Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی گفت: از عید تاکنون بانک مرکزی هیچ ارزی به قطعه‌سازان اختصاص نداده، این مشکلی است که اعتبار قطعه‌سازان در برابر فروشندگان خارجی را زیر سوال برده و نتوانستند وجهی که باید را تامین کنند.

محمدمهدی شکورزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت بازار قطعات خودرو، اظهار کرد: وضعیت بازار و کالاهای تقلبی نه تنها در قطعات خودرو، بلکه در همه کالاها وجود دارد، به طور مثال در دوران کرونا مواد ضد عفونی تقلبی وجود داشت و حتی این امر در مواد غذایی نیز وجود دارد و تنها در قطعات خودرو مشاهده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تمام زمینه‌ها افراد متقلبی هستند که این کارها را انجام می‌دهند.

وی افزود: جلوگیری از این تقلب‌ها به سیاست و عزم دولت و قوه قضاییه برمی‌گردد. تا زمانی که بازارها و توزیع و رد و بدل کالا شفاف نباشد، این اتفاق رخ می‌دهد، اما زمانی که توزیع شفاف بوده و خرید و فروش‌ها مشخص باشد و شرکت‌های تولیدکننده کالاها را با فاکتور ارائه دهند، از این تقلب‌ها جلوگیری شده و کاهش می‌یابد، البته به صفر نمی‌رسد. قاچاق از خارج هم انجام می‌شود که شاید اکنون به دلیل مسائل ارز کاهش پیدا کرده باشد.

شکورزاده با بیان اینکه مشکلات ما در زمینه تامین کالا و مواد اولیه به دو قسمت تقسیم می‌شود، عنوان کرد: یک قسمت طرف‌های خارجی هستند که محصول یا مواد اولیه را برای قطعه‌سازان تامین می‌کنند که در این زمینه دو مساله کرونا و تحریم‌ها وجود دارد و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، زیرا بسیاری از کالاها از طریق چین تامین می‌شود که تعطیلی قبل از عید خودروسازی‌ها و قطعه‌سازی‌ها در چین تاثیر بسیار منفی روی تامین قطعات داشت و دو، سه ماه هیچ کالایی حمل نشد، در زمان عید در ایران و تعطیلاتی که وجود داشت، تامین قطعات به تعویق افتاد.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشکل بزرگ‌تر ما علاوه بر تامین قطعات، بانک مرکزی و سیاست‌های آن است، تصریح کرد: از اول سال تا الان برای هر خریدی باید تخصیص ارز از سمت بانک مرکزی انجام شود تا بتوانیم خرید را انجام دهیم. خرید بسیاری از کالاها به روال معمول بوده، فروشنده به خریدار ایرانی اعتماد کرده، قطعه‌ساز اعتبار داشته و کالا را تحویل داده که در این فاصله اختصاص ارز از سمت بانک مرکزی به صورت نیمایی یا ارز حاصل از صادرات انجام می‌شود که وقتی کالا به ایران می‌رسد، تخصیص ارز صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: متاسفانه از عید تاکنون بانک مرکزی هیچ ارزی به قطعه‌سازان اختصاص نداده است. این مشکلی است که اعتبار قطعه‌سازان در برابر فروشندگان خارجی را زیر سوال برده و نتوانستند وجهی که باید را تامین کنند. مشکل دیگر این است که وقتی کالا اختصاص ارز ندارد، از گمرک قابل ترخیص نیست و دپو می‌شود.

شکورزاده اضافه کرد: تاکنون گمرک مشهد کمک زیادی کرده، به تدریج قسمتی از کالا را ترخیص می‌کند و مجوز می‌دهد، اما تعهدات زیادی برای واردکننده، تولیدکننده، گمرک و سیستم بانکی ایجاد می‌شود که اگر تخصیص ارز از طرف بانک مرکزی انجام نشود، کل سیستم، فردی که این کار را انجام داده و گمرک دچار مشکل خواهند شد. بانک مرکزی با بخشنامه‌هایی که دارد، یک عامل ضد تولید است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر خودروساز نمی‌تواند قطعات را به طور کامل تامین کند و قطعه کم دارند، بنابراین قطعات قابلیت تجاری شدن ندارد و این یکی از دلایلی است که تیراژ تولید خودروساز را در فروردین امسال نسبت به سال گذشته کاهش داده است. تولید خودرو در فروردین 99 نسبت به 98، 47 درصد کاهش یافته که یک علت آن تعطیلی یک هفته‌ای به دلیل کرونا بود، دیگری نیز کمبود قطعات بوده، ممکن است بسیاری از قطعات در حال حاضر در گمرک باشد که توان ترخیص آن نیست.

وی در خصوص داخلی‌سازی قطعات خودرو، گفت: سال گذشته در استان بیش از 200 تا 250 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ثابت برای تولید داخلی انجام شد و شاید بیش از سه هزار و 500 نفر استخدام جدید شدند، البته ممکن است کرونا مقداری تاثیر منفی گذاشته باشد، اما سرمایه‌گذاری برای خودکفایی قطعاتی که وزارت صمت و خوروساز پیگیر آن بودند، انجام شده و کاهش ارزبری در قطعات خودرو را به همراه داشته است. مواد اولیه برخی قطعات در داخل وجود ندارد، بنابراین زنجیره تامین در داخل از نظر مواد اولیه کامل نیست، با این وجود بسیاری از قطعات خودکفا شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی قطعات خودرو خودروسازي خراسان رضوی قطعات خودرو بانک مرکزی مواد اولیه قطعه سازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور

به گزارش جام جم آنلاین،تقی رضایی در همایش تخصصی منطقه‌ای پایش برنامه‌های اجرایی سازمان ملی زمین و مسکن که در شیراز برگزار شد افزود: علاوه بر این، حدود ۱۳ هزار هکتار زمین نیز برای ایجاد شهرک‌های جدید در کشور مکان یابی شده که مجموع این زمین‌ها عدد بسیار قابل توجه است.
وی ادامه داد: یکی از روش های تامین زمین از طریق توافقات است که با توجه به اهمیت موضوع ضمن کوشش همکاران در تحقق این امر باید در سلامت کار دقت شود تادر آینده با چالش و مشکل مواجه نشویم.
معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در بحث تامین زمین، طی دهه‌های گذشته شاهد یک عقب ماندگی در کشور بوده‌ایم اما در ۲ سال گذشته توانستیم میزان قابل توجهی زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین کنیم.
رضایی افزود: در استان فارس در بحث تامین زمین به ویژه در آنجا که با کمبود مواجه بوده‌ایم در قالب توافقات و تغییر و تحول اراضی اقدامات خوبی انجام شده و این اقدامات باید ادامه داشته باشد.
وی، انتقال تجارب موفق استان‌ها به یکدیگر، پایش برنامه اجرایی ادارات کل راه و شهرسازی و پیگیری برنامه اجرایی آنها و همچنین پیگیری تامین زمین در قالب نهضت ملی مسکن و سیاست‌های تبیینی دولت خدمتگزار و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی را از جمله اهداف برگزاری همایش تخصصی منطقه‌ای پایش برنامه‌های اجرایی سازمان ملی زمین و مسکن برشمرد.

دیگر خبرها

  • در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • بانک مسکن: در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم
  • همگام با برنامه های تحولی سطح فعالیت ارزی بانک توسعه تعاون ارتقا می یابد
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • عکس | اطلاعیه جدید سامانه تجارت
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد