Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  محمد خلخال  با اشاره به تنبلی برخی افراد، گفت: علل مختلفی در روند تنبلی تاثیرگذار است و اولین عامل آن به نوع سیستمی برمی‌گردد که فرد در آن بزرگ شده است.

او افزود: متاسفانه سیستم آموزش و پرورش ما بگونه‌ای است که عمدتا تمرکز بر آموزش‌های فردی داشته و نحوه زندگی جمعی را آموزش نمی‌دهد و همین امر موجب گوشه گیری افراد و بی حوصلگی آن‌ها در زمینه تعامل با دیگران و عاملی برای تنبلی آن‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلخال توقع زیادی داشتن از خود را عامل دیگری برای تنبلی دانست و افزود: وقتی افراد بیش از حد از خود توقع داشته باشند، قطعا توان انجام آن را نداشته و کاره را نیمه تمام رها می‌کنند و این امر موجب تنبل شدن آن‌ها می‌شود.

این رونشناس افکار منفی را هم عامل دیگری برای تنبلی افراد دانست و افزود: افکار منفی انگیزه را از فرد می‌گیرد و همین بی انگیزه شدن مانع انجام کار و باعث تنبلی افراد می‌شود.

خلخال "ترس از شکست" را هم عامل موثر دیگری در این زمینه عنوان کرد وافزود: این ترس از شکست موجب می‌شود افراد بسیاری کار‌ها را اصلا شروع نکنند و همین امر عاملی برای تنبلی آن‌ها می‌شود.

این روانشناس از "عدم اعتماد به نفس" به عنوان عامل دیگری در زمینه تنبلی افراد یاد کرد وافزود: وقتی اعتماد به نفس کم باشد، فرد توانایی‌های خود را نادیده گرفته و پیگیر ظهور و بروز آن‌ها نمی‌شود و حرکتی صورت نمی‌گیرد و این امر به تنبلی افراد دامن می‌زند.

خلخال نداشتن برنامه و هدف در زندگی را عامل مهم دیگری در این زمینه عنوان و تصریح کرد: فردی که هدف و برنامه نداشته باشد، انگیزه‌ای برای انجام کار ندارد و همین امر موجب تنبل شدن فرد می‌شود.

او در ادامه به تاثیر برخی اختلالات روانی در بروز تنبلی افراد اشاره کرد و افزود: کامل گرا بودن یکی از این اختلالات است که زیرمجموعه اختلالات روانی وسواس فکری محسوب می‌شود.

خلخال افزود: افرادی که تلاش داشته باشند هر کاری را کامل انجام دهند، معمولا در این زمینه موفق نمی‌شوند و دچار سرخوردگی شده و از انجام کار بازمانده و تنبل می‌شوند.

این روانشناس یادآور شد: تلاش برای کامل انجام دادن کار‌ها خوب است، اما تفاوت اینجاست که افراد عادی اگر نتوانند کاری را کامل و بی نقص انجام دهند سرخورده و ناامید نمی‌شوند و به تلاش‌های خود در زمینه‌های کاری دیگر ادامه می‌دهند، اما افراد دارای این اختلال در صورتی که کاری را کامل انجام ندهند، سرخورده و ناامید و در ادامه تنبل می‌شوند.

او افزود: از دیگر اختلالات روانی زمینه ساز تنبلی، افسردگی افراد است. فردی که افسرده است حال و حوصله انجام کاری را ندارد و در نتیجه تنبل می‌شود.

خلخال در ادامه به تاثیر مشکلات جسمانی و تغذیه در تنبلی افراد هم اشاره کرد وافزود: برخی مشکلات جسمی از جمله کم کاری تیروئید می‌تواند موجب بی حوصله شدن فرد شده و حوصله او را برای انجام کار‌ها گرفته و فرد را تنبل کند. همچنین عدم تعادل هورمون‌های بدن افراد را بی حوصله و تنبل می‌کند.

خلخال به نقش تغذیه هم در بروز تنبلی اشاره کرد وافزود: وقتی غذای مصرفی فرد انرژی و کالری لازم را نداشته باشد، فرد بی حوصله شده و توانی برای انجام کار‌ها ندارد.

این روانشناس با بیان اینکه هر یک از عوامل ذکر شده به تنهایی نمی‌تواند فرد را تنبل کند، گفت: مجموعه چند عامل در افراد زمینه ساز تنبلی است و برای رهایی از تنبلی باید از همان دوران کودکی اقدام کرد و اگر مشکلات جسمی و نوع تغذیه است که باید اصلاح و رفع شود و در خصوص سایر موارد نیز از دوران کودکی باید روی فرد کار شده و تربیت صحیح انجام شود.

انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اموزش و پرورش روانشناسی خانواده تنبلی افراد برای تنبلی انجام کار کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۲۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری کیهان از مخالفت دولت با لایحه حجاب | گیر داستان کجاست؟

روزنامه کیهان در مطلبی با انتقاد از سیاست‌های دولت درباره لایحه حجاب و عفاف خبر از مخالفت دقیقه نودی دولت سیزدهم با این لایحه داد.

روزنامه کیهان به نقل از علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نوشت: اخیراً مکاتبه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی مجدداً در خصوص ماده‌ای صورت گرفته بود که در آن ماده قید شده هزینه‌های حمایت از فرهنگ عفاف و تقویت بنیان خانواده، به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی تلقی شود و این نوعی مشوق سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد در این زمینه است.

 

شاید ضرورتی به تصویب قانون نداشته باشیم و هیچ الزامی نبود که این مسئله معطل مانده باشد تا یک قانون تصویب شود که اقدامی در این‌زمینه انجام بگیرد. قبلاً رفت‌وبرگشت‌هایی در این زمینه انجام شده بود و مذاکراتی در جلسات نهادهای مختلف صورت گرفته بود و لایحه‌ای از سوی مرجع قضائی تقدیم دولت شد.

به‌نظر می‌رسد الان و یا هر مقطع دیگری هیچ مرجعِ اجتماعی، فرهنگی، انتظامی، قضائی و اجرائی معطل تصویب قانونی در این زمینه نیست و قوانین موجود تکالیف همین مراجع را در این موضوع‌های فرهنگی و اجتماعی مشخص کرده است.

دیگر خبرها

  • افشاگری کیهان از مخالفت دولت با لایحه حجاب | گیر داستان کجاست؟
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت دولت با لایحه عفاف و حجاب
  • سازمان‌های مردم نهاد مشارکت بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشند
  • جذب سه هزار معلم جدید در هرمزگان
  • شوراها عملکردهای خود را به مردم اطلاع رسانی کنند
  • حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح نگران کننده‌ای رسیده است
  • آموزش و پرورش کارخانه انسان‌سازی است
  • الکل‌های دست‌ساز و قاچاق زمینه‌ساز بروز مسمومیت
  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد