Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@04:29:29 GMT

سپاه و بسیج در رزمایش کمک مومنانه جانانه درخشیدند

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۲۲۱۰

سپاه و بسیج در رزمایش کمک مومنانه جانانه درخشیدند

شیخ بازماندگان بابیان اینکه سپاه و بسیج در رزمایش کمک مومنانه جانانه درخشیدند گفت: سپاه وبسیج همانطور که درهمه عرصه ها درکنار مردم هستند در بحران ویروس کرونا هم پای کار آمدند و رزمایش کمک مومنانه که برای کمک به نیازمندان بودکاری بسیار بزرگی انجام دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شیخ حسین بازماندگان از علمای اهل سنت استان هرمزگان درگفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به رزمایش کمک مومنانه اظهار کرد: زمانی که رهبر انقلاب طرح رزمایش کمک مومنانه را مطرح کرد مردم قدر شناس و نوع دوست ایرانی پای کار آمدند و تا می توانسند به یاری آسیب دیدگان ناشی از بیماری کرونا شتافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در ایام بیماری کرونا بسیاری از هم‌وطنان ازنظر اقتصادی و معیشتی دچار مشکل شدند که با فرمان رهبری همه اقشار جامعه در میدان کمک رسانی حاضر شدند.

عالم اهل سنت هرمزگان بابیان اینکه سپاه و بسیج در رزمایش کمک مومنانه جانانه درخشیدند اضافه کرد: سپاه وبسیج همانطور که درهمه عرصه ها درکنار مردم هستند در بحران ویروس کرونا هم پای کار آمدند و رزمایش کمک مومنانه که برای کمک به نیازمندان بودکاری بسیار بزرگی انجام دادند.

بازماندگان گفت: ماه مبارک رمضان ماه خدا و بهار قرآن است از این رو این ماه مبارک در بین مردم شهرستان بندر خمیر و باالأخص بندرپل جایگاه ویژه و خاصی دارد و مردم این دیار برای آن حرمت خاصی قائلند.

وی در ادامه افزود: مردم بندرپل و شهرستان بندر خمیر درگذشته آداب و رسوم خاصی برای این ماه داشتند که اکنون به دلیل تغییر سبک زندگی منسوخ و کم رنگ شده، البته امسال به دلیل ویروس کرونا کم رنگی آن بسیار محسوس است.

امام جمعه بندر پل عنوان کرد: یکی از رسومات منسوخ شده، مناجات خوانی از بالای گل دسته ها و پشت بام مساجد که این مناجات خوانی معمولا توسط افرادی خاص خوانده و یک ساعت قبل از اذان صبح و زنهای خانه دار نیز با شنیدن صدای مناجات از خواب بیدار و مشغول تدارک سحری برای افراد منزل می شدند.

شیخ بازماندگان به رسم دیگر که در بیدار باش مردم وجود داشت اشاره نمود و عنوان کرد: در بعضی از مناطق این منطقه با به صدا در آوردن طبل مردم را با خبر می ساختند که هنگامه ی سحر است و این رسم سابقه دور و دراز دارد و در حال حاضر در این شهرستان به کلی از بین رفته و منسوخ شده است.

وی یادآور شد: افطاری یا فطور، فطور اصطلاحی است که مردم این منطقه به افطار و روزه گشودن می گویند مردم بندرپل و شهرستان بندر خمیر با چند دانه خرما و آب، حلوای خانگی و هریسه و حلیم و نان ترید ( نان خیس شده در آبگوشت ) و غیره که در گویش محلی به آن نان تلیت می گویند، روزه خود را باز میکردند.

شیخ بازماندگان اظهار کرد: از دیگر عادات حسنه ی مردم روزه دار منطقه این بود که هر چه خود داشتند به سفره مسجد محله نیز می فرستادند تا نماز گذاران روزه خود را افطار نموده و با طیب خاطر نماز جماعت را در مسجد ادا نمایند و همچنین از دیگر رسومات پسندیده این بود که بندرپلی ها طبق اعتقاد دینی و عادت دیرین به رسم یک سنت نبوی مقداری از غذای سفره افطاری خود را برای فامیل و همسایگان نیز می بردند تا رزق و روزیشان گواراتر و پر برکت تر شود.

وی در ادامه افزود: اکثر منازل متمولین منطقه از شب اول رمضان تا آخرین شب رمضان تعدادی از ملاهای بومی گردهم جمع می آمدند و بعد از نماز تراویح تا به سحر به مدارسه و تلاوت قرآن می پرداختند و کسانیکه دل در گرو قرآن داشتند هم به همین بهانه در آن مکان جمع می شدند و صاحب مجلس نیز درکل رمضان بساط سفره افطار و سحری برای همگان می گسترانید، ولی متاسفانه الانه شاید در اغلب جاها فقط یادی و خاطره ای از سنت حسنه وجود داشته باشد و بس.

شیخ بازماندگان یادآور شد: آداب دیگری که در مساجد وجود داشت عمران و آبادانی مساجد بود، بطوریکه در ماه مبارک رمضان کلیه مساجد منطقه بصورت بیست و چهار ساعته باز و دایر بود و تعدادی از روزه داران در کل ماه مبارک رمضان به فراخور حالشان معتکف بودند.

وی عنوان کرد: مردم این منطقه به اذکار و دعا و استغفار در ماه مبارک رمضان اهمیت زیادی می دادند، تا جاییکه بصورت خاص بعد از اتمام نماز سنت تراویح ذکر و اذکار خاص را تا صدمرتبه بصورت دسته جمعی در مسجد با صدای بلند و هماهنگ سر می دادند که مسجد و محله بخاطر این اذکار حال و هوای خاصی پیدا می کردند.

امام جمعه بندر پل تصریح کرد: یکی از آدابی که مردم در رمضان بیشتر از دیگر ماه ها به آن پایبند بودند، نگهداری زبان از سخنان بود ازقبیل دروغ ، غیبت ، سخن چنینی ، ناسزا گفتن و دشنام دادن … و سعی می کردند تا حد ممکن زبان خودرا به ذکر و یا تلاوت قرآن مشغول بدارند، مردم منطقه سعی می کردند نه تنها از خوردن و نوشیدن امتناع کنند بلکه نسبت به حفظ و نگهداری اعضای خود نهایت جدیت را داشتند بعنوان مثال حفظ و نگهداری چشم از نگاه به نامحرم و گوش از شنیدن سخنان لغو و دست و پا و سایر اعضای بدن خود از مرتکب شدن هرنوع گناه و معصیت و کارهای ناپسند محفوظ می داشتند.

وی اذعان کرد: مردم این شهرستان پای بندی خیلی زیادی به گرفتن روزه ماه مبارک رمضان داشته و دارند تاجاییکه سالمندان و جوانان و حتی کودکان غیرممیز روزه می گیرند و این برگرفته از فرهنگ دین دوستی و معنویت منطقه است که اکثریت اهالی شهرستان اهل روزه داری هستند و روزه می گیرند و برای انجام این فریضه الهی هیچ بهانه ای را جایز نمیدانند.

امام جمعه بندر پل خاطرنشان کرد: مردم منطقه دهه سوم ماه مبارک رمضان را اهمیت زیادی به آن قائل هستند و شب های قدر را با معتکف شدن در مساجد و شب زنده داری قدر می دانند این معتکف شدن خاص مردان نبوده و نیست بلکه بوده و هستند شیرزنانیکه گوی سبقت را از مردان ربوده اند، اما امسال همه چیز از متفاوت هم متفاوت تر است و بخاطر اهمیت داشتن سلامتی جان یک مسلمان بنابر مصلحت دست از خیلی از عادتهای حسنه و پسندیده خواهیم کشید و در ایام روزه داری با تضرع و زاری از خداوند متعال درخواست میکنیم که نعمتهاییکه قدرش را نمی دانستیم به ما بر بگرداند و سلامتی و تندرستی و عافیت را به جامعه ارزانی بدارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رزمایش کمک مومنانه ماه مبارک رمضان شیخ بازماندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۲۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع سومین محموله کمک رسانی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان

سومین محموله کمک رسانی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه بین سیل زدگان جنوب استان سیستان و بلوچستان توزیع شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سرتیپ پاسدار سید حسن مرتضوی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه با اعلام این خبر گفت: قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از ابتدای حادثه سیل اخیر در منطقه سیستان و بلوچستان اقدامات و خدمات موثری را به مردم این منطقه ارایه نموده و در ادامه این خدمات جریانی جهادی امروز محموله‌ای بزرگ شامل آرد، موادغذایی از قبیل برنج، روغن، انواع کنسروجات، ماکارانی، آب معدنی، رب و همچنین البسه ورزشی برای کودکان و نیز لوازم التحریر مدرسه بین مردم مناطق سیل زده در حال توزیع می‌باشد.


فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در ادامه با بیان اینکه تاکنون کمک‌های نیروی زمینی سپاه مبالغی بالغ بر ۵ میلیارد تومان بوده که در مناطق سیل زده جنوب استان توزیع شده است.


فرمانده قرارگاه منطقه‌ای قدس نیروی زمینی سپاه اضافه کرد: نیرو‌های امدادی این قرارگاه به صورت مداوم و شبانه روزی در مناطق سیل زده حضور دارند و به انجام ماموریت‌های امداد و نجات می‌پردازند.


سرتیپ پاسدار مرتضوی تأکید کرد این کمک‌ها تا زمانی که نیاز مردم منطقه باشد، در کنار سایر خدمات جهادی و امدادرسانی سپاه ادامه خواهد یافت.
وی ادامه داد: قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه از آغاز سیل در استان سیستان و بلوچستان همواره در کنار مردم این خطه بوده و به کمک‌های خود ادامه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • بیمارستانی برای درمان محرومین/ اینجا خدمت حال و هوای دیگری دارد
  • سپاه از حریم ولایت و اسلام جانانه دفاع می‌کند
  • توزیع سومین محموله کمک رسانی سپاه بین سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم
  • چرا اگر سپاه نبود کشور هم نبود؟
  • خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز
  • دفاع جانانه کارشناسان عرب از ایران: صدام را به خاطر بیاورید!
  • طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند
  • اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون