Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که پخش آنلاین فیلم - تئاترهای ایرانی بیش از ۲۰ روز است در پیچ و خم صدور مجوز گیر کرده، پخش آنلاین نمایش «فرانکشتاین» محصول «تئاتر ملی لندن» در مدتی کوتاه بیش از سه و نیم میلیون بار دیده شد.

 از زمانی که شیوع ویروس کرونا سالن‌های تئاتر دنیا را به تعطیلی کشاند، برخی کمپانی‌های بزرگ تئاتری به فکر فراهم کردن امکانی ویژه برای مخاطبانِ در قرنطینه‌ی خود افتادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تئاتر ملی لندن یکی از کمپانی‌های مشهور تئاتری دنیاست که برهمین اساس تصمیم گرفت آرشیو تصویری خود را به صورت رایگان و در مدتی محدود برای علاقه‌مندانش در سراسر دنیا باز کند و به این ترتیب چند نمایشی را که فیلمبرداری شده بودند در یوتیوب به عنوان نمایش خانگی «تئاتر ملی لندن» عرضه کرد.

البته آنچه تئاتر ملی لندن ارائه کرده با آنچه ما تاکنون در ایران به عنوان فیلم - تئاتر شناخته‌ایم بسیار تفاوت دارد و فیلمبرداری حرفه‌ای از نمایش‌ها تماشای تئاتری را که در سالن حضور ندارید، به شکلی دیگر  لذت‌بخش می‌کند.

با این حال خیلی‌ها معتقدند فیلم - تئاتر با "تئاتر" به آن مفهومی که تماشاگر، نمایشی را در سالن و روی صحنه ببیند فرق دارد و نباید آن را جدی گرفت یا اصلا به اسم تئاتر تلقی کرد، در صورتی که به نظر می‌رسد این محصول، برای کمپانی‌های بزرگ به منبعی خاص برای جذب مخاطب و همین طور سود مالی تبدیل شده است.

نمایش «فرانکشتاین» که از اولین آثار معرفی شده تئاتر ملی لندن برای پخش آنلاین رایگان در یوتیوب بود، اقتباس شده از رمانی به همین نام به نویسندگی مری شلی (Mary Shelley) است که سال ۱۸۱۸ نوشته شده بود و نیک دیر (Nick Dear)  (دارنده جایزه بفتا) نمایشنامه «فرانکشتاین» را بر اساس آن رمان نوشته است.

اولین اجرای این نمایش سال ۲۰۱۱ به کارگردانی دنی بویل (Danny Boyle) با بازی بندیکت کامبربچ (Benedict Cumberbatch) و جانی لی میلر (Jonny Lee Miller) در لندن روی صحنه رفت. این دو بازیگر ایفاگر دو نقش اصلی نمایش بودند که در یک نسخه‌ی دیگر نقش‌های خود را جابجا کرده و این عدد ۳.۵ میلیون بار تماشای آنلاین این نمایش، مربوط به هر دو نسخه است.

در همان سال ۲۰۱۱ و در میانه‌های اجرای «فرانکشتاین» فیلمبرداری از نمایش به عنوان یکی از برنامه‌ریزی‌های جانبی تئاتر ملی لندن انجام شد تا این محصول بعد از مدتی، روی پره سینما برای مخاطب جهانی نمایش داده شود. به این ترتیب سال ۲۰۱۲ و در سه ماه محدود نسخه‌ی تصویری فرانکشتاین روی پرده رفت که البته این اکران تئاتری در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ هم خیلی محدودتر تکرار شد که در نهایت حدود ۸۰۰ هزار نفر آن را در "سینما" توانستند تماشا کنند.

حالا در سال ۲۰۲۰ تئاتر ملی لندن این دو نسخه‌ی تصویری را پس از همه‌گیری کرونا در قالب پخش خانگی به مخاطبانش ارائه کرد که با استقبال میلیونی روبرو شد و علاقه‌مندان ایرانی هم فرصت مغتنمی برای دیدن این اثر  و نیز چند نمایش دیگر این کمپانی پیدا کرده‌اند.

در آخر اینکه این مطلب علاوه بر اشاره به اهمیت و جذابیت فیلم - تئاتر در صورت توجه به کیفیت و ساختار آن، بویژه در موقعیت فعلی، قصد یاداوری این را هم دارد که، از دوم اردیبهشت امسال تا الان، فیلم - تئاتر «رویای یک شب نیمه تابستان» به کارگردانی مصطفی کوشکی معطل یک مجوز است تا فقط برای چند روز پخش آنلاین داشته باشد.

البته بجز این نمایش کارگردان‌های چند تئاتر دیگر هم متقاضی پخش انلاین فیلم - تئاتر خود هستند، اما همه در مسیر مجوز و تایید گرفتن بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) مانده‌اند و آخرین پیگیری  ها نشان می‌دهد که گرچه دست‌اندرکاران سامانه‌ای که قرار بود این نمایش‌ها را پخش کند، پیگیری‌های لازم را انجام داده‌اند ولی فعلا خبر خاصی نیست!/ایسنا

پخش اینستاگرامی ۱۰ فیلم-تئاتر مطرح جهان

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پخش آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۴۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد

علی‌محمد رادمنش گفت: این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشته‌ایم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علی‌محمد رادمنش دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه پیشنهاد غیرمتمرکز برگزار شدن جشنواره امسال بسیار ارزشمند بود، اظهارکرد: در حال حاضر شاهد نتایج بسیار خوب و هدفمند این تصمیم در اجرا‌های عمومی خصوصا در بخش خیابانی هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون چهار نمایش در بخش خیابانی به اجرای عموم رفته، به بازخورد بسیار خوب نمایش "لکه‌های پاک " و استقبال شایان توجه مردمی از این اثر در استان زنجان اشاره کرد.

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در این دوره هر گروه شانزده اجرا در استان خودش یا استانی که اثر را به میزبانی پذیرفته است، خواهد داشت به پایان اجرای عموم نمایش دلتنگی به کارگردانی آرزو کریمی زند اشاره کرد و در این رابطه گفت: در برخی سانس‌های این نمایش استقبال خوبی را شاهد بود، اما با توجه به اینکه اطراف محوطه تئاتر شهر در حال بازسازی بوده و حصارکشی شده در برخی زمان‌ها آن استقبالی را که انتظار می‌رفت، نداشت.

وی به اقبال عمومی نمایش وصیت به کارگردانی سید سوران حسینی در استان البرز شهر کرج به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان نیز اشاره و تصریح کرد: این نمایش بازخورد عالی از سوی مخاطبان داشته است به گونه‌ای که حتی مردم برای این اجرا صف می‌کشیدند.

به گفته رادمنش در دوره قبل این جشنواره ۱۴۰ طرح ارسال شده بود، اما امسال ۱۶۹ طرح پذیرفته شده که اعضای انتخاب طرح و ایده نیز از تسلط کافی و وافی در این حوزه برخوردار بودند و تجربه و تحصیلات عالیه در زمینه هنر‌های نمایشی داشتند؛ لذا اشراف این گروه سبب انتخاب آثاری موثر و محتوایی شده است

به تصریح وی، در این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشته‌ایم.

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در دوره قبل تنوع آثار از شکل و شیوه مورد توجه بود، خاطرنشان کرد:اما امسال ما کاملا تنوع اجرایی را در نمایش‌های خیابانی شاهد هستیم یعنی اثر آوانگارد و حتی پررفورمنس داریم و در حقیقت انواعی از نمایش‌های خیابانی تعاملی و مشارکتی را به اجرا‌های عموم برده‌ایم که از منظر محتوایی و شکل اجرا دارای تنوع و نوآوری هستند.

وی در پایان سخنانش ابراز کرد: علاوه بر این تنوع، در آثار امسال شاهد مضامین و داستان‌های واقعی هستیم که هم از امروز ما و هم از دوره‌های تاریخ رضوی برگرفته شده‌اند که کاملا مستند و بر اساس سیره رضوی و شخصیت امام رضا (ع) هستند.

دیگر خبرها

  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور