Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@06:23:58 GMT

رژیم غذایی فاقد گلوتن چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۹۹۳۴

رژیم غذایی فاقد گلوتن بسیار مفید و موثر در کاهش وزن می باشد همچنین می تواند به کاهش خطر درد در افراد مبتلا به نوروپاتی گلوتن کمک کند. ناطقان: گلوتن یک پروتئین موجود در حبوبات است و در موادی مثل گندم و جو یافت می شود که کمبود آن می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات جدی در فرد شود . همچنین ذرت ، برنج و کوینوا حاوی گلوتن هستند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از افراد به سمت رژیم های غذایی فاقد گلوتن روی می آورند.

به همین دلیل در این قسمت  قصد داریم تا در مورد فواید این رژیم صحبت کنیم. از آنجا که مواد غذایی مثل گندم سفید ، گندم سیاه جزء غذاهای رایج می باشند.

پس حذف کردن آن ها می تواند میزان فیبر کلی و ویتامین های بدن شما را تغییر دهد . بنابراین باید بدانیم که چگونه جایگزین مناسبی برای این غذا پیدا کنیم .متخصص تغذیه در این شرایط می توانند انتخاب های مناسبی را پیش روی شما قرار دهند.
رژیم غذایی فاقد گلوتن چه مزایایی دارد؟

رژیم فاقد گلوتن برای مدیریت علائم و نشانه های بیماری عصبی و وضعیت های دیگر مناسب می باشد . رژیم فاقد گلوتن همچنین توسط افرادی استفاده می شود که هیچ نشانه ای از مشکلات مربوط به گلوتن ندارد و در بین آنان نیز رواج دارد . زیرا فواید زیادی برای سلامت ، کاهش وزن و افزایش انرژی دارد اما هنوز به تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.

بیماری سلیاک:

وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی فرد فعالیت مناسبی ندارد و می تواند گلوتن را حذف کند . این وضعیت معمولاً در روده کوچک به وجود می آید و جذب مواد مغذی در بدن مختل می شود . این بیماری یک اختلال خودایمنی است.

بیماری غیر سلیاک :

این بیماری یک حساسیت است که با دل درد ، نفخ ، اسهال ، یبوست و سردرد همراه است اما هیچ آسیبی به بافت های روده کوچک وارد نمی کند . مطالعات نشان می دهد که سیستم ایمنی نقش مهمی را در این بیماری ایفا می کند.

آتاکسی گلوتن :

یک بیماری خود ایمنی است که روی بافت های عصبی تأثیر می گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در کنترل عضلات و حرکت آنها خواهد شد.

آلرژی به گندم :

بسیاری از افراد آلرژی های مختلفی دارند که علت آن اشتباه سیستم ایمنی می باشد و خیلی اوقات علت آن حساسیت به گندم و گلوتن موجود در آن ها است . سیستم ایمنی هنگام مصرف این پروتئین ، پادتن تولید می کند و مشکلاتی مثل تنگی نفس را به وجود می آید.

تنگی نفس
جزئیاتی در مورد رژیم فاقد گلوتن

برای پیروی کردن از رژیم فاقد گلوتن باید در انتخاب غذا دقت زیادی داشته باشید.
غذاهای مجاز فاقد گلوتن بخشی از رژیم غذایی شما می باشد که شامل موارد زیر هستند:

    میوه ها
    سبزیجات
    لوبیا ها
    آجیل
    غذاهای غیر فرآوری شده
    تخم مرغ
    گوشت
    ماهی
    محصولات لبنی کم چرب
    حبوبات
    آرد فاقد گلوتن
    ذرت
    سویا
    سیب زمینی

برخی از غذاهایی که باید از آن ها دوری کنید:

    گندم سفید
    جو
    گندم سیاه
    جوی دوسر

مواد بالا طبیعتاً فاقد گلوتن می باشند اما ممکن است که بر اثر پروسه تولید گندم ، دستخوش تغییرات قرار بگیرند که برای شما مناسب نباشد.
برچسب های فاقد گلوتن روی غذاها

زمانی که از غذاهای فریز شده خریداری می کنید ، حتماً باید به برچسب روی آن ها دقت کنید که حاوی گلوتن باشد . معمولاً مواد غذایی که فاقد گلوتن هستند، شامل موارد زیر می باشد:

    غذاهایی که به طور طبیعی گلوتن ندارند.
    غذاهایی که هنگام پروسه فرآوری کردن آن ها هم، هیچ گلوتنی در آن ها به کار نرفته است.
    غذاهایی که در پروسه فرآوری کردن ، گلوتن آن ها را حذف می کنند.

منابع غذایی گلوتن
غذاهای فرآوری شده که اغلب حاوی گلوتن هستند :

غذاهایی مثل گندم ، جو و گندم سیاه نیز ممکن است حاوی گلوتن باشند . مواد دیگری در بعضی از محصولات نیز یافت می شوند که گلوتن دارند. گلوتن خاصیت ضخیم شدگی دارد و عاملی برای طعم دهی و رنگ غذا می باشد.

عموماً باید از غذاهای زیر دوری کنید. مگر این که برچسب فاقد گلوتن یا مواردی مثل ساخته شده با ذرت ،برنج، سویا و حبوبات فاقد گلوتن در روی آن نصب شده باشد.
از مواد غذایی زیر که حاوی گلوتن هستند، دوری کنید:

    نان
    شکلات
    غلات
    کیک و کلوچه
    ویفر
    کراکر
    غذاهای دریایی
    محصولات حاوی جو
    پاستا
    هات داگ
    سس هایی حتی مثل سس سویا
    دسر سالاد
    گوشت های فرآوری شده
    سبزیجات موجود در سس
    انواع سوپ ها

مصرف برخی از مکمل ها و داروها

ممکن است که هم اکنون از داروهایی استفاده کنید که حاوی گلوتن می باشند . به همین دلیل باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا مکمل های رژیمی فاقد گلوتن برای شما تجویز کند.
مصرف غذاهای فاقد گلوتن در منزل و رستوران ها

افرادی که به بیماری های سلیاک مبتلا هستند، حتماً باید خودشان را در منزل از قرار گرفتن در معرض گلوتن در امان نگه دارند . راهکارهای زیر به آنها کمک می کند که از غذاهای گلوتن دار دور باشند :

    غذاهای فاقد گلوتن را فریز کنید.
    حتما محیط آشپزی را تمیز نگه دارید و تمام تجهیزات مربوط به آشپزی و ظروف را کامل شستشو دهید.
    نان تست را در اجاق گاز گرم کنید یا یک توستر جداگانه خریداری کنید.
    منوی آنلاین رستوران ها را ببینید و در مورد غذاهای آنها پرس و جو کنید.



نتایج

رژیم فاقد گلوتن می تواند فواید زیادی مخصوصاً برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک داشته باشد و دنبال کردن این رژیم علائم و مشکلات مربوط به بیماری را تا حد زیادی کاهش می دهد.

اگر بیماری سلیاک ندارید، هم می توانید از فواید این رژیم بهره مند شوید . بعضی از تحقیقات نشان می دهد که دنبال کردن رژیم فاقد گلوتن برای یک مدت زمان خاص مانند یک یا دو سال، می تواند حساسیت به گلوتن را به طور کامل از بین ببرد.
برخی از فواید رژیم غذایی فاقد گلوتن شامل موارد زیر می باشد:

    افزایش سلامت
    کاهش وزن
    افزایش سلامت گوارش
    افزایش قدرت بدنی
    بهبود عملکرد لثه
    از بین بردن سندروم روده بی قرار
    مناسب برای افراد مبتلا به اوتیسم
    مناسب برای افراد مبتلا به صرع
    مناسب برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی
    بهبود سطح کلسترول
    افزایش انرژی
    حذف غذاهای فرآوری شده و ناسالم
    بهبود رژیم غذایی مثل مصرف روغن زیتون، دوری از غذاهای سرخ کردنی و غیره
    میل بیشتر به مصرف میوه ها و سبزیجات که همگی فاقد گلوتن هستند
    کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان های خاص و دیابت
    مبارزه با ویروس ها و جرم ها
    مصرف غذاهای حاوی ویتامین ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها
    کاهش وزن سالم

برخی از عوارض و خطرات

مواد غذایی که حاوی کلسیم می باشند ، معمولاً ویتامین ها و مواد مغذی دیگر را نیز در خود دارند . در نتیجه ترک کردن آن ها می تواند باعث کمبود ویتامین های زیر شود :

    آهن
    کلسیم
    فیبر
    تیامین
    ریبوفلاوین
    نیاسین
    فولات
برچسب ها: رژیم ، گلوتن ، ناطقان ، وزن

منبع: ناطقان

کلیدواژه: رژیم گلوتن ناطقان وزن رژیم غذایی فاقد گلوتن برای افراد مبتلا رژیم فاقد گلوتن گلوتن هستند سیستم ایمنی حاوی گلوتن مواد غذایی فرآوری شده کاهش وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۹۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید

آفتاب‌‌نیوز :

در مبحث کاهش وزن، توجه به مصرف قند نکته بسیار مهمی است. بدیهی است که مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند تلاش‌ شما در امر کاهش وزن را بی‌ثمر کند؛ اما مسئله قابل توجه‌تر این است که شما با مراعاتِ هرچه‌تمام خوراکی‌هایی را به طور روزمره می‌خورید که در ظاهر شیرین نیستند ولی حاوی مقادیری قند پنهان هستند. تدوام در مصرف این قندها، بدون اینکه متوجه شوید، می‌تواند منجر به تجمع چربی در بدن و مانع از کاهش وزن شود.

خطرات قندهای پنهان

۱. افزایش وزن: بر اساس شواهد علمی، مصرف زیاد قندهای افزوده با افزایش وزن و خطر چاقی مرتبط است. قندهای افزوده‌شده بدون تأمین مواد مغذی ضروری، منجر به دریافت کالری اضافی و درنهایت افزایش وزن و سایر مشکلات می‌شوند.

۲. افزایش قند خون: قندهای پنهان می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون و در ادامه سبب افت شدید آن شوند و هم‌چنین احساس خستگی، گرسنگی و تمایل به خوردن بیشتر غذاهای شیرین را در شما ایجاد کنند. این اثر مخرب می‌تواند متابولیسم را مختل کند و مانع کاهش وزن شود.

کدام گروه از مواد غذایی حاوی قند پنهان هستند؟

۱. موادغذایی فرآوری‌شده: بسیاری از موادغذایی فرآوری‌شده، از جمله چیپس، پفک، سس‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی حاوی قندهای افزوده‌شده برای افزایش طعم و ماندگاری هستند.

۲. لبنیات کم چرب: یکی از انواع لبنیات که دارای قند پنهان است، ماست کم‌چرب است و در هر ۲۲۶ گرم از ماست کم‌چرب، حدود ۱۷ تا ۳۳ گرم قند افزوده وجود دارد؛ که این مقدار با میزان قند موجود در یک بسته شکلات یکسان است. علاوه بر ماست، شیر کم‌چرب نیز به عنوان یک ماده غذایی حاوی قند پنهان محسوب می‌شود.

۳. نوشیدنی‌های شیرین: نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی برخی از آب‌های طعم دار به ظاهر سالم مملو از قندهای پنهان هستند. این نوشیدنی‌های شیرین دارای کالری بالایی هستند و عملاً هیچ فایده‌ای برای سلامت ما ندارند و به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن می‌شوند.

۴. تنقلات بسته‌بندی‌شده: گرانولابار، ماست‌های طعم‌دار و اغلب خوراکی‌های صنعتی که به عنوان تنقلات سالم به بازار عرضه می‌شوند، اغلب حاوی مقادیر زیادی قند افزوده هستند. برای کاهش آسیب‌های احتمالی، سعی کنید به دنبال جایگزین‌های سالم‌تر بدون قند افزوده باشید یا مواد غذایی کامل مانند میوه‌ها، آجیل‌ها یا میان‌وعده‌های خانگی را انتخاب کنید.

۵. غلات

عناوین «غلات کامل» یا «غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی» روی محصولات غلات حتماً به این معنی نیست که درون آن محصول قند افزوده وجود ندارد. سعی کنید غلاتی را انتخاب کنید که در هر وعده حاوی ۱۰ تا ۱۲ گرم یا کمتر قند هستند.

راهکارهایی برای شناسایی و حذف قندهای پنهان

۱. سعی کنید در هنگام خرید مواد غذایی، برچسب مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها را با دقت بخوانید و مواردی که حاوی قندهای پنهان مانند فروکتوز، مالتوز، دکستروز، ساکارز، گلوکز یا هر کلمه‌ای که به "-ose" ختم می‌شود را حذف کنید.

۲. روی مواد غذایی مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید. اینها قندهای طبیعی را همراه با فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن فراهم می‌کنند و به‌طور کل گزینه‌های سالم‌تری هستند که و به کاهش وزن و سلامت کلی کمک می‌کنند.

۳. آماده کردن وعده‌های غذایی در خانه به شما امکان کنترل مواد تشکیل‌دهنده غذا را می‌دهد و شما را قادر می‌سازد قندهای پنهان را کاهش دهید. به جای قندهای تصفیه‌شده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند میوه‌ها، ادویه‌جات و مقدار کمی عسل یا شربت افرا استفاده کنید.

۴. فریب محصولاتی که برچسب "کم‌چرب" یا "کم‌کالری" دارند را نخورید. این محصولات در عوضِ کم‌چرب بودن ممکن است حاوی قندهای پنهان برای جبران طعمِ ازدست‌رفته باشند.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • این غذاها را با هم نخورید!
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان