Web Analytics Made Easy - Statcounter

برآوردهای کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای (ICAN) نشان می‌دهد هزینه‌ای که ۹ کشور جهان در سال گذشته میلادی به سلاح‌های هسته‌ای اختصاص دادند، معادل ۷۲.۹ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش ایسنا، کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای (ICAN) در جدیدترین گزارش خود هزینه نجومی را که تنها در ۹ کشور جهان در سال ۲۰۱۹ صرف ساخت و توسعه سلاح هسته‌ای شده است، بالغ بر  ۷۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اولین تخمین ظرف یک دهه از هزینه تسلیحات هسته‌ای در جهان با در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به نگهداری و ساخت سلاح‌های هسته‌ای جدید است؛ این رقم یعنی صرف ۱۳۸ هزار و ۶۹۹ دلار در هر دقیقه برای این سلاح‌ها.

هزینه‌های هسته‌ای در جهان از سال ۲۰۱۸ که معادل هفت میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده، به شکلی چشمگیر و پا به پای کل هزینه‌های نظامی که تا سال ۲۰۱۹ صرف شده، افزایش یافته است.

کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای برای این تحقیق از ده‌ها منبع مختلف در مورد هزینه‌های نظامی و هسته‌ای هر کشور استفاده کرده است تا حتی زمانی که اطلاعات دقیقی از بودجه آنها در این زمینه در دسترس نیست، بتواند تخمین دقیقی به دست دهد. 

در سال گذشته میلادی ایالات متحده آمریکا ۳۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، چین ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، بریتانیا هشت میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، روسیه هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، فرانسه چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، هند دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، رژیم صهیونیستی و پاکستان هرکدام یک میلیارد دلار و کره شمالی ۶۰۰ میلیون دلار صرف سلاح هسته‌ای کردند.

بر اساس گزارش دویچه‌وله، بئاتریس فین، مدیر اجرایی کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای در این رابطه گفته است: این ناعادلانه است که هر دقیقه ۱۳۸هزار و ۷۰۰ دلار برای سلاح‌هایی هزینه شود که باعث فجایع انسانی می‌شوند و نه صرف حفظ سلامت شهروندان.

او اضافه کرده است که این کشورها همچنان سالانه میلیاردها میلیارد دلار برای سلاح‌های کشتار جمعی هدر می دهند که به زودی غیرقانونی خواهد شد. اکنون ۳۶ کشور پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای را که ممنوعیت توسعه، تولید و ساخت این سلاح‌ها را دربرمی‌گیرد، تصویب کرده و به آن ملحق شده‌اند. پس از رسیدن تعداد کشورهای امضاکننده این پیمان به ۵۰ کشور، این پیمان لازم‌الاجرا خواهد شد.

کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای در گزارش خود اعلام کرد، این کشورها می‌توانند به جای صرف میلیاردها دلار برای سلاح‌های هسته‌ای منابع مالی خود را به تحقیقات لازم برای کمک به مردم سراسر جهان برای مبارزه با بیماری کرونا اختصاص دهند. تحقیقات این کمپین نشان می‌دهد با پول‌هایی که فرانسه، انگلستان و ایالات متحده برای این سلاح‌ها خرج می‌کنند، می‌توانند حداقل ۱۰۰ هزار تختخواب بخش مراقبت‌های ویژه و ده‌ها هزار دستگاه تنفس مصنوعی را تأمین کنند و سالانه حقوق ده‌هزار پرستار و پزشک را بپردازند.

کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای به خاطر تلاش‌های خود برای از بین بردن سلاح‌های اتمی در جهان جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۷ را دریافت کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تسلیحات هسته ای سلاح های هسته ای میلیون دلار هسته ای سلاح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۵۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به روسیه

وزیر امور خارجه لتونی در مصاحبه‌ای گفت: برخی از متحدان اوکراین بدون هیچ محدودیتی برای حمله به داخل روسیه، سلاح به کی‌یف فرستاده‌اند.

به گزارش ایسنا، اوکراین به فشار بر متحدان غربی خود برای تسلیحات دوربرد ادامه داده است، اما شرکای آن در مورد تحویل سلاح‌هایی که به طور بالقوه می‌تواند برای حمله به داخل خاک روسیه استفاده شود، تردید دارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده است که کی‌یف از تسلیحات ارائه شده توسط شرکای خارجی برای هدف قرار دادن اهداف خارج از مرزهای کشور استفاده نخواهد کرد. چنین محدودیت‌هایی در مورد تسلیحات تولید داخلی اعمال نمی‌شود، زیرا برخی از آنها می‌توانند به عمق روسیه حمله کنند.

«بایبا براز» وزیر امور خارجه لتونی در مصاحبه‌ای با «پراودا اروپایی» که اول مه منتشر شد، گفت اوکراین به توانایی‌هایی برای انجام «حملات دقیق عمیق» از جمله علیه اهدافی در خاک روسیه نیاز دارد.

وزیر خارجه لتونی گفت: «استفاده اوکراین از تسلیحات غربی طبق قوانین بین‌المللی مجاز است. اگر تاسیساتی وجود دارد که روسیه از آنجا به اوکراین حمله می‌کند، شما حق دارید پاسخ دهید.»

او در واکنش به اینکه آیا رویکرد ممنوعیت استفاده از تسلیحات ساخت خارج در حملات علیه خاک روسیه ممکن است تغییر کند، پاسخ داد «کشورهایی وجود دارند که بدون چنین محدودیت‌هایی تسلیحات به اوکراین ارائه کرده‌اند.»

این وزیر لتونی گفت: «همه چیز علنی اعلام نمی‌شود و حتی بهتر است که تا زمان مشخصی آن را با صدای بلند نگوییم. نکته اصلی تاثیر در میدان جنگ است. زیرا در اینجا یک انتخاب وجود دارد، یا با صدای بلند در مورد چیزی صحبت کنیم یا فقط آنچه لازم است، انجام دهیم.»

به گزارش ‌«کی‌یف ایندیپندنت» اوکراین موشک‌های دوربرد مانند استورم شدو از بریتانیا و اسکالپ ساخت فرانسه دریافت کرده است. در ۲۵ آوریل گزارش شد که ایالات متحده مخفیانه بیش از ۱۰۰ موشک دوربرد اتکمز را به کی‌یف ارسال کرده است. بر اساس گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی «با موفقیت» از آنها برای حمله به اهدافی در سرزمین‌های تحت کنترل روسیه، از جمله شبه‌جزیره کریمه، استفاده کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند
  • چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به روسیه
  • آنتونوف: اتهام‌زنی آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی نفرت‌انگیز است
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس‌ها در «پارک پیروزی» (فیلم)
  • ۹ کشور هسته‌ای جهان چند کلاهک دارند؟
  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • قمه‌کشی به لندن رسید/ چند نفر بازداشت شدند
  • مخالفت دقیقه نودی دولت رئیسی با لایحه عفاف و حجاب/برای مقابله با بی حجابی معطل تصویب قانون جدید نمی مانیم
  • ببینید | نمایش تسلیحات غنیمتی روس‌ها در «پارک پیروزی»