Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:17:06 GMT

لزوم بازسازی و تبدیل خانه شیخ اعظم انصاری به موزه

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۱۳۵۹

لزوم بازسازی و تبدیل خانه شیخ اعظم انصاری به موزه

به گزارش ایرنا امروز ۲۳ اردیبهشت ماه سالروز ولادت شیخ اعظم انصاری به تاریخ شمسی است؛ این عالم ربانی شخصیتی با عظمت از نسل صحابی بزرگ پیغمبر اسلام(ص) جناب جابر بن عبدالله انصاری است.

نه تنها در جهان تشیع بلکه در تمام دنیا هر کس با هر دین و مذهب و آیینی در برابر عظمت شیخ انصاری سر تعظیم فرود می‌آورد و زبان به مدح وی می‌گشاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقام معظم رهبری در وصف شیخ اعظم انصاری فرمودند: به نظر نمی‌رسد کسی بعد از شیخ انصاری از شاگردان ایشان و شاگردانِ شاگردانِ ایشان تا به امروز به رتبه شیخ انصاری رسیده باشند.

این عالم ربانی زاده دزفول بود و در نزدیکی محله سرمیدان بزرگ قبل از اتاق مشایخ خانه‌ای داشت که اکنون در اختیار نوادگان دختری او است. 

بازسازی و تبدیل این خانه تاریخی به موزه یکی از خواسته‌های نوادگان شیخ اعظم انصاری است؛ محمد امین شیخ انصاری یکی از این نوادگان با انتقاد از بی‌توجهی مسوولان به تبدیل منزل قدیمی شیخ اعظم به موزه گفت: شیخ مرتضی انصاری در منزلی ساده در شهر دزفول آن هم در دامان مادری مومنه و پدری عالم و دانشمند تربیت یافت و افتخاری عظیم برای جهان تشیع گشت.

وی افزود: منازلی که عالمان بزرگ شیعه در آن رشد و تربیت یافته‌اند حقیقتا مهبط ملائکه و محل نزول برکات و رحمت پروردگار بوده و بر همین اساس جایگاهی برای رفع نیاز مادی و معنوی مومنین و ملجاء و پناهگاه عاشقان و شاگردان ایشان بوده‌اند.

شیخ انصاری بیان کرد: بیت علما و دانشمندان دینی مانند بیت حضرت امام خمینی(ره) در شهر مقدس قم و بیت حضرت آیت الله العظمی بروجردی در شهرهای قم و بروجرد چه در زمان حیات و چه بعد از وفات آنان محل التجاء شیفتگان ذات اقدس الهی بوده و هستند.
وی افزود: شیفتگان زیادی مشتاق دیدار بیت شیخ اعظم انصاری در دزفول هستند تا دل خود را با خشت خشت منزل ایشان گره بزنند و دیدگان خود را با منظره‌ای از بیت معظمی که شیخ در آن تربیت یافته، عبادت کرده و بحث و مطالعه نموده، منور کنند.
نوه آیت اله انصاری از مسوولان و متولیان فرهنگی استان خوزستان و شهرستان دزفول خواستار بازسازی و نگهداری آثار منصوب به عالمان شیعه همچون بیت کوچک شیخ اعظم انصاری و تبدیل آن به موزه‌ شد و گفت: امید است متولیان فرهنگی تا قبل از فراموش شدن آثار مربوط به عالمان شیعه همتی عظیم برای زنده نگه داشتن بیش از پیشِ یاد و نام آنان داشته باشند.

لزوم همراهی خانواده انصاری و خیران برای تبدیل خانه شیخ اعظم به موزه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تبدیل خانه تاریخی شیخ اعظم انصاری به موزه در دزفول پیگیری می‌شود البته این مهم نیازمند همراهی خیران و نوادگان این عالم ربانی است.

حجت‌اله آریایی‌نیا افزود: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تنگناهای مالی مواجه است لذا انتظار می‌رود خانواده انصاری برای بازسازی و تبدیل خانه شیخ اعظم به موزه پیش قدم شوند تا اقدامات و پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی اظهارداشت: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول از هیچ تلاشی برای حفظ میراث فرهنگی این شهرستان دریغ نمی‌کند ولی حافظان اصلی بافت قدیم، مردم و دوستداران میراث فرهنگی هستند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول بیان کرد: بنا به گفته دکتر غلامرضا نعیما از پژوهشگران و فعالان فرهنگی کشور، با توجه به تنوع معماری خانه‌های تاریخی دزفول هر یک از این خانه‌ها ظرفیت تبدیل به موزه را دارند.

وی بافت قدیم دزفول را در استان خوزستان بی‌نظیر دانست و افزود: متاسفانه شهروندان قدر این بافت و میراث ارزشمند را نمی‌دانند و آنگونه که باید از آن نگهداری و محافظت نمی‌کنند.

تبدیل خانه شیخ اعظم انصاری به موزه تحت عنوان خانه فقاهت

رئیس موسسه دزفول شناسی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این موسسه حدود ۱۵ سال قبل پیگیر ثبت خانه شیخ مرتضی انصاری با عنوان خانه فقاهت بود و در این خصوص دیدارهایی با امام جمعه وقت انجام شد ولی در آن زمان خانواده انصاری تمایلی نشان ندادند.

دکتر مرتضی بدخشان با بیان اینکه خانه شیخ اعظم انصاری قبل از محله سرمیدان نزدیک به اتاق مشایخ در بافت قدیم دزفول واقع شده است، افزود: این خانه، خانه کوچکی بوده و بازسازی آن برای تبدیل به موزه ضروری است.

وی با بیان اینکه این خانه تاریخی ثبت ملی نیست، اظهارداشت: اغلب مالکان با توجه به هزینه بر بودن تبدیل خانه تاریخی به موزه تمایلی برای این کار ندارند لذا دستگاه های مربوطه باید وارد عمل شوند.

رئیس موسسه دزفول شناسی افزود: پیش از این برای تبدیل خانه آیت اله قاضی دزفولی به موزه با عنوان خانه انقلاب پیگیری‌هایی انجام شده بود که بدلیل فروش این ملک این پیگیری‌ها نیز بی‌نتیجه ماندند.

شهرداری و شورای اسلامی شهر دزفول نیز سال گذشته قول بازسازی خانه شیخ اعظم انصاری را دادند ولی تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

شیخ اعظم انصاری در روز عید سعید غدیر سال ۱۲۱۴ هجری قمری در شهر دزفول و در محله مشایخ انصار در خانواده‌ای اهل علم و ادب متولد شد و در هجدهم جمادی الثانی سال ۱۲۸۱ هجری قمری پس از ۶۷ سال عمر با برکت اما پر زحمت در نجف اشرف دار فانی را وداع گفت.

حاج سید علی شوشتری بر پیکر مطهر این عالم ربانی نماز خواند و در حجرهای متصل به باب قبله صحن مجلل امیرالمومنین علی(ع) به خاک سپرده شد.

میرزای شیرازی صاحب فتوای تحریم تنباکو، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، حسین محدث نوری، شیخ فضل‌الله نوری، محمدکاظم خراسانی و ملاحسینقلی همدانی از شاگران شیخ اعظم انصاری بودند.

میرزای شیرازی درباره شخصیت این فقیه بزرگ چنین گفته است: «از شروع غیبت کبری تاکنون، هیچ یک از علما به جامعیت شیخ در علم و زهد و ریاست نبوده است».

برچسب‌ها دزفول میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دزفول میراث فرهنگی دزفول میراث فرهنگی شیخ اعظم انصاری عالم ربانی میراث فرهنگی شیخ انصاری صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۱۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد

بازدیدکنندگان برای بازدید از موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران می‌توانند از امروز به شکل اینترنتی بلیت موزه‌ها را تهیه کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اعلام کرد:  با توجه به استقبال و حضور پرشمار گردشگران از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، به ویژه در ایام آخر هفته و تعطیلات رسمی با هدف تسهیل تهیه بلیت، گردشگران می‌توانند از طریق سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های آپ، تاپ، تفریحاتی و علاءالدین تراول اقدام به خرید اینترنتی بلیت موزه‌ها کنند. 

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلمان و استادان دانشگاه

بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه  در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفت تا دیگر صف‌های طولانی شکل نگیرد.

یکی از ویژگی‌های خرید بلیت به شکل اینترنتی اطلاع از تعطیلی موزه‌ها هنگام خرید است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • (تصاویر) خانه موزه شهید مطهری
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • تصویب تشکیل بنیاد شیخ انصاری در دزفول
  • (تصاویر) این زن زندگی خود را وقف گربه‌ها کرد
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه