می‌کشد تا یک رقم بذر به وسیله محققین ما تولید و پس از طی مراحل تولید بذر از هزارخوشه تا بذر گواهی شده آماده کشت توسط کشاورزان شود اما این که عده‌ای رقم‌های نامرغوب را به جای رقم‌های گواهی شده با قیمت پایین به دست کشاورز بدهند تخلف است و امسال با جدیت با این تخلف برخورد می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اضافه کرد: اگر نظارت ما قوی باشد و به موقع هم ورود کنیم جلوی فساد و تخلف در این بخش گرفته می‌شود.

وی افزود: امسال شاهد بارندگی‌های خوبی در سطح استان بودیم بطوریکه تا امروز به طور میانگین حدود ۵۰۰ میلیمتر بارندگی داشتیم که نسبت به بلندمدت ۳.۲ درصد بیشتر بوده است که همین شرایط خوبی را برای کشاورزی استان فراهم آورده است.

سپری یادآور شد: امروز در شهرستان بیجار که نزدیک به ۱۵۵ هزار هکتار اراضی دیم استان مربوط به این شهرستان است، ۴۵ درصد افزایش بارندگی نسبت به بلندمدت داشتیم که این جای خوشحالی دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه امسال شرایط بارندگی مناسب است، حفظ مزارع موجود سیاست و برنامه سازمان است و در این راستا باید مزارع گندم در مقابل آفات و بیماری ها سمپاشی و تغذیه و محلول پاشی شوند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان هم در این نشست بر لزوم نظارت بر مراکز خصوصی بوجاری که طی ۲ سال گذشته معضلاتی برای بذر استان فراهم آوردند، تاکید کرد و گفت: برخی مراکز بوجاری باوجود نظارت‌های صورت گرفته وارد تجارت بذر شدند و واقعا مشکلات بزرگی برای برنامه بذر استان ایجاد کردند.

محمدصالح احمدی با اشاره به تشریح وضعیت برنامه بذر استان افزود: میزان خرید بذر استان کردستان در سال زراعی  ۹۸ - ۹۷  حدود ۲۴ هزار و ۶۰۲ تن بود که از این میزان ۱۸ هزار و ۵۱۲ تن را فرآوری و ۱۹ هزار و ۷۲۹ تن را توزیع کردیم.

وی افزود: میزان تحقق برنامه خرید بذر سال  زراعی ۹۷ - ۹۸ در کشت آبی ۸۳ درصد و در کشت دیم ۹۳ درصد بود.

احمدی با اشاره به وضعیت نهایی کشت بذر گندم در مزارع استان یادآور شد: در سال زراعی ۹۷-۹۸  برنامه کشت بذر گندم در استان در مجموع ۱۵ هزار و ۷۵۷ هکتار بود که ۱۵ هزار و ۶۹۹ هکتار آن محقق شد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به سهمیه تولید بذر شرکت‌های بذری استان گفت: در سال زراعی ۹۷-۹۸ در مجموع سهمیه تولید بذر توسط شرکت‌های بذری استان ۲۴ هزار و ۳۷۳ تن بود.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۲۵ هزار و ۲۵۲ تن بذر گندم توسط شرکت‌های تولید و فرآوری بذر استان تولید شود که از این میزان هفت هزار و ۲۶۶ تن برای  کشت آبی و ۱۷ هزار ۹۸۷ تن برای کشت دیم است.

احمدی اظهار داشت: در زمینه بذر جو هم وضعیت مناسبی داریم بطوریکه در جو آبی پیش‌بینی می‌کنیم یک هزار و ۹۴۲ تن تولید داشته باشیم اما نیاز استان ما یک هزار و ۱۱۴ تن‌ استان است و اضافه آن را به استان‌های دیگر صادر می کنیم اما در جو دیم  پیش‌بینی ۶۵۶ تن تولید داریم که همه آن مورد نیاز استان است و در استان مصرف می‌شود.

وی تاکید کرد: طبق برآوردهای انجام شده امسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن تولید جو خواهیم داشت که این تولید بذر جو تا کنون در سطح استان بی سابقه است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم کردستان اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم کردستان اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گندم کردستان اراضی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بذر استان تولید بذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۱۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد

سعید معین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به گرم شدن هوا، گندمکاران هشدارها را جدی بگیرند و مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند.

به گفته او، با وجود اثر شیوع آفت سن گندم در کاهش عملکرد تولید، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم قبل از تبدیل شدن به پوره انجام دهند.

معین با بیان اینکه سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن رسیده است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه علیه سن مادر به ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارهکتار برسد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: بنابر آمار سطح زیرکشت آبی و دیم گندم در کشور ۶ میلیون هکتار است که مبارزه با سن غلات در سطح  از بهمن ماه سال گذشته آغاز و کماکان ادامه دارد.

معین گفت: گرچه شرایط جوی و بارندگی سم پاشی و محلول پاشی را به تاخیر می اندازد، اما به کشاورزان توصیه می شود که تا 

 از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین به کشاورزان توصیه می شود که تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره مبارزه را انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر