Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@19:34:18 GMT

اجرای سیستم آبیاری نوین در هفت هزار هکتار از اراضی گچساران

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۴۱۶۴

اجرای سیستم آبیاری نوین در هفت هزار هکتار از اراضی گچساران

مدیر اداره جهاد کشاورزی گچساران با بیان اینکه گچساران مقام اول اجرای سیستم آبیاری نوین را در کشور کسب کرده است، گفت: در حال حاضر طرح انتقال آب به هفت هزار هکتار از اراضی گچساران در دست اجرا است.

عبد الوهاب پورالحسینی  امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران  با بیان اینکه بیش از 85 درصد از اراضی دیم گچساران به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است، اظهار کرد:  با ایجاد سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی گچساران موجب ایجاد چندین  هزار نفر اشتغال زایی و افزایش چشمگیر محصولات زراعی و باغی در سالهای اخیر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به در حال حاضر ۱۹ هزار هکتار زمین آبی در گچساران وجود دارد، افزود: از سال 92 تاکنون 12 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان  از دیم به آبی تبدیل شده است.

 مدیرجهادکشاورزی گچساران  ادامه داد:  در سالهای اخیر 3500 هکتار از اراضی کشاورزی دشت امامزاده جعفر  در فاز اول به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است و در حال حاضر 3100 هکتار از زمین‌های دشت خان احمد در قالب فاز دوم آبرسانی به دشت امامزاده جعفر در دست اجرا است.

پورالحسینی با اشاره به اینکه شهرستان گچساران مقام اول اجرای سیستم آبیاری نوین را در کشور کسب کرده است، عنوان کرد:  در حال حاضر طرح انتقال آب به هفت هزار هکتار از اراضی گچساران در دست اجرا است.

وی افزود: هم‌اینک طرح آبیاری نوین در چهار هزار 800 هکتار از اراضی کشاورزی دشت لیشتر خیرآباد و یک هزار و 200 هکتار  از اراضی تنگ انگشترک و آبرزی در دست  اجرا است.

پورالحسینی در ادامه به آبگیری سد چم شیر گچساران در نیمه دوم سالجاری اشاره و ابراز کرد: با آبگیری سد چم شیر گچساران هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی پایین دست این سد هم آبی خواهد شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان گچساران   تصریح کرد:برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در هر هکتار از زمین‌های کشاورزی گچساران بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

پورالحسینی  خاطرنشان کرد:  از این میزان ۱۵ الی ۲۰ درصد از هزینه اجرای طرح‌های آبیاری نوین در هر هکتار زمین بر عهده کشاورزان است.

به گزارش فارس،  35 هزار هکتار زمین قابل کشت  در شهرستان گچساران وجود دارد.

سالانه بیش از ۹۶ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در شهرستان گچساران تولید می شود.

 انتهای پیام/82031

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاري فارس گچساران جهادكشاورزي سیستم آبیاری نوین هکتار از زمین شهرستان گچساران کشاورزی گچساران آبیاری نوین هکتار از اراضی هزار هکتار حال حاضر هفت هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۴۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی استان با نوارتیپ است، گفت: این نوار به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است.

وی اضافه کرد: در این سیستم آبیاری، آب به منطقه‌ای که توسعه ریشه گیاه انجام شده به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود که عدم رشد علف‌های هرز و جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای حفاظت خاک در این سیستم می‌باشند.

دیانتی با اشاره به ضرورت استفاده از این سیستم آبیاری، افزود: از مهمترین مزایای آن قابلیت نصب نوارتیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگزاری ساده آنها به صورت دستی است.

وی ادامه داد: این روش را می‌توان در محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت، کلزا، گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و همه محصولات زراعی که به شیوه کشت ردیفی هستند، استفاده کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به مزایای این طرح درصدد ترویج و جلب مشارکت هر چه بیشتر بهره‌برداران برای استفاده از نوارتیپ در تمامی کشت‌های بهاره هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد