Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@18:16:59 GMT

تشکیل پرونده برای شامپانزه ۳ ساله در دادگاه

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۰۱۲۷

تشکیل پرونده برای شامپانزه ۳ ساله در دادگاه

 اواخر اردیبهشت سال ۹۶ بود که بعد از حدود ۱۵ سال در باغ وحش ارم تهران بچه شامپانزه‌ای از مادر بسیار جوانش متولد شد، مادر شامپانزه به علت جوانی و نداشتن تجربه زایمان توانایی نگهداری از شامپانزه را نداشت.

این شامپانزه برای حفظ جانش از سایر شامپانزه‌ها جدا شد و به دلیل وجود ناتوانی‌هایی در سیستم تنفسی به مدت یک ماه در انکوباتور نگهداری و پس از آن به علت عدم تکامل سیستم بلع برای تغذیه آن از لوله معده استفاده شد، لذا دامپزشک قبلی باغ وحش ارم به دلیل شرایط خاصی که این حیوان داشت، مسئولیت نگهداری از آن را از زمان تولد تا به امروز بر عهده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شامپانزه معروف به نام «باران» تقریبا ۳ سال است که نزد دامپزشک قبلی باغ وحش ارم (ایمان معماریان) نگهداری و مراقبت می‌شود، این در حالی است که طی ماه‌های گذشته سازمان محیط زیست خواستار بازگشت این شامپانزه به باغ وحش ارم شده بود که به دلایلی با مخالفت‌های معماریان دامپزشک سابق باغ وحش ارم رو به رو شده است.

امیر الهامی مدیر باغ وحش ارم تهران در تاریخ ۲۰ اردیبهشت در این باره گفت: قرار بود که پس از مدتی این حیوان به باغ وحش ارم پس داده شود، اما دامپزشک سابق باغ وحش ارم مدعی است که بین حیوان و او و برعکس وابستگی ایجاد شده و قادر به پس دادن آن نیست.

الهامی گفت: در بهمن سال ۹۸ یک روز به صورت غیر قانونی و بدون مجوز این شامپانزه از باغ وحش ارم خارج شده و دیگر به باغ وحش بازگردانده نشد.

مدیر باغ وحش ارم تهران بیان کرد: این شامپانزه حتما باید در مکان مناسبی همچون باغ وحش ارم نگهداری شود، نه یک مکانی همچون کلینیک دامپزشکی.

اما نظر ایمان معماریان دامپزشک سابق باغ وحش ارم چیز دیگری است، او می‌گوید" که خواستار بازگشت این شامپانزه به زیستگاه مناسبی شبیه باغ وحش هستم، اما نه باغ وحش ارم"
  فضای باغ وحش ارم برای نگهداری از شامپانزه سه ساله مناسب نیست
ایمان معماریان دامپزشک سابق باغ وحش ارم با بیان اینکه در حال حاضر ۸ شامپانزه در پارک ارم وجود دارد که باران نهمین شامپانزه است، اظهار کرد: در پارک ارم جایگاه نامناسبی برای شامپانزه‌ها وجود دارد که قرار بود این جایگاه درست شود، اما نشده است.

او با اشاره به فضایی که شامپانزه‌ها در آن زندگی می‌کنند، گفت: این جایگاه به سه قسمت تبدیل شده است و در آن سه گروه از شامپانزه‌ها زندگی می‌کنند.

این دامپزشک با بیان اینکه فضای سرپوشیده‌ای را برای فصل سرما برای شامپانزه‌ها در نظر گرفته شده است، افزود: این محیط بسیار نامناسب و تنگ و تاریک است و همین موضوع سبب شده گروه شامپانزه‌ها مشکلات عصبی برایشان ایجاد شود.

معماریان عنوان کرد: یک شامپانزه مسن ماده به نام شیرین در گروه شامپانزه‌ها وجود دارد، او تا زمانی که امکان فرزندآوری داشت، اجازه نمی‌داد که عضو دیگری به شامپانزه‌های کوچک آسیب بزند، اما اکنون که در فرزندآوری ناتوان شده است؛ بچه شامپانزه‌هایش در باغ وحش توسط سایر شامپانزه‌ها کشته می‌شوند، بنابراین به دلیل وجود این قبیل مشکلات برای شامپانزه‌های باغ وحش ارم، نمی‌توان عضو جدیدی به آن‌ها معرفی کرد.

این دامپزشک با اشاره به اینکه باران در ۲۷ اردیبهشت ۹۶ نارَس به دنیا آمده است، گفت: زمانی که این شامپانزه به دنیا آمد من ابتدا فکر کردم مرده است و مادرش داشت با او زمین را تمیز می‌کرد، سپس متوجه شدم که نفس می‌کشد، خواستم مادرش را بیهوش کنم تا حیوان را از او بگیرم که مادرش او را به من داد.

معماریان با بیان اینکه این شامپانزه به دلیل نارسایی تنفسی باید مدتی را در دستگاه زندگی می‌کرد، افزود: روند رشد شامپانزه‌ها بسیار کند است و تا سه سالگی بسیار وابسته به مادرشان هستند، به همین دلیل بود که من مجبور بودم ۲۴ ساعته از آن مراقبت کنم.

او با بیان اینکه هر جا که من می‌رفتم باران همراه من بود، افزود: حتی در جلسات سازمان محیط زیست نیز مجبور بودم باران را با خود ببرم، به دلیل اینکه نیاز به مراقبت داشت به عنوان دامپزشک این اجازه از سوی مدیرعامل سابق باغ وحش ارم به من داده شده بود.

معماریان تصریح کرد: باغ وحش ارم در زمان حضور من در آنجا موفق شد که کاندیدای عضویت باغ وحش‌های اروپا شود که به دنبال آن دو شیر ایرانی و یک پلنگ ایرانی به صورت رایگان به ایران فرستاده شد.

او گفت: در همان زمان که از من خواستند استعفا بدهم، از مدیر عامل سابق باغ وحش ارم خواستم از متخصصین شامپانزه در اتحادیه باغ وحش‌ها استعلام بگیرند که چه کاری باید برای این بچه شامپانزه انجام شود.
  معماریان افزود: نامه‌ها فرستاده شد و آن‌ها نیز توصیه داشتند که این بچه شامپانزه نمی‌تواند به میان گروه پرخاشگر قبلی بازگردد، زیرا به آن آسیب می‌زنند و باید با آن کسی که به عنوان مادر خودش انتخاب می‌کند به گروه همسالان خود ملحق شود.

او با معرفی اینکه در اتحادیه باغ وحش‌ها گروهی از شامپانزه‌های یتیم جداگانه نگهداری می‌شوند، گفت: در این گروه شامپانزه‌هایی که به هر دلیلی یتیم هستند از سراسر دنیا جمع آوری شدند و در آن جا نگهداری و با یکدیگر بزرگ می‌شوند.

شامپانزه حیوان خانگی نیست   معماریان خواستار انتقال باران به گرو‌های همسن خودش شد و گفت: اگر شامپانزه‌ای بخواهد به عنوان حیوان خانگی نگهداری شود یا تنها زندگی کند، آسیب‌های غیر قابل جبرانی خواهد دید. به همین دلیل توصیه نامه‌هایی برای سازمان محیط زیست و باغ وحش ارم فرستاده شد تا این بچه شامپانزه از کشور خارج شود و در چنین محیطی رشد کند که متاسفانه هیچ جوابی داده نشد.

او افزود: بعد از انتصاب مدیرعامل جدید باغ وحش ارم، این ماجرا پیگیری نشد و به جایی رسید که اکنون بابت نگهداری از باران از من شکایت کردند.

معماریان با بیان اینکه در مدت زمان نگهداری از باران تمام هزینه‌های آن را پرداخت می‌کردم، گفت: یک بچه شامپانزه چند برابر یک بچه انسان هزینه دارد، علاوه بر این زمانی که من در باغ وحش ارم مشغول فعالیت بودم تمام سنوات من به دلیل تضمین نگهداری از این بچه شامپانزه به من بازگردانده نشده است.
  او با اشاره به اینکه شامپانزه اصلا یک حیوان خانگی نیست، گفت: من قصد نگهداری شخصی از این شامپانزه را ندارم، زیرا رشد خانگی این حیوان امکان پذیر نیست، تنها دلیل من برای نگهداری از باران محیط نامناسب باغ وحش ارم برای شامپانزه هاست.

معماریان گفت: بنده به خاطر وظیفه ام سعی داشتم که از آن مراقبت کنم و آن را زنده نگهدارم و اکنون به جرم خیانت در امانت از من شکایت شده است، حال آقای الهامی می‌گویند که من در سال گذشته یک روز به صورت غیرقانونی باران را از مجموعه خارج کردم، در حالی که تمامی کارکنان و مسئولان باغ وحش می‌دانند که سه سال مداوم این حیوان نزد من نگهداری شده است.

جالب است بدانید که قدرت یک شامپانزه بالغ ۸ برابر یک انسان است و اگر در محیط حفاظت شده‌ای نگهداری نشود، ممکن است به انسان آسیب بزند؛ بنابراین اگر باغ وحش ارم برای نگهداری از این شامپانزه سه ساله مناسب نیست و ممکن است با انتقالش، تلف شود، نیاز است تا محیط زیست زیستگاه مناسبی را با توجه به شرایط این حیوان فراهم کند تا در کنار سایر شامپانزه‌های همسن خود به حیات طبیعی‌اش ادامه دهد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: شامپانزه دادگاه باغ وحش ارم تهران پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۰۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقدمات برگزاری «دادگاه‌های صلح» در لرستان فراهم شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سعید شهواری امروز دوشنبه در بازدید از حوزه قضائی شهرستان بروجرد، اظهار داشت: در دستگاه قضائی با وجود همه کمبودها با یک ارادت مصمم و یک اعتمادبه‌نفس جدی می‌شود کارهای بزرگی انجام داد که یکی از این کارها رسیدگی و مختومه شدن بیش از پنج هزار پرونده از سال‌های قبل است.

استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس

وی بیان کرد: تلاش دادگستری استان در سال ۱۴۰۲ دررابطه‌با مجازات‌های جایگزین حبس، ارفاقات قانونی، دادرسی الکترونیک، پرونده‌های بدون کاغذ، دادرسی برخط و بخش‌های مختلف پیشرفت چشمگیری نسبت به سال‌های قبل داشته است.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با اشاره به اینکه مهلت اجرای اولین سند تحول قضائی در پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام رسید و بسیاری از اهداف آن محقق شد، اظهار کرد: دومین سند تحول قضائی در اوایل امسال ابلاغ شده است که شامل همان مأموریت‌های مشخص شده قوه قضائیه در قانون اساسی و اسناد بالادستی و دیگر قوانین است.

حجت‌الاسلام شهواری با اشاره به اینکه سند تحول بر اساس تجربیات گذشته برنامه‌ریزی و تدوین برنامه شده و بر اساس وظایف قوه قضائیه در اصل ۵۶ قانون اساسی مأموریت‌هایی را مشخص کرده است، تصریح کرد: در هر مأموریت از سند تحول چالش‌هایی شناسایی، راهبردهایی برای آن مشخص و برنامه‌هایی در ذیل آن اعلام شده است همچنین سند تحول مجموعه‌ای از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های بلندمدت سند تحول ناظر به قضا زدایی، حبس‌زدایی و نگاه‌های این‌چنین است به‌عنوان‌مثال حصر وراثت پس از طی مراحل قانونی به اداره ثبت‌اسناد و املاک واگذار خواهد شد، بیان داشت: برنامه‌های میان‌مدت سند تحول قوه قضائیه نیاز به ایجاد زیر ساخت دارد که نیاز است همه مجموعه‌های قوه قضائیه دست‌به‌دست هم دهند که زیر ساخت در سال جاری تهیه شما تا آن برنامه در سال آینده محقق شود.

رئیس‌کل دادگستری لرستان، گفت: برنامه عملیاتی تدوین شده توسط قضائیه را به حوزه‌های قضائی استان ابلاغ کرده‌ایم که در سال گذشته ۱۴ برنامه داشت؛ ولی امسال هشت برنامه و در ذیل آن ۲۱۹ اقدام دارد.

کاهش ۲۴ درصدی قرارهای منتهی به بازداشت

شهواری با اشاره به اینکه بر مبنای برنامه عملیاتی دادگستری استان باید پنج پروژه که به سبب آن مجازات‌های جایگزین حبس هدفمند شوند، تعریف کند که این وظیفه به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم واگذار شده است، اظهار کرد: دادگاه‌های صلح از جمله برنامه‌های سال جاری دادگستری است که بایستی مقدمات اجرایی‌شدن آن هر چه سریع‌تر در استان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته دررابطه‌با تصادفات برنامه موفق ارجاع آنها به شورای حل اختلاف را ارائه کردیم که نتیجه‌بخش و مؤثر بود که در نتیجه آن پرونده سریع‌تر به سرانجام می‌رسید، مردم بسیار راضی بودند و همچنین این پرونده‌ها به دادگستری وارد نمی‌شود، بیان داشت: این روال در سال جاری همچنان پابرجاست و پرونده‌های تصادفات به جهت سهولت و سرعت رسیدگی به شورای حل اختلاف ارجاع خواهد شد.

رئیس‌کل دادگستری لرستان یکی از مشکلات پرونده‌های مطروحه در دادگستری استان را دررابطه‌با پرونده‌های اعسار دانست و تأکید کرد: بایستی از همان زمان صدور رأی با استفاده از سامانه‌های فراوانی که در دسترس قضات است، رأی منطقی و قابل‌اجرا صادر شود.

حجت‌الاسلام شهواری فلسفه قرارهای تأمین را دردسترس‌بودن متهم دانست و افزود: بایستی دررابطه‌با قرارهای منتهی به بازداشت دقت کافی و لازم صورت گیرد و حتی‌الامکان از بازداشت غیرضروری افراد جلوگیری به عمل آید کمااینکه با برنامه‌ریزی و نظارت‌هایی که در سال گذشته صورت گرفت ۲۴ درصد کاهش قرارهای منتهی به بازداشت را شاهد بودیم.

وی گفت: آرا جایگزین حبس ظرفیت بسیار خوبی است که بایستی در دستور کار قضات قرار گرفته و از این ظرفیت به نفع شهر و امورات عام‌المنفعه استفاده شود.

لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های معوق و مسن

رئیس‌کل دادگستری لرستان، ارفاقات قانونی پیش‌بینی‌شده توسط قانون را بسیار مفید و مؤثر در راستای اصلاح مجرم برشمرد و بیان کرد: بایستی انتخاب کارشناسان از طریق سامانه قرعه‌کشی دادرسی الکترونیک و دادرسی بر خط را که استفاده از آن منافع و محاسن بسیار خوبی مانند عدم مراجعه طرفین دعوا و وکلا به محاکم و کاهش هزینه‌های مردم و تردد را دارد، در دستور کار محاکم قضائی استان قرار گیرد.

حجت‌الاسلام شهواری بر کاهش پرونده‌های معوق و مسن تأکید کرد و افزود: در این راستا بایستی کارگروه رفع اطاله دادرسی تشکیل شده و مشکلات و گره‌های پرونده‌های معوق را شناسایی و به‌سرعت این پرونده‌ها را تعیین تکلیف کند.

وی با اشاره به اینکه تأکید ما بر بحث آمار صرفاً آمارگرایی نیست و رفع مشکل مردم و تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر امورات مردم است چرا که اگر در موعد مقرر رأی صادر نشود سبب ایجاد حق‌الناس می‌شود، اظهار کرد: ظرفیت‌هایی وجود دارد که بایستی از آنها برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری استفاده کنیم؛ مانند ارجاع پرونده‌های تصادفات به شورای حل اختلاف، پرونده‌های ناظر به تغییر کاربری اراضی، امور آب و … که قانون برای پیشگیری از وقوع جرم به آن اداره اختیارات لازم را داده است و باید به تکلیف خود عمل کنند پرونده‌های آن وارد دادگستری نشود.

رئیس‌کل دادگستری لرستان، استفاده از سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند قوه قضائیه را سبب انجام سریع مراحل پرونده و نیز متقن بودن آرا دانست و افزود: بایستی پرونده‌های بدون کاغذ، به نهایت رسیدن ابلاغ الکترونیک، نظارت جدی بر گردش پرونده‌ها و برنامه‌ریزی جهت متعارف کردن شعب نامتعارف در دستور کار مدیران قضائی استان قرار گیرد.

حجت‌الاسلام شهواری با اشاره به اینکه صدور گواهی عدم سوءپیشینه در استان در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود و هدف‌گذاری ما این است که این گواهی در کمتر از سه ساعت صادر شود، عنوان کرد: خروجی سند تحولی و برنامه عملیاتی بایستی رضایتمندی مردم باشد و همه ما وظیفه داریم در این زمینه سعی و تلاش کنیم.

کد خبر 6092015

دیگر خبرها

  • هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مدیرمسئول رویداد۲۴ را مجرم دانست
  • جلوگیری از تضییع حقوق شهرداری تهران در پرونده ۷۷ میلیاردی
  • بابک زنجانی امکان استفاده از آزادی مشروط را دارد
  • دادگاه بین‌المللی دادگستری در خصوص پرونده نسل‌کشی آلمان در غزه رای می‌دهد
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • دستگیری عاملان توهین به وینیسیوس در ال‌کلاسیکو
  • مقدمات برگزاری «دادگاه‌های صلح» در لرستان فراهم شود
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟