Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سالهاست که معاهدات نانوشته‌ای بین کشور‌های توسعه‌یافته وجود دارد که طبق مفاد آن انگار خرید فناوری از کشور‌های به‌اصطلاح خودشان در حال توسعه ممنوع است!

این کشور‌ها تنها باید مواد خام صادر کنند و منتظر ساخت محصولات فناورانه از اروپا باشند تا در نهایت این مواد خام فروش‌رفته را با چند برابر قیمت دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نیاز این روز‌های جهان به تجهیزات مقابله با ویروس کرونا انگار معادلات جهانی را کمی تغییر داده است و حالا کشور‌های اروپایی خواهان واردات تجهیزات از کشور‌های به‌اصطلاح خودشان در حال توسعه هستند.

چند روز پیش بود که خبر صادرات ۴۰ هزار کیت تشخیص کووید ۱۹ از ایران به‌مقصد آلمان و ترکیه خبرساز شد؛ این صادرات بهانه‌ای شد تا محصولات فناورانه دیگر که در کشور تولید و صادر می‌شود مورد بحث و بررسی کارشناسان اقتصادی و بین‌الملل قرار گیرد.

این صادرات به‌معنای شکست هژمونی فناوری در کشور‌های توسعه‌یافته اروپایی است و پذیرش قدرت ورود ایران به صنایع های‌تک، در واقع بخش اعظمی از مخالفت‌ها با پیشرفت صنایع فضایی در ایران هم از ریشه همین مقاومت‌های انحصارطلبانه است.

مجوز‌های بین‌المللی سال‌ها ابزار دورکردن محصولات فناورانه کشور از عرصه رقابت بودند

سازمان‌های بین‌المللی اروپایی که سال‌ها با عناوین مختلف سطح کیفی محصولات تولیدی در کشور‌های غیراروپایی را به‌بهانه مختلف پایین ارزیابی می‌کردند حالا مجبور به اعتراف شده‌اند در واقع مجوز‌های بین‌المللی سال‌ها ابزاری برای دور کردن محصولات کشور‌های غیراروپایی از بازار رقابت فناوری بود و حالا کیت‌های تشخیص کرونای ایران مجوز CE اروپا را دریافت می‌کنند.

باید بررسی کرد که آیا این مجوز‌ها ریشه در نیاز اروپا به این محصولات دارد یا عقب‌نشینی این کشور‌ها را از معاهدات نانوشته‌شان نشان می‌دهد؟!

صادرات این‌گونه فناوری‌ها، فتح بابی است تا کشور‌های دیگر در آسیا با اعتماد به تولیدات فناورانه ایرانی درخواست استفاده از این تولیدات را نه‌تن‌ها در زمینه مقابله با ویروس کرونا بلکه در زمینه‌های گوناگون دیگر را که به زمان‌های آینده مربوط می‌شود داشته باشند به‌عنوان مثال بعد از صادرات کیت‌های ایرانی به اروپا، بسیاری از کشور‌های دیگر درخواست دریافت محصولات ایرانی را داشتند.

وقتی پای نیاز به میان می‌آید دیگر تحریم‌های آمریکا و موانع دیگر صادرات و دریافت پول بی‌معنا می‌شوند

وقتی پای نیاز به میان می‌آید دیگر تحریم‌های آمریکا و موانع دیگر صادرات و دریافت پول بی‌معنا می‌شوند؛ وقتی کشوری نیاز به فناوری و محصولات ما داشته باشد از هر راهی تلاش می‌کند بهای آن را هم پرداخت کند پس در اینجا اثبات می‌شود راه برون‌رفت از شرایط تحریم، تنها مذاکره و یارکشی جهانی نیست بلکه با قدرت فناوری داخلی و ایجاد نیاز جهانی خود به خود تحریم‌های آمریکا رنگ می‌بازد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شیوع کرونا فناوری ایران قدرت علمی ایران کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۸۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟

به گزارش همشهری آنلاین، آخرین جزئیاتی که از ریز مبادلات ایران و عراق منتشر شده مربوط به ۹ ماهه ۱۴۰۲ است که نشان می‌دهد در این بازه زمانی، حدود ۲۰ درصد از تجارت ۷.۳ میلیارد دلاری ایران و عراق به صادرات گاز اختصاص داشته و مابقی کالاهای غیرنفتی و مصرفی بوده است.

بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت، در ۹ ماهه پارسال، علاوه بر گاز، محصولات فولادی، پلاستیکی، لبنی، معدنی فلزی، صنایع تبدیلی، کاشی و سرامیک، شیرینی و شکلات مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به عراق بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق

کد خبر 847420 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها صادرات تجارت خارجی عراق

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور