Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارسینه، محمدرضا نجفی منش رییس انجمن قطعه‌سازی و صنایع همگن در گفتگو با پارسینه، در رابطه با گرانی خودرو گفت: دولت باید دست از قیمت گذاری بردارد و اجازه دهد که قیمت در حاشیه بازار تعیین شود تا خودروسازها بیش از این زیان نبینند. این همان روشی است که در دهه ۷۰ تجربه خود را پس داده و بازار را کنترل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود مسئولان کشور اصرار به اجرای سیاستی دارند که در سال‌های گذشته شکست آن را بارها‌و بارها‌دیده ایم؛ و با بیان اینکه خودروسازها‌در سال گذشته حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان زیان داده اند و این زیان همچنان ادامه دارد، گفت: با روش‌هایی همچون تولید دوباره پراید، حذف قیمت ها‌از فضای مجازی یا عرضه خودرو به صورت قرعه کشی نمی‌توان مشکل بازار را حل کرد.

رییس انجمن قطعه سازی و صنایع همگن با بیان اینکه مقصر اصلی گرانی خودرو نه دلال‌ها که ساختمان بانک مرکزی در خیابان میرداماد است، ادامه داد: مهم‌ترین دلیل ناسبامانی و افزاشی دلالی در بازار خودرو حجم بالای نقدینگی است که ریشه آن را در سیاست‌های پولی ومالی باید جستجو کرد.

به گفته او، نقدینگی در سال گذشته حدود ۲۹ درصد افزایش پیدا کرد در حالیکه حجم تولید خودروسازها‌ کمتر شده بود. بدیهی است وقتی نقدینگی افزایش پیدا می‌کند، اما تولید کاهش، قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

نجفی منش که معتقد است دولت تنها در بازار خودرو دخالت می‌کند و سایر بازارها‌را رها شده است، گفت: کسی نمی‌پرسد که چرا بورس ظرف مدت چند ماه ۲ برابر شده است؟

او با اشاره به این نکته که هر چه دخالت مسئولان دولتی بیشتر شود، بازار ملتهب‌تر می‌شود، ادامه داد: کنترل قیمت تنها‌ با افزایش تولید شدنی است. برای افزایش تولید هم باید سود خودروساز و قطعه ساز بالا رود. با این وجود دولت در تعیین و اعلام قیمت جدید مدام دست دست کرده و دلال ها‌هم از این تعلل سود می‌کنند.

نجفی منش همچنین در رابطه درخواست خودروسازها‌برای افزایش قیمت خودرو گفت: هزینه تمام شده تولید امسال ۳۰ درصد بیشتر شده البته اگر قرار باشد زیان ۴۳ هزار میلیاردی پارسال را هم به آن اضافه کنیم، بهای خودرو بین ۴۰ تا ۵۰ درصد باید گران شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گرانی خودرو بازار خودرو بورس نقدینگی بانک مرکزی پارسی خبر نجفی منش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۵۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک

به گزارش خبرآنلاین؛ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در خردادماه ۱۴۰۰ دقیقاً دو ماه پیش از آغاز دوران ریاست‌جمهوری گفت: امکان افزایش تولید خودرو به بیش از دو میلیون دستگاه وجود دارد؛ خودرو باید از حالت انحصاری خارج و برای آن قیمت عادلانه تعیین شود.

تجارت نیوز در خبری نوشت:او در ادامه صنعت خودرو را از دغدغه‌های مهم و در عین حال قابل حل مردم به شمار آورد و با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش کمیت و کیفیت و قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: در کشور ما تولید خودرو داخلی به اندازه مورد نیاز نیست.

با مقایسه اختلاف قیمت کارخانه تا بازار چند خودرو ایرانی، می‌توان متوجه واقعیت‌های صنعت خودرو شد.در کمتر از سه سال و نسبت به خردادماه ۱۴۰۰، قیمت کارخانه خودرویی همچون پژو پارس LX TU۵ از ۱۴۶ میلیون تومان به ۴۰۲ میلیون تومان رسید؛ در حالی که قیمت بازار آن از ۲۶۹ میلیون تومان به رقم باورنکردنی ۸۷۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مورد دیگری همچون کوییک معمولی در سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۴۱ میلیون تومان از درِ کارخانه به فروش می‌رسید، اما نرخ فروش آن در بازار ۱۵۲ میلیون تومان تعیین شده بود؛ به عبارتی اختلاف ۱۱ میلیون تومانی از کارخانه تا بازار. هم‌اکنون اختلاف قیمت کوییک S به ۱۴۴ میلیون تومان رسیده که به معنی افزایش ۱۳ برابری آن طی تنها سه سال است.

217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899196

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک