Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@04:09:08 GMT

داروی جنتامایسین (آنتی بیوتیک) + فواید و عوارض

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۳۳۳۸

داروی جنتامایسین (آنتی بیوتیک) + فواید و عوارض

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، داروی جنتامایسین یک آنتی بیوتیک است که با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. برای درمان بیماری‌های جدی عفونی ناشی از باکتری، از این دارو استفاده می‌شود.

نحوه استفاده:

میزان مصرفی برای عفونت باکتریایی و پوکی استخوان:

بزرگسالان: تزریق ۱ میلی گرم در کیلوگرم، هر ۸ ساعت و به مدت ۷ تا ۱۰ روز

نوزادان نارس و با کمتر از یک هفته سن: ۵/۲ میلی گرم در کیلوگرم، هر ۱۲ ساعت و به مدت ۷ تا ۱۰ روز

نوزادان و کودکان: ۵/۲ میلی گرم در کیلوگرم، هر ۸ ساعت و به مدت ۷ تا ۱۰ روز

احتیاط ها:

اگر جراحی خاصی دارید، قبل از انجام آزمایش، به پزشک جراح خود اطلاع دهید که از جنتامایسین استفاده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در صورتی که به جنتامایسین یا سایر آنتی بیوتیک‌ها مانند آمیکاسین، کانامایسین، نومایسین، پاروموماسین، استرپتومایسین و توبرامایسین، حساسیت دارید، از این دارو استفاده نکنید.
در صورتی که به بیماری‌هایی نظیر بیماری کبدی، آسم، میاستنی گراویس، پارکینسون و عدم تعادل الکترولیت مبتلا هستید، به پزشک خود اطلاع دهید تا مطمئن شوید که دارو برای شما ضرری ندارد.
در دوره‌ی بارداری از این دارو استفاده نکنید. مصرف این دارو در دوره‌ی بارداری، می‌تواند موجب آسیب رسی به نوزاد می‌شود. برای کنترل بارداری، از روش‌های موثر استفاده کنید و به محض اطلاع از بارداری، با پزشک خود مشورت کنید.
ممکن است جنتامایسین به شیر مادر منتقل شود. اگر در حال شیردهی هستید، از این دارو استفاده نکنید. انتقال این دارو به نوزاد، می‌تواند موجب آسیب به نوزاد شود.
اگر محلول دارو تغییر رنگ داده بود، محلول را دور بریزید و از آن استفاده نکنید.
از سوزن و سرنگ دارویی فقط یک بار استفاده کنید و بعد از مصرف حتما آن را دور بیندازید.
این دارو فقط برای عفونت‌های باکتریایی مصرف می‌شود و برای درمان عفونت‌های ویروسی و علائم آنفولانزا و سرماخوردگی کاربردی ندارد.
در هنگام مصرف این دارو، از مایعات فراوان استفاده کنید تا عملکرد کلیه‌ها به درستی انجام گیرد.
اگر یک دوز را از دست دادید، آن را مصرف نکنید و با پزشک خود مشورت کنید.
مصرف این دارو می‌تواند موجب بروز عفونت جدید و اسهال ناشی از عفونت شود. اگر بعد از مصرف دارو، دچار اسهال شدید، از دارو‌های ضد اسهال استفاده نکنید و به پزشک مراجعه کنید.
علائم رفتار آلرژیک نسبت به جنتامایسین عبارت است از: کهیر، تنگی نفس، بثورات پوستی و تورم زبان، گلو و صورت. اگر دچار این علائم شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.
اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است که داروی مصرفی شما، با جنتامایسین تداخل دارویی داشته باشد. تداخل دارویی می‌تواند موجب کاهش اثرگذاری دارو یا افزایش عوارض جنتامایسین می‌شود.
اگر از دارو‌ها و مکمل‌های گیاهی استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. امکان دارد که محصولات گیاهی یا ویتامین‌های مختلف با جنتامایسین تداخل دارویی ایجاد کند.
مصرف این دارو برای افراد با زوال عقلی تائید نمی‌شود. حتی ممکن است که این دارو برای افراد با زوال عقلی، موجب مرگ شود.

محل نگه داری:

دارو در دمای اتاق، به دور از نور و گرما نگه داری شود. دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار داده شود. دارو را در محیطی به دور از رطوبت قرار دهید.

عوارض:

ممکن است بعد از مصرف دارو، دچار عارضه‌هایی شوید. اگر عوارض پیش آمده موقت بوده اند، نگرانی ندارد، ولی اگر عارضه‌ی پیش آمده بعد از مدتی از بین نرفت، باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع:

مشکلات بینایی، حالت تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، کاهش ناگهانی وزن، احساس سبکی و بی وزنی، خارش، بثورات پوستی، سر درد، تغییرات خلق و درد مفاصل.

عوارض جانبی نادر:

گرفتگی معده، کمر درد، مدفوع سیاه و سفید، ادرار خونین، تاری دید، بی حسی، سوزن سوزن شدن، تغییر در مقدار و دفعات ادرار، درد قفسه سینه، لرز، کما، گیجی، احساس زنگ و وز وز در گوش، سرفه، تنگی نفس، مشکل در بلع، خشکی دهان، چشم درد، تب، توهم، اختلال در شنوایی، کوفتگی، عطش، نفس نا منظم، خارش، درد و ضعف عضلانی، اسپاسم عضلانی، عصبی بودن، مشاهده لکه‌های قرمز روی پوست، تغییر رنگ لب ها، پف کردن چشم ها، تعریق و زخم‌ها و لکه‌های سفید اطراف دهان و لب ها.

منبع: میزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آنتی بیوتیک دارو استفاده خود اطلاع دهید استفاده نکنید تواند موجب مصرف این دارو پزشک خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۳۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برخی مسئولان و معاونان این وزارتخانه برای دیدار و گفتگوی چهره به چهره با مردم در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حاضر شدند.

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در این دیدار، از تولید داروی بیماران اس ام اِی (SMA) در یک شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: این دارو در سطح آزمایشگاهی تولید شده است و اگر نتایج نهایی آن اثربخش باشد، وارد مرحله تولید صنعتی می‌شود. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • هشدار؛ تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • تزریق این دارو فقط در بیمارستان انجام شود
  • تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • لزوم اجتناب از تجویز و مصرف سرپایی داروی سفتریاکسون
  • تزریق آنتی بیوتیک در مطب، زن جوان را راهی بخش مراقبت های ویژه کرد
  • خانمی در کلاله درپی تزریق آنتی بیوتیک، کارش به مراقبت‌های ویژه کشید
  • پرِگابالین چیست و چرا می‌تواند خطرناک باشد؟
  • هشدار! این دارو معتادتان می‌کند
  • پرگابالین چیست و چرا می‌تواند خطرناک باشد؟