Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@10:01:03 GMT

آغاز ثبت‌نام وام کرونا در سامانه کارا از فردا

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۷۱۸۲

آغاز ثبت‌نام وام کرونا در سامانه کارا از فردا

آفتاب‌‌نیوز :

پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا از فردا آغاز می‌شود و یک میلیون واحد کسب و کار که توسط وزارت کار مشمول دریافت تسهیلات شناخته و به آنها پیامک ارسال شده است با مراجعه به سامانه کارا اطلاعات خود را برای دریافت تسهیلات ثبت خواهند کرد.

پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا یکی از سیاستهای وزارت کار در راستای حفظ اشتغال بنگاهها و صیانت از نیروهای کار است و براین اساس ۱۳ رسته شغلی شناسایی شده که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی هستند، می‌توانند از تسهیلات مذکور بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند دریافت تسهیلات حمایتی در سه مرحله تکمیل می شود؛ مرحله اول ارسال پیامک وزارت کار از ۱۷ اردیبهشت ماه به تمام کارفرمایان مشمول، مرحله دوم ثبت نام کارفرمایان از هفته سوم اردیبهشت ماه در سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir و مرحله آخر ارسال اطلاعات به بانک عامل جهت پرداخت تسهیلات حمایتی است.

در فرایند ثبت نام و بهره‌مندی واحدهای کسب و کار از تسهیلات مذکور، وزارت کار با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به یک میلیون واحد کسب و کار که آنها را مشمول دریافت این تسهیلات دانسته، پیامک ارسال می‌کند و کارفرمایان به محض دریافت پیامک بر اساس کد ملی خود وارد سامانه می شوند و فرایند ثبت نام و ارائه مشخصات اولیه را دنبال می کنند پس از این مرحله، اطلاعات ثبت شده به بانکهای عامل ارسال و پرداخت تسهیلات آغاز می‌شود.

شرایط بنگاهها برای دریافت تسهیلات حمایتی

بنگاههایی مشمول دریافت تسهیلات قرار می گیرند که از سال گذشته تاکنون فعال بوده ونیروهای کار خود را تعدیل نکرده باشند به نحوی که شاغل بیمه شده داشته و کارگران آنها از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند پس از تایید اطلاعات از سوی داده‌های تامین اجتماعی، از سوی ستاد ملی کرونا برای پرداخت تسهیلات حمایتی انتخاب و معرفی خواهند شد.

بنگاههایی که کد کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی داشته باشد این تسهیلات را دریافت خواهد کرد ولی اگر ارتباط بیمه ای با تامین اجتماعی نداشته باشد شامل دریافت تسهیلات حمایتی نمی شوند.

علاءالدین ازوجی ـ مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار - در گفت‌وگو با ایسنا، می گوید: یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده از کرونا که سه میلیون شاغل بیمه شده در آنها مشغول کار بوده اند توسط وزارت کار شناسایی شده و مطابق ضوابط ستاد کرونا مشمول دریافت تسهیلات می‌شوند.

مبلغ تسهیلات حمایتی چقدر است؟

وی می گوید: تسهیلات حمایتی به واحدها و کارگاههایی اختصاص می‌یابد که نیروهای کار در آنها شاغل و بیمه باشند در واقع مبنای پرداخت، شاغل بودن نیروی کار و تعدیل نشدن فرد و داشتن بیمه پردازی تا قبل از شیوع کرونا است و میزان پرداخت تسهیلات نیز به این شکل است که برای واحدهایی که به اجبار تعطیل شده اند مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام و برای واحدهای کسب و کاری که فعال بوده و تعطیل نشده اند به ازای هر فرد شاغل ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

به گفته ازوجی شرط پرداخت تسهیلات حمایتی به بنگاههای آسیب دیده از کرونا، حفظ اشتغال موجود است و واحدهایی که کد بیمه و پروانه کسب داشته باشند مشکلی در دریافت تسهیلات نخواهند داشت ولی آن دسته واحدهایی که فاقد بیمه هستند، روند پرداخت تسهیلات به آنها ظرف دو ماه آینده عملیاتی می شود.

نرخ سود تسهیلات حمایتی ۱۲ درصد، دوره بازپرداخت دو ساله

نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد بوده و مراحل پرداخت آن به کارفرمایان تا یکماه آینده صورت می‌پذیرد. دوره بازپرداخت این تسهیلات پس از یک دوره تنفس از مهرماه سال جاری و به مدت دو سال است و وثایقی که برای دریافت این تسهیلات توسط بانکها دریافت می شود، متفاوت و با ارائه سفته و معرفی ضامن خواهد بود.

پیش از این در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد که به ازای هر نفر کارگر شاغل مبلغ ۱۲ میلیون تومان به هر کارگاه پرداخت شود و چنانچه نوع شغل به گونه‌ای باشد که بر اساس مصوبه ستاد، کارگاه تعطیل شده باشد این مبلغ به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان خواهد بود.

با توجه به آغاز ثبت‌نام واحدهای آسیب دیده در سامانه کارا از روز چهارشنبه، انتظار می رود پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به متقاضیان و کسب و کارهای آسیب دیده پس ازثبت نام، با سرعت بیشتری دنبال شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرونا ویروس وام وام کرونا تسهیلات حمایتی پرداخت تسهیلات حمایتی آسیب دیده از کرونا دریافت تسهیلات میلیون تومان مشمول دریافت سامانه کارا وزارت کار کسب و کار ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۷۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها

به گزارش خبرنگار مهر، به‌روزرسانی فهرست ابر بدهکاران بانکی از سوی بانک مرکزی را شاید بتوان بزرگ‌ترین اقدام در راستای شناسایی عوامل وضعیت ناترازی بانک‌ها و خلق نقدینگی در اقتصاد کشور دانست، این فهرست حکایت از آن دارد که اغلب ابر بدهکاران بانکی، همان بانک‌ها در قالب یک نام دیگر هستند؛ به بیانی دیگر بانک‌ها با تأسیس شرکت‌هایی، تسهیلات کلان را به‌راحتی دریافت می‌کنند.

آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد؛ بانک‌ها به‌سهولت به شرکت‌های زیر مجموعه خود تسهیلات کلان پرداخت می‌کنند، به‌عنوان نمونه یکی از شرکت های زیر مجموعه یکی از بانک های خصوصی ۵۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است.

این در حالی است که مطابق با آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان بانک مرکزی، مجموع خالص تسهیلات و تعهدات اعطایی و ایجادشده به هر ذی‌نفع واحد که میزان آن حداقل معادل ۱۰ درصد سرمایه پایه مؤسسه اعتباری باشد، تسهیلات و تعهدات کلان محسوب می‌شود.

همچنین مطابق با همین آیین‌نامه، حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات کلان به هر ذی‌نفع واحد نباید از ٢٠ درصد سرمایه پایه آن مؤسسه اعتباری تجاوز کند. هر چند آیین‌نامه فوق خالی از اشکال نیست، اما همین مفاد قانونی نیز دور زده می‌شود.

درواقع بانک‌ها در یک تعامل جالب، به شرکت‌های زیرمجموعه سایر بانک‌ها تسهیلات پرداخت می‌کنند، در واقع شاهد تسهیلات ضربدری میان بانک‌ها هستیم.

البته پرداخت تسهیلات به‌منظور فعالیت اقتصادی مولد برای هر نظام اقتصادی قابل‌پذیرش است، اما در نظام بانکی کشور، شاهد شرکت‌های غیرمولدی هستیم که تسهیلات کلان را تنها به سبب زیرمجموعه بودن یک مؤسسه اعتباری و مالی دریافت می‌کنند.

از آنجایی که بانک‌های ناتراز یکی از علل اصلی افزایش نقدینگی هستند، لذا هر گونه تغییر در پرداخت تسهیلات کلان، به تغییر مولفه‌های اقتصادی کشور منجر می‌شود، اما شرایط فعلی، تغییر رویکردی را پیرامون پرداخت تسهیلات کلان بانک‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه خود و کاهش خلق نقدینگی نشان نمی‌دهد.

شکل‌گیری فساد نتیجه پرداخت تسهیلات کلان از سوی بانک‌ها به شرکت‌های خودی

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های زیرمجموعه خود بیان کرد: بانک‌های خصوصی در ابتدا برای مشارکت در فعالیت‌های مولد در جهت پیشرفت اقتصادی کشور مجوز دریافت کرده بودند؛ اما متأسفانه برخی از ساختارها، زمینه سوءاستفاده و فساد را در این حوزه فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه اطلاعی از منع قانونی بابت پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها ندارد، ادامه داد: بانک‌ها سپرده‌های مردم را جمع‌آوری کرده؛ اما در جهت منافع خاص خود یعنی پرداخت تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه بانکی که حتی عمده سهام‌داران اصلی آن نیز بانک‌ها هستند، به کار می‌گیرند و این مسئله یکی از مظاهر فساد است.

تراکم ثروت و فساد با پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های بانکی

به گفته افقه پرداخت تسهیلات کلان به شرکت‌های زیرمجموعه باعث تراکم ثروت، فساد و محروم شدن توده مردم از تسهیلات بانک‌ها می‌شود. وی ادامه داد: چراکه تمرکز تسهیلات بانک‌ها به شرکت‌های خاص و وابسته به بانک‌ها یا حتی شرکت‌های محدود، توده مردم را از اخذ تسهیلات بانکی برای مشارکت در فرایندهای اقتصادی محروم می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برخی از اقتصاددان‌ها با تقلید از کشورهای موفق دنیا، بانکداری خصوصی و فشار برای بهره‌برداری از بخش خصوصی را بدون فراهم‌کردن زمینه و زیرساخت به کشور آوردند؛ اما متأسفانه شواهد نشان می‌دهد بانکداری خصوصی بسترساز بسیاری از فسادهای انجام شده در کشور بوده است.

وی در پایان با اشاره به تراکم ثروت پدیدآمده در بانکداری خصوصی گفت: به دلیل فراهم بودن زمینه فساد، این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها موجب تشدید نابرابری‌ها و سوءاستفاده عده‌ای از منابع کشور می‌شود.

کد خبر 6092788 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • آغاز مجدد ثبت نام دریافت تسهیلات بازسازی ناوگان اتوبوسی در خوزستان
  • جریمه دیرکرد وام از مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود
  • آغاز مجدد ثبت‌نام دریافت تسهیلات بازسازی ناوگان اتوبوسی
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده است
  • سپرده‌گذاری۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت/ عدم دریافت دیرکرد اقساط در این صندوق
  • پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی در دولت مردمی
  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی