Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@11:14:02 GMT

فشار قبرستانی به جنگل‌های دست‌کاشت قائم کرمان

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۵۹۱۷

فشار قبرستانی به جنگل‌های دست‌کاشت قائم کرمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مطلبی که اخیرا در فضای مجازی دست به دست شده حاکی از آن است که شهرداری کرمان تاکنون حدود یک‌چهارم درختان جنگل را قطع و محیط طبیعی جنگل قائم را به گورستان تبدیل کرده و با توجه به شرایط کنونی، روند نابودسازی این جنگل سرعت پیدا کرده اما با ورود شهرداری کرمان به این موضوع و رد قطع درختان در این دوره شهرداری نیز اصل موضوع که همان فراموشی جنگل بوده، اذهان بسیاری از دلسوزان این شهر را درگیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش شهردار کرمان به خبر تخریب جنگل قائم 

شهردار کرمان در واکنش به این نگرانی‌ها گفت: اجازه‌ قطع درخت در جنگل برای حفر قبر را نداده‌ام و در دوره‌ شهردار بودنم این کار را ممنوع کرده بودم. با این حال اگر کسی مستنداتی دارد که نشان می‌دهد در این دوره از فعالیت شهرداری، درختی در جنگل برای ایجاد قبر قطع شده ارائه کند تا با عاملان آن برخورد شود.

سیدمهران عالم‌زاده افزود: عکسی که به تازگی در فضای مجازی درباره قطع درختان جنگل قائم منتشر شده، نیاز به بررسی دارد و باید اطلاعات دقیقی به دست آوریم تا معلوم شود این عکس چه زمانی و کجا گرفته شده چون ممکن است این عکس مربوط به دوره‌های پیشین مدیریت شهر باشد.

پر شدن ظرفیت آرامستان 

واقعیتی که طی سال‌های اخیر همواره از سوی مسئولان مختلف شنیده شده، این است که آرامستان فعلی شهر کرمان در آینده نه چندان دور دیگر ظرفیت دفن اموات را ندارد و باید آرامستان و فضای جدید ایجاد شود اما دقیقا در همین نقطه است که باید با همت جهادی و نگاه مدبرانه مسئولان مکانی برای آرامستان جدید کرمان تعیین شود چرا که مرگ هیچگاه خبر نمی‌کند و تعیین تکلیف این موضوع نیز از مطالبات اصلی مردم به شمار می‌رود.

ورورد دادستان کرمان به عنوان مدعی‌العموم 

با ورود دادستان کرمان به موضوع قطع درختان محدوده جنگل قائم و تاکید بر این‌که در راستای دفاع حقوق مردم و به عنوان مدعی‌العموم اجازه تعرض به جنگل‌ها و منابع طبیعی و محیط زیست را نخواهیم داد، این پرونده ابعاد جدیدی به خود گرفته و انتظار می‌رود که موضوع تعیین تکلیف آرامستان جدید کرمان به صورت جدی پیگیری شود.

دادخدا سالاری گفت: در پی انتشار تصویری از قطع درختان در محدوده جنگل قائم توسط یکی از مجموعه‌های عمومی در فضای مجازی و مطالبات مردمی، موضوع در دستور کار این دادسرا قرار گرفت. به نظر می‌رسد در دوره‌های قبل شهرداری کرمان، قصوری در ارتباط با جنگل قائم و احداث آرامستان جدید این شهر انجام شده که به صورت ویژه به این موارد رسیدگی خواهد شد.

قطع درختان در جنگل قائم تکذیب شد دادستان کرمان به موضوع قطع درختان جنگل قائم ورود کرد

وی ادامه داد: جنگل قائم به عنوان یکی از جنگل‌های دست‌کاشت ایران است و حفظ و حراست از آن به عنوان عامل تهویه هوای شهر کرمان و کاهش آلودگی‌های هوایی و بهبود محیط زیست  الزامی است. ضرورت دارد متولیان امر حفاظت از آن، بیش از سایرین در حفظ و حراست این میراث کوشا باشند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان بیان کرد: رئیس قوه قضائیه نیز با صدور بخشنامه در خصوص حفظ حقوق بیت‌المال و منابع طبیعی و محیط زیست کشور، مسئولیت‌های ویژه‌ای را در این رابطه بر عهده دادستان‌ها قرار داده است.

وی گفت: رسیدگی تخصصی و خارج از نوبت نسبت به گزارشات مربوط به تصرف غیر مجاز اراضی جنگلی و مراتع و تخریب محیط زیست، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای ضابطین، نظارت بر اجرای احکام صادره و تاکید بر حفظ حقوق عامه از مواردی است که در این بخشنامه به صورت ویژه مورد تاکید قرار گرفته است.

مطابق قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست به عنوان وظیفه همگانی بر عهده مردم و دولت است. در این خصوص نقش دادستان به عنوان مدعی‌العموم دارای اهمیت است و مطابق قانون وظایف و اختیاراتی بر عهده وی قرار داده شده است. در این خصوص وی به عنوان حافظ حقوق عامه وظیفه اعلام جرم و تعقیب قانونی تخریب‌کنندگان محیط زیست را داشته و از جایگاه مدعی‌العمومی که بر عهده دارد از این حق شهروندان حفاظت می‌کند. در مواردی که حفاظت از محیط زیست ایجاب کند اقدام به صدور دستورات ویژه مانند تعطیلی کارخانه‌ها و صنایع آلوده‌ساز کرده و با مجرمان محیط زیستی برخورد می‌کند. 

ورود شورای شهر کرمان به موضوع آرامستان کرمان 

برآیندها نشان می‌دهد در کار ساخت آرامستان جدید کرمان که چندین سال است نیمه‌تمام، روی دست شهر مانده، گرهی افتاده که رئیس شورای شهر کرمان پیشنهاد داده استاندار برای حل آن ورود کند.

محمد فرشاد گفت: کندی روند پروژه آرامستان جدید به شایعات دامن می‌زند. از شهردار خواسته‌ام که تسریع در احداث و ساماندهی آرامستان را در دستور کار جدی شهرداری قرار دهد.

وی بیان کرد: ارائه‌ گزارش جامع از روند تکمیل آرامستان جدید از سوی شهردار ضروری است. تکمیل پروژه‌ آرامستان از ابتدای دوره‌ پنجم شورا مطرح بوده ولی هنوز نتوانستیم در آستانه‌ سال چهارم فعالیت، گزارشی از آن را به جامعه ارائه دهیم.

فرشاد افزود: اعضای شورای شهر از دخالت در مسائل اجرایی شهرداری پرهیز می‌کنند، اما شورا باید بداند پروژه آرامستان جدید در چه مرحله‌ای است و زمان بهره‌برداری آن چه موقع است.

وی گفت: نماینده ارتش برای حل وجود معارض در زمین‌های ارتش اعلام آمادگی کرده و شورای شهر پیشنهاد داده مشکلات پروژه‌ آرامستان در نشستی با استاندار حل و فصل شود.

برای ساخت قبور هیچ درختی قطع نشده است

در این میان سرپرست مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کرمان بیان کرد: عکس‌های هوایی این منطقه در چهار سال اخیر از طریق نرم‌افزار google earth قابل مشاهده است. طی این مدت برای ساخت قبور هیچ درختی قطع نشده است.

سلمان متحدین افزود: مطالب منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر قطع درختان در پردیسان قائم(عج) برای ایجاد قبور غیر واقعی است. شهروندان می‌توانند با مراجعه به شهرداری، عکس‌های هوایی این محدوده را مشاهده کنند. هیچ درختی قطع نشده و محدوده آرامستان از دوره‌های قبل مشخص شده و در دوره‌های اخیر نیز هیچ‌گونه تغییری نکرده و گسترش نیافته است.

وی بیان کرد: حتی اگر مجبور به حذف درخت باشیم، شهرداری کرمان با توجه به اینکه به توانایی جابه‌جایی مکانیزه درختان رسیده، درختان را جابه‌جا می کند، ضمن اینکه نوع درختان پردیسان قائم(عج) از گونه‌ای است که ب‌راحتی جابه‌جا می‌شود.

سرپرست مدیریت ارتباطات و بین‌الملل شهرداری کرمان گفت: برخی اوقات سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری پس از نقشه‌برداری برای ساخت قبور، برای جلوگیری از حذف درختان، مجبور به تغییر نقشه‌ها شده است.

متحدین گفت: در این دوره از مدیریت شهری، در راستای حفظ و گسترش فضای سبز، کمیسیون ماده 7 راه‌اندازی شده بنابراین قطع هر درخت در شهر کرمان بدون تصویب این کمیسیون، امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: در این محدوده مشکل تعارضی با ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در کرمان پیش آمده که مدیریت استان باید برای رفع آن نشستی برگزار کند و تصمیم‌گیری شود زیرا ظرفیت آرامستان فعلی رو به اتمام است.

سرپرست مدیریت ارتباطات و بین‌الملل شهرداری کرمان بیان کرد: متأسفانه این‌گونه شایعه‌سازی‌ها و حواشی، مدیریت شهری را از پرداختن به کارهای اصلی خود باز می‌دارد و موجب می‌شود بخشی از انرژی خود را برای پاسخ‌گویی به این حاشیه‌سازی‌ها و شایعات صرف کند.

متحدین افزود: با ورود دادستان محترم کرمان به‌عنوان مدعی‌العموم، به‌زودی زوایای مختلف آن روشن شده و در اختیار شهروندان گرامی قرار خواهد گرفت .

مخالفت محیط زیست کرمان با مکان جدید آرامستان 

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست کرمان نیز بیان کرد: جاده جوپاری روی سفره‌ آب زیرزمینی قرار دارد و در چنین محلی نمی‌توان آرامستان احداث کرد.

مرجان شاکری افزود: آب سد صفارود هم که به شهر کرمان منتقل شود، چاه‌های آب شرب موجود در این منطقه فعال خواهند بود. اصلا چنین چیزی نیست که این محدوده از مدار خارج شده باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا درباره‌ محل فعلی آرامستان جدید، در نزدیکی جنگل قائم، محیط زیست نظر مثبت دارد، گفت: بله، این محل، با نظر محیط زیست مکان‌یابی شده است.

کد خبر 510794 برچسب‌ها گیاهان و درختان محیط زیست جنگل استان‌ کرمان سازمان حفاظت محیط زیست

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: گیاهان و درختان محیط زیست جنگل استان کرمان سازمان حفاظت محیط زیست عنوان مدعی العموم آرامستان جدید شهرداری کرمان فضای مجازی قطع درختان جنگل قائم شهر کرمان محیط زیست بر عهده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۵۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا

دریافت 24 MB

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آخرین روز از گرامیداشت هفته زمین پاک و با هدف ترویج فرهنگ محافظت از محیط زیست و منابع طبیعی، جشنواره زمین پاک در شهرستان آستارا با حضور مسؤولان ارشد استانی و شهرستانی، دانش آموزان، دبیران و جوامع محلی در محل خانه محیط زیست پناهگاه حیاط وحش این شهرستان برگزار شد.

کد خبر 6090076

دیگر خبرها

  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی