Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@09:18:19 GMT

مجموعه تاریخی بسطام مرمت و ساماندهی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۴۷۶۸

مجموعه تاریخی بسطام مرمت و ساماندهی می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی جمال افزود: در راستای حفاظت و حراست از آثار و بناهای تاریخی و با ارزش و همچنین مرمت و احیای بناهای به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور، مرمت و احیای این ۲ مجموعه در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: مرمت مجموعه تاریخی بسطام به صورت موضعی و بر اساس اعتبارات موجود انجام می‌شود و در گام نخست ترمیم پوشش مدرسه شاهرخیه و بندکشی بام، مرمت پوشش چوبی مسجد بایزید بسطامی، مرمت و استحکام بخشی منار سلجوقی، مرمت درب‌های چوبی مجموعه انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. آشنایی با جاذبه‌های گردشگری استان سمنان

جمال با اشاره به اینکه در مجموعه تاریخی شهر بسطام، بقعه امامزاده محمد بن جعفرصادق (ع)، آرامگاه بایزید بسطامی، مسجد جامع، مدرسه شاهرخیه، برج کاشانه، برج و بارو و منار سلجوقی قرار دارد، تصریح کرد:  این مجموعه، بسطام را به شهر نمونه گردشگری تبدیل کرده است .

مجموعه تاریخی بایزید بسطامی در سال ۱۳۱۰ به شماره ۶۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و اکنون پرونده ثبت در فهرست جهانی آن در حال تهیه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در روستای  قلعه نو خرقان هم ساماندهی و احیاء می‌شود و در گام نخست این ساماندهی مطالعه مکانیک خاک، ترمیم کف‌سازی محوطه، تجدید آجر فرش در قسمت‌های آسیب دیده به صورت موضعی و بر اساس اعتبار موجود انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در اطراف این آرامگاه کتابخانه، مکان‌های اقامتی و فضای تفرجگاهی وجود دارد، یادآور شد: قدمت بنای اصلی آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در قرن پنجم هجری قمری ساخته شده که به شماره  ۶۴۵  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، در روستای قلعه‌نو خرقان در ۲۴ کیلومتری شمال شاهرود در بخش بسطام قرار دارد.

. آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شاهرود

شهرستان شاهرود بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی در فهرست میراث ملی کشور دارد که از این تعداد، ۶۴ اثر مربوط به بناها و محوطه‌های تاریخی، ۷۳ تپه تاریخی و ۱۳ اثر معنوی است.

شهرستان شاهرود در زمینه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری عرفانی و طبیعی از قابلیت‌های ویژه ای برخوردار است.

کد خبر 510789 برچسب‌ها استان سمنان فرهنگ - میراث فرهنگی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان سمنان فرهنگ میراث فرهنگی مجموعه تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۴۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناطق گردشگری شهر بهبهان + فیلم

شهر تاریخی بهبهان در خوزستان دارای آثار گردشگری مختلفی از جمله کاروانسرای قدیمی، قلعه گلاب، حمام تاریخی بکان و محوطه باستانی ارجان است. بخشی از مناطق دیدنی بهبهان را در ویدئوی زیر می‌بینید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • مناطق گردشگری شهر بهبهان + فیلم
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه