Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@10:14:18 GMT

قیمت سقف وافل و عوامل موثر بر آن

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۴۰۴۱

قیمت سقف وافل و عوامل موثر بر آن

معرفی سقف وافل

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سقف وافل یا تیرچه‌های بتنی دو طرفه، یک دال بتن مسلح است که از تشکیل تیرچه‌های متعامد ایجاد می‌شود، دلیل نام گذاری وافل، شبکه های متعامد تیرچه ها در پایین (ریب ها) است، سقف‌های وافل به دلیل سختی مناسب و وزن کم آن نسبت به سقف های مشابه نظیر دال دوطرفه، دال یک طرفه، دال با کتیبه، تیرچه و بلوک در دهانه‌های بلند مورد استفاده طراحان قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لایه بالایی سقف وافل به صورت یک دست با یک ضخامت یکسان یک دال را ایجاد می‌کند درحالی که در سطح زیرین این سقف، تنها تیرچه‌های وافل (ریب ها) ایجاد می‌شود. این شبکه تیرچه‌ها با استفاده از قالب‌‌های پلاستیکی که پس از بتن ریزی برچیده می‌شوند ایجاد می‌شود.

ساختار سقف وافل به گونه ای طراحی شده است که هنگام استفاده در دهانه های بلند و بارهای زیاد ، در برابر خیز و ارتعاش مقاومت بالایی داشته باشد. این نوع سقف به دلیل سختی بالا برای ساختمان هایی که نیاز به حداقل لرزش دارند ، مانند آزمایشگاه ها و بیمارستان‌ها، توصیه می شود. همچنین از آن در ساختمان هایی که نیاز به فضاهای بزرگ مانند تئاترها یا ایستگاه های قطار نیاز است، استفاده می‌شود.

چرا سقف‌های وافل محبوب هستند؟

با گذشت زمان پارامترهای بسیاری مانند تکنولوژی، نیازهای مردم، خانه‌ها و البته طراحی داخلی ساختمان‌ها تغییر کرده‌اند.بحث زیبایی شناختی یک بنا همواره مورد توجه معماران بوده است، ایجاد فضای مناسب، امکان استفاده از فضای کامل ساخت، ایجاد دهانه‌های بلند، از مهمترین عوامل تعیین کننده در کامل بودن یک طرح معماری است

سقف وافل با توجه به ساختار سازه‌ای و زیبایی منحصر به فرد امروزه توانایی بالایی را در اکثر پروژه‌های عمرانی دارد. مهمترین مزیت‌های سقف وافل به شرح زیر است:

امکان ایجاد دهانه بلند نمای اکسپوز زیبا کاهش خیز سقف و افزایش استحکام بنا کاهش هزینه‌های ساخت اعم از مصالح مصرفی و دستمزد اجرا امکان عبور تاسیسات از زیر سقف (حفره‌های وافل) و درصورت تعمیر تاسیسات با حداقل هزینه این مهم امکان پذیر خواهد بود.

عوامل موثر بر قیمت سقف وافل

به طور کلی دسته بندی عوامل موثر بر قیمت سقف وافل را می‌توان در سه معیار کلی تقسیم بندی کرد که هر معیار دارای شاخص هایی می‌باشد که می تواند در قیمت سقف وافل موثر باشد.

فنی اقتصادی اجرایی فنی پلان معماری

سقف وافل به گونه ای طراحی شده است که نیاز معمار به دهانه بلند در پروژه را برآورده می‌کند و با حذف ستون‌های میانی، تعداد پارکینگ پروژه را افزایش می‌دهد. بطور کلی در استفاده از سقف وافل می‌توان پلان نامنظمی ارائه کرد که باعث پدید آمدن فضا‌های وسیع و آزادی عمل طراح  ‌می‌شود. این ویژگی به خصوص در طراحی مکان های تجاری، اداری، فروشگاه ها و…،می تواند کاربرد اشته باشد.از طرفی ظاهر سقف وافل نیز بدلیل نمای اکسپوز و زیبا مورد توجه معماران قرار گرفته است. و عدم استفاده از سقف کاذب و نازک کاری بار مرده سقف نیز کاهش می‌یابد.

به دلیل شبکه های حفره ای ایجاد شده در سقف وافل امکان عبور تاسیسات فراهم میشود که باعث کاهش ضخامت کفسازی و افزایش ارتفاع مفید طبقه خواهد بود .

اقتصادی میلگرد و بتن مصرفی

در نتیجه کاهش ضخامت سقف و حذف بتن غیر سازه ای و اجرای سقف مسطح به همراه تیرها و تیرچه های درجا در سقف وافل بتن و میلگرد مصرفی از سیستم های مشابه (دال تخت، تیر دال، تیرچه بلوک و دال پس تنیده)به مراتب کمتر خواهد شد و سبب کاهش وزن مرده سقف می‌شود .

تجدید پذیری قالب (خرید و کرایه قالب)

اجرای سقف وافل باعث حذف بلوک های ماندگار در سقف می‌شود و این کار مقرون به صرفه تر خواهد بود، به این صورت که هزینه تیرچه آماده را نخواهیم داشت ، و تمام هزینه ناشی از ساخت تیرچه به پروژه اصلی بر می‌گردد از سوی دیگر از قالب های وافل در سقف های متوالی (بیش از 25 سقف ) به علت غیر ماندگار بودن می‌توان استفاده کرد و نیاز به هر بار خرید قالب وافل نیست و بعد از به پایان رسیدن عمر مفید این قالب ها می‌توان آنها را بازیافت کرد که این امرموجب کاهش هزینه های اجرایی می‌شود.

اجرایی

سقف های وافل با عنایت به اینکه نیاز به ابزار خاصی جهت زیرسازی سقف در مقایسه با سیستم های دال و دال مجوف ندارند و همچنین بدلیل عدم وجود مش پایینی و بستن تنها تیرچه های سقف وافل هزینه آرماتور بندی کمتر نسبت به سیستم های مشابه می‌باشد 

از لحاظ بتن ریزی سقف وافل در یک لایه صورت می‌پذیرد در حالی که دال های تخت توخالی به منظور عبور بتن در زیر قالب الزاما در دو مرحله بتن ریزی صورت می‌گیرد که این خود مستلزم پرداخت هزینه های جانبی می‌شود

بطور کلی سقف وافل نسبت به سیستم های مشابه سریع تر انجام می‌شود و این تسریع زمان در هزینه های تجهیز کارگاه و هزینه های مربوطه پروژه تاثیر گذار است

خرید قالب وافل یا اجاره قالب وافل؟

یکی از مسائل مهم،کاهش هزینه، اجرای سقف وافل می‌باشد که شرکت آبـا با توجه به نیازهای کارفرمایان و پیمانکاران اقدام به فروش و اجاره قالب وافل کرده است که هر کدام از این شرایط دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشد .

فروش قالب سقف وافل پیمانکاران سقف وافل می‌توانند با خرید قالب وافل، با توجه به نیاز هر پروژه (تعداد و نوع قالب)در هر تعداد سقف و پروژه(بستگی به کیفیت و نحوه استفاده از قالب دارد) از قالب ها استفاده کنند تا زمانی که دیگر قابل استفاده نباشند. اجاره قالب سقف وافل بدلیل تنوع زیاد در قالب های سقف وافل و هزینه بر بودن خرید انواع قالب،و همچنین با توجه به هزینه های استهلاک و نگهداری احتمالی قالب سقف برای پروژه ها شرکت آبا می‌تواند قالب سقف را به پیمانکاران سقف وافل اجاره دهد. بازخرید قالب سقف وافل در صورتی که پروژه فعلی بر اساس سیستم سقف وافل طراحی شده باشد و پیمانکار در پروژهای بعدی خود نیازی به استفاده از قالب وافل نداشته باشد، مجموعه آبـا می‌تواند قالب های سقف وافل را به پیمانکار بفروشد و پس از اتمام پروژه آنها را خریداری نماید. توصیه پایانی:

با توجه به مطالب بیان شده در صورتی که شما پیمانکار تخصصی اجرای سقف های وافل هستید و با توجه به شرایط کاری، احتمال می دهید که در پروژه های متعدد از قالب وافل استفاده خواهید کرد، بهتر است قالب وافل به عنوان بخشی از ابزار کار خود خریداری نمایید. لذا درصورتی که شما مالک و یا مجری یک پروژه ساختمانی هستید که طراحی آن با استفاده از سیستم سقف وافل انجام یافته است پیشنهاد ما اینست که قالب  وافل را اجاره نموده و اجرای آن را به پیمانکار سقف وافل بسپارید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نبض بازار سقف وافل سقف وافل قالب وافل اجرای سقف خرید قالب تیرچه ها قالب سقف قالب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۴۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات دائمی در لیتوانی پروژه‌ای هزینه‌بر برای ارتش آلمان

یک نشریه آلمانی با استناد به داده‌های وزارت دفاع آلمان از هزینه بالای پروژه استقرار دائمی نیروهای ارتش آلمان در لیتوانی که چندی پیش مرحله مقدماتی آن آغاز شده، خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ان تی وی آلمان در مطلبی نوشت: ارتش آلمان می خواهد تا پایان سال 2027 تقریباً 5000 سرباز را در لیتوانی مستقر کند. از نظر مالی، این پروژه یک تعهد جدی خواهد بود و احتمالاً حدود یازده میلیارد یورو برای تعدادی سرمایه گذاری در این پروژه لازم است.

به این ترتیب راه اندازی یک تیپ رزمی آلمان برای لیتوانی حدود یازده میلیارد یورو هزینه خواهد داشت. به نوشته هفته نامه اشپیگل این را یکی از نمایندگان وزارت دفاع فدرال آلمان در نشست کمیته دفاعی پارلمان آلمان گفته است.

بر این اساس، یک میلیارد یورو برای هزینه‌های عملیاتی سالانه، چهار میلیارد یورو برای خرید تجهیزات بزرگ مانند تانک‌ها و شش میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر - به عنوان مثال در ساخت زیرساخت‌ها یا خرید یونیفرم‌ها در این عملیات نظر گرفته شده است. این مبلغ شامل هزینه های کمک خارجی نمی شود، که در نظر گرفته شده است تا حدود 4800 سرباز و حدود 200 غیرنظامی را برای چندین سال خدمت در لیتوانی جذب کند.

در ابتدای ماه آوریل سال جاری میلادی یک تیم پیشرو از این یگان عملیاتی به لیتوانی سفر کرد. این گروه رزمی باید تا پایان سال 2027 به طور کامل عملیاتی شود. به گزارش "اشپیگل"، تیپ بالتیک متشکل از گردان 122 پانزرگرنادیر از اوبرویشتاخ در بایرن، گردان 203 پانزر از آگوستدورف در نوردراین-وستفالن و گروه نبرد چند ملیتی EFP لیتوانی است که در حال حاضر در این کشور فعال است.

بر اساس این گزارش، نماینده این وزارتخانه آلمان در کمیته همچنین اذعان کرد که بسیاری از مسائل مالی با دولت لیتوانی هنوز حل نشده است. به گفته وی این شامل هزینه های برنامه های مهدکودک و مدرسه برای فرزندان سربازان مستقر در آنجا و همچنین تامین مالی ساخت مکان های اسکان و آموزش برای سربازان است.

در پاسخ به جنگ روسیه علیه اوکراین، دولت فدرال آلمان وعده داد که یک گروه جنگی را که آماده نبرد و قادر به عمل مستقل بود، به لیتوانی منتقل کند. بر اساس جدول زمانی، این تیپ باید تا سال 2027 به بهره برداری برسد. حدود 4800 سرباز و حدود 200 عضو غیرنظامی ارتش که می توانند خانواده های خود را با خود بیاورند برای این کار برنامه ریزی شده است.

پیستوریوس در ماه دسامبر یک سند سیاسی مربوطه برای این استقرار را در ویلنیوس امضا کرد و از یک "لحظه تاریخی" صحبت کرد. محل اصلی استقرار این تیپ، منطقه آموزشی نظامی رودنینکای نه چندان دور از مرز بلاروس خواهد بود. بر اساس اطلاعات لیتوانیایی، حدود 80 درصد از سربازان در آنجا مستقر می شوند و مابقی در روکلای در مرکز این کشور مستقر خواهند شد.

روسیه از این استقرار انتقاد کرده است.. دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری این کشور در مسکو گفت: حضور نظامی آلمان در لیتوانی تنش های فعلی را تشدید می کند.

لیتوانی با بلاروس متحد روسیه و منطقه کالینینگراد روسیه در دریای بالتیک همسایه است. بین این دو کشور، یک کریدور زمینی باریک از غرب لیتوانی به لهستان می گذرد که به اصطلاح شکاف سووالکی ناتو نامیده می شود که در صورت حمله ممکن است درگیری بر سر آن رخ دهد.

شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزاناعتصاب‌های جدید در ایالت هسن آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند
  • فعالیت ۱۰ هزار نفر در طرح‌های صنعتی ایلام
  • تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با ۹۵ میلیارد تومان اعتبار
  • ۱۰ هزار نفر در طرح های صنعتی ایلام مشغول به کار هستند
  • عملیات دائمی در لیتوانی پروژه‌ای هزینه‌بر برای ارتش آلمان
  • قیمت هتل وان فوریه 2024
  • جوجه یک روزه
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • هزینه نگهداری از پرخرج‌ترین خودروهای آمریکایی در حد خودروهای داخلی است!