Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@03:39:40 GMT

حسن کامکار؛ نامی که بر تارک موسیقی ایران می درخشد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۰۹۳۴

حسن کامکار؛ نامی که بر تارک موسیقی ایران می درخشد

از آن روزگار که نواها و آوا‌های موسیقی ایرانی و نغمه‌های موسیقی کردی در شهر سنندج طنین‌انداز شد تا به امروز سال‌های بسیاری می‌گذرد و امروزه نیز همچنان این ملودی‌ها در کوچه و بازارهای این شهر زمزمه می‌شود و حتی آنقدر گسترده‌تر شده است که شهر سنندج توانست عنوان شهر خلاق موسیقی جهان را از آن خود کند.

 قطعاً این نام و عنوان را وامدار بزرگانی است که برای حفظ و اشاعه این موسیقی تلاش بسیاری کرده‌اند، هنرمندان بزرگی همچون حسن کامکار؛ بنیانگذارموسیقی کامکارها، موسیقیدان و آهنگساز و بزرگمردی که نسل امروز موسیقی کردستان مدیون اوست اما صد افسوس آن‌طور که باید و شایسته این استاد بزرگ است شناخته نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز بیست و چهارم اردیبهشت مــــــــاه بیست و هشتمین سالروز درگذشت استاد حسن کامکار است.هنرمندی وارسته و متعهد که موسیقی را از همان دوران کودکی با ساز سه‌تار آغاز کرد و به دنیای موسیقی گام نهاد و در همان سال‌ها از طریق مدرسه موزیک در سنندج این مسیر را ادامه داد و آرام آرام به آموختن ساز   ویولن روی آورد. او از همان آغاز علاقه‌مند به شیوه نوازندگی استاد ابوالحسن صبا بود وبا مرور کتاب‌هایش و تمرین‌های مکرر قطعات صبا را آموخت و نواخت تا آنجا که توانست در حد حرفه‌ای ویولن نوازی اش را به تکامل برساند و بعد آن درشهر سنندج کلاس آموزش موسیقی راه‌اندازی کرد و به تدریس ویولن نوازی پرداخت و شاگردان بسیاری تربیت کرد آن هم در روزگاری که استاد موسیقی در سنندج نبود. هوشنگ کامکار فرزند ارشد این خانواده پیش‌تر در گفت‌و‌گو با«ایران» در خصوص میراثی که امروز از پدر به یادگار مانده بیان داشت: «فکر می‌کنم هر کدام از ما تا آنجا که توان و قدرت داشتیم جوابگوی نیازها و عشق و علاقه پدر بوده‌ایم. گروهی که امروز همه به‌نام کامکارها می‌شناسند برای استاد حسن کامکار است و ما به اشکال مختلف ادامه دهنده این گروه هستیم و تا زمانی که زنده هستیم این هدف را دنبال خواهیم کرد و بسیار خوشحالم نسل امروز گروه موسیقی کامکارها که از فرزندان ما هستند... گروه شیدا به رهبری لطفی در سنندج و در دور حوض خانه ما شکل گرفت و بعدها به تهران آمد و توسعه پیدا کرد اما هرگاه که از سرگذشت شیدا و عارف می‌گویند هر اسمی را نام می‌برند جز حسن کامکار اگر در زمان حیات پدر کسی متوجه نشد ایشان چه کارهایی برای موسیقی انجام داده مطمئن باشید در آینده تاریخ نشان خواهد داد.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حسن کامکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۰۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربی پرتغالی سپاهان پس از مسلمان شدن چه نامی را انتخاب کرد

به گزارش پارس نیوز ؛ ژوزه مورایس پرتغالی که از سال گذشته هدایت سپاهان را بر عهده گرفته، از آیین مسیحیت به دین اسلام و مذهب شیعه گرویده است. این خبر در نشست مطبوعاتی سپاهان و پس از پیروزی مقابل استقلال ملاثانی اعلام شد.

 شنیده ها حاکی از آن است که، ژوزه مورایس قصد دارد نام خود را بصورت رسمی به «محمد» تغییر بدهد.

منبع : خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • ببینید/ مروری بر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان که نام خلیج فارس بر تارک‌شان می‌درخشد
  • سرمربی پرتغالی سپاهان پس از مسلمان شدن چه نامی را انتخاب کرد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • پیروزی شاهین‌طبع در جدال مهران‌های بسکتبال/ استیونس همچنان می‌درخشد
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • بدون حمایت ایران اکنون نامی از فلسطین نبود
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد