Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکایی‌ها با مطرح کردن مساله خروج موشک‌های پاتریوت از عربستان به سعودی‌ها یادآوری کرد که تامین امنیت کشور شان با ایالات متحده است و عربستان خیلی توان مقابله با خواسته آمریکایی‌ها را ندارد. سیدرضی عمادی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره گفتگوی تلفنی ترامپ و ملک سلمان با محوریت مسائل دفاعی بین آمریکا و عربستان با توجه به اینکه سناتور‌های آمریکایی هفته گذشته خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عربستان به دلیل عدم تمکین این کشور در کاهش تولید نفت بودند، گفت: رابطه عربستان و آمریکا به ۷۵ سال می‌رسد و در سال‌های اخیر و پس از روی کار آمدن بن سلمان این رابطه شکل و شمایل ویژه تری به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه رابطه عربستان و آمریکا هیچ گاه رابطه دو متحد محسوب نمی‌شده، یادآور شد: ایالات متحده بار‌ها کاملا آشکارا نگاه مادی گرایانه خود به عربستان را مطرح کرده است و این نگاه به ادبیات ترامپ هم تسری پیدا کرده و بار‌ها با لحن تحقیرآمیز اعلام کرده که اگر آمریکا از سعودی دفاع نکند حکومت آن‌ها بیش از دو هفته دوام نخواهد داشت.
رژیم صهیونیستی یک متحد و عربستان سعودی یک ابزار است
عمادی بااشاره به تفاوت نگاه آمریکا به عربستان و رژیم صهونیستی گفت: اساسا این نوع رویکرد حکایت از آن دارد که عربستان ابزاری در اختیار آمریکاست و حال اگر این تعامل را با نگاه آمریکایی‌ها به اسرائیل مقایسه کنید، کاملا تفاوت مشهود است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: نگاه آمریکایی‌ها به رژیم صهیونیستی نگاهی کاملا راهبردی است و به چشم یک متحد است و هر جا که نیاز باشد به خاطر اسرائیل وارد جنگ می‌شوند و سیاست‌های خشنی را علیه سایر کشور‌ها اعمال می‌کنند این در حالی است که ایالات متحده هیچ گاه به خاطر عربستان هیچ کدام از این کار‌ها را انجام نداده است و حتی در زمان اوباما رابطه عربستان و آمریکا دچار یک عقب گرد و پس رفت شد و ترامپ با نگاه مادی گرایانه خود و با توجه به نیاز عربستان به این حمایت این رابطه را ترمیم کرد.

وی به کاهش قیمت جهانی نفت و تعهد عربستان به جبران کمبود نفت ایران در بازار‌های جهانی اشاره کرد و گفت: عربستان یک جنگ نفتی با روس‌ها آغاز کرده جنگی که بعد از آغاز آن متوجه شد کاهش قیمت نفت و افزایش تولید آن دودی است که بیشتراز آنکه به چشم ایران با نفت تحریمی برود به چشم اقتصاد سعودی می‌رود و این خود آنها هستند که از یک سو درگیر جنگ با یمن  و از طرف دیگر با کسری بودجه شدید به دلیل کاهش قیمت نفت مواجه شدند لذا عربستان خواهان کاهش تولید نفت شد، اما این درخواست موضوعی بود که روسیه نپذیرفت و این جنگ نفتی هم زمان با شیوع کرونا موجب کاهش خریداران نفتی در جهان شد.

عمادی ادامه داد: مجموعه این تحولات فشار را بر آمریکا افزایش داد و قیمت نفت آمریکا را به منفی ۳۷ دلار در جهان رساند بر همین اساس در زمان جنگ نفتی بین روسیه و عربستان بسیاری از کارشناسان معتقد بودند برنده این جنگ روسیه است، چون روسیه خود را مقابل عربستان نمی‌داند و معتقد است اگر کاهش تولید نفت ادامه یابد به نفع نفت شیل آمریکاست که بازار را پر می‌کند، اما کاهش قیمت نفت و در ادامه آن شیوع کرونا برای آمریکایی‌ها هم گران تمام شد ونفت آن هم با سقوط قیمت مواجه شد، در این فضا آمریکا خواستار کاهش تولید نفت توسط عربستان شد تا قیمت نفت جانی دوباره بگیرد.
یادآوری آمریکا به سران  سعودی؛تامین امنیت شما با ماست
این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در این گیر و دار ولیعهد عربستان که درگیر یک جدال نفتی با روس‌ها بود در برابر این درخواست آمریکا مقاومت کرد، اما نگاه ابزارگرایانه آمریکا بار دیگر خود را نشان داد و آمریکایی‌ها با مطرح کردن مساله خروج موشک‌های پاتریوت خود از عربستان به سعودی ها یادآوری کرد که تامین امنیت کشورشان با ایالات متحده است و عربستان خیلی توان مقابله با خواسته آمریکایی‌ها را ندارد.

وی افزود: ایالات متحده تا حدودی این تهدید را نیز عملی کرد تا موجبات نگرانی بیشتر عربستان را فراهم کند. البته در این بین آمریکایی‌ها عنوان کردند کاهش نیرو‌ها و ادوات نظامی آن‌ها در عربستان به دلیل کاهش تهدیدات ایران است که پس از مدت کوتاهی توسط پمپئو تکذیب شد، این در حالی است که این اقدام اساسا ارتباطی با تحرکات ایران نداشته،بلکه یک هشدار به عربستان بود مبنی بر اینکه عدم تبعیت از واشنگتن عدم تامین امنیت سعودی را به دنبال خواهد داشت.
عمادی با بیان اینکه امنیت عربستان برعکس جمهوری اسلامی و محور مقاومت اساسا وارداتی و متکی به قدرت‌های بیرونی به ویژه آمریکایی هاست، گفت: آمریکا نیز در این شرایط بر این نقطه ضعف عربستان دست گذاشته و امروز هشدار ترامپ مبنی بر اینکه عدم حمایت ما موجب فروپاشی دو هفته‌ای عربستان خواهد شد به نوعی در حال عملیاتی شدن از طرف آمریکاست.
این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان تصریح کرد: این برخورد آمریکایی‌ها از یک طرف نگاه ابزاری آن‌ها به عربستان را نشان می‌دهد و از طرف دیگر حکایت از خستگی عربستان از نگاه تحقیرآمیز آمریکایی‌ها دارد و مجموعه این تحرکات حاکی از آن است که نگاه واشنگتن به ریاض نگاه متحد محور نیست بلکه نگاهی ابزار محور است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عمادی مسائل دفاعی آمریکا عربستان کارشناس مسائل غرب آسیا کاهش تولید نفت ایالات متحده آمریکایی ها تامین امنیت کاهش قیمت قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۴۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان قیمت نفتش را افزایش داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، عربستان قصد دارد تا قیمت نفت خود را برای مشتریان آسیایی تا بالاترین رقم طی ۵ ماه گذشته افزایش دهد. قیمت رسمی فروش نست سبک عرب احتمالاً ۷۰ تا ۹۰ سنت افزایش یافته و به ۳ دلار در هر بشکه بالاتر از شاخص عمان / دبی می‌رسد که بالاترین رقم از ماه ژانویه است.

اکثر تحلیلگران رویترز انتظار دارند قیمت رسمی فروش نفت متوسط و نفت سنگین عرب هم به خاطر کمبود عرضه در بحبوحه کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یابد.

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) فرآوری نفت خام «آپر زاکوم» را در پالایشگاه نوسازی شده روایس آغاز کرده و صادرات درجات متوسط ترش نفت را کاهش داده است.

تغییر در مواد خام اولیه پالایشگاه ادنوک باعث شده صادرات نفت خام موربان در آوریل به رکورد ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز برسد که قیمت نفت خام ترش سبک را پایین آورده است.

کد خبر 6094031 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • فرمانده نیروی زمینی سپاه: امنیت ملی خط قرمز ماست و در تامین امنیت با کسی شوخی نداریم
  • عربستان قیمت نفتش را افزایش داد
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه