Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@23:46:25 GMT

بازسازی داعش در تشکیلاتی به نام «راند صلیبی» توسط سازمان سیا

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۵۶۱۵

به گزارش تسنیم، بیش از دو ماه است که هسته‌های کوچکی از گروه داعش فعالیت مجدد خود را در برخی استان‌های عراق از جمله الانبار، دیالی و صلاح الدین آغاز کرده و با انجام عملیات ایذایی، بمب گذاری و حمله به پایگاه‌های نظامی موجب شکل‌گیری ناامنی در بخش‌هایی از عراق شده‌اند.

هم‌زمان با این اقدامات، صفحات مربوط به این گروه در فضای مجازی نیز مجدداً فعال شده و ضمن بزرگ‌نمایی این تحرکات از انجام فعالیت‌های گسترده‌تر در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که آغاز اقدامات جدید گروه داعش در ابتدا نتوانست موجب شکل‌گیری حساسیت ویژه‌ای در مقامات و سازمان‌های امنیتی و انتظامی عراق شود، لیکن افزایش تعداد این اقدامات ضمن ایجاد تحرک بیشتر در نیروهای مقابله کننده با تروریسم در عراق، واکنش مقامات سیاسی این کشور را نیز به دنبال داشته است.

طراحی و اجرای سلسله عملیات رمضان از سوی الحشد الشعبی و ارتش عراق و پاک‌سازی مناطق آلوده در استان‌های مختلف این کشور از جدی شدن تهدید این گروه و عزم نیروهای نظامی و امنیتی برای مقابله و مهار سریع آن خبر می‌دهد.

پیشتر، برخی کارشناسان سیاسی و امنیتی در عراق، تحرکات اخیر داعش را که چون گذشته با پشتیبانی فعال رسانه‌ای نیز همراه است نشانه‌ای نگران‌کننده از قصد آمریکا و متحدان منطقه‌ایش برای سازماندهی مجدد داعش و تحمیل مجدد ناامنی، بی‌ثباتی وگسترش تروریسم در عراق قلمداد کرده بودند که اکنون اطلاعات متقن به‌دست آمده از منابع موثق آن را تایید می‌کند.

بر اساس اطلاعات دریافت شده، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از حدود 7 ماه قبل با ایجاد تشکیلاتی تحت عنوان «راند صلیبی» که مقر آن در یکی از کشورهای عربی منطقه قرار دارد ضمن جذب و به‌کارگیری کارشناسان و افراد مرتبط با جریان‌های سلفیت جهادی، برنامه‌ریزی برای سازماندهی هسته‌های جدید گروه‌های سلفی جهادی وابسته به القاعده و داعش را آغاز کرده است.

صفحات جدید ایجاد شده در فضای مجازی نیز از سوی تشکیلات راند صلیبی مدیریت می‌شود و ضمن ارائه محتوای آموزشی مبتنی بر آموزه‌های سلفیت جهادی، سازماندهی، جذب و هدایت گروه‌هایی که در راهبرد قبلی داعش به عنوان «گرگ‌های تنها» فعالیت می‌کردند را نیز برعهده گرفته است.

بررسی محتوای صفحات ایجاد شده از سوی تشکیلات راند صلیبی در فضای مجازی نشان دهنده اطلاعات نسبتا دقیق اداره کنندگان این صفحات از شرایط حاکم بر هسته‌های فعال داعش در عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه است که خود از ارتباط نزدیک این تشکیلات با منابع دستگاه اطلاعاتی آمریکا خبر می‌دهد.

به دنبال تصویب قانون خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق توسط پارلمان این کشور، تحرکات گسترده‌ای از سوی آمریکا برای خنثی سازی این مصوبه و وادار نمودن هیئت حاکمه عراق برای عدم اجرای این قانون آغاز شده است.

آمریکایی‌ها ضمن هدایت جریان بازسازی داعش و برخی گروه‌های مرتبط با القاعده و پشتیبانی از آنها برای انجام عملیات در عراق، ایجاد بی‌ثباتی امنیتی در این کشور را پیگیری می‌کنند.

علاوه بر این و به صورت هم‌زمان ضمن انجام اقدامات سیاسی، رسانه‌ای و امنیتی، تضعیف سازمان الحشد الشعبی که زبده‌ترین ساختار مقابله با تروریسم در عراق است نیز از سوی آمریکایی‌ها دنبال می‌شود.

بر اساس برنامه اعلام شده، قرار است گفتگوهای راهبردی میان آمریکا و دولت عراق در ماه ژوئن آغاز شود که نتایج آن می‌تواند در تعیین آینده حضور و ایفای نقش آمریکا در عراق و منطقه بسیار حائز اهمیت باشد.

دولت جدید عراق که پس چندین ماه بی‌ثباتی در ساختار سیاسی این کشور توانست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد با چالش‌های متعدد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از اختلاف گروه‌های سیاسی، کاهش شدید درآمدها به دلیل سقوط قیمت نفت، شیوع بیماری کرونا و مطالبات انباشته اجتماعی در این کشور مواجه است و در چنین شرایطی باید در مذاکرات ماه ژوئن با آمریکا از منافع عراق و مردم آن دفاع کند.

راهبرد سه پایه آمریکا برای تحت فشار گذاشتن دولت عراق، «فعال سازی مجدد داعش»، «تضعیف سازمان الحشد الشعبی» و «آغاز مجدد تظاهرات خیابانی» است که با پشتیبانی گسترده رسانه‌ای در حال پیگیری است.

افزایش انسجام گروه‌های سیاسی و قومی، ارجح دانستن منافع ملی به جای تمایلات و اهداف حزبی و پشتیبانی همه جانبه از دولت و البته نظارت دقیق بر عملکرد آن بر اساس راهبردهای مرجعیت حداقل اقداماتی است که می‌تواند دست دولت عراق برای دفاع از منافع مردم این کشور در مذاکرات ماه ژوئن با آمریکاییها را پر کند.

منبع: نور نیوز

منبع: الف

کلیدواژه: راند صلیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۵۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی غزه چند سال طول می‌کشد؟ + ویدئو

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا برنامه عمران ملل متحد (UNDP)، به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که اگر بازسازی غزه همانند جنگ‌های سابق انجام شود، تا ۸۰ سال طول خواهد کشید و تا قرن بعدی ادامه خواهد یافت.

این سازمان گفت در صورتی که مصالح لازم به سرعت وارد غزه شود و کار بازسازی با سرعت پیش برود، می‌توان امیدوار بود که این کار تا سال ۲۰۴۰ به اتمام برسد.

در این گزارش همچنین آمده است که بازسازی غزه حداقل ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار هزینه دارد و علاوه بر این تبعات اجتماعی و اقتصادی جنگ چندین نسل را درگیر خود کرده و دهها سال طول خواهد کشید.
به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل، برای بازسازی غزه باید ۳۷ میلیون تن آوار ساختمان‌ها جابه‌جا شود که ۳۰۰ کیلوگرم برای هر متر مبع می‌شود و این در حالی است که به دلیل وجود بمب‌ها و مواد منفجره عمل نکرده، کار آواربرداری با خطرات زیادی همراه است.

در این راستا دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه روز گذشته در گزارشی درباره آمار خسارت‌هایی که جنگ وحشیانه رژیم اشغالگر به غزه وارد کرده است اعلام کرد که مجموعه خسارات اولیه مستقیم تجاوزات اشغالگران علیه نوار غزه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است که رژیم اشغالگر همچنین ۱۵ بخش مربوط به کار و زندگی را در غزه نابود کرده که این بخش‌ها عبارتند از بخش مسکن و خانه، بخش خدمات و شهرداری‌ها، بخش تجاری، بخش صنعتی، بخش دولتی، بخش کشاورزی، بخش بهداشت، بخش آموزشی، بخش رسانه، بخش تفریح و هتل‌ها، بخش ارتباطات و اینترنت، بخش حمل و نقل و بخش برق. در این بخش‌ها ده‌ها هزار نفر شغل و تجارت خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 848978 منبع: تسنیم برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه فلسطین سازمان ملل

دیگر خبرها

  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • بازسازی غزه چند سال طول می‌کشد؟ + ویدئو
  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • خواب جدید داعش برای طرفداران ؛ به افغانستان بیایید !
  • کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان
  • داعش فراخوان داد/ به جای فلسطین در افغانستان جهاد کنید!
  • فراخوان داعش؛ به جای غزه در افغانستان «جهاد» کنید
  • فراخوان داعش؛ به جای غزه در افغانستان «جهاد» کنید