Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با نرم افزاری استخوان بازو را مدل سازی کنند که در آینده پزشکان با استفاده از آن، با دقت بیشتر جراحی انجام دهند.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید محمدرضا عباسی کومله رشته مهندسی پزشکی بیومکانیک در مقطع کارشناسی ارشد و مجری پروژه «مدل‌سازی تثبیت شکستگی پروگزیمال بازو توسط پیچ و پلیت در عمل‌های جراحی» گفت: روش کار ما در این پروژه از طریق مدل سازی نرم افزاری با استفاده از داده های پزشکی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباسی با اشاره به روند کار در این پروژه گفت: در ابتدای کار روی پیچ و پلیت چند حالت را بررسی و تکنیک های جراحی را روی آن پیاده سازی کردیم که بدانیم از لحاظ مکانیکی تثبیت ‌شکستگی استخوان بازو توسط پیچ و پلیت با چه شرایط و ویژگی‌هایی دارای استحکام بیشتری است. 

وی با بیان اینکه این مدلسازی کمک می‌کند که جراحی با اطمینان و دقت بالاتری انجام شود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر بدون مدل سازی تمام جراحی‌ها از جمله بازو انجام و تماما بر اساس تجربه و احتمالات پزشک صورت می‌گیرد.

فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه شکستگی در استخوان به صورت استاندارد نیست و می‌تواند شکل و زوایای مختلفی داشته باشد، بیان کرد: با مدل‌سازی شرایط جراحی مختلف،‌ پایگاه داده‌هایی بوجود می‌آید که پزشک بر اساس آن می‌تواند تثبیت شکستگی را با استفاده از نکات حاصل شده از مدلسازی‌های صورت گرفته بر روی شکستگی‌های مشابه، انجام دهد.

به گفته این محقق به صورت کلی شکستگی را در این مدل سازی اختصاصی برای بازو طراحی کرده‌ایم که پزشک می‌تواند از دیتا های این مدل سازی بهره ببرند.

وی افزود: پزشک وقتی شکستگی را تثبیت می‌کند انتخاب نوع پلیت و تعداد پیج‌ها مهم ترین موضوع است که پزشکان بر اساس سی تی اسکن بیمار و تجربه پیچ و پلیت‌ها را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به پارامترهایی که با مدل سازی تحلیل می‌شوند و کار پزشک را آسانتر می‌کند،گفت: تعداد پیچ، مکان پلیت، نوع پلیت و شرایط استخوان بیمار  ازجمله مواردی هستند که با این مدل سازی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مدل سازی را با استفاده از سی تی اسکن فرد سالم شبیه سازی می‌کنیم، گفت: سپس با نرم افزار مدل سه بعدی بدست می‌آوریم و با اعمال شرایط مشابه در بدن بر روی آن، تثبیت‌ شکستگی با شرایط مختلف، تحلیل می‌شود.

گفتنی است، این پروژه با راهنمایی سید عطاالله هاشمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امیرکبیر فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر مدل سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۴۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دکتر امیر حسابی شامگاه شنبه در این راستا افزود: ظهر شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه، طی یک عمل جراحی تومور ۱۴ سانتی‌متری از کلیه کودک ۲٫۵ ساله در بیمارستان کودکان بندرعباس خارج شد.

حسابی اظهار کرد: این عمل از بزرگ‌ترین عمل های جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

فوق تخصص جراحی اطفال بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس نیز که انجام این عمل جراحی را برعهده داشت، گفت: دختر بچه ۲/۵ ساله، ۲ هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدود ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

دکتر سعیده مجیدی افزود: این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد، خوشبختانه عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شده و حال عمومی کودک مساعد است.

بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس بهمن ماه پارسال با ظرفیت ۱۱۲ تختخواب با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس در سال ۱۴۰۰ و با همکاری پالایشگاه نفت‌ بندرعباس با هدف ایفای مسئولیت‌های اجتماعی آغاز و در سال ۱۴۰۲ به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تحویل داده شد.

با تاکید ریاست جمهور در زمینه توسعه درمان و آموزش پزشکی، این بیمارستان طی ۲ سال تکمیل شد.

عملیات اجرایی و تجهیز این طرح با هزینه‌ای افزون بر پنج هزار میلیارد ریال به اتمام رسید و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای تامین تجهیزات پزشکی و اداری حدود ۲ هزار میلیارد ریال هزینه کرد.

این بیمارستان دارای امکاناتی در تراز استانداردهای جهانی ازجمله بخش‌های اتاق عمل، مراقبت‌های ویژه نوزادان وکودکان، بخش‌های بستری داخلی، جراحی اتاق عمل، عفونی، ریه، خون، سرطان، نورولوژی، قلب، تصویربرداری، رادیولوژی، سونوگرافی، سی تی اسکن، آزمایشگاه و اورژانس است.

دیگر خبرها

  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • چرا نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!
  • نامطمئن بودن روش پیکر تراشی برای لاغری
  • چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟