Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@22:51:12 GMT

از قصه امامی دیروز تا قصه قرآنی امروز

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۹۹۸۳

از قصه امامی دیروز تا قصه قرآنی امروز

خبرگزاری مهر؛ مجله مهر مرضیه کیان: ساعت هفت و نیم صبح است. بچه‌ها در اتاق روبروی هال خوابیده اند. از اتاق بغل صدای قیچی و مقوا می‌آید. کلی مقوای رنگی رنگی و یک عالمه کتاب و تفسیر قرآن دور و برش ریخته! فاطمه خانم بعد از خوردن سحری و خواندن نماز صبح چند ساعتی بیشتر نخوابیده؛ این برنامه هر روزش از اول ماه رمضان شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به خاطر لایوهایی که او هر روز ساعت ۴ بعد از ظهر می‌گذارد، ساعت‌ها وقتش را برای مطالعه و درست کردن کاردستی‌ها و آماده کردن صحنه برای خوانش و اجرای داستان‌هایی از قرآن و معصومین صرف می‌کند.

فاطمه سادات حسینی، مدیر آموزشی مؤسسه مهدیاران است و سال‌ها با بچه‌ها در ارتباط بوده: «شاید نامش «عشق» باشد؛ وقتی کاری یک سرش بچه‌ها باشند و سر دیگرش قرآن و اهل بیت (ع)! مگر می‌شود خسته شد؟! امسال ماه رمضانم رنگ و بوی دیگری دارد.»
 

راوی، قصه، لایو

«بابا برامون قصه امامی میگی؟» این جمله هرشبی بود که پدر فاطمه از دخترش می‌شنید و بعد، با مهر کنارش می‌نشست و برایش قصه‌ای از امامان تعریف می‌کرد و دخترکش گوش می‌شد تا هر آنچه می‌شنود در جانش ثبت کند. شاید همین داستان‌ها که پدرش از بچگی توی گوشش خوانده بود، باعث شده تا دست به کار بشود و الان راوی شود برای بچه‌هایش.

ابتدا ایده قصه‌های قرآنی و معصومین را برای فرزندان خودش در نظر داشت و می‌خواست در روزهای ماه مبارک رمضان خوراک فرهنگی و دینی خوبی به آنها بدهد. وقتی دید «محمدحسن» و «بهارین زینب» از داستان‌ها خوششان آمده، فکر کرد که چه خوب است اگر بقیه بچه‌ها هم از قصه‌های قرآنی و تفسیر قرآن استفاده کنند. پس عزمش را جزم کرد تا رمضان متفاوتی را برای خودش و دیگران رقم بزند.

خاله خداحفظی نکن!

از جایی که این روزها برنامه‌های تدبری برای بزرگسال ها در فضای مجازی خیلی به چشم می‌خورد، فاطمه خانم تصمیم گرفته تا این برنامه را با زبان ساده‌تر و بیان کودکانه برای بچه‌ها اجرا کند؛ چون معتقد است: «شاکله شخصیتی آدم‌ها مثل نهالی است که اگر از کودکی درست پرورش داده شود، در سن ۴۰ سالگی به اصل کودکی خود بر می‌گردند.»

حسینی هم مهندسی کامپیوتر خوانده و هم تحصیلات حوزوی دارد و با فضای تفاسیر قرآن و داستان‌های مذهبی بیگانه نیست، اما باز هم دغدغه انتقال درست موضوعات به کودکان او را رها نمی‌کند و باعث می‌شود ساعت‌های زیادی را در طول روز به مطالعه کتاب‌هایی مثل «قصه هایی از زندگانی معصومین» نوشته مسلم ناصری و تفاسیر معتبری مثل تفسیر «المیزان» و «البرهان» بپردازد. انقدر حسینی نکات جابی از کتاب‌ها به دست می‌آورد که حتی بزرگسالان هم جزو بیننده‌های لایوهای او شده اند.

او تمام تلاشش در روایت داستان‌ها و تفاسیر این است که نکته‌های مثبت را به زبان ساده بگوید؛ چرا که وقتی خوبی‌ها در فطرت پاک بچه‌ها شکل بگیرد، آنها سمت شر و بدی کشیده نمی‌شوند. به همین خاطر است که در داستان‌هایی که او نقل می‌کند، از عذاب‌ها و عقوبت اعمال چیزی نمی‌شنویم.

خانم حسینی برای فیلمبرداری و صحنه‌های اجرا تجهیزات خاصی ندارد و سعی کرده با امکانات ساده ای که دارد به بهترین شکل اجرا را انجام دهد. برای جذابیت بیشتر قصه‌ها در فضای مجازی هر روز خلاقیت بیشتری به کار می‌برد و از آنجایی که حافظه تصویری بچه‌ها قوی است، از تصاویر و کاردستی زیاد استفاده می‌کند، و تازگی اسباب بازی‌های مورد علاقه بچه‌ها در کنار کوزه و لیوان و.... در لایوهایش به چشم می‌خورد.

لایوهای فاطمه خانم هر روز ساعت ۴ بعد از ظهر شروع می‌شود و حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد و انقدر این داستان‌ها جذابیت دارد که آخر لایو وقت خداحافظی خیلی از بچه‌ها می‌گویند: "خاله! نه خداحافظی نکن! "

دیده شدن این لایوها فقط محدود به کاربرهای داخل ایران نمی‌شود و ایرانی‌های خارج کشور از سوئد و یونان و فرانسه هم بیننده‌های این لایو ها هستند.

بالاخره این روزهای کرونایی مزیت‌های بسیار خوبی هم در کنار دلشوره هایش داشته که همین پویش «هر روز یک آیه و یک قصه» از معصومین، از بهترین اتفاق‌هایی است که نتیجه آن را شاید سال‌ها بعد هم در همان بچه‌ها ببینیم.

کد خبر 4922426 مرضیه کیان

منبع: مهر

کلیدواژه: قصه گویی قرآن قرآن کریم ماه مبارك رمضان ماه رمضان ۹۹ ویروس کرونا قرنطینه کودکان روزه داری صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران توییتر پیام توییتری برنامه اینستاگرام ویروس کرونا اینستاگرام نرخ سکه و ارز ماه مبارك رمضان زلزله تهران شبکه اجتماعی اینستاگرام شبکه اجتماعی های توئیتر حضرت خدیجه س داستان ها قصه ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۹۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۳ روستای محروم خراسان رضوی از آب پایدار برخوردار شدند

به گزارش قدس خراسان، حسین امامی اظهار کرد: طرح‌های آبرسانی خراسان رضوی ویژه محرومیت زدایی در قالب جهاد آبرسانی به ۱۲۱ روستا از دی ماه ۱۴۰۰ با اعتبار پنج هزار و ۷۵۵ میلیارد ریال و جمعیت ۱۰۶ هزار و ۴۵۰ نفر با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اضافه کرد: هم اینک این طرح‌ها از پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصدی برخوردار است و تاکنون ۴۳ روستا از آب پایدار برخوردار شده‌اند.

وی گفت: اجرای خط انتقال به طول ۲۶۶ کیلومتر، اجرای شبکه توزیع به طول ۱۸۱ کیلومتر، احداث مخازن به حجم ۱۰ هزار و ۳۶۰ متر مکعب و حفر ۳۱ حلقه چاه ماشینی و دستی از اقدامات انجام شده است.

به گفته امامی، راه اندازی سه هزار و ۴۱۴ فقره انشعابات خانگی، احداث حوضچه‌های خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع به تعداد ۴۸۵ باب، ۱۷ مورد حصارکشی و ایجاد ۱۴ باب اتاقک پمپاژ و کلرزنی از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این زمینه است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: امیدواریم روستاهای استان خراسان رضوی با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اقدام رفع تنش، از وضعیت پایدار آبی در سال جدید برخوردار شوند.

وی بیان کرد: برای تأمین پایدار آب شرب در سال جاری نیز پروژه‌هایی نظیر حفر، تجهیز، جابجایی و احیای ۴۴۷ حلقه چاه، اجرا و بازسازی ۹۱۱ کیلومتر خط انتقال، ساخت مخزن ذخیره به ظرفیت ۱۱۹ هزار و ۳۲۰ متر مکعب و احداث و بازسازی ۱۴ ایستگاه پمپاژ با پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۶۵ درصد در دست اجرا است.

امامی افزود: برای تکمیل این طرح‌ها ۱۳ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • قیمت لیر ترکیه امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دیروز و امروز در کرمان چقدر باران بارید؟
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ / سکه لب مرز حساس ایستاد
  • علی خطیر: کادرفنی شایسته‌ای داریم؛ هوادار دیروز، امروز و فردای استقلال هستم!
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ قیمت طلا و سکه صعودی شد
  • قدردانی از باسابقه‌ترین مربی قرآنی حرم مطهر رضوی در روز معلم
  • ۴۳ روستای محروم خراسان رضوی از آب پایدار برخوردار شدند
  • خاطرات مهندس جعفر شریف امامی از کار در راه آهن
  • انعکاس مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ سکه در کانال جدید قرار گرفت