Web Analytics Made Easy - Statcounter

آریا نارویی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: راه دسترسی به منطقه تاریخی حوض‌دار تقریبا نزدیک به ۶ کیلومتر است که دسترسی به اثر تاریخی قلعه رستم نیز از همین مسیر امکانپذیر است. 

وی گفت: منطقه تاریخی و گردشگری منحصر بفرد حوض‌دار از پیش از اسلام تا دوره صفویه و قاجاریه رونق داشته و این راه دسترسی به منظور عبور و مرور آسان گردشگران ساخته خواهد شد که از ابتدای جاده منتهی به قلعه رستم شکل می گیرد و در هفت کیلومتری شهرسوخته واقع در مسیر زابل- زاهدان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: تلاش بر این است که یک فاز از این طرح که بین قلعه مچی و قلعه رستم قرار دارد هرچه زودتر آماده بهره برداری شود.

وی بیان کرد: ساخت راه کامل از جاده تا این منطقه تاریخی نیازمند اعتبارات بیشتری است که امیدواریم هرچه سریعتر محقق شود.

نارویی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی سعی دارد منطقه تاریخی حوض‌دار را با رویکرد ایجاد یک اقامتگاه سنتی مانند کاری که برای ارگ سردار محمدخان نارویی در قلعه نو انجام می شود، طراحی و اجرا کند تا زمانی که گردشگر به این مکان سفر می کند براحتی بتواند چند شب در آنجا اقامت داشته باشد.

به گزارش ایرنا شهر تاریخی حوضدار با وسعتی در حدود یکهزار هکتار یکی از مهمترین پهنه های فرهنگی و تاریخی شمال استان سیستان و بلوچستان است.

بنای تاریخی قلعه رستم در منطقه حوض‌دار بنا شده و طبق گفته کارشناسان باستان شناسی اوج دوران شکوه و رونق این قلعه در زمان سلسله صفویه بوده است.

آثار آسبادها نیز به عنوان نخستین ماشین اختراع دست بشر در همین منطقه قرار دارد که یکی از کارهای مهم میراث فرهنگی پیگیری ثبت جهانی این آسبادها است.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هامون اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هامون سیستان و بلوچستان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هامون سیستان و بلوچستان میراث فرهنگی تاریخی حوض قلعه رستم حوض دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۴۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز محبی در این زمینه افزود: پس از کسب گزارش هایی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز در منطقه تاریخی مغاطیلوی ارومیه، این موضوع به‌صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی فرماندهی انتظامی پاسگاه بخش انزل و واحد اطلاعات یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در یک عملیات منسجم و مشترک با فرماندهی انتظامی پاسگاه بخش انزل قوشچی ارومیه باند بزرگ و حرفه‌ای حفاران غیر مجاز حین برداشت آثار تاریخی و فرهنگی در منطقه تاریخی مغاطیلو معروف به «ماوارا» دستگیر شدند.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: در این عملیات علاوه بر دستگیری ۱۰ حفار غیرمجاز، سه دستگاه خودرو، آلات و ادوات تخریب گران آثار تاریخی از قبیل موتور برق، بتن‌کن، بیل و کلنگ کشف و ضبط شد.

سال گذشته نیز ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی منهدم و اعضای آن دستگیر شده بودند

کد خبر 6092604

دیگر خبرها

  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر