Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین، علی ربیعی، سخنگوی دولت، صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در روز یکشنبه در ادامه جلسات متناوب ستاد مقابله با کرونا که این‌بار با حضور رهبری تشکیل شد و آخرین شرایط و روندها را مورد بررسی قرار دادیم. 

وی با بیان اینکه دولت به صورت شبانه روزی با تمام توان به دو مسئله مهم مقابله با شیوع کرونا و حفظ معیشت مردم و جان اهتمام داشته است، اظهارداشت: در شرایط بد اقتصادی دنیا و شرایط اقتصاد تحریمی هم از جان مردم و هم از کار مردم و همه سلامتی مردم در برابر بیماری محافظت کنیم دولت شبانه روزی برای عبور از این شرایط حیاتی پای کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا و فارس بخوانید؛

با فاصله‌گذاری هوشمند شاهد کاهش مرگ و افزایش بیماریابی هستیم

* آخرین بررسی‌ها در ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می‌دهد با فاصله‌گذاری هوشمند شاهد کاهش مرگ و میر، ولی افزایش بیماریابی در کشور هستیم. دو منحنی با شیب آرام روبه پایین در حال حرکت هستند. کیس‌های سرپایی رو به افزایش است ولی این براساس برنامه وزرات بهداشت است. 

* امروز به مرز گرفتن ۳۰ هزار تست در روز میرویم و برنامه داریم به برنامه یک میلیون و نیم تست برسیم تا برنامه غربالگری تکمیل شود. 

* رعایت فاصله گذاری از سوی مردم افزایش تولید مواد ضد عفونی و ماسک و تکمیل تجهیزات بیمارستانی به علاوه برنامه غربالگری و بیماریابی همه این عوامل رمز موفقیت ما در گذر از آثار ناشی از کرونا است.

میان ۵ سناریو باید دست به انتخاب می‌زدیم

* با شرایط اقتصادی و بهداشتی که داشتیم، یک سناریویی را انتخاب کردیم، پنج سناریو محتمل در پیشروی ما قرار داشت. ما باید یک سناریو را انتخاب می‌کردیم؛ بین سناریو آزاد کردن همه رفتارها و به وجود آمدن مرگ‌ها و سناریو سخت‌گیرانه کامل. ما باید با توجه به شرایط داخلی خودمان را انتخاب می‌کردیم. 

* یک سناریو بدون مداخله بود که اساسا ما آن را دنبال نکردیم. برخی از کشورها هم که آن را دنبال کردند، منصرف شدند. یک سناریو مداخله حداقلی بود. سناریو دیگر، مداخله متوسط به سمت خوب بود. سناریو دیگر، مداخله سنگین و سخت‌گیری حداکثری. سناریو آخر هم سناریو قرنطینه بود. 

* اگر انتخاب ما، سناریو اول بود براساس گزارشی که در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شد، با ۱۱ هزار فوتی روبه‌رو می‌شدیم، در سناریو دوم، تعداد فوتی‌ها ۳۳ هزار نفر بود. سناریو سوم ۱۸ هزار فوتی. در سناریو چهارم، تعداد فوتی‌ها ۱۱ هزار نفر بود و در سناریو پنجم، عدد کمتری. ما بین سناریو چهارم و پنجم را انتخاب کردیم. 

* در روزهایی به سمت سخت‌گیری‌های حداکثری حرکت کردیم، انتخاب سناریو مناسب، آماده بودن نظام بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها و به موقع آماده شدن تجهیزات پزشکی‌مان موجب شد تا تعدادی فوتی‌ها ما حتی از نرم‌های جهانی هم رو به پایین باشد. هم‌اکنون هم حول و حوش سناریو چهارم باید حرکت کنیم و در شهرها به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم. 

* در جاهایی که احساس می‌کنیم در چند روز متوالی عدد ما، عدد مناسبی است، باید به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم. البته این مسئله به معنای آن نیست که در این سناریوها در آن شهرها ثابت بمانیم.

تصمیم‌گیری برای آزادسازی و تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی به میانجی نیاز ندارد

*{ در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان ایرانی وآمریکایی و برداشتهایی که از اظهارات اخیر وی صورت گرفته است}: آنچه درباره تبادل زندانیان مطرح کردم ناظر به همان پیشنهاد دو سال پیش است که آقای دکتر ظریف است وزیر خارجه کشورمان قبلاً بیان کرده بودند که ما آمادگی داریم همه زندانیان را در همه عالم و نه فقط در آمریکا تبادل کنیم و اظهارات من به این پیشنهاد مرتبط بود.

* همانگونه که تاکید کردم تصمیم‌گیری و مجاب شدن طرفین برای آزادسازی و تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نیازی به مذاکره و میانجیگری در آن نیست. اگر عزم و اراده برای این کار باشد، فرآیند انجام آن از طریق دفتر حفاظت منافع که سوییس هست  و بیشتر هم تجربه کارهای اداری را دارد می‌تواند صورت بگیرد. بنابراین در اینجا بحثی در خصوص این برداشت‌ها صورت نگرفته است.

*{ در پاسخ به سوال دیگری درباره آزادسازی سهام عدالت و برنامه دولت برای جلوگیری از متضرر شدن مردم}: ما گزارش‌هایی داشتیم روزهای اول مردم رفته بودند و  این سهام را خریداری می‌کردند. اما اطلاع رسانی گسترده ای از عدد تقریبی ارزش سهام اعلام شد و این امر کمک کرد که افراد مطلع شوند از ارزش چیزی که در دست دارند.

فروش یا سرمایه‌گذاری سهام ساده انجام می‌شود

* افراد بسیار ساده می‌توانند مراجعه کنند و پیچیدگی زیادی ندارد. افرادی که نیاز دارند سهام خود را بفروشند می توانند انتخاب کنند و با برنامه‌ریزی که صورت گرفته آن را بفروشند. افرادی هم که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند با انتخاب ساده‌ای که انجام دادند این کار را انجام دهند.

* ۳۱ شرکت بورسی درجه یک کشور انتخاب شدند و مشمولین می‌توانند بر اساس ضوابط و دستورالعملی که تدوین شده و بخشی هم اعلام خواهد شد به این‌ها مراجعه کنند.

* سهامداران می‌توانند ۳۰ درصد سهام خود را بفروشند که این امر هم به خاطر جلوگیری از فشار به بازار هست و هم برنامه‌ریزی باید صورت بگیرد بنابراین فروش به صورت تدریجی است و  بقیه اش را هم می‌توانند بفروشند که البته به کشش بازار هم ربط دارد.

* افرادی هم که نمی‌خواهند سهام خود را بفروشند و آنرا سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند سهامشان باقی بماند برای روزهای آینده یا هر وقت که خواستند بفروشند، اطلاع رسانی گسترده‌ و ساده کردن شیوه فروش کاری بود که برای جلوگیری از سوداگری انجام شد.

*{ در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تاکید رهبر معظم انقلاب برای بررسی دقیق بسته بودن یا نبودن مساجد و اماکن مقدس به دست کسانی که ضرورت دعا و نیایش را درک می‌کنند و اینکه آیا ستاد ملی مبارزه با چه  اقدام جدیدی انجام داده است}: وزیر کشور با کمیته اجتماعی سیاسی و وزیر بهداشت با کمیته بهداشت به طور توأمان مطالعاتی را ظرف چند روز انجام می‌دهند. بعد دو کمیته جلسه‌ای برگزار خواهند کرد و نتیجه جلسه این دو کمیته در جلسه بعدی ستاد ارائه خواهد شد.

* معتقد هستیم که می‌توانیم با روحیه‌ای که نمازگزاران ما دارند و افرادی که به جماعت شرکت می‌کنند پروتکل‌ها رعایت شود و بتوانیم محیط‌های معنوی مان را بازگشایی کنیم.

* باید از دیدگاه‌های افراطی اجتناب کنیم نظراتی وجود دارد معتقد هستیم این نظرات نظر مراجع و مقام معظم رهبری نیست. تجمع کردن، کنار هم ایستادن و عدم رعایت فاصله نباید به وجود بیاید و مسئولین امر هم در این زمینه حتماً پیگیری خواهند کرد.

 ادامه دارد 

۲۷۲۱۵

کد خبر 1387010

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: علی ربیعی سخنگوی دولت ویروس کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا طرح فاصله گذاری اجتماعی تبادل زندانیان یک سناریو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۲۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ؛ برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از خردادماه سال ۱۴۰۲ به صورت سراسری در کشور، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند برای حفظ سفره مردم از تورم در سبد غذایی این طرح تعریف شد.

ایسنا در گزارشی نوشت:طی چند فاز اجرایی و با گسترش اجرای آن در نهایت، هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و در صورتی که این هفت دهک درآمدی ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند. به عبارتی با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزارتومان افزایش یافت

اما در مرحله جدید اجرایی و شروع دهه فجر، دولت از ۱۷ بهمن‌ماه به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد؛ این فاز جدیدی بوده که «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به بیانی دیگر در این طرح، یک سبد ۱۱ قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران) با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه التفاوت قیمت سبد مبنا سال ۱۴۰۱ با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تامین می‌شود، به این صورت که قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تامین می‌شود.

اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار مشمول طرح به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. البته خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کند و امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. به عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد.

از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت خواهد کرد.

براساس اعلام وزارت رفاه مرحله سوم طرح کالابرگ از ۲۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ شروع شده و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا ۲۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت که از زمان شروع طرح تا ۹ اردیبهشت، به صورت میانگین روزانه بیش از ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم انجام شده و این یعنی موفقیت بالای طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوار در مقابل تورم و گرانی. طی ۸۰ روز طرح فجرانه توزیع حدود ۱۳۹ میلیون بسته غذایی صورت گرفته و اثر بسیار خوبی در رونق بازار و تولید کارخانجات صنایع غذایی گذاشته است.

تنها هفت روز تا پایان طرح سه ماهه فجرانه الکترونیک باقی مانده و هنوز دولت برنامه جدید خود را برای ادامه طرح کالابرگ اعلام نکرده است. البته ۱۹ فروردین ماه بود که سیدرضا یحیوی- مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تداوم اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در سال جاری به ایسنا اعلام کرد که در حال حاضر طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در حال اجراست و منابع آن برای مدت سه ماه در نظر گرفته شده بود که در صورت تامین منابع، همین مدل ادامه پیدا خواهد کرد، اما اگر منابع تامین نشود چند مدل طراحی و به دولت ارائه خواهد شد و در صورت موافقت با یکی از مدل‌های ارائه شده، اجرا خواهد شد.

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اعلام کرده بود که در هر صورت حمایت از معیشت مردم ادامه‌دار است اما بستگی به این دارد که در چه قالب و طرحی ادامه یابد.

اکنون باید منتظر اعلام دولت ماند تا مشخص شود که قرار است پس از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته چه مدلی برای مرحله جدید کالابرگ الکترونیک اجرایی شود.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902368

دیگر خبرها

  • واکنش سایت حسن روحانی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان
  • واکنش سایت حسن روحانی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره دلایل ردصلاحیتش
  • تبیین نقشه راه سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران
  • جهاد اسلامی: شاهد ساعات حساس و تعیین‌کننده در جریان مذاکرات با اشغالگران هستیم
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان در مدرسه‌ای در یزد
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به برچسب «یهودستیزی» زدن به دانشجویان آمریکایی
  • هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ؛ برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ 
  • برنامه جدید دولت درخصوص کالابرگ چیست؟
  • هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ/ برنامه دولت در خصوص کالابرگ چیست؟
  • هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ؛ برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟