Web Analytics Made Easy - Statcounter

امسال هم به مانند همه سال‌های اخیرسفره کریمانه 12 هزار نفری کریم اهل بیت (ع) اما متفاوت‌تر از همیشه در چاروسا گسترده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از چاروسا، طبق رسم هر ساله مردم قلعه رئیسی در استان کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر سر سفره افطاری به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) به همت امام جمعه قلعه‌رئیسی می‌نشینند که امسال هم سفره افطاری 12 هزار نفری در قلعه رئیسی برپا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفره افطاری که هر ساله مردم زیادی بر روی این خوان گسترده و کریمانه می‌نشستند اما امسال به دلیل بیماری کرونا رنگ بوی و دیگری داشت.

برای ارج نهادن به رسمی که بیش از 7 سال از آن می گذرد بزرگان و امام جمعه این شهر به فکر بودند که از چه طریق می‌توان این سفره را هم امسال زنده نگه داشت تا اینکه برپایی این سفره را با توزیع غذای نذری جلوی درب منازل بهترین تصمیم دانستند تا سلامت مردم هم حفظ شود.

هر یک وظیفه‌ای را برای خود انتخاب کرد و جمع آوری کمک های خیرین از سراسر کشور و دفتر امام جمعه که به نحوی خود پایه گذار رسم بود مبالغ خوبی را از سراسر کشور جمع‌آوری کرد.

حضور جوانان و مردم چاروسا به صورت خود جوش برای جمع آوری وسایل آشپزی رنگ و بوی خاصی داشت به نحوی که در هر کوی و برزن این شهر کسی کاری انجام می ‌اد.

جمع آوری وسایل و مقدمات آماده سازی سفره از روز شنبه در مصلای شهر قلعه رئیسی آغاز شد و مصلا تکمیل شد از ملزومات یک سفره بزرگ و هر یک به خصوص نسل جوان آماده برای کمک به آشپزی یک غذای نذری که توانستند با زبان روزه روز یکشنبه کلیه وسایل و مقدمات این سفره را تکمیل کنند و همه چیز برای آشپزی آماده شود.

بیش از 80 نفر در این امر کمک کردند و آشپزها که گلچینی از آشپزهای شهر قلعه رئیسی بودند پای کار آمدند تا صبح روز دوشنبه به نحوی که عده ای می‌خوابیدند و عده‌ای بیدار تا بتوان غذا را برای افطار روز دوشنبه آماده کرد.

شور و نشاط در مراسم موج می زد و همه آماده برای پذیرایی از مردمی که چشم انتظار نذر امام حسن مجتبی(ع) هستند.

ساعت 10صبح دوشنبه بود که غذا پخته شد و همه باید کمک می کردند تا غذا آماده و بین روستاها تقسیم شود و از ساعت 16 عصر بود که دهیار هر روستا با یک وانت جلوی مصلا صف کشیدند سهمیه خود را تحویل و سریع به روستاها بردند تا مردم از سفره افطاری امام حسن مجتبی استفاده کنند و گروهی که در سطح شهر هم تقسیم شدند به سطح شهر رفتند تا 4 هزار نفر را بهره‌مند از افطاری نذری کنند.

نزدیک غروب افرادی که حدود دو شبانه روز نخوابیدند با تمام توان و تلاش در حال کار بودند وقتی از آنها سوال می شد که چه حس و حالی دارند با افتخار می‌گفتند آماده‌ایم دو شبانه روز دیگر هم نخوابیم اما این امر مهم و این رسم جاودانه در این شهر بماند.

حجت‌الاسلام اسماعیل صلواتی امام جمعه قلعه‌ رئیسی در حاشیه پخت این غذا گفت: امام حسن مجتبی(ع) در نیمه ماه مبارک رمضان با میلاد خود منزل امیرالمؤمنین(ع) را نور بخشید و شخصیت بخشنده آن حضرت  است که کریم اهل بیت نامیده شده است به همین مناسبت نیمه رمضان را نیمه خدمت به فقرا و مؤمنین اهل آبرو که مشکلات مالی دارند نامگذاری کرده‌اند.

 صلواتی بیان کرد: از روز تاسیس نماز جمعه در این شهر این رسم نهادینه شد و هرسال باشکوه تر از سال گذشته برگزار می شود و امسال به دلیل بیماری متفاوت تر از سالها گذشته برگزار شد اما این بیماری نتوانست ارزش آن را پایین بیاورد چون امسال حتی توانستیم تعداد آن را چند هزارتایی افزایش دهیم.

امام جمعه قلعه رئیسی بیان کرد: برای پخت این غذا بیش از 3 هزار و 250 کیلو برنج و 1500 کیلو مرغ استفاده شد و مبالغی بالغ بر 80 میلیون تومان تقریبا جمع آوری شد که مبلغ جمع آوری از سوی خیرین کشوری و استانی بود و مبلغ ناچیز و بسیار کمی را هم مردم بخش کمک کردند.

صلواتی در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا نمی شود چنین هزینه‌ای را در امر دیگری هزینه کرد؟ گفت: اولا اینکه این سفره به نحوی به یک رسم در این شهر نهادینه شده و باید سالهای آینده هم بزرگان و جوانان این شهر نگذارند این رسم روی زمین بماند و در هر صورتی باشد کمک کنند تا برگزار شود حال هر کس امام جمعه باشد و دوم اینکه خیری که می خواهد کمک کند هزینه را در راه این سفره کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های سفره نذری این است که مبلغ جمع آوری شده از خیرین کشوری و استانی است و جمع آوری این مبلغ در یک منطقه محروم قابل تقدیر است و همین که در ایام ماه رمضان مردم اینقدر باشکوه حضور پیدا می کنند که بسیاری از آنها جوانان هم هستند و تلاش می کنند تا این سفره برپا شود باید شکرگذار بود.

امام جمعه قلعه رئیسی در ادامه با تقدیر از همه کسانی که در این زمینه تلاش و همکاری می کنند یادآور شد: لازم می دانم از خیرین بزرگی که در این زمینه همکاری داشتند، مردم بزرگ بخش چاروسا و شهر قلعه رئیسی، اعضای ستاد نماز جمعه چاروسا، صدا و سیما و اصحاب رسانه، دهیاران بخش چاروسا، بسیجیان بخش چاروسا، شورا و شهرداری و اداراتی که در این زمینه همکاری داشتند صمیمانه تشکر می کنیم.

انتهای پیام/82009

 

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیسی افطاری مقام معظم رهبری امام جمعه امام جمعه قلعه امام حسن مجتبی سفره افطاری قلعه رئیسی جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۴۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شب‌های پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیف‌ها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودی‌های قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.

صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .

کنسرت نغمه‌های کهن یا اشعاری نو از نغمه‌های کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمه‌های با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمه‌هایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیین‌های مناطق مختلف  هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمه‌های آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.

چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟

از سویی به جهت حمایت‌های فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم

درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟

اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق می‌افتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،‌عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبه‌ای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.

با توجه به مبالغ بالای کنسرت‌ها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟

در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینه‌های کنسرت‌ها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار می‌شود اگر بخشی از هزینه‌ها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر می‌شود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانه‌های دولتی با حمایت‌هایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.

ما امروز می‌بینیم که حتی خواننده‌های شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقی‌های الکترونیک و موسیقی‌های غیر ایرانی می‌آورند، حتی به نظر من آن موسیقی‌ها موسیقی‌های پاپ نیست همانطور که بهتر از من می‌دانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی می‌تواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقی‌هایی که توسط بعضی از خواننده‌ها اجرا می‌شود و به روی صحنه می‌رود موسیقی‌های پاپ نیستند.

البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آن‌ها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقی‌ها منجر به این می‌شود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما می‌شنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد،‌ این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم‌ تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.

متأسفانه به دلیل ذائقه‌ای که توسط عده‌ای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،‌عود، سازها کوبه‌ای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخه‌های موسیقی اصیل ایرانی هستند. 

شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت می‌کند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.

به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشته‌ام می‌گویم، که اتفاقاً مردم در مناسبت‌های آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آواز‌ها هستند، اگر این آواز‌ها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.

ما انسان‌ها دارای حالت‌های مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالت‌ها موسیقی خاص خود را طلب می‌کنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگ‌ها که از دل فرهنگ خودمان بیرون می‌آید ادای دین می‌کنیم و به آن اصالت می‌دهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالت‌ها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.

بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد می‌شود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو می‌شویم، در حال حاضر کنسرت‌هایی که در سالن‌های مجلل برگزار می‌شوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازه‌ای که کارمان راه بیافتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار روسای اتحادیه های صنفی با امام جمعه شهرکرد
  • زن خبرساز در سخنرانی رئیسی
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • اهانت مجدد به قرآن کریم در استکهلم
  • درخواست متفاوت یک امام جمعه بعد از بازگشت دوباره گشت‌ ارشاد | فیلم
  • اکران مردمی آپاراتچی در اصفهان با حضور عوامل فیلم
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند