Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام بطحایی کارشناس مسائل دینی به بیان نکات مهم جزء هفدهم قرآن کریم پرداخت. ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امروز دوشنبه 22 اردیبهشت مصادف با هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان است و طبق روال روزهای قبل صوت ترتیل جزء هفدهم قرآن کریم با صدای "عبدالباسط و عباس امام جمعه" جهت بهره‌مندی هرچه بیشتر مخاطبان منتشر شد که در اینجا می‌توانید بشنوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام سیدعلی بطحایی کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با تسنیم به بیان نکاتی مهم از جزء هفدهم قرآن کریم پرداخت که متن آن در ادامه آمده است:

*****

ـ آیه 77 سوره حج؛ ﴿ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ﴾

با اینکه رکوع و سجود از مصادیق عبادت‌اند اما در این آیه نام آن دو در کنار «وَ اعْبُدُوا» آمده که نشانۀ اهمیّت نماز و این دو رکن نماز است.

ـ آیه 26 سوره حج؛ ﴿ وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهیمَ مَکانَ الْبَیْتِ أَنْ لا تُشْرِکْ بی‏ شَیْئاً وَ طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْقائِمینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ﴾

همۀ ما به توفیقات الهى محتاجیم.

ـ آیه 107 سوره انبیاء؛ ﴿ وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾

1ـ حکومت بندگان صالح بر زمین تبلور لطف و رحمتى است که در سایه رسالت به دست مى‌آید و هر آنچه از رحمت نبوى که در دنیا و آخرت نصیب افراد مى‌شود، پرتوى از رحمت الهى است.2 ـ همه احکام الهى حتّى جهاد، حدود و قصاص و سایر کیفرها و قوانین جزایى اسلام نیز براى جامعه بشرى رحمت است.3 ـ خدا «ربّ العالمین» و رسولش «رحمة للعالمین است؛ یعنى تربیت واقعى در سایه هدایت انبیاء امکان‌پذیر است.4 ـ پیامبر اسلام(ص) براى همه انسان‌ها در همه اعصار و تمامى مکان‌ها، رحمت است.5  ـ رسول گرامى اسلام حتّى براى ملائکه مقرب الهى نیز رحمت است. در حدیثى مى‌خوانیم که جبرئیل به پیامبر اظهار داشت که رحمت تو مرا نیز شامل شد.6 ـ دستورات اسلام جهان‌شمول است.7 ـ یک انسان با اراده الهى مى‌تواند در تمام هستى اثر بگذارد.

ـ  آیه 91 سوره انبیاء؛ ﴿ وَ الَّتی‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فیها مِنْ رُوحِنا وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیَةً لِلْعالَمینَ﴾

محور در بیان مطالب قرآنى، ارائه الگوها و کمالات انسانى است و زن و مرد در آن فرقى ندارند.الطاف الهى زمانى نازل مى‌شود که قابلیّتى موجود باشد.پاکدامنى از برجسته‌ترین کمالات زن است.وجود کمال در انسان، برکت‌هاى بسیاری به همراه مى‌آورد.پاکدامنى مادر مى‌تواند او و فرزندانش را به بالاترین مقام‌ها برساند.مقام زن تا بدانجا مى‌رسد که خداوند، او را همچون انبیاء مى‌ستاید و نشانه و آیت خویش در میان جهانیان قرار مى ‌هد. ﴿وَ جَعَلْناها وَ ابْنَها آیَةً لِلْعالَمینَ﴾

ـ آیه اول سوره انبیاء؛ـ ﴿ اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ فی‏ غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ﴾

از آنجا که غالب مردم از معاد و حساب غافل‌اند، خداوند این غفلت را به همه مردم نسبت داده است وگرنه همیشه گروهى از مردم، استثناء هستند. در آیه 97 همین سوره، به اقرار به غفلت از زبان خود مردم نیز اشاره شده است.

ترتیل جزء هفدهم قرآن‌ با صدای "عبدالباسط و عباس امام‌جمعه"گذری بر نکات مهم جزء شانزدهم قرآن/ عاقبت کسی که چشم به دست دیگری داردگذری بر نکات مهم جزء پانزدهم قرآن/ 3 مصداق بارز "باقیات الصالحات"

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان جزء هفدهم قرآن نکات مهم جزء

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۵۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینده شغلی طلبه تداوم کار انبیاء است

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین نادر حقیقی، در جمع طلاب مدرسه علمیه حاجی آباد با اشاره به روایت از حضرت امیرالمومنین (ع) گفت: فرصت همان طوری که ابر می‌گذرد، به سرعت می‌گذرد؛ پس از فرصت‌های نیکو بهره ببرید. همانند این فرصت در روایت مذکور «فرصت سربازی امام زمان(عج) و فرصت جوانی است» که ما باید قدر آن را بدانیم و ارزش آن را بفهمیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین حقیقی با اشاره از هدف اولیه ورود طلبه به حوزه علمیه، این هدف را شناخت خداوند متعال، خودسازی و خدمت به خلق عنوان کرد.
 
وی با بیان اینکه طلبگی، شغل نیست و ما از به کاربردن این تعبیر، پرهیز و احتراز داریم، اضافه کرد: شغل در عرف انصراف به منبع و محل درآمد دارد، طلبگی مسیری برای پول در آوردن نیست، بلکه نقش ویژه‌ای است که روزی پیامبران به آن اهتمام داشتند. از طرف دیگر طلبگی کاری فوق‌العاده جدی است و باید برای آن سرمایه خاص وضع شود در حالی که شغل، زمینه‌ای برای مشغولیت و صرف وقت است.
 
مدیر حوزه علمیه هرمزگان تأکید کرد: پس آینده شغلی طلبه، تداوم کاری است که انبیاء انجام می‌دادند.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • آغاز ثبت‌نام مسابقه گویندگی و بازیگری رادیو
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • برگزاری دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن در کهگیلویه
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • آینده شغلی طلبه تداوم کار انبیاء است