Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@22:46:09 GMT

درباره شب قدر؛ که تا گم‌کرده خود را بیابد عقل انسانی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۳۲۲۲

درباره شب قدر؛ که تا گم‌کرده خود را بیابد عقل انسانی

ساعت 24-سید ابوالحسن مختاباد -دنبال این بودم، بدانم مولانا درباره شب قدر چه گفته است که به این غزل شکوهمند رسیدم.


شنیدم کاشتری گم شد ز کردی در بیابانی
بسی اشتر بجست از هر سوی، کرد بیابانی
چو اشتر را ندید، از غم ، بخفت اندر کنار ره
دلش، از حسرت اشتر، میان صد پریشانی
غزل با داستانی شروع می‌شود. کردی(اهل کردستان) در شبی تاریک و در بیابان به دنبال شتر گمشده می‌گردد و خسته از جست و جو، اندوهگین و غمناک می‌خوابد در حالی که در حسرت شتر گمشده خویش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما خوبش نمی‌برد و نیمه‌شبان برمی‌خیزد و ماهتاب تابان را می‌بیند که بیابان را روشن کرده و شترش را به او نشان می‌دهد.
مولانا در دفتر دوم مثنوی همین داستان را در قالبی دیگر بیان کرده است؛ داستان فردی که به دنبال فردی می‌رود که شتری داشت و خود نمی‌داند که شتر داشت؟ 
اشتری گم کردی و جُستیش چُست
چون بیابی،چون ندانی کآن توست؟(بیت ۲۹۲۰ از دفتر دوم مثنوی، تصحیح دکتر محمدعلی موحد)
چه در داستان مثنوی و چه در غزل یاد شده، مولانا به سراغ شب قدر و بازکاوی مفهوم آن می‌رود و آن را گم‌شده‌ای می داند که آدمیان در درون خود دارند و برخی بر این گمگشته‌ وقوف دارند و برخی بر آن ناآگاهند. اما می‌گوید که هر کداممان یک گمشده‌ای داریم که می‌توانیم با تلاش و کوشش آن را پیدا کنیم و این گمشده نه در بیرون که در درون ماست. و درون آدمی هم وقتی فوران می‌کند و به جوش می‌آید که با تامل و اندیشه در خویشتن خویش همراه باشد و تا درون نجوشد فشارهای بیرونی نمی‌تواند آن حرکتی را که به یک تحول منجر می‌شود، ایجاد کند.
او در مثنوی می‌گوید که نه همه شب‌ها شب قدر است اما از طرف دیگر می‌گوید نه همه شب‌ها خالی از آن است.
حق شبِ قدر است در شب‌ها نهان
تا کند جان هر شبی را امتحان
نه همه شب‌ها بود قدر ای جوان
نه همه شب‌ها بود خالی از آن.

در غزل نیز وقتی کرد بیابانی شترش را پیدا می‌کند در نتیجه‌گیری خود می‌آورد:
خداوندا، در این منزل، برافروز از کرم نوری
که تا گم کرده خود را بیابد عقل انسانی
و نکته شگفت تاکید مولانا بر عقل انسانی است که باید با تامل و اندیشیدن گمشده خود را پیدا کند.  
شب قدر است در جانت، چرا قدرش نمی‌دانی؟
تو را می‌شورد او هر دم،چرا او را نشورانی؟

شب قدر فرصتی است برای اندیشیدن در خود، فرورفتن در خویش و تامل در خویشتن خویش. باید مغتنمش داشت و برپای چنین نهالی آب لطف و همت افشاند. شب قدر خود را پیدا کنید.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۳۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«یسنا» دختر گمشده در کلاله گلستان پیدا شد (عکس)

به گزارش صدای ایران از مهر،سرهنگ سید خلیل هاشمی اظهار کرد: یسنا دیدار پس از پنج روز مفقودی لحاظت پیش در زمین‌های کشاورزی یلی بدراق زنده پیدا شد.

«یسنا» دختر بچه چهار ساله اهل کلاله از عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در حالی که همراه مادرش در زمین‌های کشاورزی روستای «یلی بدراق» کلاله بوده با غفلت مادر مفقود شده بود، پیدا شد.

اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام می‌شود.

ماجرا چه بود؟

فرماندار کلاله استان گلستان قبلا در خصوص آخرین اخبار جستجوی کودک مفقود شده کلاله‌ای در گفتگو خبرنگار ایسنا گفته بود: مادر دختر بچه چهار ساله کلاله‌ای به نام «یسنا دیدار» بعد از ظهر روز یکشنبه به همراه فرزندش برای کار به مزرعه رفته بود و بنابر اظهارات خودش بر اثر غفلت، کودک از او فاصله گرفته و به دلیل اینکه ارتفاع و حجم محصولات کشاورزی بالا بوده کودک مفقود می‌شود.

فرهاد شیبک با بیان اینکه مفقود شدن کودک در ساعت ۱۸ عصر گزارش شد، گفت: روز اول بلافاصله به تاریکی هوا برخورد کردیم ولی دو تیم از دوستان هلال احمر به همراه اعضای خانه هلال روستایی منطقه را تا صبح گشتند که متأسفانه کودک پبدا نشد.

فرماندار کلاله با اشاره به اینکه در روز دوم چهار تیم به افراد روز گذشته و گروه‌های مردمی پیوسته و به جست‌وجو ادامه دادند که باز هم بی‌نتیجه ماند، اضافه کرد: روز سه‌شنبه که روز سوم جست و جو‌ها بود ۱۲ تیم تخصصی هلال به استعداد ۶۰ نفر از استان، دو تیم از شهرستان گنبد، پنج تیم از کلاله، گروه‌های مردمی از روستا‌های اطراف، بسیج، نیروی انتظامی و دستگاه‌های مختلف در منطقه حاضر شده و مساحت بسیار زیادی را برای یافتن کودک جست‌وجو کردند.

شیبک با بیان اینکه همه نقاط از جمله مانده آب چاله‌ها و مسیر‌هایی که گل و لایه نیز بوده به وسیله موتور پمپ و بیل مکانیکی تخلیه شده است، گفت: تیم مدیریت بحران، ۷۸ نیروی متخصص هلال احمر و بیش از ۳۰۰ نیروی مردمی با استفاده از سگ‌های زنده یاب، دو دستگاه پاراموتور، ۱۰ دستگاه هلی شات و بالگرد شناسایی به صورت گشت‌های زمینی و هوایی در جست‌وجوی کودک ما هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: یک دستگاه بالگرد سبک از استان سمنان برای یافتن کودک مفقود شده به کلاله آمده و دو مرحله در صبح و بعدازظهر روز سه شنبه در منطقه گشت زنی داشته و علاوه بر آن جست‌وجو با سگ‌های زنده یاب نیز توسط هلال احمر و نیروی انتظامی داشتیم که متأسفانه باز هم کودک پیدا نشد.

فرماندار کلاله با اشاره به اینکه در حال حاضر جستجو با دوربین‌های حرارتی در منطقه در حال انجام است، تصریح کرد: از صبح امروز چهارشنبه دوباره جلسات و پیگیری‌ها برای یافتن کودک ادامه خواهد داشت.

شیبک با بیان اینکه روز گذشته با بیل دستی و مکانیکی لانه اکثر حیوانات منطقه را خاک‌برداری کرده و چیزی نیافتیم، گفت: امروز تعداد کمی از لانه‌ها که باقی مانده را بررسی کرده و نیروی انتظامی نیز در حال بررسی حادثه است که‌امیدواریم بتوانیم کودک را سالم به آغوش خانواده باز گردانیم.

دیگر خبرها

  • «یسنا» دختر گمشده در کلاله گلستان پیدا شد (عکس)
  • فیلم| «یسنا»، دختر گمشده ی گلستانی پیدا شد
  • یسنا سالم پیدا شد
  • فیلم عملیات هوایی برای یافتن دختر گمشده در گلستان بعد از ۵ روز
  • آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد
  • شش مصدوم در برخورد رخ به رخ پژو ۴۰۵ با ساینا در محور چلیچه به جونقان
  • فیلم| اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • فیلم/ اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • حیات و جاودانگی امروز کشور مرهون خون شهدا است
  • امروز با صائب تبریزی: شرم یوسف مانع رسوایی یعقوب ماست