Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ هفته گذشته بود که کابینه مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق از پارلمان این کشور رای اعتماد گرفت. اما همچنان دو وزارتخانه مهم نفت و امور خارجه این کشور بدون وزیر مانده است.

در این رابطه سیدحمید حسینی عضو سابق اتاق ایران و عراق در خصوص دلایل بی‌نتیجه ماندن رایزنی ها برای انتخاب وزیر برای این دو وزارتخانه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: نوع حکومت عراق به نحوی است که برای حفظ اتحاد باید وزرا از اقوام مختلف انتتخاب شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو با وجود آنکه بیش از 70 درصد جمعیت عراق را شیعیان تشکیل می دهند اما جمعیت کرد و سنی این کشور نیز در تشکیل کابینه باید دخالت داده شوند.

وی در ادامه افزود: دولت کاظمی تلاش کرده که چهره های جدید را به عرصه وزارت وارد کند چراکه خواسته تظاهرات کنندگان نیز بر این بوده که افراد سابقه دار و یا چهره های سیاسی که تابعیت دوگانه دارند در مسند وزارت این کشور قرار نگیرند.

حسینی با اشاره به خالی بودن دو وزارت خانه مهم امور خارجه و نفت این کشور گفت: در حال حاضر مشکل عدم تعیین وزیر برای این دو وزارتخانه استراتژیک است چراکه هر قومیتی سعی می کند وزیر نفت و یا امورخارجه از آن طیف باشد.

وی تاکید کرد: تا کنون بر این توافق شده که برای همراه کردن جریان های مخالف کردها، سهمیه وزارت امورخارجه عراق به کردها تعلق گیرد. حسینی اما معتقد است که وزارت امور خارجه بسیار استراتژیک بوده و صلاح نیست به دست کردها سپرده شود چراکه این قوم از تمام منافع عراق بهره برده اما همکاری خاصی با دولت مرکزی نداشته و همواره به شدت منتقد سیاست های وزیر سابق امور خارجه عراق بودند.

حسینی در خصوص گمانه زنی ها برای انتخاب وزیر نفت عراق نیز گفت: از سوی دیگر چون تعداد نمایندگان استان بصره در پارلمان عراق قابل توجه است و این نمایندگان در روز رای گیری اصرار داشتند که در صورتی به کابینه رای می دهند که وزیر نفت از بصره انتخاب شود و کاظمی نیز قول داده که وزیر نفت از استان بصره انتخاب شود.

در این استان نیز سه چهره برجسته سیاسی برای تصدی گیری وزارت نفت وجود دارند که دو چهره مورد نظر یعنی جبار ناهیدی و احسان عبدالجابرسوابق منفی سیاسی داشته و چندان مورد تایید نخواهند بود. اما چهره سوم که شانس بیشتری برای وزارت نفت این کشور را دارد طه تمیمی است که پرونده مشکوکی نداشته و نسبتا مورد تایید است. در این بین اما باید دید پارلمان عراق که به سختی تشکیل جلسه می دهد به گزینه مورد نظر کاظمی برای تصدی وزارت نفت رای خواهد داد؟

اما در نهایت به نظر می رسد اوضاع سیاسی عراق چندان مطلوب نیست که بتوان امیدوار بود به زودی وزیر نفت برای این وزارت خانه استراژیک تعیین شود آن هم در شرایطی که قیمت جهانی نفت روزهای بدی را پشت سرگذاشته و همین موضوع سبب کسری بودجه عراق و عدم ارائه بودجه برای سال جدید این کشور شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مریم علیزاده عراق نفت عراق وزارت امور خارجه عراق مصطفی الکاظمی مریم علیزاده امور خارجه وزارت نفت دو وزارت وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۱۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی

برخی پناهجویان افعان در «جاکارتا» نسبت به سرگردانی و بلاتکلیفی چندساله‌شان در این کشور، تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، برخی از پناهجویان افغان در «جاکارتا» پایتخت اندونزی با برپایی تجمع در برابر دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نسبت به سرگردانی و بلاتکلیفی چندساله‌شان در این کشور، دست به اعتراض زدند و خواستار حمایت این نهاد برای اسکان در کشورهای دیگر شدند.

خیابان‌های شهرهای مختلف اندونزی در سال‌های اخیر شاهد تجمعات و اعتراضات بسیاری از سوی پناهجویان افغان بوده است.

بسیاری از پناهجویان افغانستانی، بیش از 10 سال است که به اندونزی آمده‌اند با این حال پس از گذشت این مدت، جز سرگردانی و بلاتکلیفی چیزی عایدشان نشده است.

گفته می‌شود بیشتر این پناهجویان خواستار ورود نهادهای بین‌المللی به موضوع و کمک به انتقال آنها به کشور ثالث هستند.

ضرب و شتم پناهجویان افغان در اندونزیرنج بسیار پناهجویان افغانستانی در ترکیه و اندونزیجان باختن صدها پناهجوی افغان در مسیر مهاجرت به دیگر کشورها

براساس آمارها، حدود 14 هزار پناهجو در اندونزی حضور دارند که حدود نیمی از آنها را شهروندان افغانستان تشکیل می‌دهند.

این پناهجویان به امید رسیدن به استرالیا راهی اندونزی شده‌اند اما به دلیل برخی سیاست‌های دولت کانبرا، راهی برای ورود ندارند و با حالت سرگردانی و بلاتکلیفی در اندونزی متوقف مانده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • تداوم عقب‌نشینی نرخ ارز در بازار غیر رسمی/ قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بازمی‌گردد؟
  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • معاون وزیر امور خارجه: بریکس در چندجانبه‌گرایی دارای ابتکار عمل است
  • باقری: بریکس در چندجانبه‌گرایی دارای ابتکار عمل است
  • بررسی روابط دوجانبه در دیدار علی باقری با یک مقام روس
  • خبر خوش وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان نهضت مسکن ملی
  • واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه به سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس