Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@11:10:25 GMT

اتیسم در سایه کرونا

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۱۶۰۲

اتیسم در سایه کرونا

این اختلال، پیچیده و وخیم است که مشکلات زیادی را برای رشد کودک در حیطه‌های مختلف رشد (شناختی، اجتماعی، عاطفی) ایجاد و کودک و خانواده را دچار انواع چالش‌ها می‌کند.

این اختلال یکی از انواع اختلالات دوران کودکی است اختلالی که رشد و گسترش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی فرد را مختل و در سه سال اول زندگی بروز می‌کند که شاخص اصلی آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و خزانه رفتاری، حرکتی و محدود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانواده‌های اتیسم سال‌های زیادی‌ است که به خاطر نگاه سنگین جامعه در قرنطینه هستند؛ ‎ویروس نگاه ما خیلی وقت است که آنها را خانه‌نشین کرده است و شاید این روزها به خاطر شرایط قرنطینه‌ خانگی بهتر از گذشته حال خانواده اتیسم و بیماران خاص را درک کنیم.

خانواده‌های دارای فرزندان اتیسم، قرنطینه‌ای دوباره را این روزها با شیوع ویروس کرونا تجربه می‌کنند؛ خانواده‌هایی که با روش‌های آموزشی این کودکان به صورت تخصصی آشنا نیستند و قرنطینه دوباره کودکانشان در روند رشد آنها تاثیرگذار خواهد بود.

در این میان معلمانی هم بودند که آموزش‌های تک نفره را به صورت مجازی و تلاش شبانه‌روزی در اختیار خانواده‌ها قرار دادند تا کودکان دارای اتیسم از آموزش عقب نمانند.

این شرایط می‌تواند منجر به ایجاد رفتارها و عادت‌هایی شود که بیانگر پیش‌بینی شرایط پسا کرونا در مدرسه و محیط‌های آموزشی است.

کرونا و خانه‌نشینی کودکان اتیسمی

محمد امین یکی از کودکان اتیسمی با درجه خفیف است که با شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین شده و مادرش از شدید شدن رفتارها و پرخاشگری کودکان مبتلا به اتیسم در دوران قرنطینه برایمان سخن گفت.

او گفت که بسیاری از کودکان دارای اتیسم به دوره‌های کاردرمانی و ماساژ نیاز دارند که در خانه قابل انجام نیست.

وی اظهار داشت: انرژی این کودکان در خانه تخلیه نمی‌شود و نیاز به آموزش همراه با بازی دارند.

این مادر ادامه داد: اطلاع خانواده‌ها در ارتباط با کودکان اتیسمی بسیار کم است به همین خاطر بسیاری از خانواده‌ها دوران طلایی درمان را از دست می‌دهند.

وی گفت: مراکز شبانه‌روزی نگهداری از این کودکان یکی از ضروریات در خراسان جنوبی است.

مادر کودک اتیسمی افزود: پیگیری‌های زیادی از سوی خانواده‌ها صورت می‌گیرد اما به ظاهر پیگیری‌ها نتیجه نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: کودکان دارای اتیسم در خراسان جنوبی هیچ جای تفریحی ندارند، پارک اختصاصی ندارند و نگاه سنگین جامعه به این خانواده‌ها در اماکن عمومی دیگر همچون پارک‌ها ما را خانه‌نشین کرده است.

وی از مسوولان خواست نسبت به تقویت مراکز مشاوره ویژه خانواده‌های اتیسمی اقدام کنند و از اقدام دبستان فرشتگان بابت آموزش انفرادی دانش‌آموزان به صورت مجازی تقدیر کرد.

اتیسم و اهمیت آموزش انفرادی

مدیر دبستان فرشتگان اتیسم بیرجند گفت: هرچند دانش‌آموزان دارای اتیسم ویژگی‌های مشترکی دارند اما هیچ‌گاه ۲ فرد دارای اتیسم کاملا مثل همدیگر نیستند بنابراین هنگام آموزش باید با توجه به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان عمل  کنیم و آموزش خود را به صورت انفرادی انجام دهیم.

فاطمه احمدپور افزود: دانستن خصوصیات مشترک به ما معلمان کمک می‌کند که نیازهای عمومی این گروه را درک کنیم اما مهم آن است که این اطلاعات را با شناخت از علاقه‌ها، توانایی‌ها و شخصیت هر فرد، ترکیب کنیم.

وی بیان کرد: از این رو برنامه آموزشی هر دانش‌آموز باید با در نظر گرفتن مجموع این شرایط، برنامه‌ریزی شود که از جمله روش‌های تدریس ویژه دانش‌آموزان اتیسم، ABA ، TEACCH ،PECS، FLOOR TIME و SOCIALSTORIES است.

وی گفت: تدریس به دانش‌آموزان دارای اتیسم، از ظرایف و پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و ضمن تلاش و حوصله فراوان، نیازمند ذهنی خلاق، چشمانی تیزبین و قلبی سرشار از محبت و اعتقاد است.

مدیر دبستان فرشتگان اتیسم افزود: اعتقاد به اینکه این دانش‌آموزان همانند دیگران قادر به یادگیری، پیشرفت و برقراری ارتباط و در بروز استعدادهای خود بیش از هر دانش‌آموز دیگر نیازمند کمک صبورانه معلمان هستند مهم است.

وی اظهار داشت: تمامی دانش‌آموزان مبتلا به اتیسم در رفتار، تمرکز کردن و برقراری روابط اجتماعی مشکل دارند و نسبت به تغییر مقاومت می‌کنند.

احمدپور گفت: این برهه زمانی پرفشار و استرس، کە بر مردم ما تحمیل شدە ‌است، چە بسا خانواده‌هایی که دارای کودکان سالم هستند، جدای از زندگی روزمرە در چارچوب خانە، کنترل و مدیریت استرس و نگرانی خود و فرزندانشان تبدیل به معضلی ناخوشایند شده‌اند.

این معلم معتقد است: خانواده‌هایی که دارای فرزند طیف اتیسم هستند با توجه به روند قرنطینه‌، بیشترین استرس و نگرانی را در زمینه‌های مختلف تجربه می‌کنند ‌شاید این شرایط بر بروز پرخاشگری و رفتارهای کلیشه‌ای این کودکان افزوده است.

وی ادامه داد: بنابراین از همان روزهای آغازین دوران قرنطینه بانگاهی تخصصی و واقع‌بینانه شرایط این عزیزان مد نظر قرار گرفته و با استفاده از کادر مجرب آموزشی و توانبخشی راهکارهای عملیاتی برنامه‌ریزی شده و به مرحله اجرا درآمده است.

به اعتقاد وی ایجاد گروه‌های مختلف آموزشی، مشاوره‌ای و توانبخشی متناسب با نوع طیف این کودکان در شبکه‌های اجتماعی و ارایه متدهای روز آموزشی و درمانی، تماس صوتی، تصویری با خانواده‌های دارای کودک طیف اتیسم و برقراری ارتباط با دانش‌آموز اتیسم به صورت مجازی و ارایه خدمات مشاوره‌ای به والدین با توجه به شرایط موجود از مهمترین راهکارها در دوران قرنطینه است.

وی گفت: هرچند مجموعه همکاران مرکز آموزشی فرشتگان اتیسم بیرجند تمام تلاش خود را برای پیشبرد اهداف آموزشی و توانبخشی دانش‌آموزان اتیسم به‌کار بسته‌اند اما شرایط کنونی محدودیت‌هایی را برای کودکان مهیا ساخته که بر روند درمان وآموزش آنها تاثیرگذار است.

احمدپور ادامه داد: محدودیت در برقراری ارتباط روزانه، محدودیت‌ بازی در فضاهای اختصاصی مجموعه و فعالیت‌های جانبی، محدودیت در ارتباط چهره به چهره با متخصصان آموزشی و توانبخشی و محدودیت در تحرک و ورزش کردن از مهمترین محدودیت‌ها در این دوره زمانی است.

وی گفت: از آنجا که افراد اتیسم بعد از تشخیص دچار سردرگمی برای سیر درمان و توانبخشی می‌شوند و با توجه به رشد روزافزون افراد این طیف وجود چنین مرکزی که از زمان تشخیص تا پایان عمر این افراد را تحت پوشش قرار دهد و شامل خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و مشاوره‌ای باشد ضروری است.

وی یادآور شد: تخصیص بیمه‌های دولتی و تکمیلی لازم به افراد دارای اتیسم با توجه به بالا بودن هزینه‌های دارویی و توانبخشی، نبود مراکز نگهداری شبانه‌روزی یا حداقل ساعتی ویژه افراد اتیسم برای افراد بدون سرپرست و افرادی که به هر دلیل نگهداری آنها در منزل مقدور نیست بسیار لازم است.

احمدپور اظهار داشت: بعضی مواقع افراد دارای اتیسم در مراکز شبانه‌روزی کم‌توان ذهنی نگهداری می‌شوند که با توجه به تفاوت اختلال، اغلب دچار صدمات جبران ناپذیری خواهند شد.

وی گفت: وجود مرکز ویژه حرفه‌آموزی و کسب مهارت‌آموزی ویژه دانش‌آموزان اتیسم در کنار آموزش‌های کلاسیک، امکانات آموزشی و توانبخشی کافی و نیروی انسانی توانبخشی، تخصیص سالن‌های ورزشی و تفریحی و حداقل یک پارک با نام اتیسم از مهمترین نیازها است.

وی افزود: از آنجاییکه تجربه ثابت کرده ورزش برای بهبود افراد دارای اتیسم بسیار موثر است و اغلب سالن‌های ورزشی از پذیرش آنان امتناع می‌ورزند لذا اختصاص ساعتی مشخص برای استفاده فرزندان دارای اختلال اتیسم می‌تواند باری از مشکلات خانواده‌های دارای فرزند اتیسم بردارد.

مدیر دبستان اتیسم در بیرجند گفت: کمبود فضای مناسب آموزش استثنایی ویژه اتیسم و کمبود امکانات ویژه اتیسم یکی از مهمترین مشکلات است اما در مهر ۹۸ کلنگ زمین اتیسم با همت خیران در مرکز استان زده شد که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

وی افزود: با توجه به اینکه اتیسم مقوله نسبتا جدیدی است، لزوم آگاهی و اطلاع‌رسانی در جامعه از طریق رسانه‌ها ضرورت دارد زیرا وقتی جامعه با کودک اتیسم و ویژگی‌های او آشنا باشد والدین اتیسم از نگاه سنگین اطرافیان هراس نداشته و با آرامش خاطر بیشتری کودک در خودمانده خود را وارد اجتماع خواهند کرد.

تسریع در ساخت مرکز تخصصی آموزشی و توانبخشی

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی هم گفت: با مشارکت یک خیر (دکتر گنجی) در ۲۳ آبان ۹۸ کلنگ ساخت اولین مرکز تخصصی آموزشی و توانبخشی اتیسم در مرکز استان به زمین زده شد که امیدواریم با توجه به نیاز استان سریعتر به بهره‌برداری برسد.

مرضیه با اطمینان افزود: در اولین نشست شورای آموزش و پرورش سال ۹۸ خراسان جنوبی دستور کار ساخت مدرسه اتیسم از سوی اداره آموزش و پرورش استثنایی مطرح  و از سوی استاندار خراسان جنوبی ساخت مرکز مصوب شد.

وی گفت: پس از آن با پیگیری‌های اداره کل نوسازی و آموزش و پرورش استثنایی و تامین زمین از سوی آموزش و پرورش منطقه این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال و مساحت زیربنای فضای آموزشی ۶۴۰ مترمربع و دارای ۶ کلاس درس، اتاق مسوول فنی و روان‌شناس، اتاق ارزیابی مجهز به دوربین مدار بسته، فضای کاردرمانی، فضای گفتاردرمانی، سالن گروه درمانی، شن درمانی، فضای مناسب فعالیت‌های هنری و ورزشی و سرویس بهداشتی مخصوص کودکان اتیسم خواهد بود.

با اطمینان اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده، مقرر شده است مدرسه ۶ کلاسه ویژه دانش‌آموزان اتیسمی با مشارکت یک خیر و اداره کل نوسازی مدارس استان احداث شود و در گام اول ۶۷۰ میلیون تومان توسط خیر برای این پروژه اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: اولین مرکز آموزشی اتیسم( فرشتگان ) در استان خراسان جنوبی در مهرماه ۹۶ راه اندازی شد هم اکنون در سطح استان یک آموزشگاه (فرشتگان ) به ۲۵ دانش‌آموز دارای اختلال طیف اتیسم خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارایه می‌دهد.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی افزود: دانش‌آموزان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در کنار درمان دارویی با وجود نیروهای متخصص از خدمات آموزشی کاردرمانی ذهنی، گفتاردرمانی و بازی درمانی بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: فضای ساختمان فعلی دارای پنج کلاس و یک اتاق کاردرمانی و گفتاردرمانی است که با مشارکت اداره کل نوسازی، استانداری و خیرین تجهیز شده است.

با اطمینان بیان کرد: با توجه به اینکه مرکز ضمیمه ساختمان آموزشگاه شریفی پناه (عادی)  است و استانداردهای لازم برای مدرسه اتیسم را ندارد از همان ابتدا مسوولان آموزش و پرورش استثنایی پیگیر ساخت مرکز مستقل بودند که در حال حاضر اقدامات ساخت آن آغاز شده است.

وی شناسایی و ارایه خدمات آموزشی و توانبخشی به دانش‌آموزان طیف اتیسم برابر ظرفیت موجود، جذب و آموزش همکاران توانمند و علاقه‌مند فعالیت در حوزه کار با کودکان اتیسم، جذب نیروهای طرحی توانبخشی در سال‌های اخیر، آموزش همکاران و ایجاد شرایط شرکت آنان در کارگاه‌ها و جذب اعتبار برای خرید تجهیزات آموزشی و توانبخشی از سوی استانداری، اداره کل نوسازی مدارس و بنیاد برکت را از اقدامات آموزش و پرورش استثنایی استان درخصوص اتیسم بیان کرد.

برچسب‌ها ویروس کرونا خراسان جنوبی اوتيسم دانش‌آموزان پروندهٔ خبری کرونا و قشرهای آسیب پذیر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا خراسان جنوبی اوتيسم دانش آموزان ویروس کرونا خراسان جنوبی اوتيسم دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی آموزشی و توانبخشی دانش آموزان اتیسم اداره کل نوسازی کودکان اتیسم خراسان جنوبی دارای اتیسم شبانه روزی خانواده ها دانش آموز طیف اتیسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۱۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سعادتی شامگاه پنج شنبه در نشست خبری دومین جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی موسوم به رینوفست، گفت: آموزش و پرورش همواره بر ترویج نوآوری و فناوری میان دانش‌آموزان که آینده‌سازان کوچک کشور هستند، تاکید داشته و اقدامات مؤثری را انجام داده که یکی از این اقدامات، اعلام حمایت از برگزاری رویداد رینوفست است.

وی از استقبال ۷۴۵۰ دانش‌آموز از رویداد فناوری و نوآوری رینوفست در سال گذشته خبر داد و افزود: با توجه به پایه‌گذاری این رویداد طی سال گذشته، امسال آموزش و پرورش تلاش می‌نماید ظرفیت را برای جامعه ۷۳۳ هزاری دانش‌آموزی استان و جامعه بزرگ دانش‌آموزی کشور مهیا نماید. این رویداد با اهداف آموزش و پرورش هم راستا بوده و گامی بنیادین در راستای تحقیق اهداف عالیه نظام آموزشی است.

وی با تبیین اهمیت فناوری و نوآوری در نظام آموزشی، خاطرنشان کرد: برای تقویت و داشتن برنامه بلند مدت فناورانه در حوزه آموزش عمومی باید از همان مقطع ابتدایی شروع کرده و در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به رویکرد تحولی آموزش و پرورش، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت بر نوآوری کارآفرینی و خلاقیت نیز در کنار سایر ویژگی‌های یادگیری تاکید شده است و ما تلاش داریم تا این بستر را خارج از کلاس درس و آموزش رسمی و در بستر فوق برنامه ایجاد نمائیم و برگزاری جشنواره فناوری و نوآوری دانش‌آموزی و ایجاد مدارس خلاق نیز در همین راستا انجام می‌شود.

سعادتی با اشاره به آثار علمی و تربیتی و آموزشی برپایی رویدادهای فناوری و نوآوری، بیان کرد: ما به رینوفست توجه ویژه‌ای داریم و خود را موظف می‌دانیم تا از طرح‌های فناورانه دانش‌آموزان حمایت کنیم، چرا که امیدواریم روزی برسد که این جشنواره به رویدادی بین‌المللی تبدیل شود تا با استفاده از این فرصت ضمن تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف را نیز شناسایی کرده و جهت برطرف کردن آنها برنامه‌ریزی کنیم. شهر تبریز نیز با توجه به ظرفیت‌ها و سابقه خود این قابلیت را دارد که میزبان رویدادهای ملی و بین‌المللی شود.

مدیر کل دستگاه تعلیم و تربیت استان هدف عمده از برگزاری جشنواره فناوری و نوآوری دانش آموزی را پرورش خلاقیت و ایده‌های دانش‌آموزان دانست و گفت: ارائه این طرح‌ها توسط دانش‌آموزان و بازدید تعدادی دیگر از نمایشگاه رینوفست، ممکن است اثرات آموزشی بلند مدت داشته و آینده فناوری کشور را تضمین کنند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی در پژوه پژوهش سراهای مدارس نواحی و مناطق متعدد استان، اظهار کرد: پس از برگزاری جشنواره رینوفست در سال گذشته شاهد فعال شدن تعدادی از پژوهش‌سراهای غیر فعال در استانمان بودیم. همچنین تعداد طرح‌های ارائه شده توسط برخی از مناطق کم برخورد برخوردار استان مانند منطقه نظر کهریزی چشمگیر بود و این اتفاق، رویدادی امیدبخش برای دادن انگیزه و ایجاد خلاقیت در بین دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در سال گذشته به تمامی دان آموزان شرکت کننده در این رویداد گواهی شرکت در دوره و به نفرات برتر جوایز ارزشمندی اهدا شد و امسال نیز برنامه‌های متفاوتی اجرا خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه آموزش و پرورش متعلق به تمامی ایرانیان است، خاطرنشان کرد: جهت افزایش مشارکت دانش آموزان در رویداد فناوری و نوآوری رینوفست و تبیین اهمیت موضوع، نیازمند همکاری رسانه‌ها هستیم.

رضا کریملو، مدیرعامل سازمان ربع رشیدی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه رویداد رینوفست نخستین بار طی سال گذشته با انجام تغییر تغییرات صورت گرفته در رینوتکس ۲۰۲۳ به صورت جامع‌تر در بخش نمایشگاهی جشنواره و رویدادهای مختلف برگزار شد، اظهار کرد: این اقدام مورد توجه و استقبال معاونت علمی فناوری و ریاست جمهوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و زون تخصصی و جداگانه‌ای برای دانش آموزان تحت عنوان رینوفست و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: امسال این رویداد در سه مرحله و به صورت سلسله رویدادی برگزار می‌شود و جامعه مخاطبان این رویداد دانش‌آموزان معلمان مربیان و مؤسسات آموزشی می‌باشند، این بستر برای مؤسسات آموزشی نیز فراهم شده است تا توانمندی و دستاوردهای خود را در حوزه نوآوری و فناوری نمایش دهند.

وی با بیان اینکه زمان احتمالی برگزاری رینوفست ۲۰۲۴ مهرماه خواهد بود، اظهار کرد: امسال، خدمات و امتیازات ویژه‌تری برای دانش‌آموزان و مؤسسات آموزشی جهت تقویت حضور خروجی محور بودن رویداد در نظر گرفته شده و بخش تخصصی نیز اضافه شده است.

مدیرعامل سازمان ربع رشیدی با بیان اینکه به دنبال کیفی‌سازی رویداد جشنواره علمی فناوری دانش‌آموزی رینوفست هستیم، خاطرنشان کرد: هدف اصلی در این رویداد، ترویج و تقویت روحیه فناورانه در بین دانش‌آموزان و اولویت یافتن فناوری و نوآوری است، ایده‌هایی که شاید در آینده تبدیل به محصول شوند که در این راستا ریل‌گذاری متفاوتی نسبت به سال گذشته انجام شده است‌.

وی در بخش پایانی سخنانش با ابراز امیدواری نسبت به تداوم مسیر فناوری و نوآوری دانش‌آموزی، بیان کرد: امید است رینوفست ۲۰۲۳ فتح بابی برای تداوم این مسیر باشد، سال گذشته شاهد ثبت‌نام در بیش از ۷۰۰۰ فیلد در بخش‌های مختلف نمایشگاهی، مسابقات و سایر بخش‌ها بودیم و حدود ۱۵۰۰ دانش آموز در این رویداد شرکت کردند.

کد خبر 6088815

دیگر خبرها

  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود
  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • با «مثبت آموزش» به روز باشید