Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@20:21:56 GMT

پساکرونا و ضرورت تولید محتوا

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۵۳۶۰

پساکرونا و ضرورت تولید محتوا

روزنامه همدلی در یادداشتی به قلم محمدعلی نویدی مدرس دانشگاه، نوشته است:  در تشخیص، اربیتال کالبد، قالب و ظرف را با اربیتال محتوا، اصل و ریشه اشتباه و التباس کرده است. مثل درخت و ریشه آن نسبت به ساقه و شاخه آن. ریشه‌ها، اصل‌ها هستند و شاخه‌ها، فرع‌ها. بدین جهت، هر سال شاخه‌ها، چه طبیعی و چه توسط انسان، هرس می‌شوند و زواید آنها دور ریخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پساکرونا، هنگامه بازبینی و بازاندیشی در شناخت دوباره اصل‌ها و محتواها از فرع‌ها و فروع‌هاست. خاصیت زندگی چنین است، اگر اثرهای اصیل و مغزدار تولید شود، زندگی فربه و فرزانه می‌گردد و اگر توجه و تفطن آدمی صرفاً به پوسته و پوست باشد، حیات بشری از درون خالی و بیمار می‌شود. از منظر و دیدگاه تفکر اثربخش، هم پوسته اثرمند است و هم مغز، اما، اثر مغز و محتوا در قوام و دوام زندگی با اثر پوست یکسان نیست و اصل با مغز و محتواست. یعنی، اثرهای عمیق و اصیل و با محتوا، با اثرهای عرضی و تبعی در ترازوی عقل و حکمت یکسان نیستند.


محتوا و مغز، امور آدمی و جهان را جهت‌مند و جانب‌دار می‌نماید، یعنی، به اثرها، سمت و سو می‌دهد. سیستم زندگی و حیات بشری، با همین قواعد و کدهای مغز، آگاهی و طبیعت همسوست. در این قواعد و کدها، مسیر حرکت و فعلیت آدمی نمایان می‌شود. مثلا اگر جهت و جانب زندگی، ترقی‌خواهی، نوآوری و تعالی‌جویی باشد، محتوا و معنای زندگی به حق و حقیقت تقرب می‌جوید و از پوچی و تهی بودن رهایی پیدا می‌کند، همچنین به حل مشکلات، معضلات، بیماری‌ها و بحران‌ها، یاری می‌رساند. پساکرونا، شاید دورانی باشد که بشر از بی‌جهتی، بی‌جانبی و هرز و هدر نیروهای محدود و معین خود، بپرهیزد و از دوران پیشاکرونا و بحران، عبرت بگیرد. محتوا نیاز مبرم چنین وضعیتی است.


بنابراین با تولید محتوا، معنا، مفهوم و تشخیص اصل‌ها از فرع‌ها و جهت‌مندی کارها و سیستم‌های حاکم بر حیات، آدمی به اهداف واقعی خود نزدیک می‌شود. اما هدف از زندگی چیست؟ زندگی آدمی اهداف گوناگون دارد، مسیر زندگی با میله‌های هدف‌گذاری شده در جریان است و هدف‌ها و انگیزه‌ها با هم در ارتباط و تعامل هستند. انگیزه‌های زندگانی اغلب در درون آدمیان ریشه می‌دواند و با عوامل بیرونی قوام و جهت پیدا می‌کند. مثل پیدا کردن یک شغل مناسب و انگیزه برای درس خواندن و مهارت آموختن. اما، اهداف اغلب معطوف به بیرون و واقعیت عینی هستند. مع‌الوصف، انگیزه‌ها، سبب‌ها و علت‌های هدف‌ها و تلاش‌های نیل به مقاصد می‌باشند. بین انگیزه و هدف همیشه نسبت برقرار است. هدف وضعیت آینده ما بنی‌آدم است، هدف در دوران پساکرونا، جستجو می‌شود و با ساختن محتوای اثرمند و تحقق عمل مبتنی بر راستی، قابل حصول می‌باشد. هدف از رهگذر انباشت اثرها، راستین، حاصل‌آمدنی و محقق‌شدنی‌ست. انگیزه‌ها ریشه در نیازهای ما دارند و درک و فهم مراتب نیازها با درک انگیزه و نیل به هدف‌ها قرین است. حظ استحسانی یا لذت و خوشی معطوف به سرور و شعف تعالی‌جویانه، با تولید محتواهای پیشران و پیش‌برندگی مناسبت دارد.


اهمیت تولید محتوا و مضامین اندیشه‌ورزانه در امور و کارها، در آزادی و رهایی و تعالی‌بخشی انسان از سیطره کمیت و تسلط بی‌شرط ریاضیات و نگرش مهندسی و تخصصی صرف نهفته است. محتوا، میدان و قلمرو کیفیت زندگی است. زندگی اگر در سطح کمیت، مقدار و میزان خشک و ریاضی‌وار بماند و از فضایل انسانی، کیفیات حیاتی و نورانیت خرد و حقیقت برخوردار نگردد، بیماری‌ها و ویروس‌ها و شاید جنگ‌ها و سایر پلشتی‌ها و پلیدی‌ها، آن را ویران سازند. زمان تعدیل در نگاه کمی و ریاضی صرف، کپلر، کپرنیک، گالیله، بیکن و کمی‌گرایان فرا رسیده است، یعنی ضمن حفظ آثار و کشفیات علمی و متقن آنها، به نگرش چند بعدی، چندساحتی و توجه به سایر منابع اثری، محتاج افتاده‌ایم. اگر امروز و در دوران پساکرونا، از این غفلت رهایی پیدا نکنیم و به محتوا، معنا و مغز، توجه نشود، در آینده از خطرات هوش مصنوعی، نورو ساینس و مدل‌سازی‌های ریاضی متخصصان کم‌گرا، در امان نخواهیم ماند. پساکرونا، دوره بازاندیشی و محتواسازی معقول و مؤثر است.

برچسب‌ها ویروس کرونا مشارکت های مردمی کارآمدی دولت جامعه شناسی پروندهٔ خبری زندگی پس از کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا مشارکت های مردمی کارآمدی دولت جامعه شناسی ویروس کرونا مشارکت های مردمی کارآمدی دولت جامعه شناسی تولید محتوا انگیزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۵۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عنایتی: از این صحبت‌ها خسته شدم!

به گزارش "ورزش سه"، رضا عنایتی، سرمربی پیکان در نشست خبری پس از بازی شمس‌آذر و پیکان در جمع خبرنگاران عنوان کرد: پیش‌بینی کرده بودیم که بازی سختی را در پیش داشته باشیم، تیم شمس‌آذر در بازی انگیزه بالایی داشت و رسیدن به سه امتیاز بازی را به آن‌ها تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: بازیکنان پیکان هم امروز شادابی و انرژی لازم را نداشتند و کم‌رمق و کم‌انگیزه و بدون تمرکز بازی کردند و نتیجه هم همین شد که سه امتیاز را به شمس‌آذر میزبان تقدیم کردند چون همیشه انگیزه حرف اول را می‌زند.

سرمربی تیم پیکان اضافه کرد: فوتبال روزهای خوب و بد دارد، این باخت تلنگری برای پیکان بود که خیلی جدی‌تر کار کند، بنابراین سعی می‌کنیم از فردا ریکاوری کنیم و برای بازی‌های حساسی که در آینده داریم آماده شویم و امیدواریم بتوانیم شرایط را به نفع خودمان پیش ببریم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره دلایل نداشتن تمرکز بازیکنان، عنوان کرد: شرایط بازی‌ها متفاوت است، در نیمه دوم شرایط ما بهتر شد ولی امروز روز فوتبالی بازیکنان ما نبود، باید فکر کنیم و آسیب‌شناسی انجام دهیم تا به شرایط ایده‌آل خود بازگردیم.

این مربی فوتبال در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره داوری گفت: خسته شده‌ام و نمی‌خواهم درباره داوری صحبت کنم، حدود ۲۰ دقیقه ساکت کنار خط ایستادم و یک سری موارد وجود داشت که تمایلی برای پرداختن به آن‌ها ندارم، بگذارید کارشناسان داوری نظر بدهند.

دیگر خبرها

  • خدا نیت‌های ما را هم خریدار است + فیلم
  • فرزندآوری باید ضرورت ملی و اولویت زندگی جوانان باشد
  • الگوریتم اینستاگرام تغییر می کند؟
  • پرسپولیس و استقلال در گردنه قهرمانی | انگیزه‌های انتقامی رقبا
  • گفت‌وگو باکارگردان مجموعه‌مستند «پابه‌ماه»/ قصه‌هایی تماشایی از امید و زندگی
  • عنایتی: از این صحبت‌ها خسته شدم!
  • برابر شمس آذر تمرکز و انگیزه لازم را نداشتیم
  • نساجی انگیزه‌های خاص برای پیروزی دارد
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت