Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن ثقفیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از معضلات بزرگ خانواده‌ها در سال‌های اخیر، نداشتن مهارت زندگی در بخش‌های مختلف مانند زندگی مشترک، حل مساله، ارتباطات موثر و کنترل خشم و اضطراب است که در دوران شیوع بیماری کرونا و قرنطینه خانگی خود را بیشتر نشان داد.

وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها بدلیل نداشتن این مهارت‌ها دچار مشکلات عدیده در ماه‌های اخیر شدند، اظهارداشت: اگر به موقع برای رفع این چالش اقدام نشود، تبعات آن در دوران پسا کرونا به اَشکال مختلف ظهور و جامعه را دچار بحران می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شرایط دوران پسا کرونا برای بسیاری از خانواده‌ها دشوار خواهد بود، تصریح کرد: همه این مسائل باید از طرف مسوولان و نخبگان جامعه بطور جدی مورد توجه قرار گیرد و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی لازم برای به حداقل رساندن آن انجام شود.

ثقفیان اضافه کرد: مسوولان نباید فقط مسائل اقتصادی امروز را در دوران شیوع بیماری کرونا ببینند بلکه باید با آینده‌نگری، دغدغه‌های اجتماعی و روان‌شناسی را نیز مدنظر و برنامه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مهارت زندگی، چیزی نیست که از هنگام تولد با انسان باشد بلکه آموختنی و اکتسابی است، اظهارداشت: این موضوع به سطح تحصیلات دانشگاهی چندان وابسته نیست زیرا افراد تحصیلکرده بسیاری داریم که بدلیل فقدان این مهارت‌ها در زندگی شخصی خود دچار مشکلات عدیده هستند.

به گفته وی امروز بسیاری از دختران و پسران مهارت‌های زندگی را آنطور که باید فرا نمی‌گیرند و حتی اگر آنها را جلوی در مدرسه رها کنیم بدون استفاده از تاکسی نمی‌توانند خود را به خانه برسانند و نمی‌دانند چگونه باید از خیابان و معابر عبور کنند یا فرزندانی هستند که با فشارها و سختی‌های زیاد در مقاطع بالا تحصیل می‌کنند اما پس از ازدواج، حداقل‌های مهارت زندگی و آداب اجتماعی را نمی‌دانند. 

ثقفیان با اشاره به اینکه مهارت‌های زندگی در دروس بسیاری از کشورها گنجانده شد، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها از جمله تلویزیون نقش بسیار مهمی در آموزش مهارت‌های زندگی به افراد مختلف جامعه دارند که تا جای ممکن باید از آن استفاده کرد.

به گفته وی در برخی کشورها از ایجاد محدودیت‌های شدید اجتماعی برای کنترل بیماری کرونا استفاده نشد بلکه مسوولان آن تلاش کردند تا با آموزش از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت بزرگ مشارکت مردمی بر این مشکل فائق آیند.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش بروز اختلافات و خشونت خانگی در کشورهای مختلف در دوران شیوع بیماری کرونا، بیان کرد: در این روزها به‌دلیل شرایط پیش آمده و اجبار به ماندن در داخل خانه، مدت زمان باهم بودن اعضای خانواده افزایش یافت و به دلایل مختلف به اختلافات دامن زد.

این جامعه شناس با بیان اینکه این اختلافات درباره مسائل متعدد از جمله بهداشت، سلیقه‌ها، برنامه‌های سرگرمی مشترک، تغییر ساعت وعده‌های غذایی و خوابیدن است، افزود: اضطراب ناشی از این دوران در برخی خانواده‌ها حتی به رابطه جنسی بین همسران کشیده شد و آن را دچار تنش کرد.

ثقفیان یکی از مسائل تاثیرگذار در گسترش این اختلافات و خشونت‌ها را مشکلات اقتصادی خواند و گفت: حدود 24 میلیون نفر در کشور به صورت حاشیه نشینی زندگی می‌کنند و شغل بیشتر آنها کارگر روز مزدی است که در دوران شیوع کرونا، معیشت آنها بدلیل کاهش بازار کار دچار مشکل شد و گزارش‌هایی درباره افزایش همسرآزاری و کودک آزاری در این قبیل خانواده‌ها از سوی برخی از فعالان اجتماعی منتشر شده است.

وی تعدیل نیرو و چک‌های برگشتی را از دیگر مسائل مرتبط با چالش‌های اقتصادی در دوران شیوع کرونا ذکر و اضافه کرد: هریک از این موارد دغدغه‌های فکری زیادی را برای خانواده‌های درگیر ایجاد کرد زیرا فشارهای ناشی از آن به اعضای خانه منتقل می‌شود.

این جامعه‌شناس اصفهانی به موضوع طلاق عاطفی اشاره و تصریح کرد: این مدل زندگی متاسفانه در حال تثبیت شدن در بسیاری از جوامع است به طوری که در آن، زن و مرد و حتی فرزندان، خانه را مانند هتل می‌دانند که از آن فقط برای خوابیدن استفاده می‌کنند و ارتباط چندانی باهم ندارند و حتی همدیگر را نمی‌بینند.

ثقفیان با بیان اینکه دوران شیوع کرونا تا حدی باعث شد تا قاعده طلاق عاطفی در خانه‌ها شکسته شود زیرا اعضای این خانواده ها باید مدت زمان بیشتری را باهم باشند، خاطرنشان کرد: اما مساله مهم این است که این افراد دارای مهارت زندگی نیستند و همین امر حتی می‌تواندبه تشدید تنش‌ها و اختلافات آنها در این روزها منجر شود.

تاکنون حدود ۱۰۹ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از ۶ هزار نفر رسید. این ویروس از کشور چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختار از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جوامع را تحت‌الشعاع قرار داده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا اصفهان مهارت اموزی جامعه شناسی پروندهٔ خبری زندگی پس از کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اصفهان مهارت اموزی جامعه شناسی ویروس کرونا اصفهان مهارت اموزی جامعه شناسی دوران شیوع بیماری کرونا مهارت زندگی خانواده ها مهارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۳۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده روی خانوادگی در شهمیرزاد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  این مراسم به مناسبت هفته سلامت و عقیدتی سیاسی  برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • توجه دولت و دولتمردان به سامان دادن اقتصاد کشور ضروریست
  • دیدار با خانواده ۳ شهید به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در بندرانزلی
  • پلمب یک مشاور املاک به دلیل نداشتن پروانه کسب
  • روایت شهید فاطمیون + فیلم
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • زلاتان ابراهیموویچ: هنوز هم بهترین هستم؛ به خاطر بچه‌هایم تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفتم
  • بی توجهی به جلوی راننده ۱۷ ساله جان عابر پیاده را گرفت
  • پیاده روی خانوادگی در شهمیرزاد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (12 اردیبهشت)
  • ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز