Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمدتقی آهنگرآتشی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه عوامل محیطی و ژنتیکی در پیدایش سرطان روده بزرگ دخیل است، گفت: در مناطق شهری که از نظر اقتصادی و اجتماعی دارای وضعیت خوبی هستند، این بیماری شایعتر است به دلیل اینکه میزان پیدایش سرطان فوق ارتباط مستقیمی با مصرف پروتیین، چربی و کالری حیوانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سرطان روده در ٢٥ درصد افرادی که در فامیل درجه یک خود این تومور را داشته اند،دیده می شود.

دکتر آهنگرآتشی ادامه داد: در بررسی ٣٥ درصد افراد سالم افزون بر کولونوسکوپی، برجستگی های مخاطی قارچ شکلی بنام پولیپ دیده میشود که درصد کمی از انواع این پولیپ ها به مرور زمان منجر به پیدایش سرطان روده بزرگ می شوند، لذا شناسایی زودرس این پولیپ ها می تواند نقش حیاتی در زندگی بیماران داشته باشد.

وی اظهار کرد: در افراد سیگاری بخصوص اگر بیش از ٣٥ سال سیگار کشیده باشند، احتمال پیدایش پولیپ ها خیلی بیشتر است.

متخصص بیماریهای داخلی گوارش افزود: درصد بالایی از سرطان های روده بزرگ در ٦٠ سانتیمتری آخر روده می باشد و از نظر علمی تمام افراد سالم بالای ٥٠ سال هر پنج سال یکبار  بایستی تخت رکتوسیگموییدسکوپی قرار بگیرند.

وی گفت: خوردن داروهایی مانند آسپیرین، اسید فولیک و کلسیم می تواند خطر پیدایش پولیپ روده را کاهش دهد.

دکتر آهنگر آتشی با بیان اینکه علایم وجود سرطان روده بزرک بسته به محل تومور متفاوت است، اضافه کرد: کم خونی، خستگی زودرس، دردهای مزمن شکم، اسهال یا یبوست، خونریزی از روده، احساس دفع ناقص مدفوع و دردهای ناحیه مقعدی را از جمله علایمی است که احتمال وجود سرطان فوق را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه درمان اصلی این بیماری جراحی است بشرط اینکه پیشرفته نباشد، افزود: در مواردی، بیمار در ابتدا چند جلسه تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار می گیرد تا پس از کوچک شدن و محدودتر شدن تومور، جراحی انجام شود.

رییس انجمن جامعه متخصصان داخلی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در انواع پیشرفته که تومور به دیگر نقاط بدن ریشه (متاستاژ) می دهد، تنها اقدام، رادیوتراپی و شیمی درمان است، مگر اینکه سرطان فوق منجر به انسداد شدید مجرای روده شده باشد که در این وضعیت ها جراحی صرفا جنبه تسکینی و اصلاحی خواهد داشت.

برچسب‌ها جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تبریز سرطان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سرطان روده بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تبریز سرطان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سرطان روده بهداشت و سلامت جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تبریز سرطان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سرطان روده بهداشت و سلامت سرطان روده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۱۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص تغذیه گفت: مصرف برخی خوراکی‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

دکتر یحیی پاسدار با بیان اینکه مطالعات متعدد در تمام دنیا نشان داده که مصرف برخی خوراکی‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را تشدید کند، افزود: از جمله این خوراکی‌ها، غذاهای سرخ کردنی است، زیرا در دمای بالا روغن ها سبب تولید یک نوع ماده اسیدی می شوند که احتمال ابتلا به سرطان را تشدید می کند.

وی گفت: باقی مانده سموم در میوه‌ها و یا مصرف سبزیجاتی که در محیط‌های آلوده پرورش داده شده‌اند نیز سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان خواهد شد.

این متخصص تغذیه مصرف ماهی یا دیگر فرآورده‌های دریایی که در آب های آلوده و یا آب هایی که فاضلاب کارخانجات وارد آن می شود، پرورش یافته‌اند را نیز در افزایش احتمال ابتلا به سرطان موثر دانست.

پاسدار با بیان اینکه توصیه می شود از مصرف خوراکی هایی که ریسک بیماری و عوامل سرطان‌زا را افزایش می دهند پرهیز شود، گفت: در مقابل پیشنهاد می شود از مواد غذایی ضدسرطان همچون سبزیجات سالم و مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین«سی» استفاده شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید