Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت درباره ضعف و ناتوانی اروپا در مواجه با ویروس کرونا گفت:در زمان شیوع کرونا اروپا سالمندان را فراموش کرده و مراقبت نمی کند.

خلیل علی محمدزاده رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، با ذکر این مطلب که تعبیر و تفسیر از عدالت در جوامع مختلف با اولویت‌های متفاوتی که کشور‌ها دارند، مسئله مهمی است، اظهار داشت: دستیابی به عدالت ابعاد متعددی دارد از جمله تمایل، توان و هزینه دولت‌ها و آنچه در این میان حائز اهمیت است؛ اینکه در بهداشت و درمان نباید بین عدالت و کارآیی یکی را انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ایندو را به موازات هم باید پیش برد و به هر دو باید از جوانب گوناگون اندیشید.
وی گفت: بحران کرونا آشکار ساخت که در کشور‌هایی نظیر ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و فرانسه و حتی آلمان در قاره اروپا، هنوز تعبیر و تفسیر جامعی از عدالت وجود ندارد.   محمدزاده افزود: «درمان بر اساس قابلیت مفید بودن»، یک تفسیر اقتصادی محض است و کاربرد آن در حوزه سلامت، می‌تواند فاجعه بار و امری غیراخلاقی باشد.   وی تصریح کرد: این تعریف، عدالت را با اثربخشی پیوند می‌زند و در اصل می‌گوید: «مبادا پولت را جایی مصرف کنی که ظرفیت سود کمتری دارد.»
این استاد دانشگاه گفت: کرونا «دسترسی و بهره مندی برابر و بر اساس نیاز» در بهره مندی از خدمات سلامت را در برخی کشور‌های غربی با چالش جدی روبرو کرده است.    علی محمدزاده اجبار پزشکان ایتالیایی به انتخاب مبتلایان بر اساس «سن و وضعیت سلامتی»، را سیاستی تبعیض آمیز خواند و اظهار داشت: پزشکان از اینکه دولت به بهانه کمبود امکانات، با این فرض که سالمندان شانسی برای زنده ماندن ندارند و اولویت را به مبتلایان جوان داده است، در معرض فشار روحی و محدودیت‌های اخلاقی قرار گرفتند.   وی همچنین گفت: در اسپانیا پزشکان از فرستادن بیماران بالای ۸٠ سال به بخش‌های مراقبت ویژه منع شدند. آن‌ها برای این افراد باید به جای دستگاه ونتیلاتور از ماسک اکسیژن استفاده کنند و یا اگر احتمال بهبودی کم باشد، آن‌ها را حتی به بیمارستان هم نیاورند. پزشکان همچنین مجازند سالمندان را در صورتی که اقدامات درمانی مفید نباشد، در خانه رها کنند.   این پزشک متخصص مجبور ساختن پزشکان انگلیس به توجیه تلفنی سالمندان و فشار آوردن به آنان برای امضای «فرم عدم احیا» و قبول مرگ را اقدام انزجارآور دیگری عنوان کرد و گفت: در فرانسه دو سوم ساکنان خانه سالمندان به کووید ۱۹ مبتلا شده اند و در اسپانیا یک سوم مبتلایان ساکنین خانه‌های سالمندان هستند. این‌ها بیانگر این است که تکریم سالمندان در این جوامع در دشواری ها، با مشکل روبروست.   وی در ادامه گفت: حتی در آلمان که نسبت به سایر کشور‌های اروپایی در رابطه با کووید ۱۹، وضع مناسب تری دارد، ۸٠٠ هزار سالمند مقیم خانه سالمندان با بحران مراقبت مواجه هستند.   علی محمدزاده افزود: امروز سالمندان در برخی کشور‌های اروپایی، «احساس زاید بودن» و «تبعیض» می‌کنند.   وی در جمع بندی اظهار داشت: کرونا مردم اروپا را بیش از هر زمان دیگری به عوارض توسعه مادی، و سالمندان را به شناخت چهره واقعی عدالت در کشور خودشان واقف ساخته است.   رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت گفت: مردم و نظام بهداشت و درمان ایران در مقابله با کووید ۱۹، مراقبت بهتری از سالمندان خود داشته و این مسئله علاوه بر سطح فرهنگی مردم و جایگاه سالمندان در خانواده‌های ایرانی، از توجه به عدالت عمودی در سیستم بهداشتی کشور نشات می‌گیرد.   وی در توضیح عدالت عمودی اظهار داشت: این نوع از عدالت اجازه می‌دهد؛ سیستم سلامت به فقرا و نیازمندان اولویت دار، خدمات پزشکی لازم را بدون توجه به سن و جنس و سایر ویژگی ها، ارائه نماید و از هرگونه امتیازدهی و ارزش گذاری افراد از جمله برحسب سن بپرهیزد.   وی بار دیگر از مردم خواست ضمن رعایت موازین پیشگیری فردی و اجتماعی در برابر این بیماری، همچنان از سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای، در خانه‌ها مراقبت‌های لازم را به عمل آورند.   وی در پایان با ذکر این مطلب که بالاخره روزی کرونا تمام می‌شود، بیان داشت: بدتر از کرونا، پایین آمدن رشد جمعیت، کاهش جمعیت جوان و پیری زودرس کشور است که با روند فعلی، در دهه‌های آینده مشکل زا خواهد بود و اگر هشدار‌های جمعیتی به همین شکل جدی گرفته نشود، به وقت حادثه، علاجی برای آن متصور نیست و لطمه جدی خواهیم خورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا اروپا ویروس کرونا کووید ۱۹ کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۰۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاجعه سیل بلوچستان/ وضع از سیل قبلی بدتر است/ ببینید چطور مردم خودشان به داد همدیگر رسیدند (فیلم)

عصر ایران _ دو سیل ویرانگر در حدود دو ماه بلوچستان را به زیر آب برد. حالا در بعضی مناطق آب یا قطع است یا بو می‌دهد. بعضی روستاها کاملا در زیر گل دفن شده‌اند. آسمان ایرانشهر، سراوان، دلگان، بمپور، قصرقند و نیکشهر در 50 سال گذشته تا این حد نباریده بود.

گزارش را اینجا ببینید

 

مردم در سیل گرفتار شدند و امداد وجود نداشت پس خودشان دست به کار شدند و به داد هم رسیدند. جاده‌ها بیشترین آسیب را دیده‌اند. گفته شده راه‌ها تا 70 درصد تخریب شده‌اند. به همین دلیل ممکن است هنوز خبری از وضعیت مردم بسیاری روستاها منتشر نشده باشد.

گفته شده بیش از 10 نفر کشته شده‌اند اما احتمالا این آمار دقیق نیست. بسیاری از مردم جنوب بلوچستان فقیرند و حالا خانه و لوازم زندگی و محصولات کشاورزی خود را هم از دست دادند. با توجه به محرومیت منطقه معلوم نیست این خسارات کی جبران شود. این گزارش را در این باره ببینید. 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم) نجات ۱۸ نفر گرفتار در سیل روستای شادکام بافق (فیلم) درخواست تلخ کودکان سیل زده برای داشتن دمپایی (فیلم)

دیگر خبرها

  • بسکتبال بالا و پایین دارد، اما برد خوبی داشتیم
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • تجلی شرافت انسانی در خیزش نخبگانی
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • فاجعه سیل بلوچستان/ وضع از سیل قبلی بدتر است/ ببینید چطور مردم خودشان به داد همدیگر رسیدند (فیلم)