Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@15:01:00 GMT

تولید بذر اصلاح شده خربزه در راستای افزایش تولید

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۹۵۲۸

تولید بذر اصلاح شده خربزه در راستای افزایش تولید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از جمله ویژگی‌های زیست بوم مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان، ارزش افزوده بالایی است که برخی محصولات دانش بنیان ایجاد می‌کنند.

برخی بذرهای هیبردی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تولید می‌شود که می‌تواند بیش از ۱۰ برابر قیمت هر بشکه نفت در هر کیلوگرم، ارزش مالی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس تخمین فدراسیون بین المللی بذر (ISF) ارزش بازار رسمی این محصول در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

علیرضا سبحانی مدیر عامل شرکت دانش بنیانی که از شرکت های فعال در این حوزه  است و فعالیت تحقیقاتی خود را از نزدیک به دو دهه پیش آغاز کرد است.

وی اظهار داشت: تولید بذر اصلاح شده گاهاً نیاز به دانش بسیار بالای دارد؛ محققین پس از سالها تحقیق بذرهای هیبریدی تولید می‌کنند که والد آن بذر ( پدر و مادر بذر) به شکل بهینه‌ای انتخاب شده است. این موضوع باعث می‌شود که بذری تولید شد که ممکن است تا ۱۰ میلیون تومان در هر کیلوگرم قیمت داشته باشد، این به معنی تولید بذر با نرخ بیش از  ۱۰ برابر قیمت یک بشکه نفت است و این مسئله خود نشانگر قدرت محصولات دانش بنیان است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان افزود: این شرکت موفق شده است بذر اصلاح شده میوه خربزه را تولید کند و مجوزهای لازم را نیز در این زمینه اخذ کرده است، این بذر اصلاح شده تولید را در هر هکتار از ۲۰ تن تا نزدیک به ۴۰ تن افزایش می‌دهد.

سبحانی توان شرکت‌های دانش بنیان و فناور ایرانی در این حوزه را ارزنده توصیف کرد و افزود: در صورتی که این شرکت‌ها مورد حمایت قرار بگیرند، می‌توانند نیاز کشور به واردات بذر را به صورت کامل قطع کنند، البته تولید هر گونه بذر ممکن است به سال‌ها تحقیق نیاز داشته باشد، در شرکت ما نیز کار تحقیقاتی از سال ۱۳۸۰ آغاز شد.

کد خبر 4924637 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان تولید کشاورزی ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان تحقیقات علمی کووید 19 امنیت اطلاعات فناوری نانو تولید فناوری فضایی نوآوری اینترنت موبایل زلزله ماهواره بذر اصلاح شده دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۹۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد و کشاورزی، جمعیت بازدید کننده در کنار نمایندگان ایرانی شرکت‌ها و صدها بازرگان خارجی عبور و مرور در ۸۰۰ غرفه ۱۷ سالن نمایشگاه را بسیار سخت می‌کند. برای فرصت دو ساعته، چاره‌ای جز انتخاب نیست. انتخاب اساسی وزیر حضور در غرفه‌های فعال در زمینه تحقیقات، دانش‌بنیان، صنایع ماشین‌آلات کشاورزی، بسته‌بندی و غرفه صادر کنندگان نهایی این محصولات بیشتر نمود دارد.

در این نمایشگاه پنج روزه، محصولات و دستاوردها در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش و صنایع دستی و …عرضه می‌شد.

نخستین انتخاب وزیر جهاد کشاورزی حضور در میان محققان است که در چندین غرفه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه مستقر بودند. توصیه وزیر به معاونان خود به ویژه رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر تسهیل امور مجوزها استوار است تا محققان و فن‌آوران در پیچ و خم‌های اداری اذیت نشوند.

تولید کننده‌ای می‌گوید: «ما تولید گوشت گیاهی داریم»، اقدامی که توجه آقای نیکخت را به خود جلب می‌کند. از قیمت نهایی می‌پرسد و تولید کننده می‌گوید: «قیمت نهایی محصول ما در هر کیلو فقط ۱۵۰ هزار تومان است در حالی که دو برابر گوشت حیوانی هم پروتئین دارد.»

در غرفه جهاد دانشگاهی تولید آزمایشگاهی جنین حیوانی هم مورد توجه وزیر قرار می‌گیرد که نماینده شرکت تولید کننده جنین حیوانی می‌گوید: «سالانه ۳ هزار جنین آزمایشگاهی در این شرکت زیرمجموعه جهاد دانشگاهی تولید می‌کنیم» اما برای توسعه کار به بازارهای صادراتی خارجی نیاز دارند که از وزیر جهاد کشاورزی تقاضای همکاری دارد.

علاقمندی وزیر جهاد کشاورزی برای برگزاری نشست ویژه با نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، مورد توجه همراهان قرار می‌گیرد تا در برنامه‌های کاری وزارتخانه قرار گیرد.

تولید کننده ادوات کشاورزی از استان همدان اصرار دارد که وزیر هم در غرفه حاضر شود و هم به استان همدان سفر کند و از نزدیک ۱۱۰ مدل ماشین‌آلات تولید این شرکت ایرانی را ببیند که بازارهای صادراتی هم دارد.

او توضیح می‌دهد: «سالانه سه هزار ماشین مورد نیاز صنعت کشاورزی در بخش‌های مختلف کاشت، داشت و برداشت را تولید می‌کنیم.»

صنایع بسته‌بندی و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی هم مورد توجه ویژه وزیر جهاد کشاورزی است. یکی از تولید کنندگان دستگاه‌های صنایع تبدیلی می‌گوید: «وقتی یک کیلو سیب‌زمینی به فرآوره تبدیل می‌شود بالغ بر ۲۰ تا ۵۰ برابر ارزش افزوده می‌یابد. ما به جای صادرات سیب‌زمینی باید فرآورده نهایی صادر کنیم.»

تولید کننده دیگر صنعت بسته‌بندی غذا می‌گوید: «وضعیت کیفی محصولات ایرانی کاملاً در لبه علم جهانی بسته‌بندی مواد غذایی قرار دارد، با اینکه رقابت در این علم و صنعت امروزه به ساعت رسیده است.»

وزیر جهاد کشاورزی با تأیید سخنان این تولید کننده می‌گوید: «وظیفه ما حمایت از عملی شدن این تفکر با ارزش است و با صمیم قلب کمک می‌کنیم.»

شرکت دیگر، صادر کننده بزرگی است، نماینده شرکت می‌گوید: «ما بازارهای پایدار صادراتی داریم که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب در روسیه، عراق و سلیمانیه و نیز صادرات به کانادا، ۱۲ منطقه اروپایی، هلند و آلمان بدست آوردیم؛ اما اگر شرایط صادراتی تسهیل شود ما می‌توانیم ۱۰ برابر بیشتر صادرات داشته باشیم زیرا مصرف کننده خارجی در میان انبوه نمونه‌های خارجی، محصول ایرانی را به دلیل امنیت غذایی محصول انتخاب می‌کند و این انتخاب برای نام ایران بسیار باارزش است.»

در غرفه استانداری مازندران از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهند به توسعه زیرساخت‌های صنعت شیلات مازندران کمک کند.

نماینده استانداری می‌افزاید: «یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی و درآمدی مردم استان‌های شمالی شیلات است که نقش مهم در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد این خطه و به تبع آن کشور می‌تواند ایفا کند.»

در غرفه خراسان جنوبی نیز، جعفری رئیس جهاد کشاورزی علاوه بر توضیح ارزش افزوده برای تولیدات کشاورزی استان، می‌گوید: «۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی در قالب کتابی به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شده و در اختیار سرمایه‌گذاران و تجار قرار می‌گیرد، زنجیره‌های ارزش استان (گوهرسنگ‌ها، زعفران، زرشک و بنتونیت) هم به پنج زبان ترجمه شده‌اند.»

حسینی رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم می‌گوید: «ما دو هزار تعاونی در استان داریم که عمدتاً در حوزه کشاورزی فعال هستند.»

مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور هم در غرفه بسیار بزرگی، دستاوردهای برتر خود در زمینه کودهای زیستی و بیوتکنولوژی خاک را به نمایش گذاشت. مواردی مانند اکسید کننده‌های گوگرد، حل کننده‌های فسفر، محرک‌های رشد گیاه، میکروارگانیسم‌های تجزیه کننده مواد آلی و انواع مورد استفاده در زیست پالایی نفت در این نمایشگاه عرضه شدند.

تولید کننده‌ای می‌گوید: «ما با همین میکروارگانیسم‌های تجزیه می‌توانیم از کمپوست مواد آلی تا گوشت مصنوعی که دو برابر گوشت طبیعی پروتئین دارد، به صورت میکروبی تولید کنیم.»

نماینده شرکت‌ها می‌گوید: «۶۴۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک‌های ملی و دهکده‌های علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی فعال هستند.»

آقای نیکبخت در گفتگو با فعالان این عرصه می‌گوید: «هر قدر فضای رشد و کار به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شود هم سبب رونق کسب و کار است و هم ارزش افزوده محصولات کشاورزی بیشتر می‌شود.»

بازرگانان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی در نمایشگاه حضور دارند. اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت و عمان و عراق نمود بیشتری دارند. البته بازرگانانی از چین، کشورهای آفریقایی و اروپای شرقی نیز فراوان به چشم می‌آیند.

نمایشگاه اکسپوی ۱۴۰۳ تهران، علاوه بر ایجاد فرصتی مناسب برای معرفی صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازارهای هدف جهانی و مشتریان بین‌المللی کالا و خدمات، بستر بی‌نظیری برای نمایش فرهنگ و تمدن ایرانی به شرکت کنندگان خارجی و همچنین ایجاد و توسعه دیپلماسی فرهنگی و علمی بین ایران و دیگر کشورهای جهان هم بوده است.

کد خبر 6094360

دیگر خبرها

  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند